Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik vind het ongelofelijk dat we nog altijd denken dat Rusland gigantisch veel kan maken.
Het GDP van Rusland was, voor de oorlog, gelijk aan dat van de BeNeLux. 3 van de kleinste landjes in de EU.
Nederland heeft 50 gevechtsvliegtuigen (F-35 en F-16), 7 tankers, 5 transportvliegtuigen, 79 helicopters en 13 trainingsvliegtuigen
Belgie heeft 43 F-16's, 8 transportvliegtuigen, 18 helicopters en 28 trainers.
Dan hebben we het nog niet over schepen, tanks, artillerie, ... en een ruimtevaart programma wat Rusland heeft en wij amper.
Productie kost geld, (goed) onderhoud nog veel meer.
Russische Federatie is ongelofelijk uitgestrekt, moet toch gewoon veel geld kosten.

Natuurlijk is productie in Rusland goedkoper dan spul van de US kopen of in de BeNeLux maken, maar dan nog.
Zelfs met Purchasing Power Parity (PPP), is de economie van Rusland niet groter dan die van Duitsland.
Niet klein, maar we verwachten nu toch ook niet meer dat Duitsland de halve wereld aan kan.

Rusland heeft duizenden vliegtuigen en helicopters, zeker de helft nog gebouwd in Soviet tijden. Daar teren ze op.
Onze regering zegt dat de F-16's aan het einde van hun vlieguren komen, die Russische dus ook.
Zelfs met de gewone Rus die niets krijgt, zelfs niet weet wat een toiletpot is, snap ik niet hoe Rusland dit allemaal kan betalen.
Oligarchen trekken gigantisch veel geld uit de economie, waarvoor niets terugkomt.

Voor wie oud genoeg is om de implosie van de Soviet Unie meegemaakt te hebben:
Putin is prachtig op weg om de Russische Federatie net zoals de Soviet Unie te laden imploderen omwille van economische redenen.
Gaat dat morgen gebeuren? Neen, maar ik denk dat het wel binnen 10 jaar of zelfs 5 jaar kan gebeuren.
Dat is toch wat ik denk.
Tegen alle verwachtingen in en alle doemberichten uit 2022 blijven ze maar doordoen. We zitten al aan dag 602 en de munitie is nog steeds niet op, de tanks/btrs en noem maar op blijven van de banden rollen en de soldaten/conscripten/huurlingen blijven toestromen. Of het allemaal hi tech is, is natuurlijk iets anders. Aan gesanctioneerde producten geraken is nog steeds mogelijk, al is het moeilijker geworden. Ze produceren 7 keer meer munitie dan het westen. Nog steeds niet genoeg om het verbruik aan te vullen vandaar dat men ook gaat schooien bij o.a. NK. Het kost ons 10 keer meer om dezelfde 155mm shell te produceren. Netto export ziet er ook niet meer goed uit maar of dit op korte termijn een impact gaat hebben, is twijfelachtig. Een oorlogseconomie kan je ook niet vergelijken met een normale economie. De indicatoren zijn geen correcte weerspiegeling van de situatie. Op lange termijn zal het duidelijk zijn wat de gevolgen zijn maar op korte termijn, vermoed ik, zal er niet veel veranderen. Het leven is duurder aan het worden, dat is een feit. Maar hier ook...spijtig genoeg.

Laatst bewerkt:
Op lange termijn is de oorlog misschien afgelopen en zitten we weer in een wereld met heel andere verhoudingen. Je kan de ceteris paribusclausule wel gebruiken om te voorspellen hoe Rusland er over 10 jaar gaat voorstaan, maar als we eerlijk zijn is er tussen begin 2020 en vandaag énorm veel veranderd in de wereld. De jaren '20 zijn zeer volatiel. Dus we mogen ervan uitgaan dat de wereld in 2033 er héél anders kan uitzien dan we allemaal denken. Wie weet is de VS dan opgebroken na een tweede burgeroorlog, is China in elkaar gestuikt en nemen Afrikaanse staten het voortouw.

