Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Goed uitgelegd @Enforcer

De gemiddelde Belg leeft binnen de grenzen van z'n provincie. En voor een groot deel is dat zelfs de gemeentegrens. Fantastische paradox eigenlijk tussen Brussel en de gemiddelde burger. Zet eens een voormiddagje Q-Music of MNM op en luister naar waar het op die zenders over gaat. Helemaal niks. Perfect op maat van die gemiddelde navelstaarder dus.

Ik vergelijk West-Europa soms hiermee:

05onfire1_xp-jumbo-v2.jpg
Iedereen spreekt over de gemiddelde burger maar bedoelt zichzelf wss niet? :) Elke generatie vind de volgende generatie en doetjes en in hun tijd was het niet waar geweest..

Wij zijn zeker niet de grootste vechtersjassen of patriotten maar onze eigen identiteit of familie staan momenteel ook niet op het spel. Zodra een ander land voor onze deur staat, ga ik er vanuit dat dit helemaal anders ligt en net zoals tijdens de wereldoorlogen ook de Belgen hun rol zullen spelen op welk niveau dan ook.

Iedereen spreekt over de gemiddelde burger maar bedoelt zichzelf wss niet? :) Elke generatie vind de volgende generatie en doetjes en in hun tijd was het niet waar geweest..

Wij zijn zeker niet de grootste vechtersjassen of patriotten maar onze eigen identiteit of familie staan momenteel ook niet op het spel. Zodra een ander land voor onze deur staat, ga ik er vanuit dat dit helemaal anders ligt en net zoals tijdens de wereldoorlogen ook de Belgen hun rol zullen spelen op welk niveau dan ook.
Welja, dit dus. Ik vind berichten over hoe de gemiddelde Belg een navelstarende Q-musicluisteraar is ook maar "meh" eerlijk gezegd. Alsof we hier beter zijn door vanuit onze stoel te posten hoeveel soldaten Rusland/Oekraïne vandaag weer kwijt is, en wat hypotheses te lanceren over de toekomst. In elke bevolking is de overgrote meerderheid gewoon bezig met zijn eigen leven te leiden/lijden. Je zal wat variatie hebben gebaseerd op hoe goed de overheid zijn bevolking net heeft kunnen indoctrineren met patriottisme, maar ik geloof er dus echt niet in dat wij in Europa een soort uitzondering zijn van in slaap gewiegde, verwende nesten hoor.

Heel die licht alarmistische toon in de media over wat Rusland in de toekomst nog kan, lijkt me dan ook gewoon een manier om met mondjesmaat de bevolking klaar te stomen om opnieuw meer geld aan defensie te besteden.

Heel die licht alarmistische toon in de media over wat Rusland in de toekomst nog kan, lijkt me dan ook gewoon een manier om met mondjesmaat de bevolking klaar te stomen om opnieuw meer geld aan defensie te besteden.

Trump mag dan wel een halve zot zijn - bovenstaande heeft hij als geen ander onder de knie, het is al even aan de gang en ergens valt er ook wel één en ander over te zeggen natuurlijk. Eigenlijk is dat zalig - als het ware en passant een paar welgemikte quotes van een kanshebber op het presidentschap en een groot deel van de wereld staat in vuur en vlam. Scoren met hoofdletter S heet dat dan zeker.

Mijn uitspraken hebben weinig te maken met mezelf beter of stoerder te voelen dan mijn leeftijdsgenoten. Het heeft ook niets te maken met de steeds verder afnemende kwaliteiten van "de volgende generatie". Zeggen dat er geen "probleem" is met de vechtlust en in het verlengde daarvan de wil om de eigen waarden te verdedigen ten koste van de eigen persoon is echter het zonlicht ontkennen.

Kijk gewoon al eens naar de enorme problemen die men heeft met het rekruteren van brandweervrijwilligers. Iedereen vind het normaal dat je gemeente een goed getraind en goed uitgerust brandweerkorps heeft dat continue paraat staat maar jaar na jaar is het bij de vrijwilligers korpsen schrapen om vrijwilligers te vinden die regelmatig inzetbaar zijn. Je zou denken dat er in een periode waarin er steeds meer oorlog en terreur plaatsvindt in onze "directe" omgeving dat men geen probleem heeft om agenten en militairen te vinden. Het tegendeel is echter waar en men heeft steeds meer problemen om afvloeiend personeel te vervangen.

Hoeveel studies zijn er wel niet waarin men sociale situaties simuleert zoals een vrouw die mishandelt wordt op straat waar de overgrote meerderheid niet in grijpt want "ik zou toch maar eens slaag moeten krijgen"?

Wie wil er nog vrijwilliger zijn in de lokale sportclub? Uren achter de bar gaan staan, scheidsrechter spelen, etc? "Daar heb ik allemaal geen tijd voor hoor".

We leven in een hype individualistische maatschappij waar we ons eigen hachje steeds meer boven het algemeen welzijn van de maatschappij stellen. Dat is inderdaad iets dat je zou kunnen zeggen van alle generaties maar dat de laatste 10-15 jaar toch enorme proporties aanneemt. Mensen vinden het belangrijker om allerhande TV-abonnementen te hebben dan om éénzelfde bedrag te spenderen aan oorlog voeren in een ver afgelegen land als de impact daarvan niet onmiddellijk duidelijk is op het eigen leven. De impact van propaganda en/of desinformatie heeft hier uiteraard een groot aandeel in en dat zal waarschijnlijk een grotere impact hebben op maatschappijen zoals onze westerse waar iedereen over alles een mening kan posten zonder dat die hoogstwaarschijnlijk gechallenged gaat worden.

Remember Januari 2022? Als je toen zei dat Rusland Oekraïne ging binnenvallen dan was je ook alarmistisch en lachte men je gewoon vierkant uit en kijk nu...

Uiteraard maken de legerleidingen van verschillende landen daar nu ook misbruik van om terug broodnodige fondsen te ontvangen om hun kapot bespaarde legers opnieuw op te bouwen. Echter kan je niet ontkennen dat het nog steeds aan enige urgentie ontbreekt bij bepaalde Europese regeringen. Hoelang zegt men nu al dat er een enorm tekort aan artilleriemunitie is? Een jaar? En wat heeft men in de tussentijd gedaan om dat probleem op te lossen? Praktisch niets want dat kost geld en men krijgt dat niet uitgelegd aan de bevolking.

Remember Januari 2022? Als je toen zei dat Rusland Oekraïne ging binnenvallen dan was je ook alarmistisch en lachte men je gewoon vierkant uit en kijk nu...

Uiteraard maken de legerleidingen van verschillende landen daar nu ook misbruik van om terug broodnodige fondsen te ontvangen om hun kapot bespaarde legers opnieuw op te bouwen. Echter kan je niet ontkennen dat het nog steeds aan enige urgentie ontbreekt bij bepaalde Europese regeringen. Hoelang zegt men nu al dat er een enorm tekort aan artilleriemunitie is? Een jaar? En wat heeft men in de tussentijd gedaan om dat probleem op te lossen? Praktisch niets want dat kost geld en men krijgt dat niet uitgelegd aan de bevolking.
Wat we hier zien is gewoon dat een democratie (of nog erger in het geval van de EU, 27 verschillende) log is en moeilijk kan schakelen. Dan in zo'n dictatuur zoals Rusland of China natuurlijk altijd in het voordeel. Wat ze ook beide goed genoeg weten en uitbuiten denk ik, zie de hopen fake news die onze burgers bereiken en waardoor er vandaag de dag nog "mensen die zelf hun onderzoek doen" zijn die in Poetin een soort vrijheidsstrijder zien.

Kijk gewoon al eens naar de enorme problemen die men heeft met het rekruteren van brandweervrijwilligers. Iedereen vind het normaal dat je gemeente een goed getraind en goed uitgerust brandweerkorps heeft dat continue paraat staat maar jaar na jaar is het bij de vrijwilligers korpsen schrapen om vrijwilligers te vinden die regelmatig inzetbaar zijn. Je zou denken dat er in een periode waarin er steeds meer oorlog en terreur plaatsvindt in onze "directe" omgeving dat men geen probleem heeft om agenten en militairen te vinden. Het tegendeel is echter waar en men heeft steeds meer problemen om afvloeiend personeel te vervangen.
Over wat voor steeds meer terreur en oorlog heb je het? Aantal aanslagen in de EU alsook wereldwijd neemt al jaren af (mede dankzij de overheidsdiensten die hun werk goed doen). We hebben onze piek al ongeveer een decennium geleden gehad (een piek die we ook deels aan onszelf te danken hadden). Zelfde betreft armed conflicts. Dat is redelijk stabiel gebleven of aan het afnemen. Het is niet omdat het in een uithoek van Europa gebeurd dat er nu plots meer zijn. Rusland en Oekraïne zijn geen kleine landen dus het is ook niet meer dan normaal dat er meer slachtoffers zijn.

Komt daar nog bij dat we de komende zeven jaar heel hard mogen besparen van Europa en dat defensie amper een thema is tijdens deze verkiezingen. De sense of urgency ontbreekt, zeker in België. In het Balticum, Finland en Polen is dat anders.

Ik weet niet of het Jan Balliauw of Jonathan Holslag was die het zei maar zoals het er nu uitziet zou Rusland al in 2026-2027 terug op pre 2022 niveau zitten op vlak van materieel, personeel en economie. Tegen dan hebben ze hier hun koffie pas gezet.

Laatst bewerkt:
Wat we hier zien is gewoon dat een democratie (of nog erger in het geval van de EU, 27 verschillende) log is en moeilijk kan schakelen. Dan in zo'n dictatuur zoals Rusland of China natuurlijk altijd in het voordeel. Wat ze ook beide goed genoeg weten en uitbuiten denk ik, zie de hopen fake news die onze burgers bereiken en waardoor er vandaag de dag nog "mensen die zelf hun onderzoek doen" zijn die in Poetin een soort vrijheidsstrijder zien.
Met alle respect maar zeggen dat de onwil om ons snel aan te passen aan de nieuwe realiteit ligt aan het feit dat we democratieën zijn vind ik maar een onnozel argument.

Bij aanvang van de Duitse invasie van Polen in '39 heeft de Belgische regering een snelle herbewapening en mobilisering van het Belgisch leger bevolen. Toen heeft men op 9 maanden tijd een volledige nieuwe verdedigingslinie van 60km (K-W linie) gebouwd. Het leger werd in recordtempo opgebouwd van amper 100.000 man tot 600.000 manschappen waarvan het merendeel reservisten en dienstplichtigen. Zie jij dat vandaag de dag nog gebeuren? Ik niet omwille van de redenen die ik in mijn originele post al aanhaalde.

Ik weet niet of het Jan Balliauw of Jonathan Holslag was die het zei maar zoals het er nu uitziet zou Rusland al in 2026-2027 terug op pre 2022 niveau zitten op vlak van materieel, personeel en economie. Tegen dan hebben ze hier hun koffie pas gezet.
Ik denk dat het Russische leger hier zelfs groter en sterker en vooral meer ervaren uit zou kunnen komen. De taaiheid van de Russen wordt onderschat.

Ik denk dat het Russische leger hier zelfs groter en sterker en vooral meer ervaren uit zou kunnen komen. De taaiheid van de Russen wordt onderschat.
Dat zou pas ironisch zijn; al die miljarden Westerse steun om de Russische economie en oorlogsmachine te moderniseren en mogelijks ook nog een groter machtsblok laten vormen samen met China.

Kijk gewoon al eens naar de enorme problemen die men heeft met het rekruteren van brandweervrijwilligers. I

Al eenas gepraat met wat brandweermannen? Als ge uw personeel als uitschot behandeld en voordeel na voordeel wegneemt, dan krijg je idd moeite om het personeelsbestand op peil te houden (van uitbreiden is er al geen sprake).

Al eenas gepraat met wat brandweermannen? Als ge uw personeel als uitschot behandeld en voordeel na voordeel wegneemt, dan krijg je idd moeite om het personeelsbestand op peil te houden (van uitbreiden is er al geen sprake).
Mijn buurman was brandweerman en ambulancier (beroep) en hij was blij dat hij op pensioen kon. Omgang met personeel is niet aangenaam geworden; teveel misbruik en allerlei andere problemen. Het zal voor vrijwilligers niet veel beter zijn.

Ik heb door de jaren heen voldoende ervaring opgebouwd met brandweervrijwilligers denk ik. Dat krijg je wel als je elke week een paar uur in de kazerne zit/zat… :unsure:

Ik zie ook niet in hoe het wegnemen van voordelen relevant is voor vrijwilligers aangezien die sowieso al bijna niets hebben ten opzichte van beroeps. De situatie voor vrijwilligers is alleen maar verbetert hoor ik van de oudere mannen. Meer opleiding, hogere veiligheid en een hogere vergoeding.

Edit: ik kan zelf geen uitspraken doen over de behandeling van het personeel aangezien dat hier niet echt een probleem is.

Ik heb door de jaren heen voldoende ervaring opgebouwd met brandweervrijwilligers denk ik. Dat krijg je wel als je elke week een paar uur in de kazerne zit/zat… :unsure:

Ik zie ook niet in hoe het wegnemen van voordelen relevant is voor vrijwilligers aangezien die sowieso al bijna niets hebben ten opzichte van beroeps. De situatie voor vrijwilligers is alleen maar verbetert hoor ik van de oudere mannen.

Dat is niet wat ik op het laatste pensioenfeestje van de brandweer heb gehoord, niet van beroeps en niet van vrijwilligers...
Maar voor de rest is dat idd niet mijn wereldje.

Ik ga toch een domme vraag stellen.

Wat als Zelensky aan EU voor troepen te sturen? Want wat ik nu zie, is dat ze te kort hebben van manpower?
Zou de EU echt troepen sturen en een echt conflict van maken?

Want Avdiivka is bijna volledig omsingelt.

Voorbije weekend op café werd dat idee ook door iemand op tafel gesmeten:

Er zijn steeds meer meldingen van Westerse leiders om ons eventueel voor te bereiden op een reactie van Rusland.
Misschien spelen ze met het idee om 'boots on the ground' te zetten om de Russen tot over de Russische grens te duwen? En verwachten ze dan misschien een tegenreactie van Rusland?

Cafépraat hé...

Ik ga toch een domme vraag stellen.

Wat als Zelensky aan EU voor troepen te sturen? Want wat ik nu zie, is dat ze te kort hebben van manpower?
Zou de EU echt troepen sturen en een echt conflict van maken?

Want Avdiivka is bijna volledig omsingelt.

Toch vreselijke beelden. Je ziet op video's vanuit Avdiivka Russen met tanks rijden tot aan de modder. Dan moeten ze uit de tank kruipen (want de tank geraakt niet verder) bij -20 graden celsius en dan droppen de Oekraïners non stop bommen op die soldaten die 1 voor 1 morsdood vallen. (letterlijk te nemen)

Maar dat deert ze niet. Ze blijven komen uit een bijna onuitputtelijke reservevoorraad aan soldaten (lees kanonnenvoer).

Dus gaat de stad vallen? Ja. En dan kan Poetin daarmee pronken tijdens zijn herverkiezing. Wat een triestige bedoening is zo'n oorlog toch zeg.

En dan zitten wij momenteel nog warmpjes achter ne bureaustoel. Neen het is geen luxe om een Russische Mister Nobody soldaat te zijn dezer dagen en te sterven voor Poetin "zijne heiligheid". :confused:

Met alle respect maar zeggen dat de onwil om ons snel aan te passen aan de nieuwe realiteit ligt aan het feit dat we democratieën zijn vind ik maar een onnozel argument.
Ik vind dat je dit anders wel op elk vlak ziet hoor, die angst voor elke beslissing die misschien op langere termijn de goede is, maar die op kortere termijn stemmen kost. Alles gaan reduceren tot het feit dat we allemaal egoïsten of navelstaarders zijn vind ik evengoed onnozel.
Bij aanvang van de Duitse invasie van Polen in '39 heeft de Belgische regering een snelle herbewapening en mobilisering van het Belgisch leger bevolen. Toen heeft men op 9 maanden tijd een volledige nieuwe verdedigingslinie van 60km (K-W linie) gebouwd. Het leger werd in recordtempo opgebouwd van amper 100.000 man tot 600.000 manschappen waarvan het merendeel reservisten en dienstplichtigen. Zie jij dat vandaag de dag nog gebeuren? Ik niet omwille van de redenen die ik in mijn originele post al aanhaalde.
Ik zie dat ook niet, maar ligt dat dan enkel aan de "mentaliteit" van de mensen? Of misschien ook aan het feit dat we in een fundamenteel andere wereld leven, waar "het leger ingaan" geen voor de hand liggend pad meer is in een maatschappij waar meer en meer mensen nu 'hooggeschoold' zijn, en dienstplicht al jaren is afgeschaft? Waar zaken zoals defensie een slechtere naam hebben dan vroeger, en je ook geen groot overschot hebt aan simpele boerenzonen die opgezweept genoeg geraken om zich op te geven voor het leger. Waar "de vijand" een bijna abstract begrip is van duizenden kilometers verder, en de laatsten die nog een oorlog hebben meegemaakt een zeer gezegende leeftijd hebben.

Anderzijds denk ik dat al die zaken vrij snel kunnen keren hoor, en dat je dit niet zomaar kan afmeten aan hoe makkelijk je vrijwillige brandweermannen kan vinden. Of ja, dat hoop ik toch om 's nachts te kunnen slapen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan