Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Het gaat op dit moment misschien niet zo goed voor Oekraïne aan het front, maar ze blinken echt wel uit in dit soort operaties. Dit hadden ze toch nooit kunnen doen zonder Westerse hulp?
Meest aannemelijke theorie lijkt me een speciale versie van de Patriot raket die op een ballistisch traject kan afgevuurd worden en zijn radar pas aanzet net voor de doelzone. Zo kan die blijkbaar veel verder vliegen en heeft geen constante correcties nodig van een grondradar.
Ideaal voor grote, traag vliegende, patrouillevliegtuigen.

Maar idd. zelf hebben ze die technologie waarschijnlijk niet, heel misschien met een aangepaste S-300? Zoveelste ding wat we pas binnen X jaar zullen weten.

chrome_nYAwGwTTPS.png

Meest aannemelijke theorie lijkt me een speciale versie van de Patriot raket die op een ballistisch traject kan afgevuurd worden en zijn radar pas aanzet net voor de doelzone. Zo kan die blijkbaar veel verder vliegen en heeft geen constante correcties nodig van een grondradar.
Ideaal voor grote, traag vliegende, patrouillevliegtuigen.

Maar idd. zelf hebben ze die technologie waarschijnlijk niet, heel misschien met een aangepaste S-300? Zoveelste ding wat we pas binnen X jaar zullen weten.

Bekijk bijlage 26342
Het toont ook weeral de kwetsbaarheid aan van de Russische luchtmacht. Dat begint toch wel héél duur leergeld te worden, deze oorlog.

De crash van beide toestellen zou reeds bevestigt zijn door Rusland. De Il-22 is geland maar er zouden doden onder de bemanning zijn.
Veel gekibbel op Telegram dat het friendly fire zou zijn geweest maar blijkbaar is dat redelijk standaard want de officiële Russische versie is dat de "Kokhols" te dom zijn om geavanceerde westerse wapens te gebruiken.

Volgens mij beschikt Oekraïne wel degelijk over AMRAAMS. Dat zijn toch dezelfde raketten die gebruikt worden in NASAMS en ik dacht dat er ook al verschillende BUK's omgebouwd zijn geweest naar AMRAAM, maar dat zou ook de AIM-7 SPARROW geweest kunnen zijn.

Bovendien zou het verlies van deze toestellen te wijten zijn aan het feit dat Rusland zijn EW-vliegtuigen dichter bij de frontlijn laat opereren om zijn luchtafweer en aanvalstoestellen beter te beschermen tegen UA luchtafweer.

Zonet de documentaire "20 days in Mariupol" gezien op Canvas.

Je ziet de stad afglijden van initieel enkel wat onrust over de imminente inval van de Russen die er zit aan te komen. Tot je gaandeweg de frontlinie dichterbij ziet komen. De vluchtwegen die één voor één afgesloten worden, tot ook de laatste uiteindelijk de stad helemaal afsluit van de buitenwereld. De achtergebleven bevolking is op zichzelf aangewezen. De hopeloosheid in hun ogen wanneer de humanitaire corridor er maar niet komt. De elektriciteit die wegvalt, het water die wegvalt, het internet die wegvalt. De plunderingen die plaatsvinden. De laatste brandweerkazerne die wordt gebombardeerd. De uitzichtloze situatie in de ziekenhuizen met tekorten aan de meest essentiële zaken, die bovendien ook zelf nog eens gebombardeerd worden. Het stopt gewoon niet.

Het is je reinste nachtmerrie. Ik ben sprakeloos. Je voelt de onmacht door uw tv sijpelen. De onrechtvaardigheid. Ik heb tranen gelaten bij de meest beklijvende stukken van kinderen die om hun moeder smeken, en moeders die om hun kinderen smeken.

En dan krijg je plots weer de banale televisie te zien, zap je naar de Zevende Dag met een verhitte discussie over "huizen renoveren" en andere zaken in de waan van de dag. En dan denk je: "waar the fuck zijn wij eigenlijk mee bezig om niet 24/7 met dit conflict bezig te zijn?!".

