Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Verder is dit wel een interessant artikel. Gaat over de nieuwe koers/strategie die overwogen wordt, aangezien 2023 niet bracht wat gehoopt werd.
Een deel ervan is al bevestigd, met nieuws uit UA dat ze verdedigingslinies willen bouwen en verschillende contracten voor lokale wapenproductie.
Dat lijkt mij momenteel toch ook de beste strategie (mijn mening). Het Westen heeft te lang getwijfeld om massaal wapens te sturen.
Daardoor konden de Russen de boel vertragen.

Maar Oekraïne kan hetzelfde spelletje beginnen spelen he. Mits voldoende steun van het Westen (zéér belangrijk) kunnen ze het ook vol leggen met mijnen en prikkeldraad enzovoorts ... Continue de Krim bestoken met long distance raketten en ...

Dat lijkt mij momenteel toch ook de beste strategie (mijn mening). Het Westen heeft te lang getwijfeld om massaal wapens te sturen.
Daardoor konden de Russen de boel vertragen.

Maar Oekraïne kan hetzelfde spelletje beginnen spelen he. Mits voldoende steun van het Westen (zéér belangrijk) kunnen ze het ook vol leggen met mijnen en prikkeldraad enzovoorts ... Continue de Krim bestoken met long distance raketten en ...
Dat is eigenlijk de facto naar een frozen conflict gaan. Beide kanten graven zich zodanig in dat vooruitgang niet meer mogelijk is. En dan stopt de oorlog. Wapenstilstand. Rusland is uitgebreid en de Krim is verbonden met het vasteland.

Mooie zaak. Imo toch eens een signaal naar Poetin dat hij onze rug op kan.
Dat wel maar we zitten nu wel in een situatie dat europa de wens van oekraine een kans wil geven en rusland die oekraine gewoon wil inlijven in het russische rijk.
Hypothetisch stel dat morgen de onderhandelingen klaar zijn en oekraine toetreedt. Is Europa dan in oorlog met rusland?
Al veronderstel ik dat een eis voor de toetreding een staakt het vuren of oplossing van het conflict zal zijn.

Dat wel maar we zitten nu wel in een situatie dat europa de wens van oekraine een kans wil geven en rusland die oekraine gewoon wil inlijven in het russische rijk.
Hypothetisch stel dat morgen de onderhandelingen klaar zijn en oekraine toetreedt. Is Europa dan in oorlog met rusland?
Al veronderstel ik dat een eis voor de toetreding een staakt het vuren of oplossing van het conflict zal zijn.
Het is maar een onderhandeling die op de agenda staat he, geen toetreding. Hoe men met de huidige oorlog om zal gaan is nog onduidelijk maar ik zie Europa ook niet roekeloos in het verhaal stappen en ons in een oorlog met Rusland storten. We zijn nog altijd Europa he, braaf, schuchter en o zo bang dat iemand op zijn tenen zou getrapt zijn.

Hoe zit het eigenlijk met de 50 miljard die als steun geblokkeerd zit door Orban? Is dit dan ook in orde of een apart dossier?
Apart dossier. Oekraïne zal ook enkel kunnen toetreden als het niet meer in oorlog is vermoed ik. Dus het is zeker een opsteker voor Zelensky maar hij heeft dat geld veel harder nodig dan groen licht voor de toetreding. Allez, dat denk ik toch.

Mooie zaak. Imo toch eens een signaal naar Poetin dat hij onze rug op kan. Nu nog eens zo'n signaal naar Orban zenden.
Mooie zaak? Want de economie van de EU is al zo goed bezig? Het is niet alsof landen als moldavië en oekraïne nog maar in de buurt komen van het soort van minimum vereisten dat we (zouden) moeten stellen qua economie, persvrijdheid, corruptie, etc

Mooie zaak? Want de economie van de EU is al zo goed bezig? Het is niet alsof landen als moldavië en oekraïne nog maar in de buurt komen van het soort van minimum vereisten dat we (zouden) moeten stellen qua economie, persvrijdheid, corruptie, etc
Net daarom zet men het licht op groen voor ONDERHANDELINGEN. Hoe lang zijn we al niet met Turkije aan het onderhandelen voor toetreding.

Net daarom zet men het licht op groen voor ONDERHANDELINGEN. Hoe lang zijn we al niet met Turkije aan het onderhandelen voor toetreding.
Want er is niks beter te doen? Alles staat op punt?

Het is ofwel tijdverspilling ofwel een slecht signaal. Positief is het in ieder geval niet

De toekomstige onderhandelingen met Rusland zijn in ieder geval nog altijd duidelijk, hij is geen mm van zijn originele eisen afgeweken.

Russisch president Vladimir Poetin stelde onomwonden dat de doelstellingen van de ‘speciale militaire operatie’ na bijna twee jaar nog steeds dezelfde zijn. Vrede in Oekraïne is alleen mogelijk in geval van een “denazificatie” en “demilitarisatie” van het land.
"Vrede zal komen wanneer we onze doelen hebben behaald."

UA moet ook 'onafhankelijk' zijn, wat dat ook mogen inhouden.
Een land dat z'n eigen koers wilt uitzetten, en onafhankelijk was, is duidelijk niet goed genoeg.

De graanschuur van de wereld, toegang tot de zwarte zee, alhoewel turkije hier wel voor zorgt. Tis niet enkel economie en persvrijheid dat telt denk ik maar er nog andere troeven zijn. Mineralen en grondstoffen?

Hoewel ik het in principe genegen ben, heb ik toch ook wel een hoop twijfels en vraagtekens. En vooral de vrees dat eenmaal Oekraine is toegetreden tot de EU, die 2004-gewijs overlopen zal worden door miljoenen Oekrainse economische migranten.

Maar bon, dit is een proces van lange adem, ik denk niet dat die in minder dan 15 jaar zouden kunnen toetreden. Vooral een soft diplomatisch signaal.
Wel spijtig dat men hiervoor Orban heeft moeten omkopen en een hoop toezeggingen heeft moeten doen. Komt die wanker er weer als winnaar uit voor het thuisfront.

Dit is een eerste stap naar toetreding , in een proces die tot 20 jaar kan duren.
Kijkt naar zweden, finland en oostenrijk.... Daar spraken we van een paar jaar he.
Chatgpt geeft volgend
  1. Zweden:
    • Formeel verzoek om toetreding: 1 juli 1991
    • Toetredingsdatum: 1 januari 1995
  2. Finland:
    • Formeel verzoek om toetreding: 1 maart 1992
  3. Oostenrijk:
    • Formeel verzoek om toetreding: 17 juli 1989

Terug
Bovenaan