Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

The team which maintains the map today, Deep State UA, was created as a non-governmental[3] organization in February 2020[3] by Roman Pohorily and Ruslan Mykula
In het algemeen zeer betrouwbaar.
Natuurlijk pro-UA maar ze wachten altijd met updates tot er duidelijkheid is en posten geen geruchten.
Hun telegramupdates suggereren contacten in het Oekraïense leger.

Nuance is wel dat het meestal Russische tegenclaims zijn zonder visueel bewijs.
UA schiet SU-34's neer met foto's van brokstukken en bebloede schietstoelen => RU beweert van ook jets neergehaald te hebben.
Een Russisch landingsschip ontploft => RU beweert de aanvallers neergeschoten te hebben, weer zonder bewijs.

Marinka is idd zowat helemaal in Russische controle, maar was dat een jaar geleden ook al voor ~80%.
UA ontkent dit omdat technisch gezien de stadsgrens voorbij het meer ligt en ze daar nog wat troepen hebben. Wat even onnozel is..

imo de beste video van het schip, eerste frame zie je dat het op 3 plaatsen in brand staat en dan volgt de explosie.
Stukken vh schip zijn tot 650m van de explosie geland en gebouwen zwaar beschadigd.
Moet serieus wat explosieven aan boord gehad hebben, er blijf niks van over.
Bekijk bijlage 25870
Toch ook wel wat verder over gelezen. Bij vorige aanvallen was er sprake van een "saturation strike" waarbij UA trachtte de Russische AD te oververzadigen waardoor er x aantal raketten of drones konden doorgeraken. In dit geval zou het gaan om een aantal Storm Shadowraketten die afgevuurd worden van een SU-24. Dat zijn geen raketten die Rusland niet kan neerhalen, dus er is toch iets grondig verkeerd gegaan met het Russische luchtverdedigingsnetwerk op de Krim. Een flater, waar UA dankbaar gebruik van maakt. Rusland beweerde dat die jets zijn neergehaald, maar dan hadden ze toch ook de raketten moeten opmerken en neerhalen. Dat schip was misschien niet van vitaal belang omdat het geen Kalibr-raketten afvuurt, maar het is wel een zware tegenslag voor de Russische Zwarte Zeevloot.

Als twee oude SU-24's dit kunnen flikken, beeld je dan eens in wat de NAVO kan uithalen met meer geavanceerde toestellen in een fictief conflict.

Zoals een pro-Russische blogger het uitlegt:

You see, this is one area where Ukraine is vastly ahead of Russia. NATO and Ukraine have Russian air missions and their corridors completely mapped out, with forward observers stationed at all known Russian strategic take-off areas, as well as satellite ISR, etc., which allow them to track every single potential strike group in real time. But in Russia’s case, they apparently have no such ability to know when Ukraine is gearing up for a launch. Because even if the missiles are terrain-hugging and go under the admittedly sparser radar coverage of the open Kherson plains, where there’s not much to “cover”, if you have advance warning of an impending attack, you at least could inform all critical areas—i.e. in Crimea—to be on high alert and potentially switch on dormant secondary systems, as well as raise jet-fighter interceptors into the air which could interdict the missiles long before they get to a critical target, or at least observe and report their trajectory, giving ground AD critical information that would allow timely shoot down.

But for some reason, nothing like this appears to be done, and Ukrainian jets are able to simply take off without any warning or tracking, fire stealth missiles that slither through Russian radar nets with advanced terrain-mapping capabilities, and hit fairly significant targets.

Vraagje voor intresse

Wie maakt deze site van deepstatemap ?
En is die betrouwbaar?
Had dat ooit zelf eens opgezocht en als ik mij niet vergis, is het een groep vrijwilligers die samenwerkt met de lokale bevolking en de geheime dienst. De map zou enkele dagen/een week achterstaan op de werkelijkheid om geen geheime operaties vrij te kunnen geven.

