Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik vind dat je dit anders wel op elk vlak ziet hoor, die angst voor elke beslissing die misschien op langere termijn de goede is, maar die op kortere termijn stemmen kost.. Alles gaan reduceren tot het feit dat we allemaal egoïsten of navelstaarders zijn vind ik evengoed onnozel.

Ik zie dat ook niet, maar ligt dat dan enkel aan de "mentaliteit" van de mensen? Of misschien ook aan het feit dat we in een fundamenteel andere wereld leven, waar "het leger ingaan" geen voor de hand liggend pad meer is in een maatschappij waar meer en meer mensen nu 'hooggeschoold' zijn, en dienstplicht al jaren is afgeschaft? Waar zaken zoals defensie een slechtere naam hebben dan vroeger, en je ook geen groot overschot hebt aan simpele boerenzonen die opgezweept genoeg geraken om zich op te geven voor het leger. Waar "de vijand" een bijna abstract begrip is van duizenden kilometers verder, en de laatsten die nog een oorlog hebben meegemaakt een zeer gezegende leeftijd hebben.

Anderzijds denk ik dat al die zaken vrij snel kunnen keren hoor, en dat je dit niet zomaar kan afmeten aan hoe makkelijk je vrijwillige brandweermannen kan vinden.
Crue gezegd: "Niemand sterft graag" Amen.

Voor wie zou je dan vechten met een grote kans het leven te laten? Ah wel. Voor de familie als je een goeie familieband hebt en anders voor de toekomst van je kinderen die je meer waard zijn dan je eigen leven en om ze ook een goed leven te gunnen.

Maar voor het hogere nut? Welk hoger nut? De EU (veel gepalaver momenteel maar weinig zichtbare acties)? Sorry, maar in België lachen ze eens goed met die woorden als je dit op straat zegt tegen Jan met de Pet op. (Doe de test maar eens)

Laatst bewerkt:
Ik ga toch een domme vraag stellen.

Wat als Zelensky aan EU voor troepen te sturen? Want wat ik nu zie, is dat ze te kort hebben van manpower?
Zou de EU echt troepen sturen en een echt conflict van maken?

Want Avdiivka is bijna volledig omsingelt.

Is het enkel een echt conflict als wij zelf moeten gaan vechten? Beetje een ongelukkige bewoording wetende dat er al ver over een half miljoen doden zijn.

Verder zie ik de EU niet ingrijpen, of het moet zijn dat Rusland 'per ongeluk' raketten op Polen en Roemenië afvuurt tot op het punt dat ze wel moeten reageren. Zeer onwaarschijnlijk.
Manpowergewijs verwacht ik dit jaar nog een mobilisatie. Het wordt al een tijd in hun parlement, en de wijdere maatschappij, besproken en het is nodig ook als ze stand willen houden. Maar Zelensky zijn partij probeert het zolang mogelijk uit te stellen omdat ze schrik hebben van onpopulaire maatregelen te nemen.

Zou de exacte wetten moeten opzoeken maar voorlopig is er een soort beperkte mobilisatie waar ze niemand onder ~28 oproepen en proberen van zoveel mogelijk mensen aan het werk te houden.
Er zijn nog miljoenen vrije mannen in UA dus een mobilisatie van 500k is zeker doenbaar. Iedereen van het nut ervan overtuigen zonder politiek kapitaal te verliezen is een andere zaak.
Stroom aan vrijwilligers is zowat stilgevallen nu dat iedereen ziet dat het een lange, brutale, oorlog is en de huidige soldaten amper verlof krijgen.

Laatst bewerkt:
Was het nu zo in België, dat links wou besparen op ons leger om het geld te gebruiken voor t sociale?

K volg hiervoor teweinig de PvdA, maar wat is de mening van de PvdA wat er gebeurt in Oekraïne?

Die bij PvdA zijn oftewel dom oftewel van zeer slechte wil om te denken dat geen wapenleveringen aan Oekraïne én vredesonderhandelingen met Rusland de oplossing is. Hoe kun je onderhandelen met een regime dat liegt, bedriegt en gewoonweg de soevereiniteit en autonomie van Oekraïne niet erkent. En over wat valt er zelfs te onderhandelen? Geef ons Donetsk of we smijten een atoombom? Zelensky moet weg ook al is hij democratisch verkozen? Oekraïne moet volledig de wapens neerleggen en maar hopen dat Rusland de boel niet overneemt?
Misschien hadden de inwoners van Bucha maar wat harder moeten onderhandelen met de Russen.

Als je trouwens wat snuistert op sociale media zie je ook behoorlijk wat PvdA-mandatarissen de gebruikelijke fake news herhalen m.b.t. het conflict (Azov nazi's, Oekraïne moordt haar eigen bevolking uit het in oosten, NAVO dringt zich op en nooit vergeten: de VS heeft ook stoute dingen gedaan!).

Laatst bewerkt:
Er zijn 2 Himars lanceervoertuigen beschadigd.
Avdivvka is de komende dagen helemaal in handen van Rusland.

Alles behalve positieve vibes op dit moment. We hebben allemaal goed gelachen met de Russen, maar ze lijken sterker te staan dan ooit.
Ik zie dit niet goedkomen. Ik zie ook totaal niet in hoe UA ooit het ingenomen land terug gaat kunnen veroveren.

Dus twee opties:
1) Eeuwige oorlog met veel slachtoffers
2) De regio's afstaan aan Rusland en nieuwe landgrens.

Wat de rest van de Oost-europese niet navo landen? Ziet er niet goed uit. Want identiek scenario kan zich herhalen in één van die landen.
Of ze moeten "snel" aangesloten geraken bij de navo.

Alles behalve positieve vibes op dit moment. We hebben allemaal goed gelachen met de Russen, maar ze lijken sterker te staan dan ooit.
Ik zie dit niet goedkomen. Ik zie ook totaal niet in hoe UA ooit het ingenomen land terug gaat kunnen veroveren.

Dus twee opties:

Wat de rest van de Oost-europese niet navo landen? Ziet er niet goed uit. Want identiek scenario kan zich herhalen in één van die landen.
Als ze in Kremlin merken dat ze de overhand hebben (en dat weten ze) is er maar één optie over nl een volledige capitulatie.
De doelstellingen veranderen afhankelijk van de situatie in het veld; dat hebben we al meermaals gemerkt.

Laatst bewerkt:

Dus twee opties:

Er had al lang onderhandeld moeten worden, op het moment dat de kaarten nog beter lagen. Als Rusland nu de overhand neemt zullen ze gewoon blijven doorgaan.

Dus twee opties:

Die conclusie was er begin vorig jaar ook al.
Probleem zijn al die mensen die hypes zitten op te bouwen. Als het niet over materiaal dat geleverd gaat dan is het wel over mogelijke wonderbaarlijke offensieven (ga bv. terug naar de zomer en het toenmalig oktober offensief).

Nederland is aan het versnellen met zijn F16 leveringen dus hou je maar al vast voor de volgende "gamechanger" volgens de media en andere personen.
Die dingen vallen uiteen als je ze 2 nachten zonder klimatisatie zet en rollen van de baan als er geen kuiswagen eerst de baan vrijmaakt.
Die migs dat ze nu hebben zijn gemaakt volgens sovjet doctrine. Dikke gestellen, hoge luchtaanvoer, etc.
Dan spreken we nog niet over de bewapening dat ze misschien gaan krijgen.
Hopeloos.

We hebben allemaal goed gelachen met de Russen, maar ze lijken sterker te staan dan ooit.

Rusland zit niet verlegen om aantallen (soldaten + wapens - al zijn ze oud, je moet ze steeds uitschakelen) en ze slagen er ook in om voldoende geld vrij te maken voor de oorlog - die combinatie maakt Rusland voor elk land een te duchten tegenstander - bij aanvallen op hun grondgebied komt daar ook nog eens het immense oppervlak van het land bij kijken.

Het is niet dat Rusland sterker staat dan ooit en alle statistieken spreken dat ook tegen, het is eerder dat Oekraïne zwakker staat.
Dit is hetgeen waarvoor vele mensen hadden gewaarschuwd. Rusland heeft zijn verliezen zo lang geslikt dat het Westen zijn interesse in Oekraïne is verloren. We hebben weeral eens vele honderden miljarden in een land gepompt om het daarna volledig te laten vallen en dat allemaal door de domheid en de lafheid van onze politiekers.

Desondanks zie ik Rusland er toch niet in slagen om Oekraïne volledig in te nemen tenzij er in de komende weken een zeer grote doorbraak komt waardoor de volledige Oekraïense defensie in elkaar stuikt.
Ik weet niet welke beelden dat jij hebt gezien maar de beelden die ik heb gezien van beschadigde HIMARS voertuigen (bij Harrisburg International Airport) stelt niet veel voor op het eerste zicht.

Dat zeiden we ook van Bachmut en dat duurde uiteindelijk nog weken. De situatie lijkt er vooralsnog beter uit te zien dan met Bachmut destijds, al zal Adviivka vroeg of laat inderdaad vallen.

Ondertussen lijkt Oekraïne wel een "tegenoffensief" op te zetten met de 3de assault brigade om Adviivka te ontzetten maar ik betwijfel persoonlijk of dat militair veel zin heeft, lijkt me vooral materiaal om het moreel op te krikken.

Dus twee opties:
En wie zegt dat Poetin dan niet optie 3 kiest?
Eisen dat Oekraïne volledig tot Rusland zal behoren OF hij gaat gewoon door met de oorlog. (en dus alle andere onderhandelen gewoon weigeren)

Dus twee opties:

Winning zoals de Duitsers deden op het einde van WWII door leeftijd op te trekken naar 65 jaar en 70 jaar voor officieren.

Winning zoals de Duitsers deden op het einde van WWII door leeftijd op te trekken naar 65 jaar en 70 jaar voor officieren.
Verschil is dat Duitsland effectief bezig was met "scraping the barrell" zoals men dat in Hearts of Iron-termen noemt en dat het leger zichzelf compleet aan het cannibaliseren was - kijk maar naar het genie van Walter Model dat een op papier overwonnen leger nog altijd een zeer geduchte tegenstander maakte aan het einde van de oorlog. Dat is niet het geval met Rusland en evenmin met Oekraïne - die laatste zou met een algemene mobilisatie wel genoeg troepen kunnen ronselen, maar dat ligt politiek zeer gevoelig en die staan niet op een week tijd aan het front. Even accuut is het gebrek aan munitie. Drones en FPV's kunnen dat gebrek wel even opvangen, maar dan toch beter in een aanvullende functie dan als vervanger.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan