Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Iemand die dit artikel volledig kan lezen?

Er zou een zircon raket gebruikt zijn vermoedelijk om Zelensky te vermoorden. Eigenlijk straf dat de Russen er nog niet in geslaagd zijn om Zelensky te vermoorden. Het is toch niet dat die mens constant in een bunker diep onder de grond zit?

Iemand die dit artikel volledig kan lezen?

Er zou een zircon raket gebruikt zijn vermoedelijk om Zelensky te vermoorden. Eigenlijk straf dat de Russen er nog niet in geslaagd zijn om Zelensky te vermoorden. Het is toch niet dat die mens constant in een bunker diep onder de grond zit?
Omgekeerd: Straf dat de Oekraïners er nog niet in geslaagd zijn Poetin te vermoorden.
Je mag de bescherming van zulke personen niet onderschatten.

En ik weet niet of dat een goed idee is langs beide zijde om zo'n moordcomplot uit te voeren?

Men vergeet precies dat men ook in oorlogstijden zich wel aan bepaalde spelregels houd. En de leiders van een land niet gaan uitmoorden is daar ook eentje van. Kwestie van de diplomatieke wegen niet volledig op te blazen.

Men vergeet precies dat men ook in oorlogstijden zich wel aan bepaalde spelregels houd. En de leiders van een land niet gaan uitmoorden is daar ook eentje van. Kwestie van de diplomatieke wegen niet volledig op te blazen.
In de eerste uren van de invasie was dat toch wel een Russisch doel?

Vanuit beide kanten vermoed ik vooral dat het een niet kunnen is dat hen grotendeels tegenhoudt, eerder dan diplomatie opblazen.

Omgekeerd: Straf dat de Oekraïners er nog niet in geslaagd zijn Poetin te vermoorden.
Je mag de bescherming van zulke personen niet onderschatten.

En ik weet niet of dat een goed idee is langs beide zijde om zo'n moordcomplot uit te voeren?
Aangezien Rusland gemakkelijk met raketten tot in Kiev geraakt en Oekraïne met moeite een paar drones heeft laten ontploffen in Moskou vind ik die vergelijking niet echt opgaan.

Maar ik kan het artikel niet lezen, dus geen idee of er effectief sprake is van een moordpoging of dat het weer een sensatieartikel is.

Die 'oorlogsregels' zijn leuk in theorie, maar in de praktijk stellen die naar mijn gevoel niet veel voor. Zo moet je bijvoorbeeld zoveel mogelijk burgerslachtoffers vermijden. Het Russische leger lijkt zich daar weinig van aan te trekken.

Aangezien Rusland gemakkelijk met raketten tot in Kiev geraakt en Oekraïne met moeite een paar drones heeft laten ontploffen in Moskou vind ik die vergelijking niet echt opgaan.

Maar ik kan het artikel niet lezen, dus geen idee of er effectief sprake is van een moordpoging of dat het weer een sensatieartikel is.
Ik doelde eerder op: Waarom kan je niet gewoon een spion tot de inner circle laten geraken van Poetin of Zelensky en ze zo vermoorden?
Dat lijkt op het eerste zicht zelfs gemakkelijker dan proberen een raket die mannen te laten raken.

Het is dus niet zo gemakkelijk om tot die mannen te geraken he.

Als het allemaal zo simpel was dan waren al meer leiders vermoord denk ik. Het gebeurt .. maar zo simpel is het allemaal niet he.

Die 'oorlogsregels' zijn leuk in theorie, maar in de praktijk stellen die naar mijn gevoel niet veel vo,or. Zo moet je bijvoorbeeld zoveel mogelijk burgerslachtoffers vermijden. Het Russische leger lijkt zich daar weinig van aan te trekken.
Dat is inderdaad zo maar dat wil daarom niet zeggen dat het speelveld voor beide partijen gelijk is. Moest Oekraiene zich ook van niks aantrekken zie ik de Westerse steun nog sneller dalen.

Aangezien het volgens de Oekraïense wetgeving illegaal is om te onderhandelen met Poetin of met Rusland (zolang Poetin aan de macht is) maakt het in feite niet veel uit.

Welja, dit dus. Ik vind berichten over hoe de gemiddelde Belg een navelstarende Q-musicluisteraar is ook maar "meh" eerlijk gezegd. Alsof we hier beter zijn door vanuit onze stoel te posten hoeveel soldaten Rusland/Oekraïne vandaag weer kwijt is, en wat hypotheses te lanceren over de toekomst. In elke bevolking is de overgrote meerderheid gewoon bezig met zijn eigen leven te leiden/lijden. Je zal wat variatie hebben gebaseerd op hoe goed de overheid zijn bevolking net heeft kunnen indoctrineren met patriottisme, maar ik geloof er dus echt niet in dat wij in Europa een soort uitzondering zijn van in slaap gewiegde, verwende nesten hoor.

Heel die licht alarmistische toon in de media over wat Rusland in de toekomst nog kan, lijkt me dan ook gewoon een manier om met mondjesmaat de bevolking klaar te stomen om opnieuw meer geld aan defensie te besteden.

Waarom de lat niet hoger leggen voor onszelf, als maatschappij, dan. Waarom alles relativeren tot het punt waarop er niks meer over schiet als een hoop mensen die gewoon bezig zijn met hun eigen leven te leiden. Van meh gesproken. Willen of niet we zijn ieder van ons verbonden met wat er zich vandaag in Oekraïne afspeelt. Dat iemand in Venezuela meer wakker ligt van 200% inflatie, natuurlijk. Maar wat is de effectieve rechtvaardiging voor de gemiddelde Europeaan om het allemaal aan zich voorbije te laten gaan.

Waarom de lat niet hoger leggen voor onszelf, als maatschappij, dan. Waarom alles relativeren tot het punt waarop er niks meer over schiet als een hoop mensen die gewoon bezig zijn met hun eigen leven te leiden. Van meh gesproken. Willen of niet we zijn ieder van ons verbonden met wat er zich vandaag in Oekraïne afspeelt. Dat iemand in Venezuela meer wakker ligt van 200% inflatie, natuurlijk. Maar wat is de effectieve rechtvaardiging voor de gemiddelde Europeaan om het allemaal aan zich voorbije te laten gaan.
Wie gaat die lat net hoger leggen, en hoe? Een massale propagandacampagne vanuit de overheid?

Allezja, concreet, wat wil je?

Ik post hier niet meer vaak, net omdat ik het wat meer aan mij wil voorbije laten gaan. Zo ook met de oorlog in Gaza.
Ik kijk misschien 1 of 2 keer per maand eens naar het journaal, meer niet.

Waarom? Omdat je door al dat nieuws angstig en doodongelukkig wordt, en omdat ik er persoonlijk toch niks aan kan veranderen. Ik hoef niet constant geïnformeerd te zijn over alle details, wat is daar in godsnaam het nut van voor mij?

Dat zou veranderen wanneer ik er rechtstreeks mee geconfronteerd word en/of ik er rechtstreeks iets aan zou kunnen doen.

In de eerste uren van de invasie was dat toch wel een Russisch doel?

Vanuit beide kanten vermoed ik vooral dat het een niet kunnen is dat hen grotendeels tegenhoudt, eerder dan diplomatie opblazen.
Volgens wie was dat een Russisch doel? Nu goed, in een Moskougezind regime zou hij niet in de buurt van een raam of trap mogen komen. Laat staan een Poloniumtheetje toegestuurd krijgen met warme groetjes uit het Kremlin.

Normaal is dat wel een beetje waar, maar het is toch wel duidelijk dat Rusland zich niets aantrekt van officiële of ongeschreven regels in deze oorlog:
- Zelensky hebben ze proberen te vermoorden in het begin van de oorlog
- burgers worden gewoon doelloos aangevallen, gemarteld, verkracht en vermoord. Ook in de gebieden die Rusland claimt de hunne te zijn.
- krijgsgevangenen worden uitgehongerd en gemarteld
- Westerse landen worden voortdurend bedreigt met nucleaire aanvallen (dat is toch ook wel diplomatieke wegen op blazen vind ik)

Geen idee of het hier juist staat:

Veel respect voor die man.
Hopelijk hebben zijn acties op termijn toch nog een effect in de teloorgang van het regime van Poetin.

Veel respect voor die man.
Hopelijk hebben zijn acties op termijn toch nog een effect in de teloorgang van het regime van Poetin.
Hij heeft het nog lang gerokken (als het nieuws waar is). Elke normale mens had al lang doodgeweest. Die mens had een extreem stalen gestel en had volgens mij 100 jaar geworden had hij een rijkeluis leventje gehad. Hij zal nu als martelaar dienen voor de oppositie dus ik weet niet of zijn dood echt goed nieuws is voor Poetin.

Enorm veel respect voor die man dat hij martelaar wilde zijn beseffende dat hij vroeg of laat wel zou komen te overlijden door de opeenstapeling van martelingen, vergif, opsluitingen ...

Laatst bewerkt:
Het zijn volgende maand verkiezingen (met een reeds gekende winnaar) in Rusland.
Dit is het ideale afschrikkingsmiddel voor wie er nog maar aan denkt oppositie te voeren.

Terug
Bovenaan