Toch ook wel wat verder over gelezen. Bij vorige aanvallen was er sprake van een "saturation strike" waarbij UA trachtte de Russische AD te oververzadigen waardoor er x aantal raketten of drones konden doorgeraken. In dit geval zou het gaan om een aantal Storm Shadowraketten die afgevuurd worden van een SU-24. Dat zijn geen raketten die Rusland niet kan neerhalen, dus er is toch iets grondig verkeerd gegaan met het Russische luchtverdedigingsnetwerk op de Krim. Een flater, waar UA dankbaar gebruik van maakt. Rusland beweerde dat die jets zijn neergehaald, maar dan hadden ze toch ook de raketten moeten opmerken en neerhalen. Dat schip was misschien niet van vitaal belang omdat het geen Kalibr-raketten afvuurt, maar het is wel een zware tegenslag voor de Russische Zwarte Zeevloot.

Als twee oude SU-24's dit kunnen flikken, beeld je dan eens in wat de NAVO kan uithalen met meer geavanceerde toestellen in een fictief conflict.

Zoals een pro-Russische blogger het uitlegt:
Wat denk je nu zelf, Russische manier is om alles te "brute forcen" in aantal, grote, destructieve kracht (radars, luchtafweer,..). Als je kijkt naar de SU-57 - waar ze ondertussen een whopping 11 productie toestellen van hebben geproduceerd - dat komt nog niet eens aan de enkels van de F35 of een F22. De officiële introductie van de F22 is al bijna 20 jaar geleden, de US heeft de volgende generatie al klaar staar. Veel blabla, maar in veel meer dan een second world country met een gigantisch kernarsenaal zijn ze niet. In een conventiele oorlog (die toch nooit gaat gebeuren) staat nato binnen een week in Moskou.

Wat denk je nu zelf, Russische manier is om alles te "brute forcen" in aantal, grote, destructieve kracht (radars, luchtafweer,..). Als je kijkt naar de SU-57 - waar ze ondertussen een whopping 11 productie toestellen van hebben geproduceerd - dat komt nog niet eens aan de enkels van de F35 of een F22. De officiële introductie van de F22 is al bijna 20 jaar geleden, de US heeft de volgende generatie al klaar staar. Veel blabla, maar in veel meer dan een second world country met een gigantisch kernarsenaal zijn ze niet. In een conventiele oorlog (die toch nooit gaat gebeuren) staat nato binnen een week in Moskou.
In theorie heb je gelijk hoor. Vooral de slagkracht en ervaring van de VS zal daar een doorslag in betekenen. Maar de wil moet er dan ook zijn om die confrontatie aan te gaan en de politieke polarisatie in de VS werkt op dit moment toch verlammend. Rusland staat momenteel niet klaar aan de grenzen om door Polen te trekken, maar ook de NAVO staat niet klaar om op dit moment op te rukken naar Moskou.

Taiwan zal voor de VS toch wel belangrijker zijn dan Oekraïne en ook de recente gebeurtenissen in het Midden-Oosten zorgen ervoor dat de VS een ongemakkelijke spreidstand moet aangaan. De F-22 is ontworpen voor een oorlog die er niet van komt en die gaat binnenkort op pensioen zonder echte gevechtservaring (buiten een Chinese weerballon), maar de R&D-ervaring is van onschatbare waarde voor de VS. De SU-57 betekent in deze oorlog vermoedelijk ook niet meer dan het uitvoeren van stand-off missies. Met Patriotbatterijen zou het een zelfmoordmissie zijn om te opereren boven Oekraïens grondgebied en de imagoschade zal immens zijn als Oekraïne kan pronken met de brokstukken van een Felon.

Anderzijds is ook denktank ISW er niet helemaal gerust in mocht de oorlog toch in het voordeel van Rusland worden beslist volgens dit rapport. In dat geval zal de VS toch een aanzienlijke strijdmacht naar de oostflank moeten sturen om de Russen af te schrikken. Bij een overwinning van UA en dus een verlies van de Krim zou het wel de facto betekenen dat de Zwarte Zee een NAVO-zee wordt, ook al zal de Zwarte Zeevloot naar Novorossiisk verhuizen. Meer realistisch zie ik de oorlog eindigen met een Koreaans scenario: een wapenstilstand grofweg langs de huidige frontlinies met een DMZ. Of Oekraïne heeft aanhoudende mankrachtproblemen en zal hier en daar moeten terugtrekken naar beter verdedigbare posities.