"Tanks, BTRS die van de band rollen." Dat zijn echter oude, bestaande toestellen.
Het verschil tussen de Russen en het Westen is dat de Russen steeds ouder en ouder materiaal in bedrijf nemen, terwijl het bij het Westen steeds beter en nieuwe materiaal wordt.
Vandaar ook dat het Westen minder heeft en minder kan produceren: het oude spul is gewoon allemaal al afgeschreven en vaak al verkocht.
Machines om de wapens te maken ook.
Oude, inferieure wapens maken is natuurlijk gemakkelijker dan nieuwe.

"Tanks, BTRS die van de band rollen." Dat zijn echter oude, bestaande toestellen.
Het verschil tussen de Russen en het Westen is dat de Russen steeds ouder en ouder materiaal in bedrijf nemen, terwijl het bij het Westen steeds beter en nieuwe materiaal wordt.
Vandaar ook dat het Westen minder heeft en minder kan produceren: het oude spul is gewoon allemaal al afgeschreven en vaak al verkocht.
Machines om de wapens te maken ook.
Oude, inferieure wapens maken is natuurlijk gemakkelijker dan nieuwe.
Er worden toch ook T-90M's afgeleverd in plaats van enkel "ouwe brol"? Op zich maken die tanks niet zoveel uit in deze oorlog, zoals ik al eerder schreef verwacht ik hier geen gemechaniseerde bewegingsoorlog meer. Abrams, Challengers en Leopard II-tanks zijn niet de gamechangers. Zowel Rusland als Oekraïne hebben teveel ogen op het slagveld en de hoeveelheid mijnen maakt snelle bewegingen quasi onmogelijk. Elke tank die zich te dicht bij de frontlinie beweegt wordt een gemakkelijk doelwit. De enige manier waarop de fronlinie beweegt is door er menselijk vlees tegenaan te gooien, dat is ook hoe Oekraïne de stellingen bij Rabotyne heeft veroverd. Dat in combinatie met artillerieduels aan het front, raketaanvallen in het hinterland en continue droneaanvallen.

F-16's zijn wel interessanter voor Oekraïne, maar het wordt een uitdaging om die vliegende te houden. Westerse toestellen zijn prima donna's die een veeleisender onderhoudspakket vergen met spic & span runways. Rusland zal er alles aan doen om het de Oekraïense luchtmacht zo moeilijk mogelijk te maken om daar missies mee uit te voeren. Wat Oekraïne wel zou helpen is een noflyzone, ingesteld door de NAVO. Maar dan zit je met die directe confrontatie die (bijna) iedereen wil vermijden.

Inferieur of niet. If it kills it kills.
Hangt ervanaf wat de verhouding van die kills zijn.

Zeker als je weet dat de westerse tanks etc niet Total loss zijn en kunnen opgelapt worden. Terwijl we de indruk krijgen dat bij de Russen ze hun materiaal moeten vervangen met nieuw, vernieuwd of materiaal uit stock.

Dan persoonlijk liever het westerse spul om eerlijk te zijn.

Er worden kennelijk meer T-90M's geproduceerd, maar ook meer kapot geschoten:
F7xYuMJWAAAnqiU

T-80 doet al bijna niet meer mee, evenals de nog oudere types (T-64 en T-62). Ze zullen ingezien hebben dat die laatste types niet de moeite waren om te refurbishen want gaan er direct aan. (incl. bemanning)
Kan Rusland voldoende T-90M's maken om de verliezen goed te maken? Ik weet het niet.
Maar de vraag moet ook zijn: kan Rusland voldoende tankbemanningen trainen om de verliezen goed te maken? Dat denk ik niet.

Inferieur of niet. If it kills it kills.
Voor artillerie (waar deze oorlog toch voornamelijk op steunt), betekent kunnen killen wel dat je eerst de vijand binnen bereik moet hebben en hem weten te vinden. Dat begint een groter en groter probleem te worden voor de Russen.
Hun bereik is kleiner dan het Westerse materiaal
Hun accuraatheid is minder en ze kunnen zich niet zo snel verplaatsen.

Er worden kennelijk meer T-90M's geproduceerd, maar ook meer kapot geschoten:
F7xYuMJWAAAnqiU

T-80 doet al bijna niet meer mee, evenals de nog oudere types (T-64 en T-62). Ze zullen ingezien hebben dat die laatste types niet de moeite waren om te refurbishen want gaan er direct aan. (incl. bemanning)
Kan Rusland voldoende T-90M's maken om de verliezen goed te maken? Ik weet het niet.
Maar de vraag moet ook zijn: kan Rusland voldoende tankbemanningen trainen om de verliezen goed te maken? Dat denk ik niet.
Ik zou het allemaal niet zo rooskleurig bekijken, want de Russische tankindustrie heeft zich wel grondig geherorganiseerd sinds de start van de oorlog terwijl Oekraïne in grotere mate afhankelijk is van het buitenland:

What’s most ominous is that, nearly two years into the wider war, Ukraine’s main tank tank plant—the Malyshev Factory in Kharkiv—still isn’t producing new tanks from scratch. Yes, the factory reactivates, upgrades and repairs ex-Soviet T-64s, T-72s and T-80s. But it hasn’t produced a totally new tank in three decades—and shows no sign of mobilizing the way Uralvagonzavod and Omsktransmash have mobilized.

That leaves the Ukrainian tank corps at the mercy of Kyiv’s foreign allies. The only new, or new-ish, tanks the Ukrainians can count on receiving are those its allies deign to release from their own inventories, or divert from active production lines.

So far, foreign donations have been paltry—at least when it comes to Western-style tanks such as German Leopard 2s, British Challenger 2s and American M-1s. Ukraine is getting just 85 Leopard 2s, 14 Challenger 2s and 31 M-1s. In just six months, Uralvagonzavod could manufacture enough new T-90Ms to match Ukraine’s entire inventory of modern Western tanks. (bron Forbes)

Ik zou in deze oorlog alleszins niet graag een tankcommandant zijn. Zouden er ook cijfers zijn van hoeveel tanks er verloren raken door andere tanks en hoeveel tanks afgeschoten worden door artillerie, ATGM's, drones en ander niet tankgerelateerd wapentuig?

Voorlopig van wat men zegt +-8 helikopters volledig vernietigd en/of beschadigd. Munitiedepot sowieso geraakt. De russen zeggen dat het een aanval was met een mix van +-6 verschillende raketten. Zeer pijnlijk maar of het een gigantische impact gaat hebben? Wetende dat Rusland vorig jaar +-300 gevechtshelikopters heeft geproduceerd en ze ongeveer 200 KA 52s in actie hadden net voor de oorlog en er ondertussen ongeveer 50 vernietigd zijn?
Het draait niet enkel om het materiaal natuurlijk maar ook over de mensen die het besturen.
Hoe meer je verliest hoe groter het verloop van het personeel, hoe minder ervaren/getraind deze zijn en hoe meer verliezen er dus zullen zijn.

Al ben ik wel heel sceptisch over cijfers in het algemeen..
Je zou kunnen zeggen dat de waarheid ergens in het midden ligt, al denk ik dat de Russische cijfers wel zwaarder gemanipuleerd zijn dan de andere.

Ik zou het allemaal niet zo rooskleurig bekijken, want de Russische tankindustrie heeft zich wel grondig geherorganiseerd sinds de start van de oorlog terwijl Oekraïne in grotere mate afhankelijk is van het buitenland:

Ik denk dat veel mensen dit onderschatten.
Je hoort vaak dat Rusland de volgende 10-20 jaar nietmeer kan aanvallen.
Maar als dit conflict bevriest en ze bouwen 200 tanks , xxx heli's, ... per jaar.
Dan hebben ze binnen 5 jaar weer 1000 nieuwe tanks, artillerie, heli's, ... om bv. Georgië binnen te vallen.

Ik denk dat veel mensen dit onderschatten.
Je hoort vaak dat Rusland de volgende 10-20 jaar nietmeer kan aanvallen.
Maar als dit conflict bevriest en ze bouwen 200 tanks , xxx heli's, ... per jaar.
Dan hebben ze binnen 5 jaar weer 1000 nieuwe tanks, artillerie, heli's, ... om bv. Georgië binnen te vallen.

Maar je doet dat nu eenmaal dan ten koste van andere zaken. Dat is nu eenmaal wat een oorlogseconomie is.

Indien wij geen pensioenen betalen, en gepensioneerden gewoon laten doorwerken tot aan hun dood of eens ze echt niet meer meekunnen euthanaseren, wij geen deftige zorgverzekering doen, inwijkelingen geen hulp verschaffen, etc... en dus enkel ons volledig BNP inrichten op het produceren van oorlogsmateriaal ja dan boks je nu eenmaal boven uw gewicht.

Maar als je uzelf wilt beschermen als groep ga je ofwel moeten kiezen om te zeggen van we doen dat niet en we als ze ooit afkomen met hun wapens dan binden wij in. Of je moet zeggen van als groep moeten wij ons hiertegen kunnen beschermen. Dan gaan we ons ook pijn moeten doen waarschijnlijk maar een volledige oorlogseconomie is dan helemaal niet nodig.

Maar zodra we dat niet doen, hebben we ome USA natuurlijk wel nodig om niet de bullebakbehandeling te krijgen. Hetgeen waar Poetin in het verleden vanuit ging dat hij wel kon doen. Omdat we dat altijd al gedaan hebben. En het voor ons allemaal niet zo belangrijk was als onze interne consumptie.

Ondertussen recruteren de Russen ook Serviërs om tegen Oekraïne te gaan vechten:

Het kan misschien heel cru klinken, maar hoe meer Russisch gezinde Serviërs er in Oekraïne hun leven laten, hoe minder last we met Servië in de EU gaan hebben.

Ondertussen blijft Orban handje klap doen met Putin:

Het draait niet enkel om het materiaal natuurlijk maar ook over de mensen die het besturen.
Hoe meer je verliest hoe groter het verloop van het personeel, hoe minder ervaren/getraind deze zijn en hoe meer verliezen er dus zullen zijn.

Al ben ik wel heel sceptisch over cijfers in het algemeen..
Je zou kunnen zeggen dat de waarheid ergens in het midden ligt, al denk ik dat de Russische cijfers wel zwaarder gemanipuleerd zijn dan de andere.
OSINT over de verliezen van de Russen in Berdyansk

Ik had een tijdje terug al vermeld dat er sprake was van een grote troepenopbouw voor een amfibische landing maar dat informatie hieromtrent precies de stille dood gestorven was. Naar wat ik nu kan terugvinden zouden er verschillende eenheden de rivier zijn overgestoken. Er lijkt echter geen zekerheid te zijn over de hoeveelheid personeel dus ik heb al van alles gezien gaande van 2 compagnieën tot verschillende brigades.

Blijven er natuurlijk 2 belangrijke vragen over;
1) Is dit effectief een massale oversteek van mankracht en materieel om een nieuwe aanvalsas te openen of gaat het hier nog steeds over een relatief beperkte raid?
2) indien het een nieuwe as is, hoe plannen de Oekraïners die te bevoorraden? We weten dat verschillende landen "bridging equipment" hebben geleverd maar ik heb nooit berichten gezien over wat voor materiaal het precies ging.
https://en.wikipedia.org/wiki/M3_Amphibious_Rig
Mogelijks gaat het over zaken zoals de M3 pontoon bridge die als ferry wordt gebruikt in plaats van een volwaardige brug gezien de grote afstand (500m).

Enkele jaren geleden werd er door Britse en Duitse eenheden zo'n brug van 350m opgezet in minder dan 35 minuten en vorig jaar denk ik heeft de PLA een brug van 500m opgezet in 15 minuten maar dat zijn allemaal uncontested crossings met de bijkomende problemen. Ook bevoorrading op de lange termijn lijkt mij een probleem te zijn gezien alle bruggen in dat gebied zijn vernietigd door de Russen.

Enkele weken geleden heb ik een opinie gepost van iemand die hoopte dat Oekraïne in het westen de oversteek zou kunnen wagen doordat de Russen alles in het oosten concentreren. Deze dus:

Hopelijk lijkt dat inderdaad mogelijk te zijn.
Hier meer informatie over de situatie vandaag:

F8wNDk-XwAAKmMm.jpg

Hoe erg is die Anatovsky brug beschadigd??
Rap gerepareerd om infanterie over te laten gaan?
Feit dat Rusland de treinbrug actief aan het bombarderen is lijkt me dat het gebruikt word om troepen over te zetten.

Zonder zwaar materiaal gaan de Oekraïners het moeilijk hebben maar als de berichtgeving juist is en er weinig verdediging is dan kunnen ze wel beginnen over te zetten.

Niet vergeten dat Rusland veel reservetroepen heeft moeten verspreiden over de frontlinie.
En dat Rusland bezig is met een offensief wat ook veel troepen vergt.

Strategische fout van de Russen om een offensief te starten??

Ik zou het allemaal niet zo rooskleurig bekijken
Veel mensen die uw laatste .. posts lezen zullen denken dat je een "negativist" bent. Je breekt (onbewust of bewust) elk positief nieuws "subtiel" keihard de grond in en alles wat Rusland doet hemel je "subtiel" op.

"subtiel" = op een aardige manier en stilletjes aan het "slechte nieuws" verkondigen

Echter misschien ben je gewoon eerder een realist ipv een negativist. We bekijken het allemaal vanuit een (te ??) rooskleurige bril.

Ik geloof ook niet dat de oorlog snel gedaan zal zijn. Bij de koude oorlog 1 crashte de Sovjetunie na ruim 45 jaar.
Rusland is nu niet meer deze SU van weleer maar stel dat ze 20% zijn van de SU, dan zal deze koude oorlog twee 9 jaar lang duren? :support:

Hoe erg is die Anatovsky brug beschadigd??
Redelijk f'ing kaputt (foto van toen de Russen Kherson verlieten, die barges liggen er niet meer)
Enige dat die brug goed voor is is om pontons aan vast te binden ..en dan glijbommen, artillerie en iskanders op u kop te krijgen.
chrome_N53OFaUjil.png

Ben zelf geen believer in een Kherson crossing.
UA heeft hier en daar voet aan de grond op de linkeroever en doet nu en dan een SOF raid, maar om verder te komen heb je echt hopen materiaal nodig wat je allemaal moet overvaren en bevoorraden. 't zou ze imho in dezelfde positie brengen als Rusland in Kherson zat...
De raids zijn goed om de Russen bezig te houden en om verdere SOF infiltraties te vergemakkelijken, die dan radar, luchtafweer ,enz kunnen opjagen. Maar een doorbraak op grotere schaal zie ik daar niet gebeuren en is volgens mij zelfmoord.

Laatste ~week zijn er filmpjes van een barge en 3 verstopte pontons die vernield werden en wat kleine groepjes die infiltreren. Voorlopig niks om opgewonden over te raken, vergelijkbaar met eerdere raids bij de dacha's of Kozachi Laheri.

Als vuistregel mag je eigenlijk iedere website die Chuck Pfarrer als serieuze bron opvoert negeren, die mens is een meme in de ganse OSINT community.
Jaren geleden loog die al in zijn boeken, tot het punt dat meerdere Amerikaanse officials tussenkwamen.
Recenter zei hij oa. dat ; RU Kherson in paniek verlaten had, 500 zware voertuigen had achtergelaten er duizenden Russische lijken op de rivier dreven. ; ATACMS al in augustus '22 gebruikt werden ; UA Verbove maanden geleden ingenomen had, enz.
Hij maakt mooie kaarten die weinig met de realiteit te maken hebben en eerder hyperoptimistische propaganda zijn.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan