Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Het is imo redelijk moeilijk voor de publieke opinie om te weten wat nu de juiste mening is.

aan de ene kant "lol rusland met hun tanks uit de jaren 50, zatte soldaten en gevangenen" aan de andere kant "omg we moeten hopen geld er tegen aan smijten want als Oekraïne verliest gaan die gevaarlijke russen hier morgen voor de deur staan"

De verkiezingen staan voor de deur, krijg maar eens verkocht dat:
1. Je enorm veel geld en (oud) materiaal hebt gesmeten naar een oorlog dat je nu verloren hebt.
2. Dat je meer gaat moeten investeren in defensie, gemiddeld gaat dat €1000 kosten per gezin, vertelde men deze ochtend op de radio.
We kunnen misschien nog paar nutteloze EV premies tegen de bevolking gooien om iedereen kalm te houden.

Ik denk niet dat Rusland meteen verder zal bulldozeren richting Europa. Maar als ze in Oekraïne hun zin krijgen, hebben we wel een groot probleem op langere termijn. Poetin gaat zich dan nog meer machtig wanen. Binnen x jaar misschien eens de baltische staten proberen? Beetje zoals een kleuter, grenzen aftasten, iets doen wat niet mag. EU reageert niet? Dan gaan we weer wat verder..

Het is imo redelijk moeilijk voor de publieke opinie om te weten wat nu de juiste mening is.

aan de ene kant "lol rusland met hun tanks uit de jaren 50, zatte soldaten en gevangenen" aan de andere kant "omg we moeten hopen geld er tegen aan smijten want als Oekraïne verliest gaan die gevaarlijke russen hier morgen voor de deur staan"
Dat inderdaad. Lachen met klungelige Russen maar tegelijk op de paniekknop duwen. De Oekraïense verliezen zijn intussen een staatsgeheim, maar zijn ook zeer zwaar.

Tegen dat het Westen Rusland kan bijbenen wat productie betreft zijn we een aantal jaar verder en de situatie is nu al zeer accuut.

Ik voel me eerlijk gezegd wat verraden door iedereen die gretig pseudo-nieuws zat te delen om de Russen uit te lachen met hun verouderd materiaal en wantoestanden in hun leger.

Blijkt dat Europa het gewoon nog veel slechter doet. Verouderd materieel is beter dan 'beloofd' materieel.

Ik voel me eerlijk gezegd wat verraden door iedereen die gretig pseudo-nieuws zat te delen om de Russen uit te lachen met hun verouderd materiaal en wantoestanden in hun leger.

Blijkt dat Europa het gewoon nog veel slechter doet. Verouderd materieel is beter dan 'beloofd' materieel.

Zeker voldoende en objectieve nieuwsbronnen raadplegen. De eerste maanden van de Russische invasie van Oekraïne zijn katastrofaal gestart voor het Russische leger, en in september/oktober 2022 heerste er een winning mood bij Oekraïne. Dan zijn de Russen zich beginnen ingraven en aan hun verdedingslinies beginnen werken + aan de aanvoer van olie en oorlogsmaterieel en het opvoeren van de wapenproductie. Als de aanvoerlijnen goed zijn win je meestal een oorlog. De manier van oorlogsvoeren van de Russen is misschien soms nogal 'klungelig en minder voorzichtig' in vergelijking met de Westerse manier van oorlogsvoeren, maar vergis u niet. Het materiaal dat Oekraïne krijgt is goed, maar het is geen gamechanger. Als Oekraïne niet meer wordt gesteund zal het de oorlog verliezen. Veel tanks en artillerie van de Russen zijn misschien heel oud, maar ze zijn nog altijd zeer effectief en destructief en er is weinig onderhoud aan. Het is aangepast aan de meteorologische omstandigheden van hun land. Een Abrams tank is een zeer goede tank, evenals de Leopards, maar aangezien het zo'n intense strijd is heb ik toch sterk mijn twijfels of het Oekraïns leger al dat Westers materiaal correct kan onderhouden.

Laatst bewerkt:

Klopt, onderschatting van de vijand is een groot gevaar.

En dat de Amerikanen daar nog lacherig over deden, akkoord. Maar als Europa lacherig doet, en je bekijkt de armtierige staat van onze legers dan is dat toch wel serieus misplaatst.

Klopt, onderschatting van de vijand is een groot gevaar.

En dat de Amerikanen daar nog lacherig over deden, akkoord. Maar als Europa lacherig doet, en je bekijkt de armtierige staat van onze legers dan is dat toch wel serieus misplaatst.

De kern van de zaak is de russische (Putin's) instelling dat mensenlevens geen rol spelen in de oorlog. We naderen de kaap van een half miljoen verliezen in het russische leger en de russische maatschappij toont geen noemenswaardige tekenen van verzet of onrust.

Na de eerste 500 Belgische slachtoffers stort de regering in elkaar en hebben we politieke chaos. Ik steek mijn hand ervoor in het vuur dat bij een naakte conventionele oorlog met rusland de Europese democratieën na een seizoen van verliezen op schaal van Oekraïne capituleren. Het enigste wat dat in de weg staat is het idee dat de NAVO ons momenteel onaantastbaar maakt.

We kunnen misschien nog paar nutteloze EV premies tegen de bevolking gooien om iedereen kalm te houden.

Second.
Je kunt hier echt honderden idiote uitgaven schrappen die honderden keren minder belangrijk zijn dan deze oorlog.

Ook al hef je instant een algemene Europese oorlogsbelasting van € 100 per man. Instant 50 miljard euro beschikbaar en laat daarmee die verdomde staalfabrieken draaien op volle toeren.
So what? Wie gaat daar een boterham minder voor eten? Ik wil het nog betalen voor de arme mensen in mijn straat.

Waar is de wil? De goesting? De vechtlust om die smerige Russen te bombarderen met een ijzeren gordijn (pun intended) van artillerie dat ze de komende 500 jaar geen voet meer buiten hun kutland durven zetten? Jezus.
Die naïeve tijd van "we willen Rusland niet provoceren" is nu toch definitief gedaan dacht ik? Welaan dan? Waar wachten we dan op?!

De kracht van het getal is moeilijk in te schatten, combineer dat met het regime van Putin en dan heeft iedereen, zelfs het machtige Amerikaanse leger daar een heel vette kluif aan.

Over kracht van getal gesproken: hoe realistisch is een simultane aanval van 10.000 drones bvb?

De kern van de zaak is de russische (Putin's) instelling dat mensenlevens geen rol spelen in de oorlog. We naderen de kaap van een half miljoen verliezen in het russische leger en de russische maatschappij toont geen noemenswaardige tekenen van verzet of onrust.

Na de eerste 500 Belgische slachtoffers stort de regering in elkaar en hebben we politieke chaos. Ik steek mijn hand ervoor in het vuur dat bij een naakte conventionele oorlog met rusland de Europese democratieën na een seizoen van verliezen op schaal van Oekraïne capituleren. Het enigste wat dat in de weg staat is het idee dat de NAVO ons momenteel onaantastbaar maakt.

Klopt volledig. Onze mensen hebben een heel zwakke mentaliteit. Kasplantjes. Kasplantjes verworden door 70 jaar vrede en bepampering. Of zoals iemand anders het hier al verwoordde: Als Rusland met zijn tanks hier binnen zou rollen, zou de eerste vraag zijn: "Wat betekent de Russische inval voor JOUW koopkracht?" En daar verzin ik zelf nog bij: "Hoe kun je ontsnappen aan de algemene mobilisatie en zijn er ook opportuniteiten door samen te werken met de Russen?". :sarcastic:

Maar dit is een reden temeer om die dappere Oekraïners van alles te voorzien wat ze nodig hebben om die oorlog te winnen. Maar neen, zelfs naar simpele artilleriestukken moeten ze smeken.

Ik zou bereid zijn om wat meer belasting te betalen zodat we de moedige Oekraïners adequaat kunnen gaan uitrusten en Poetin buiten te trappen en te ontmoedigen om ooit nog maar te denken aan agressie.

Ik mag hopen dat bij een Russische aanval op een NAVO-land (Moldavïe, ...) het befaamde 'artikel 5' meer is dan een idee.

Artikel 5 wordt helaas vaak verkeerd begrepen. De VS heeft Artikel 5 ingeroepen na de aanvallen op 11 september. Onze bijdrage in Irak heeft zich beperkt tot het opleiden van Koerdische strijders. In Afghanistan hebben we de luchthaven bewaakt en enkele F16's laten patrouilleren. Artikel 5 zegt niets over hoe de bondgenoten moeten reageren.

Misschien ben ik te pessimistisch maar ik zie een tijdslijn waar er op een dag groene mannetjes in Vilnius staan en Litouwen Artikel 5 aanroept, om dan te zien hoe Trump zijn full support uitspreekt en wat granaten en munitie ter beschikking stelt. Verplichting onder Artikel 5 voldaan. Er is bovendien geen stok achter de deur. Als de VS zich verder blijft isoleren en op een dag trekt putin bij Lviv de grens over... wat gaan we effectief doen als de VS zegt van onze plan te trekken.

Ik zou bereid zijn om wat meer belasting te betalen zodat we de moedige Oekraïners adequaat kunnen gaan uitrusten en Poetin buiten te trappen en te ontmoedigen om ooit nog maar te denken aan agressie.
Het duurt een hele tijd voor je genoeg productiecapaciteit hebt ontwikkeld om hen adequaat van materiaal te voorzien. Je kan zoals Denemarken alle stock overdragen aan Oekraïne maar dat is ook eerder een vorm van wanhoop.

Artikel 5 wordt helaas vaak verkeerd begrepen. De VS heeft Artikel 5 ingeroepen na de aanvallen op 11 september. Onze bijdrage in Irak heeft zich beperkt tot het opleiden van Koerdische strijders. In Afghanistan hebben we de luchthaven bewaakt en enkele F16's laten patrouilleren. Artikel 5 zegt niets over hoe de bondgenoten moeten reageren.

Misschien ben ik te pessimistisch maar ik zie een tijdslijn waar er op een dag groene mannetjes in Vilnius staan en Litouwen Artikel 5 aanroept, om dan te zien hoe Trump zijn full support uitspreekt en wat granaten en munitie ter beschikking stelt. Verplichting onder Artikel 5 voldaan. Er is bovendien geen stok achter de deur. Als de VS zich verder blijft isoleren en op een dag trekt putin bij Lviv de grens over... wat gaan we effectief doen als de VS zegt van onze plan te trekken.
Europese commissie gaat er zich eindelijk mee bemoeien. Ik denk dat iedereen daar dat wel beseft dat we niet op de VS moeten blijven rekenen. De budgetten worden nu al vrijgemaakt. DG Defense zal een cruciaal departement worden in de Europese Commissie na de verkiezingen, daar twijfel ik niet aan.

En zo blijft de trend zich voortzetten: bij elke crisis is er meer Europa en minder macht bij de lidstaten zelf.

Europese commissie gaat er zich eindelijk mee bemoeien. Ik denk dat iedereen daar dat wel beseft dat we niet op de VS moeten blijven rekenen. De budgetten worden nu al vrijgemaakt. DG Defense zal een cruciaal departement worden in de Europese Commissie na de verkiezingen, daar twijfel ik niet aan.

En zo blijft de trend zich voortzetten: bij elke crisis is er meer Europa en minder macht bij de lidstaten zelf.
+ von der Leyen die Eurosceptische partijen op de vingers tikt. Ze begrijpt niet dat ze net het tegenovergesteld dreigt te bereiken met haar houding.

+ von der Leyen die Eurosceptische partijen op de vingers tikt. Ze begrijpt niet dat ze net het tegenovergesteld dreigt te bereiken met haar houding.
Maar ze heeft ook gelijk hè. Een sterker Europa krijg je niet door op wolven in schapenvacht te stemmen. Zelfs al nemen ze geen orders aan van Poetin, hij heeft er alle baat bij als de anti democratische en anti Europese krachten sterker staan in de EU. Het is de plicht van de politici om daarop te wijzen en de plicht van de burger om daar rekening mee te houden. Liefst bieden andere politici ook nog andere redenen aan om op hen te stemmen, maar het is de grote ironie dat we in een tijdperk leven waarin informatie nog nooit zo beschikbaar is geweest en er toch door sociale media edm nog nooit zoveel disinformatie rondgaat bij het kiespubliek, waar de extremen garen bij spinnen.

Rusland had toch enkel oud/verouderd materiaal en volgens de filmpjes werd de ene tank-eenheid na andere vernietigd door de Oekraïners?

Waarom zulke propaganda voeren als deze blijkbaar gebaseerd zijn op leugens?

Terug
Bovenaan