(Of Poetin valt van de trap, er ontstaat chaos in het Kremlin en door de aanhoudende besluiteloosheid geraken de Russische troepen gedemoraliseerd en trekken ze zich terug waardoor Rusland balkaniseert en we met enkele tientallen nucleair bewapende warlords te maken hebben ... :unsure: )

Maar ik denk dat niemand met zekerheid kan zeggen welke kant de oorlog uit gaat - dat blijft onvoorspelbaar en wie weet welke black swans er nog op ons afkomen de komende jaren. Als Oekraïne alsnog de fondsen krijgt van de EU (dat een achterdeurtje zoekt om toch €20 miljard steun te geven aan Kiev) en Washington én er komt een opschaling van de westerse oorlogsindustrie, kan de oorlog nog worden verder gezet. Het is mogelijk dat er in 2024 geen UA-offensief zal plaatsvinden en dat dit pas in 2025 gebeurt. Maar ja, als de Russen op enkele maanden al zo'n formidabele stellingen kunnen uitbouwen, wat kunnen ze dan met véél meer tijd?

Dat schip was misschien niet van vitaal belang omdat het geen Kalibr-raketten afvuurt, maar het is wel een zware tegenslag voor de Russische Zwarte Zeevloot.
Ik lees veel dat het Iraanse drones bij had. Goed gekozen doelwit dus. Westerse intel zal daar bij geholpen hebben zeker?
Veel blabla, maar in veel meer dan een second world country met een gigantisch kernarsenaal zijn ze niet.
Rusland is een maffia tankstation met nukes.

Dat lijkt mij idd. één van de grootste Russische tekortkomingen.
Ze hebben dan wel A-50 vliegtuigen die het slagveld kunnen monitoren, maar ze hebben er veel te weinig en de meeste zijn niet gemoderniseerd.
't Zelfde met satellieten, te weinig en verouderd.
Als je niet weet waar wapens opgeslagen liggen, troepen oprukken of vliegtuigen opstijgen is het moeilijk om te anticiperen.

---------------------------------------------------
Wat artikels voor de geïnteresseerden :
  • Laatste Amerikaanse levering van het jaar is net aangekondigd. $250 miljoen aan, voornamelijk, munitie.
  • Investeerders in het Russische 'Arctic LNG-2' project hebben zich teruggetrokken, vooral noemenswaardig omdat de Chinezen zich ook terugtrekken.
  • UkriCor, de 'vervanger' voor het eerdere Black Sea Grain Initiative, heeft in december meer schepen per dag bediend dan het maximum toegelaten onder het BSGI.
  • Eerste groep UA piloten heeft in het VK hun basisopleiding afgewerkt (taallessen en simulator/trainingsjets) en leert nu in Denemarken F-16's vliegen. Dit gaat puur over het gedeelte in Engeland, gelijkaardige opleidingen lopen o.a. in Roemenië.
  • Gerucht dat UA al F-16's heeft blijft rondgaan.
  • Z-Korea heeft het aantal goederen met een exportban naar RU verdubbeld.
  • Artikel over het EU alternatief om 20 miljard een UA te lenen, zonder dat Orban het kan blokkeren.
  • Bijna 5 miljoen vaten RU olie staan stil voor de Indische kust, mogelijk door sancties of disputen over betaling (Roepie vs Roebel).
  • Japan heeft hun exportwetten aangepast en laat nu uitvoer van luchtafweer toe, levert op die manier Patriot raketten. Artillerie uitvoer is nog altijd verboden.
  • Canadees artikel over westerse politiek en productie.
  • Politico artikel over Amerikaanse strategie in 2024.
  • Amateur docu over het Kharkiv offensief van 2022.

Dat lijkt mij idd. één van de grootste Russische tekortkomingen.
Ze hebben dan wel A-50 vliegtuigen die het slagveld kunnen monitoren, maar ze hebben er veel te weinig en de meeste zijn niet gemoderniseerd.
't Zelfde met satellieten, te weinig en verouderd.
Als je niet weet waar wapens opgeslagen liggen, troepen oprukken of vliegtuigen opstijgen is het moeilijk om te anticiperen.
.
Ik las wel dat Rusland zich bewust is van die handicap en aan een versneld tempo extra satellieten in de ruimte wil krijgen maar die achterstand gaan ze niet snel inhalen. Als ze hun AD-netwerk op punt willen krijgen zullen ze wel tempo moeten maken. Dat Oekraïne gebruik mag maken van al die informatienetwerken geeft hen wel een groot voordeel.

Gaat waarschijnlijk meer dan 1 schip zijn:
900

Het schip is dus weldegelijk gezonken ondanks dat Rusland beweert dat het alleen maar een 'beetje' beschadigd is.
Satellietbeelden liegen niet. Van dat schip blijft letterlijk 'niks' over.

En de geruchten gaan inderdaad rond dat er mogelijks nog andere schepen gezonken zijn.

Het gaat de Russen natuurlijk niet tegenhouden maar een ferme tegenvaller is dit wel.

Ik ben geen pro-Poetin.

Maar ik vind dat onze westerse media ook rap kan overdrijven é.
Al 2 jaar lang zitten ze te vermelden dat Rusland geen kans maakt, de oorlog verliest. Er een opstand zal komen ect...

We zijn bijna twee jaar verder en Poetin zit nog altijd op zijn zadel. Dat Russen schrik hebben om in opstand te komen is misschien waar, maar dat is al jaren zo... En of je het wil geloven of niet. Veel Russen zijn nog altijd positief over Poetin.
Poetin is gewoon anti-westen en elke politieke leider die anti-westen is, wordt afgebeeld als de grote boeman...

Op militair vlak is het ook redelijk lachwekkend. Oekraïne krijgt enorm veel materieel en financiële steun van het Westen (navo)
En nog altijd bezit Rusland een redelijk stuk van Oekraïens grondgebied. Is het niet lachwekkend dat men na twee jaar het Russisch leger nog altijd niet volledig kan verdrijven uit Oekraïne? Terwijl Rusland er (bijna) alleen voor staat op militair en politiek vlak.
Die berichtgevingen over dat ''Oekraine aan het winnen is'' is bullshit. Oekraine heeft pas gewonnen als Rusland volledig teruggetrokken is over de grens.

Stomme voorbeeld
Je kan het vergelijken zoals een dief die mijn huis binnendringt, hij bezit mijn inkomhal, maar geraakt niet in mijn living, keuken of slaapkamer...
Ik sta te juichen dat ik er in ben geslaagd om hem in mijn inkomhal te houden, de buren en de politie helpen mij om de dief buiten te jagen.
Maar het lukt nog steeds niet. De dief zit nog altijd in mijn inkomhal... Ik krijg die gast niet buiten mijn huis.

En we zullen maar zwijgen dat het Oekraïens leger sinds 2014 Russische minderheden in Oost-Oekraine aanvalt? Hoeveel onschuldige burgers zijn er daar niet gevallen?

Uiteindelijk zal de oorlog tot een einde komen. En het gebied dat Rusland nu bezit zal toegevoegd worden tot Rusland.
Want geen enkel land kan een oorlog blijven volhouden. Zelf tijdens een vrede, zal er waarschijnlijk de komende 20 jaar een zeer slechte relatie zijn tussen Rusland en Oekraine.

Ik ben geen pro-Poetin.
Weer een nieuw lid dat eigenlijk zegt dat Oekraïne het maar moet opgeven. Ik weet niet wat je bedoelingen hier zijn, maar ik zal je het voordeel van de twijfel geven.
Al 2 jaar lang zitten ze te vermelden dat Rusland geen kans maakt, de oorlog verliest. Er een opstand zal komen ect...
Serieus? Ik las voornamelijk dat Oekraïne eigenlijk geen kans maakt. Heb je voorbeelden?
We zijn bijna twee jaar verder en Poetin zit nog altijd op zijn zadel. Dat Russen schrik hebben om in opstand te komen is misschien waar, maar dat is al jaren zo... En of je het wil geloven of niet. Veel Russen zijn nog altijd positief over Poetin.
Poetin is gewoon anti-westen en elke politieke leider die anti-westen is, wordt afgebeeld als de grote boeman...
Al overwogen dat hij als boeman wordt afgebeeld omdat hij dat misschien is?
Politieke oppositie in het gevang zetten of vermoorden, zelfs in het buitenland?
Land leegzuigen met zijn maatjes oligarchen, genoeg artikels die beweren dat Putin waarschijnlijk de rijkste persoon ter wereld is.
Dus niet zozeer omdat hij anti-westen is, maar omdat hij anti-democratie is?
Op militair vlak is het ook redelijk lachwekkend. Oekraïne krijgt enorm veel materieel en financiële steun van het Westen (navo)
En nog altijd bezit Rusland een redelijk stuk van Oekraïens grondgebied. Is het niet lachwekkend dat men na twee jaar het Russisch leger nog altijd niet volledig kan verdrijven uit Oekraïne? Terwijl Rusland er (bijna) alleen voor staat op militair en politiek vlak.
Die berichtgevingen over dat ''Oekraine aan het winnen is'' is bullshit. Oekraine heeft pas gewonnen als Rusland volledig teruggetrokken is over de grens.
Enorm. Nou....
Mondjesmaat, overschotten, waarvan veel afgedankt materiaal en veel te laat.
Voornaamste reden dat het offensief nog niet gelukt is, is omdat Rusland de tijd heeft gekregen (door de late leveringen) om het grootste mijnenveld ooit te leggen. Doordat Oekraïne geen luchtoverwicht heeft (door late levering F-16's), is het ontmijnen ook zeer moeilijk.