Deze documentaire zou verplicht moeten worden aangeboden in scholen en parlementen om iedereen, en vooral politici, een heel concrete en tastbare reality check te geven met welke buurman we aan onze Oostgrens van Europa zitten.
Second.
Ik ben slechts 20min ver en pfoeh, zware toebak.
Machteloosheid inderdaad, maar ik voel ook een razernij in mezelf. Waarom kon het Westen geen vuist maken en Rusland afschrikken zodat een inval vermeden kon worden? En waarom kunnen ze nog altijd geen vuist maken en Oekraïne geven wat nodig is?

In de klas van m'n kind zitten meerdere vluchtelingen (jonger dan 10 jaar) en die reizen tijdens onze grote vakanties (Kerst, zomer, Pasen) naar hun stad/dorp (of wat ervan over blijft en wanneer het er veilig is). Over gans de school zitten er leerlingen, gaande van kleuters tot kinderen van het zesde leerjaar. De schrijnende verhalen dat je van de moeders of van de wat oudere kinderen hoort -in goed verstaanbaar Engels- zijn de verhalen dat je van je (over)grootouders hoorde toen die vertelden over 'Den Duits'. De vaders en/of familie zijn daar gebleven om te vechten of om te helpen in het stad/dorp....of daar horen ze al een tijd niets meer van... .

Het smaakt zeer vies, zo'n oorlog heel dichtbij.

Laatst bewerkt:
Gisterenavond ook 20 Days In Mariupol gezien. Serieuze mokerslag. Een mix van onderhuidse woede en diepe tristesse. Zeker als je de beelden ziet van die kraamkliniek en daar net achter Russische media propagandamachine die dat afdoet als fake news met ingehuurde acteurs etc.

't Is al een tijd geleden dus nog is een poging om wat nieuws, achtergrond en randzaken te linken.
Beginnend met de meest recente items.

• Taurus levering is vandaag tegengehouden in het Duitse parlement.
  • Eu hoopt dat Orban overtuigd kan worden om de EU fondsen voor UA vrij te geven.
  • UA blijft actief uitvoeren via de zwarte zee
  • Frankrijk gaat 40 extra SCALP raketten (Storm Shadow) leveren, samen met 'honderden' zweefbommen.
  • Noorwegen investeert verder in artillerieproductie.
  • EU/brussel gaat een audit doen van alle beloofde wapens en kijken wat er nagekomen is.
  • Turkse banken willen geen transfers van of naar Rusland meer doen.
  • Overzicht van bevestigde Russische verliezen in 2023.
  • Volgende Ramstein meeting met 50 bevriende landen is op 23 januari.
  • Poolse truckers hebben hun protest aan de grens opgeheven na een deal met de PL-regering.
  • Voorbeeld van hoe absurd de RU propaganda is. Volgens het Russische Ministerie v Buitenlandse zaken is dit bewijs dat Zelensky God haat... maar hij staat blijkbaar tegelijk voor en achter de camera. :oi22:
  • 86% van Russische bedrijven rapporteert van te weinig werknemers te vinden.
  • Onderzoek dat een netwerk van Finse bedrijven blootlegt die massaal sancties omzeilen.
  • RU luchtvaart ondervindt meer en meer problemen met hun Airbus toestellen en begint banen en vluchten te schrappen.
  • Tekorten in RU benzineproductie worden opgevangen door een exportverbod, hoofdoorzaak is een LUKOIL raffinaderij die stilligt door sancties.
  • Volgens een officier van de UA inlichtingendienst rekruteert RU tot 1100 soldaten per dag, ze produceren ook ~120 zware raketten en 340 Shahed's per maand.
  • RUSI paper over N-Korea hun wapenexport.
  • Ecuador verkoopt voor $200 miljoen oude sovjet stock aan de VSA, kan is groot dat dit later in UA belandt.
  • Corruptie in UA blijft bestaan.
  • VK heeft vorige week £2.5 miljard extra beloofd aan UA.
  • Voorbeeld van de verdedigingslinie die UA aan het bouwen is. Twitter thread over de 'Donbas-linie'.
  • Europees commissaris voor de interne markt, Thierry Breton, wilt een EU-defensie fonds van €100 miljard opzetten.
  • Zowel UA als de VSA zouden bewijs hebben dat N-Koreaanse raketten in UA gebruikt worden.
  • Deense F-16's zullen maanden vertraging oplopen.

Laatst bewerkt:
't Is al een tijd geleden dus nog is een poging om wat nieuws, achtergrond en randzaken te linken.
Beginnend met de meest recente items.

• Taurus levering is vandaag tegengehouden in het Duitse parlement.
  • Eu hoopt dat Orban overtuigd kan worden om de EU fondsen voor UA vrij te geven.
  • UA blijft actief uitvoeren via de zwarte zee
  • Frankrijk gaat 40 extra SCALP raketten (Storm Shadow) leveren, samen met 'honderden' zweefbommen.
  • Noorwegen investeert verder in artillerieproductie.
  • EU/brussel gaat een audit doen van alle beloofde wapens en kijken wat er nagekomen is.
  • Turkse banken willen geen transfers van of naar Rusland meer doen.
  • Overzicht van bevestigde Russische verliezen in 2023.
  • Volgende Ramstein meeting met 50 bevriende landen is op 23 januari.
  • Poolse truckers hebben hun protest aan de grens opgeheven na een deal met de PL-regering.
  • Voorbeeld van hoe absurd de RU propaganda is. Volgens het Russische Ministerie v Buitenlandse zaken is dit bewijs dat Zelensky God haat... maar hij staat blijkbaar tegelijk voor en achter de camera. :oi22:
  • 86% van Russische bedrijven rapporteert van te weinig werknemers te vinden.
  • Onderzoek dat een netwerk van Finse bedrijven blootlegt die massaal sancties omzeilen.
  • RU luchtvaart ondervindt meer en meer problemen met hun Airbus toestellen en begint banen en vluchten te schrappen.
  • Tekorten in RU benzineproductie worden opgevangen door een exportverbod, hoofdoorzaak is een LUKOIL raffinaderij die stilligt door sancties.
  • Volgens een officier van de UA inlichtingendienst rekruteert RU tot 1100 soldaten per dag, ze produceren ook ~120 zware raketten en 340 Shahed's per maand.
  • RUSI paper over N-Korea hun wapenexport.
  • Ecuador verkoopt voor $200 miljoen oude sovjet stock aan de VSA, kan is groot dat dit later in UA belandt.
  • Corruptie in UA blijft bestaan.
  • VK heeft vorige week £2.5 miljard extra beloofd aan UA.
  • Voorbeeld van de verdedigingslinie die UA aan het bouwen is. Twitter thread over de 'Donbas-linie'.
  • Europees commissaris voor de interne markt, Thierry Breton, wilt een EU-defensie fonds van €100 miljard opzetten.
  • Zowel UA als de VSA zouden bewijs hebben dat N-Koreaanse raketten in UA gebruikt worden.
  • Deense F-16's zullen maanden vertraging oplopen.
Hou je dat bij in een lijstje of had je gewoon even tijd om eea op te zoeken? Bedankt, trouwens!

Hou je dat bij in een lijstje of had je gewoon even tijd om eea op te zoeken? Bedankt, trouwens!
Heb idd. een bookmark folder waar ik interessante artikels een 2-tal weken bijhoud.
En met dat de Vlaamse media niet veel aandacht aan Oekraïne besteed probeer 'k hier nu en dan een update te geven.

Wat als de NAVO de strategie van Rusland zou kopiëren? Troepen verzamelen en dan onverwacht boots on the ground en combined arms met de geleverde F16s. De doodsteek voor RU maar dan gaan we de artikels over de nucleaire dreiging weer moeten bovenhalen vrees ik. Een mens mag dromen.

Wat als de NAVO de strategie van Rusland zou kopiëren? Troepen verzamelen en dan onverwacht boots on the ground en combined arms met de geleverde F16s. De doodsteek voor RU maar dan gaan we de artikels over de nucleaire dreiging weer moeten bovenhalen vrees ik. Een mens mag dromen.

Aangezien we hier met democratieën zitten waarbij het parlement moet instemmen met een oorlog krijg je dat niet voor mekaar.

Ik denk dat de NAVO daar het lef niet voor heeft, maar dit soort oefeningen zijn wel belangrijk om de paraatheid van het westerse militaire apparaat te tonen.

Over één ding heeft Lavrov wel gelijk. Het westen doet zijn best om dingen te laten escaleren, of beter gezegd: Oekraïne te helpen. Om de zoveel tijd klimmen we een trede op de escalation ladder. Eerst was het leveren van wapens taboe, dan tanks, dan langeafstandsraketten, dan clustermunitie, binnenkort F16s.

Boots on the ground staat óók op die ladder. Maar het inderdaad de vraag of de NAVO het lef ervoor heeft.

Over één ding heeft Lavrov wel gelijk. Het westen doet zijn best om dingen te laten escaleren, of beter gezegd: Oekraïne te helpen. Om de zoveel tijd klimmen we een trede op de escalation ladder. Eerst was het leveren van wapens taboe, dan tanks, dan langeafstandsraketten, dan clustermunitie, binnenkort F16s.

Boots on the ground staat óók op die ladder. Maar het inderdaad de vraag of de NAVO het lef ervoor heeft.
Boots on the ground gaat niet gebeuren, tenzij de NAVO zelf wordt aangevallen en dan nog weet ik niet of de NAVO troepen in Oekraïne gaat sturen of dat het eerder stand off aanvallen uitvoert op militaire doelwitten als "waarschuwing". Het probleem met de leveringen aan Oekraïne is dat het begint te neigen naar "too little, too late". Rusland kan nog altijd voldoende materiaal produceren om de oorlog nog lang vol te houden (120 raketten/maand en 300+ Shaheds zoals in dat artikel van @noccy is voldoende om de luchtafweer verder uit te putten tot Oekraïne amper nog verweer heeft). De beloofde miljarden zijn belangrijk om de Oekraïense staat up and running te houden (administratie, leger, oorlogsindustrie, pensioenen, gezondheidszorg, ...), maar gebruiksklaar wapentuig en munitie eveneens.

Rusland kan nog altijd voldoende materiaal produceren om de oorlog nog lang vol te houden (120 raketten/maand en 300+ Shaheds zoals in dat artikel van @noccy is voldoende om de luchtafweer verder uit te putten tot Oekraïne amper nog verweer heeft).
De hamvraag is ook: Wat produceert Oekraïne zelf? Hoever staat hun omschakeling naar een oorlogseconomie?
Ik weet dat Oekraïne ook oa raketten produceert (eigen bodem of dat heb ik in het verleden alvast gelezen), maar toch hoor ik daar amper iets van dezer dagen.

Ze staan natuurlijk belange zo ver nog niet dan Rusland maar het zou mij sterk lijken als ze helemaal 'niets' aan het produceren zijn?

Iemand daar een idee over of een linkje?

Iemand daar een idee over of een linkje?
Denk dat ze zowat alles kunnen bouwen buiten luchtafweer en gevechtsvliegtuigen.
Maar voor de oorlog was er weinig productie door tekort aan geld, corruptie en verwaarlozing. Nu komen daar natuurlijk nog raketaanvallen bij.
Er zijn ook veel deals gesloten met westerse bedrijven die dit jaar productie-en reparatie centra in UA zouden opstarten.

Denk dat ze zowat alles kunnen bouwen buiten luchtafweer en gevechtsvliegtuigen.
Maar voor de oorlog was er weinig productie door tekort aan geld, corruptie en verwaarlozing. Nu komen daar natuurlijk nog raketaanvallen bij.
Er zijn ook veel deals gesloten met westerse bedrijven die dit jaar productie-en reparatie centra in UA zouden opstarten.

Dan zal het ook zaak zijn om die binnenlandse productiecentra te beschermen tegen Russische raketaanvallen.

Liveblog DS:

Oekraïne claimt aanval op oliedepot in Sint-Petersburg
Oekraïne heeft met een drone geprobeerd een oliedepot in het Russische Sint-Petersburg aan te vallen. Een militaire bron zegt aan persagentschap Reuters dat de aanval geslaagd is, maar het Russische ministerie van Defensie beweert dat de drone onderschept werd. Er zou na het neerhalen wel een brand zijn uitgebroken op het terrein van het oliedepot.
Aan Reuters zegt de Oekraïense bron dat de aanval "een nieuwe fase" van de oorlog inluidt.

Laatst bewerkt:
Over één ding heeft Lavrov wel gelijk. Het westen doet zijn best om dingen te laten escaleren, of beter gezegd: Oekraïne te helpen. Om de zoveel tijd klimmen we een trede op de escalation ladder. Eerst was het leveren van wapens taboe, dan tanks, dan langeafstandsraketten, dan clustermunitie, binnenkort F16s.​

Interessante discussie.

En ik ben er zelf ook nog niet uit wat het beste is:
  • Vanuit een algemene point of view zou ik zeggen: altijd opties achter de hand houden om te escaleren. Het heeft geen zin om onmiddellijk met alle kracht terug te slaan omdat je dan:
    • zelf als de agressor wordt gezien
    • geen uitwijkopties meer biedt voor de andere partij
    • je achteraf ook niets meer hebt om nóg meer te gaan escaleren mocht het nodig zijn
Wat dat betreft heeft het Westen het uitstekend gedaan: netjes de escalatieladder volgen.​
  • Maar aan de andere kant zag ik het iemand onlangs vergelijken met het geven van een vaccinatie aan Rusland. Door telkens een beetje meer weerwerk te bieden, zijn ze ook in staat om stelselmatig hun weerstand op te bouwen. Lees: hun oorlogseconomie op gang te trekken. In dat opzicht zou één mokerslag in het begin misschien wel de betere optie geweest zijn? Maar wie zou die verantwoordelijkheid genomen hebben?
Vergeet niet van waar we komen. Tot 2 jaar geleden was het ondenkbaar dat er Russische troepen zouden uitgeschakeld worden met Westerse wapens. In het begin van de oorlog zagen sommigen Wereldoorlog 3 al passeren omdat we Manpads zouden leveren aan Oekraïne. Tanks leveren was weer een enorme stap. Nu zijn we bezig met F16's te leveren. Het was eigenlijk compleet ondenkbaar bij het begin van de oorlog om onmiddellijk F16's te leveren bijvoorbeeld.

Gelukkig krijgt de Westerse defensie-industrie nu ook stilaan een "vaccinatie". Zij het op een veel tragere manier.

Interessante discussie.

En ik ben er zelf ook nog niet uit wat het beste is:
  • Vanuit een algemene point of view zou ik zeggen: altijd opties achter de hand houden om te escaleren. Het heeft geen zin om onmiddellijk met alle kracht terug te slaan omdat je dan:
    • zelf als de agressor wordt gezien
    • geen uitwijkopties meer biedt voor de andere partij
    • je achteraf ook niets meer hebt om nóg meer te gaan escaleren mocht het nodig zijn
Wat dat betreft heeft het Westen het uitstekend gedaan: netjes de escalatieladder volgen.​
  • Maar aan de andere kant zag ik het iemand onlangs vergelijken met het geven van een vaccinatie aan Rusland. Door telkens een beetje meer weerwerk te bieden, zijn ze ook in staat om stelselmatig hun weerstand op te bouwen. Lees: hun oorlogseconomie op gang te trekken. In dat opzicht zou één mokerslag in het begin misschien wel de betere optie geweest zijn? Maar wie zou die verantwoordelijkheid genomen hebben?
Vergeet niet van waar we komen. Tot 2 jaar geleden was het ondenkbaar dat er Russische troepen zouden uitgeschakeld worden met Westerse wapens. In het begin van de oorlog zagen sommigen Wereldoorlog 3 al passeren omdat we Manpads zouden leveren aan Oekraïne. Tanks leveren was weer een enorme stap. Nu zijn we bezig met F16's te leveren. Het was eigenlijk compleet ondenkbaar bij het begin van de oorlog om onmiddellijk F16's te leveren bijvoorbeeld.

Gelukkig krijgt de Westerse defensie-industrie nu ook stilaan een "vaccinatie". Zij het op een veel tragere manier.
Dat is een beetje het probleem van de Westerse leveringen: too little, too late.

Dat is een beetje het probleem van de Westerse leveringen: too little, too late.
Too little, too late voor Oekraïense slachtoffers, zeker. Maar voor de USA komt dit heel goed uit. Ze verzwakken een van hun grootste concurrenten voor een fractie van hun militair budget. Elke maand verliest RU hopen materiaal en ze hebben amper de resources om nieuwe te maken. Zo lang er geen grondgebied verloren gaat en de verliezen aan de Russische kant groter zijn dan aan 'onze' kant winnen wij de uitputtingsoorlog.

Terug
Bovenaan