Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik denk niet dat Poetin geïnteresseerd is om manu militari westwaarts te trekken - dat kan Poetin niet aan en dat heeft ook weinig zin als hij het al zou aankunnen. Te kostelijk, teveel moeite. Moldavië en zeker de Baltische staten (Suwalki-corridor) lopen meer gevaar om geannexeerd te worden dan Polen en daar voorbij. Met Finlandisering doel ik op een EU dat niet meer onder de paraplu kan schuilen van een, hypothetisch, isolationistisch Uncle Sam en noodgedwongen compromissen moet sluiten met Moskou.

Een krachtmeting tussen Rusland en de NAVO is voor iedereen te risicovol, maar wie weet hoe ver de escalatieladder reikt?

Dit is pure hypothese, trouwens. Veel zal afhangen van hoe de oorlog verder verloopt, hoe de verkiezingen in Europa verlopen en wie in november verkozen wordt tot president van de VS.

In principe zijn de baltische staten inderdaad bijzonder kwetsbaar, maar laat net daar de grootste concentratie NAVO troepen in Europa liggen. Maar alweer stel je dat "polen gevaar loopt om geannexeerd te worden". Dat is manifest onjuist (.gif - grapje). Nogmaals, ze kunnen UA niet eens onder de voet lopen met al hun macht. Polen is volledig gemoderniseerd en als land vallen zij liever dood dan dat Rusland ook maar één voet in de Baltische staten zet. (onderstaand citaat)

Je mag van mij hypothesen zetten maar liefst met enige grond van geloofwaardigheid.

By becoming a logistical hub and a steady supplier of weapons it continues to marshal and mobilize other allies to follow suit. This proactive stance stems from a deep-seated apprehension towards Russia, which now appears to be entrenched across Polish political spectrum.

Ik volg je wel door te stellen dat Poetin geen oprechte interesse heft om westwaarts te trekken. En dat de NAVO daar ook niet om staat te springen, want dan crasht de ganse westerse economie.
Oh en de escalatieladder leidt tot een nucleair conclict. MAD. Al is de hamvraag in welke staat de ICBM's nog zijn, maar we mogen ervan uit gaan dat het nog genoeg is voor een apocalyptisch scenario.

Laatst bewerkt:
Wel spijtig dat men kiest voor amerikaans en Koreaans materiaal grotendeels ipv europees materiaal.
Al begrijp ik het principe wel. Al ben ik nog altijd overtuigd dat het hebben van europese productiecapaciteit hierin alsook de knowhow hebben om die zaken te maken mij toch wel belangrijk lijkt.

Wel spijtig dat men kiest voor amerikaans en Koreaans materiaal grotendeels ipv europees materiaal.
Al begrijp ik het principe wel. Al ben ik nog altijd overtuigd dat het hebben van europese productiecapaciteit hierin alsook de knowhow hebben om die zaken te maken mij toch wel belangrijk lijkt.
Kan je zeggen wat je bedoelt met Koreaans materiaal?

In principe zijn de baltische staten inderdaad bijzonder kwetsbaar, maar laat net daar de grootste concentratie NAVO troepen in Europa liggen. Maar alweer stel je dat "polen gevaar loopt om geannexeerd te worden". Dat is manifest onjuist (.gif - grapje). Nogmaals, ze kunnen UA niet eens onder de voet lopen met al hun macht. Polen is volledig gemoderniseerd en als land vallen zij liever dood dan dat Rusland ook maar één voet in de Baltische staten zet. (onderstaand citaat)

Je mag van mij hypothesen zetten maar liefst met enige grond van geloofwaardigheid.
Ik stel niet dat Polen gevaar loopt om geannexeerd te worden, wel dat de Baltische staten meer in de gevarenzone zitten dan Polen (dat inderdaad sterk bewapend is). Maar wellicht ook enkel indien de NAVO een teken van zwakte laat zien. Trump die warm en koud blaast en met Poetin samen zit zoals hij dat had gedaan met Kim Jong-Un, bijvoorbeeld. De VS had ook geen bepaald sterk jaar 2021 op buitenlands vlak, met de chaotische terugtrekking uit Afghanistan als een gigantisch affront. Wie weet echter hoe het Russische leger eruit gaat zien na de oorlog in Oekraïne, zelfs na een overwinning?
Ik volg je wel door te stellen dat Poetin geen oprechte interesse heft om westwaarts te trekken. En dat de NAVO daar ook niet om staat te springen, want dan crasht de ganse westerse economie.
Oh en de escalatieladder leidt tot een nucleair conclict. MAD. Al is de hamvraag in welke staat de ICBM's nog zijn, maar we mogen ervan uit gaan dat het nog genoeg is voor een apocalyptisch scenario.
Als er van de 10 ICBM's nog maar eentje deftig werkt, is dat al genoeg om honderdduizenden tot miljoenen doden te veroorzaken.

Er is een grote oliehaven aangevallen door Oekraïne. De tanker die daar stond had als volgende bestemming... Nederland.

Wij blijven dus handelen met Rusland maar Oekraïne probeert daar dus een stokje voor te steken.

Ik ben benieuwd welke invloed dat heeft op de prijzen.

Er zijn wat manschapsrotaties in Adviivka gebeurd en in het zuiden van de stad hebben de Russen door de linies van AFU gebroken. Het noorden van de stad is moeilijker, want dat zijn open velden en daar ben je eigenlijk een vogel voor de kat. Vandaar ook de gruwelijke verliezen door de Russen. In het zuiden zitten de Russische troepen meer in stedelijk gebied, wat hen meer dekking geeft. De situatie in het zuiden van de stad is zo kritiek dat de hoofdbevoorradingslijn in het gevaar komt, wanneer de Russen de rand van de stad innemen en via de hogere gebouwen de rest van de stad makkelijker onder vuur kunnen nemen. Maar goed, de val van die stad wordt al maanden aangekondigd.

Een van de locaties in Kharkov die vandaag werd getroffen door Russische raketten was blijkbaar een verzamelpunt voor Franse huurlingen. Het hoofdkwartier van de 110e brigade in Mirnograd zou ook getroffen zijn, waarbij 40 manschapen overleden.

De 2S35 Koalitsiya-SV zou ook gespot zijn onderweg naar het front, een nieuw ontwerp van mobiele artillerie. De RAP-munitie zou 70-80 km bereiken, wat verder reikt dan Caesar en Phz 2000. Kan nog altijd worden getroffen door Himars dat een grotere bereik heeft, maar dan moet dat platform wel redelijk dicht naar het front worden getrokken wat het in de gevarenzone brengt van Russische surveillance. Een gegeerd doelwit, dus.

Ik stel niet dat Polen gevaar loopt om geannexeerd te worden, wel dat de Baltische staten meer in de gevarenzone zitten dan Polen (dat inderdaad sterk bewapend is). Maar wellicht ook enkel indien de NAVO een teken van zwakte laat zien. Trump die warm en koud blaast en met Poetin samen zit zoals hij dat had gedaan met Kim Jong-Un, bijvoorbeeld. De VS had ook geen bepaald sterk jaar 2021 op buitenlands vlak, met de chaotische terugtrekking uit Afghanistan als een gigantisch affront. Wie weet echter hoe het Russische leger eruit gaat zien na de oorlog in Oekraïne, zelfs na een overwinning?

Als er van de 10 ICBM's nog maar eentje deftig werkt, is dat al genoeg om honderdduizenden tot miljoenen doden te veroorzaken.
Die staten blijven deel van de navo, biden is momenteel aan de macht zelfs met een trump zal die het moeilijk hebben om openlijke vijandigheden tegen de navo te negeren.

De eu is zich ook meer aan het herbewapenen dus over enkele jaren zal die ook sterker staan om zich te verdedigen tegen russische agressie.

Europa heeft genoeg kernwapens om rusland tot niks te herleiden ICBM's doen er dus niet toe.

Die staten blijven deel van de navo, biden is momenteel aan de macht zelfs met een trump zal die het moeilijk hebben om openlijke vijandigheden tegen de navo te negeren.

De eu is zich ook meer aan het herbewapenen dus over enkele jaren zal die ook sterker staan om zich te verdedigen tegen russische agressie.

Europa heeft genoeg kernwapens om rusland tot niks te herleiden ICBM's doen er dus niet toe.
Idealiter komt het nooit tot zo'n conflict. Het heeft misschien geen zin om die hele discussie weer op gang te trekken, maar het is jammer dat er kansen gemist zijn waarbij Rusland en het Westen toenadering hadden kunnen vinden. Daar zijn schuldigen voor te vinden in beide kampen en achteraf bekeken was het zelfs met hindsight geen evidente taak om Rusland in de NAVO toe te laten of duurzame relaties aan te knopen. Op een bepaald moment is de bal de verkeerde richting ingegaan en zitten we waar we nu zijn. Het is wat het is.

Idealiter komt het nooit tot zo'n conflict. Het heeft misschien geen zin om die hele discussie weer op gang te trekken, maar het is jammer dat er kansen gemist zijn waarbij Rusland en het Westen toenadering hadden kunnen vinden. Daar zijn schuldigen voor te vinden in beide kampen en achteraf bekeken was het zelfs met hindsight geen evidente taak om Rusland in de NAVO toe te laten of duurzame relaties aan te knopen. Op een bepaald moment is de bal de verkeerde richting ingegaan en zitten we waar we nu zijn. Het is wat het is.
Buiten dat het westen actief in rusland ingreep toen poetin en co aan de macht kwamen was er weinig aan te doen.

Zo'n conflict lijkt me ook compleet uitgesloten, de overmacht van navo is van dermate orde dat rusland gek zou moeten zijn dat te proberen.
Om wat? Wat baltische staten waar niemand om geeft? Kan bestaat gewoonweg niet omdat de baten er niet zijn voorrusland zoals je hebt met oekriane.

Zonet de documentaire "20 days in Mariupol" gezien op Canvas.

Je ziet de stad afglijden van initieel enkel wat onrust over de imminente inval van de Russen die er zit aan te komen. Tot je gaandeweg de frontlinie dichterbij ziet komen. De vluchtwegen die één voor één afgesloten worden, tot ook de laatste uiteindelijk de stad helemaal afsluit van de buitenwereld. De achtergebleven bevolking is op zichzelf aangewezen. De hopeloosheid in hun ogen wanneer de humanitaire corridor er maar niet komt. De elektriciteit die wegvalt, het water die wegvalt, het internet die wegvalt. De plunderingen die plaatsvinden. De laatste brandweerkazerne die wordt gebombardeerd. De uitzichtloze situatie in de ziekenhuizen met tekorten aan de meest essentiële zaken, die bovendien ook zelf nog eens gebombardeerd worden. Het stopt gewoon niet.

Het is je reinste nachtmerrie. Ik ben sprakeloos. Je voelt de onmacht door uw tv sijpelen. De onrechtvaardigheid. Ik heb tranen gelaten bij de meest beklijvende stukken van kinderen die om hun moeder smeken, en moeders die om hun kinderen smeken.

En dan krijg je plots weer de banale televisie te zien, zap je naar de Zevende Dag met een verhitte discussie over "huizen renoveren" en andere zaken in de waan van de dag. En dan denk je: "waar the fuck zijn wij eigenlijk mee bezig om niet 24/7 met dit conflict bezig te zijn?!".

Deze documentaire zou verplicht moeten worden aangeboden in scholen en parlementen om iedereen, en vooral politici, een heel concrete en tastbare reality check te geven met welke buurman we aan onze Oostgrens van Europa zitten.
Ik heb die nu ook gezien en het is enorm beklijvend en indrukwekkend, zeker nu ik zelf een kind van 3 jaar heb en met alle wil van de wereld veilig wil houden van al het kwaad dat er op de wereld bestaat. Ik zou niet weten in welke radeloze, waanzinnige toestand ik zou belanden mocht mijn kind dodelijk geraakt worden door een raket. Helaas een realiteit die overal ter wereld bestaat en niet snel gaat verdwijnen. Mensen zijn in staat om de mooiste dingen te maken, maar zijn tegelijk ook enorm wreed en harteloos naar elkaar toe.

En het frappante is dat dit vaak dezelfde mensen kunnen zijn en zelfs jij en ik, in de juiste (of foute) omstandigheden.
Dat is het beangstigende en ook meteen het verwonderlijke.

In de regio Belgorod is een Il-76 neergestort met 65 Oekraïense krijgsgevangenen, die in een gevangenenruil zouden worden overgeleverd aan Kiev. Volgens Rusland neergehaald door Oekraïne, maar volgens sommige bronnen vervoerde het vliegtuig raketten. Nog geen officiële reactie van Kiev.

Misschien dienden die krijgsgevangenen als menselijk schild? Wordt zo'n transport dan niet gecommuniceerd, als teken van goodwill? Elk vliegtuig heeft toch een uniek transpondersignaal?

Laatst bewerkt:
Dat is het beangstigende en ook meteen het verwonderlijke.

In de regio Belgorod is een Il-76 neergestort met 65 Oekraïense krijgsgevangenen, die in een gevangenenruil zouden worden overgeleverd aan Kiev. Volgens Rusland neergehaald door Oekraïne, maar volgens sommige bronnen vervoerde het vliegtuig raketten. Nog geen officiële reactie van Kiev.

Misschien dienden die krijgsgevangenen als menselijk schild? Wordt zo'n transport dan niet gecommuniceerd, als teken van goodwill? Elk vliegtuig heeft toch een uniek transpondersignaal?
Is dat niet vaak voorkomend dat men met militair goederentransport ook mensen meeneemt als er plaats is? Op soc media idd berichten dat Oekraine deze heeft neergehaald maar nog geen officiële bevestiging. Het zal wel niet waar zijn dat er POW aanwezig waren.

Blijkt dat de lijst van namen van mogelijke krijgsgevangenen al niet zouden kloppen. Sommigen zijn al hiervoor geruild. Ook zou het vliegtuig wegvliegen van Belgorod, ipv er naartoe volgens sommige bronnen.

Dus Rusland roept de VN veiligheidsraad bijeen omdat 1 Russisch militair vliegtuig is neergeschoten boven Rusland? Ik snap dat niet dus Rusland valt met honderden tanks Oekraine binnen, schiet al meerdere jaren duizenden raketten naar binnen, en daar wordt de VN veiligheidsraad niet voor ingeroepen, maar als er dan 1 Ruissisch militair vliegtuig 2 jaar later neergeschoten wordt dan moet de veiligheidsraad bijeen komen onder het mom dat er een aanval gebeurd is op een VN lid? Wat is de logica daar van wat is de bedoeling? Gaat Rusland daarin zeggen dat ze nucleair wapens gaan gebruiken ofzo en wie gaat Rusland gelijk geven over dit?

Dus Rusland roept de VN veiligheidsraad bijeen omdat 1 Russisch militair vliegtuig is neergeschoten boven Rusland? Ik snap dat niet dus Rusland valt met honderden tanks Oekraine binnen, schiet al meerdere jaren duizenden raketten naar binnen, en daar wordt de VN veiligheidsraad niet voor ingeroepen, maar als er dan 1 Ruissisch militair vliegtuig 2 jaar later neergeschoten wordt dan moet de veiligheidsraad bijeen komen onder het mom dat er een aanval gebeurd is op een VN lid? Wat is de logica daar van wat is de bedoeling? Gaat Rusland daarin zeggen dat ze nucleair wapens gaan gebruiken ofzo en wie gaat Rusland gelijk geven over dit?

Voor de eigen bevolking is het narratief het beschermen van Russische minderheden in Oekraïne van Oekraïnse nazi's dus je moet dat narratief overal spelen om het "geloofwaardig" te houden.

PaVtnxfPmfSKF5gc7PSvU9YL.jpg

Wát een cijfers... 30 tanks op een dag en 59 (!) artillerie. Vorige dagen ging het ook hard: bijna 200 stuks in 72 uur.

Rusland lijkt kost wat kost nog iets te willen binnenhalen of UKR heeft een paar cheat codes gevonden. Hopelijk houden ze het vol.

PaVtnxfPmfSKF5gc7PSvU9YL.jpg

Wát een cijfers... 30 tanks op een dag en 59 (!) artillerie. Vorige dagen ging het ook hard: bijna 200 stuks in 72 uur.

Rusland lijkt kost wat kost nog iets te willen binnenhalen of UKR heeft een paar cheat codes gevonden. Hopelijk houden ze het vol.
Ze winnen wel terrein, ik denk dat rusland wil "profiteren" nu dat oekraine moeite heeft hun soldaten gevechtsklaar te houden en dat ze nog relatief weinig vaste verdedigingswerken hebben.

Terug
Bovenaan