Het offensief is nog geen half jaar bezig, maar de Tik Tok generatie verwacht snelle resultaten natuurlijk. Ondertussen gaat de decimering van het Russisch leger gestaag verder...
Stomme voorbeeld
Je kan het vergelijken zoals een dief die mijn huis binnendringt, hij bezit mijn inkomhal, maar geraakt niet in mijn living, keuken of slaapkamer...
Ik sta te juichen dat ik er in ben geslaagd om hem in mijn inkomhal te houden, de buren en de politie helpen mij om de dief buiten te jagen.
Maar het lukt nog steeds niet. De dief zit nog altijd in mijn inkomhal... Ik krijg die gast niet buiten mijn huis.
Ik geef je gelijk, dat is inderdaad een stom voorbeeld.
Want eigenlijk zeg je verderop dat jij dan maar je inkomhal aan die inbreker gaat geven.
En we zullen maar zwijgen dat het Oekraïens leger sinds 2014 Russische minderheden in Oost-Oekraine aanvalt? Hoeveel onschuldige burgers zijn er daar niet gevallen?
Objectieve bewijzen?
Uiteindelijk zal de oorlog tot een einde komen. En het gebied dat Rusland nu bezit zal toegevoegd worden tot Rusland.
Want geen enkel land kan een oorlog blijven volhouden. Zelf tijdens een vrede, zal er waarschijnlijk de komende 20 jaar een zeer slechte relatie zijn tussen Rusland en Oekraine.
Zeker dat je niet pro-Poetin bent?
Maar ik geef je gelijk: de enige manier waarop Oekraïne veilig gaat zijn, zal zijn door deel uit te maken van een (al dan niet militair) samenwerkingsverband zoals de EU of NAVO.
Ik weet niet of de relatie tussen Oekraïne en Rusland ooit wel echt goed is geweest, voor de hele bevolking.

Bedankt,

Nee ben geen pro-poetin.
Maar zou graag de mening willen horen van Russen die pro-poetin zijn.

Ik zou me ook bedreigd voelen als de NAVO aan de grens komt.

Een beetje zoals het Cuba verhaal. De regering van Cuba wou met de sovjet unie samen werken. Mogelijke dreiging van Russische raketten die gericht staan richting Amerika op grondgebied van Cuba. Amerika beslist om Cuba binnen te vallen...
Rusland doet hetzelfde wat Amerika deed tijdens Cuba...
Als Mexico samenwerkt met Rusland, en er staan Russische tanks aan de Mexicaans-Amerikaanse grens. Wat denk je dat Amerika zal doen?

De Navo bleef zich uitbreiden richting het Oosten, een soort bufferzone is er niet meer. De reactie van Rusland is normaal.

Laatst bewerkt:
Bedankt,

Nee ben geen pro-poetin.

Een beetje zoals het Cuba verhaal. De regering van Cuba wou met de sovjet unie samen werken. Mogelijke dreiging van Russische raketten die gericht staan richting Amerika op grondgebied van Cuba. Amerika beslist om Cuba binnen te vallen...
Als Mexico samenwerkt met Rusland, en er staan Russische tanks aan de Mexicaans-Amerikaanse grens. Wat denk je dat Amerika zal doen?

De Navo bleef zich uitbreiden richting het Oosten, een soort bufferzone is er niet meer. De reactie van Rusland is normaal.
Een ander land binnenvallen is allesbehalve normaal.
WTF.

Dus de Amerikaanse inval in Cuba was wel gerechtvaardigd en normaal?
of verwachten jullie dat Rusland gewoon moet toekijken hoe de NAVO zich tot de grens van Rusland dringt.

Als Mexico of Canada een politieke/militaire alliantie vormt met Rusland, zal Amerika ook toekijken?
Gewoon belachelijk als het Westen een militaire interventie uitvoert, het gerechtvaardigd is. En een niet westelijk land niet.

Dus de Amerikaanse inval in Cuba was wel gerechtvaardigd en normaal?
of verwachten jullie dat Rusland gewoon moet toekijken hoe de NAVO zich tot de grens van Rusland dringt.

Als Mexico of Canada een politieke/militaire alliantie vormt met Rusland, zal Amerika ook toekijken?
Gewoon belachelijk als het Westen een militaire interventie uitvoert, het gerechtvaardigd is. En een niet westelijk land niet.
Misschien de thread eens doorlezen. Denk dat niemand dat hier zegt.

Dit is weer de zoveelste ronde whataboutisme. Dit hebben we al genoeg gehad hier hoor.

Bedankt,

Nee ben geen pro-poetin.

Gast heb je al eens gezien wat voor leed Poetin veroorzaakt heeft door zijn carrière ?

En het is niet dat NAVO Rusland gaat binnen vallen hé natuurlijk zal Poetin het wel zo verwoorden aan zijn volk.

Ja Amerika heeft ook fucked up zaken gedaan maar we mogen blij zijn dat ze er zijn of de wereld zou er al langer anders uit gezien hebben

900

Het schip is dus weldegelijk gezonken ondanks dat Rusland beweert dat het alleen maar een 'beetje' beschadigd is.
Satellietbeelden liegen niet. Van dat schip blijft letterlijk 'niks' over.

En de geruchten gaan inderdaad rond dat er mogelijks nog andere schepen gezonken zijn.

Het gaat de Russen natuurlijk niet tegenhouden maar een ferme tegenvaller is dit wel.
Die geruchten lijken mij toch wel wat meer dan geruchten te zijn. Kijk onderaan de foto daar lijkt mij toch ook een schip onder water te liggen?
Ik ben geen pro-Poetin.

Tjah en tijdens de ebola uitbraak ging de wereld vergaan volgens diezelfde media.

Tell me something new...
Poetin wordt niet afgeschilderd ald de grote boeman omdat hij anti-westen is. Wel omdat hij bewust verschillende buurlanden is binnengevallen gedurende zijn politieke carrière (Tsjetsjenië, Georgië, Oekraïne) en daarbij onnoemelijk veel burgerslachtoffers maakt.
Rusland kon met zijn 3-day special military operation niet winnen dus zijn ze in volle winter begonnen met burger doelwitten aan te vallen.
Kritische stemmen in eigen land worden al dan niet letterlijk monddood gemaakt.

Daarom wordt die afgeschilderd en niet omdat die anti-westers is.
Rusland krijgt massaal materiaal en munitie uit landen zoals China en Iran en zit los daarvan op een gigantisch arsenaal aan soviet wapentuig.
Oekraïne krijgt maar mondjesmaat materiaal en de media geeft wederom een verkeerd beeld van de gemiddelde Oekraïense brigade. De brigades die uitgerust zijn met westers materieel zijn veruit in de minderheid en Oekraïne heeft niets van materiaal om de Russische economie te treffen want deze hebben ze allemaal moeten afgeven. Ze hebben geen langeafstandsbommenwerpers meer, geen ballistische raketten en ze hebben een groot deel van hun zware militaire industrie moeten ontbinden.

Oekraïne vecht een overlevingsoorlog tegen Rusland. Het feit dat Oekraïne na 2 jaar nog steeds Oekraïne is, is op zich al een overwinning.
Stomme voorbeeld
Ik ben blij dat je het zelf een stom voorbeeld want dat is het inderdaad.
Het is geen dief die je huis binnenkomt maar een gek die je ganse familie wilt uitmoorden. Je kan hem inderdaad in de inkomhal houden en dat is inderdaad reden om te juichen want de politie en de buren helpen niet om de indringer buiten te werken maar geven af en toe een stok waarmee je eens naar de moordenaar kan slaan in plaats van een vuurwapen waarmee je je effectief kunt verdedigen.
Die propaganda is al verschillende malen verworpen. Er zijn inderdaad burgerslachtoffers gevallen in de Donbass maar, met uitzondering van de sporadische gek in de UAF, was geen enkele van die doden moedwillig. Tenzij je een stad die ingenomen is door Pro-Russische troepen weer innemen tijdens een de tegenoffensieven in onder andere Sloviansk en Mariupol moedwillig noemt natuurlijk.

Het tegendeel is echter zeer waar zoals aangetoond werd in een VN-rapport
The United Nations observed in May 2014 an "alarming deterioration" in human rights in territory held by insurgents affiliated with the Donetsk People's Republic and Luhansk People's Republic.[613] The UN reported growing lawlessness in the region, documenting cases of targeted killings, torture, and abduction, primarily carried out by the forces of the Donetsk People's Republic.[614] The UN also reported threats against, attacks on, and abductions of journalists and international observers, as well as beatings and attacks on supporters of Ukrainian unity.[614] Russia criticised these reports, and said that they were "politically motivated".[615]

A report by Human Rights Watch in 2014 said "Anti-Kyiv forces in eastern Ukraine are abducting, attacking, and harassing people they suspect of supporting the Ukrainian government or consider undesirable...anti-Kyiv insurgents are using beatings and kidnappings to send the message that anyone who doesn't support them had better shut up or leave".[616] There were also multiple instances of beatings, abductions, and possible executions of local residents by Ukrainian troops,[617] such as Oleh Lyashko's militia and the Aidar territorial defence battalion.[618] In August, Igor Druz, a senior advisor to pro-Russian insurgent commander Igor Girkin, said that "On several occasions, in a state of emergency, we have carried out executions by shooting to prevent chaos. As a result, our troops, the ones who have pulled out of Sloviansk, are highly disciplined".[619] By the end of 2015, there were 79 places in the combined DPR and LPR territory where abducted civilians and prisoners of war were held.[620]

After the first Minsk Protocol ceasefire, warlords took control of districts on the separatist side.[621]

A report by the United Nations Office of the High Commissioner for Human Rights (OHCHR) released on 28 July 2014 said that at least 750 million US dollars worth of damage has been done to property and infrastructure in Donetsk and Luhansk oblasts.[622][623] Human Rights Watch said that Ukrainian government forces, pro-government paramilitaries, and the insurgents had used unguided Grad rockets in attacks on civilian areas, stating that "The use of indiscriminate rockets in populated areas violates international humanitarian law, or the laws of war, and may amount to war crimes".[624][625] The New York Times reported that the high rate of civilian deaths had "left the population in eastern Ukraine embittered toward Ukraine's pro-Western government", and that this sentiment helped to "spur recruitment" for the insurgents.[626]
Die oorlog zal zo lang duren als Oekraïne wilt blijven vechten en zo lang het westen blijft helpen. Rusland heeft een berg Soviet materiaal erdoor gejaagd en heeft desondanks terrein verloren de afgelopen 2 jaar. Heeft het Oekraïense tegenoffensief de gewenste resultaten geleverd? Nee, zeker en vast niet. Dan kan je natuurlijk de vraag stellen of dit komt door een slechte prestatie van Oekraïne, slechte intel van de westerse bondgenoten, of omdat Rusland er in slaagt om het kanonnenvlees aan eenzelfde tempo te blijven aanvoeren.

Het lijkt erop dat Oekraïne zoveel energie heeft verloren met een doorbraak te forceren in Robotyne dat men nadien geen fut meer had om die opening uit te buiten. Men had hetzelfde probleem trouwens tijdens het Kharkiv offensief. Dan is men op een gegeven moment ook moeten stoppen met de opmars omdat de troepen en het materiaal er doorzaten. Zoals het slagveld er momenteel uitziet heeft Rusland gewoon een pak minder troepen nodig om een bepaald deel te verdedigen dan pakweg 20 jaar geleden. De combinatie van mijnenvelden, artillerie, ATGM's en drones lijken zeer effectief om een offensief te stoppen.

Is het toetreden van Oekraïne als potentiaal kandidaat bij de EU ook niet wat overdreven. Los van de oorlog is het nog steeds een redelijk corrupt land?

Terug
Bovenaan