Ik denk niet dat Poetin geïnteresseerd is om manu militari westwaarts te trekken - dat kan Poetin niet aan en dat heeft ook weinig zin als hij het al zou aankunnen. Te kostelijk, teveel moeite. Moldavië en zeker de Baltische staten (Suwalki-corridor) lopen meer gevaar om geannexeerd te worden dan Polen en daar voorbij. Met Finlandisering doel ik op een EU dat niet meer onder de paraplu kan schuilen van een, hypothetisch, isolationistisch Uncle Sam en noodgedwongen compromissen moet sluiten met Moskou.
Een krachtmeting tussen Rusland en de NAVO is voor iedereen te risicovol, maar wie weet hoe ver de escalatieladder reikt?
Dit is pure hypothese, trouwens. Veel zal afhangen van hoe de oorlog verder verloopt, hoe de verkiezingen in Europa verlopen en wie in november verkozen wordt tot president van de VS.
In principe zijn de baltische staten inderdaad bijzonder kwetsbaar, maar laat net daar de grootste concentratie NAVO troepen in Europa liggen. Maar alweer stel je dat "polen gevaar loopt om geannexeerd te worden". Dat is manifest onjuist (.gif - grapje). Nogmaals, ze kunnen UA niet eens onder de voet lopen met al hun macht. Polen is volledig gemoderniseerd en als land vallen zij liever dood dan dat Rusland ook maar één voet in de Baltische staten zet. (onderstaand citaat)
Je mag van mij hypothesen zetten maar liefst met enige grond van geloofwaardigheid.
By becoming a logistical hub and a steady supplier of weapons it continues to marshal and mobilize other allies to follow suit. This proactive stance stems from a deep-seated apprehension towards Russia, which now appears to be entrenched across Polish political spectrum.
Ik volg je wel door te stellen dat Poetin geen oprechte interesse heft om westwaarts te trekken. En dat de NAVO daar ook niet om staat te springen, want dan crasht de ganse westerse economie.
Oh en de escalatieladder leidt tot een nucleair conclict. MAD. Al is de hamvraag in welke staat de ICBM's nog zijn, maar we mogen ervan uit gaan dat het nog genoeg is voor een apocalyptisch scenario.
Laatst bewerkt: