Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Maar ze heeft ook gelijk hè. Een sterker Europa krijg je niet door op wolven in schapenvacht te stemmen. Zelfs al nemen ze geen orders aan van Poetin, hij heeft er alle baat bij als de anti democratische en anti Europese krachten sterker staan in de EU. Het is de plicht van de politici om daarop te wijzen en de plicht van de burger om daar rekening mee te houden. Liefst bieden andere politici ook nog andere redenen aan om op hen te stemmen, maar het is de grote ironie dat we in een tijdperk leven waarin informatie nog nooit zo beschikbaar is geweest en er toch door sociale media edm nog nooit zoveel disinformatie rondgaat bij het kiespubliek, waar de extremen garen bij spinnen.
Je moet de mensen de incentive geven om niet op dergelijke partijen te stemmen en dit bereik je niet door met een vinger naar hen te wijzen zoals een juf of meester. Het is niet de plicht van de burgers om rekening te houden met wat men in Brussel wil. Brussel moet eerst in hun eigen boezem kijken en zorgen dat hun huishouding op orde is. Er werken in Brussel zeer veel talentvolle en capabele ambtenaren maar het zijn de politici die de vooruitgang bemoeilijken en tenietdoen.

En zo blijft de trend zich voortzetten: bij elke crisis is er meer Europa en minder macht bij de lidstaten zelf.
Niet helemaal correct denk ik: de lidstaten hebben weldegelijk de macht - maar ze doen er niets mee, waardoor het vervolgens escaleert en men het gewoon gaat opleggen. In een bedrijf is dat slecht management en kan je vervolgens beschikken.

Rusland had toch enkel oud/verouderd materiaal en volgens de filmpjes werd de ene tank-eenheid na andere vernietigd door de Oekraïners?

Waarom zulke propaganda voeren als deze blijkbaar gebaseerd zijn op leugens?
Ze hebben er ook veel vernietigd, maar Rusland heeft er gewoon zeer veel ... en vermoedelijk had niemand verwacht dat er best een aardig aantal ook effectief nog inzetbaar zijn op korte termijn. Er is propaganda aan beide zijden, procentueel zal Oekraïne wel ongetwijfeld betere cijfers hebben - maar daarmee win je geen oorlog, daar zijn absolute cijfers doorslaggevend.

Enfin, ik ben er zelf onvoldoende in thuis, maar toch dit.
-blijvend materiaal naar Oekraine sturen: geen voorstander van. Je weet niet waar het terecht komt en de putten onze eigen voorraden uit, met alle risico’s vandien.
En Zelensky is ook geen koorknaap. Wat na de oorlog? Hebben we plots een zwaarbewapend Oekraine naast onze deur.
-Trump is wellicht de enige die deze oorlog kan (laten) stoppen.

-blijvend materiaal naar Oekraine sturen: geen voorstander van. Je weet niet waar het terecht komt en de putten onze eigen voorraden uit, met alle risico’s vandien.
En Zelensky is ook geen koorknaap. Wat na de oorlog? Hebben we plots een zwaarbewapend Oekraine naast onze deur.
En dan? Denk je echt dat Zelensky de NAVO dan zou binnenvallen?
Door Putin te geven wat hij wilt...

Door Putin te geven wat hij wilt...

Ik weet niet of Trump en Putin effectief zo "close" zijn als westerse media hier laten uitschijnen, Trump zijn woorden VS zijn daden geven dikwijls ook een ander beeld. Het komt Trump bij momenten goed uit in zijn campagne en hij kan druk op de Navo zetten maar net zoals de verhalen om de Navo op te doeken zou ik ook hier een serieuze dosis zout toevoegen aan alles wat gezegd wordt.

Edit: Putin is wel bezig met een sterkere onderhandelingspositie te bedingen door de situatie aan het front. Zijn relaties met China zijn ogenschijnlijk zeer goed maar ik weet niet of ik, Rusland zijnde, in grote mate afhankelijk wil blijven van China.

Je moet de mensen de incentive geven om niet op dergelijke partijen te stemmen en dit bereik je niet door met een vinger naar hen te wijzen zoals een juf of meester. Het is niet de plicht van de burgers om rekening te houden met wat men in Brussel wil. Brussel moet eerst in hun eigen boezem kijken en zorgen dat hun huishouding op orde is. Er werken in Brussel zeer veel talentvolle en capabele ambtenaren maar het zijn de politici die de vooruitgang bemoeilijken en tenietdoen.
En hoe bereik je die incentive dan wel?

Extremen moeten gewoon roepen: het is de schuld van de rijken/walen/vreemdelingen… en we halen het geld wel bij de rijken en het is magisch opgelost met een sausje disinformatie over.

Dat we daarvoor onze democratie ondergraven, dictators naar de mond praten en helpen enzo dat zijn allemaal zaken waar de extremen niets over zullen zeggen. Laat staan over de haalbaarheid van hun plannen. Dus moet de andere kant het wel doen.

Ik weet niet of Trump en Putin effectief zo "close" zijn als westerse media hier laten uitschijnen, Trump zijn woorden VS zijn daden geven dikwijls ook een ander beeld. Het komt Trump bij momenten goed uit in zijn campagne en hij kan druk op de Navo zetten maar net zoals de verhalen om de Navo op te doeken zou ik ook hier een serieuze dosis zout toevoegen aan alles wat gezegd wordt.
Dat je na 4 jaar Trump, inclusief bestorming van het capitool dat risico nog wil nemen kan er bij mij niet echt bij. Hoe heeft Trump zich ergens een betrouwbare knternationale partner getoond tijdens zijn eerste ambtstermijn?

Dat weet je niet.
Het is bij mijn weten de enige westerse leider met allure die naar Poetin zou durven gaan en het gesprek aangaan,
Of, als je iets realistischer nadenkt, is Putin gewoon alle diplomatische toenaderingen vanuit het Westen aan het weigeren tot Trump aan de macht is, omdat zijn kaarten dan veel beter liggen met een makkelijk te paaien narcistisch man-kind aan de macht in de VS.

Het feit dat je eerste bezorgdheid voor na de oorlog de bewapening van Oekraïne is, en niet die van rusland, daarmee is alles wel gezegd denk ik.

Dat weet je niet.
Het is bij mijn weten de enige westerse leider met allure die naar Poetin zou durven gaan en het gesprek aangaan,
Ah ja want het is nu niet dat onze politiekers niet met Poetin wouden praten voor en na de aanvang van de invasie he :sarcastic:
Macron
https://www.politico.eu/article/emmanuel-macron-defend-dialogue-russia-mistaken-morality/
https://www.elysee.fr/en/emmanuel-m...t-of-the-russian-federation-mr-vladimir-putin
Biden
https://www.whitehouse.gov/briefing...call-with-president-vladimir-putin-of-russia/
https://www.france24.com/en/live-ne...putin-if-he-is-looking-for-way-to-end-the-war
Scholz
https://www.politico.eu/article/germany-olaf-scholz-vladimir-putin/
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/11/18/7429367/
https://www.aa.com.tr/en/europe/ger...e-talks-with-putin-to-end-ukraine-war/2800816
Rutte
https://www.aa.com.tr/en/world/dutch-premier-describes-russias-putin-as-totally-paranoid-/2510024
Draghi
https://www.reuters.com/world/europ...s-putin-discuss-ukraine-statement-2022-02-01/
https://www.euractiv.com/section/politics/short_news/italy-asks-putin-for-ceasefire/
Michel
http://en.kremlin.ru/events/president/news/68260

Algemeen
https://en.wikipedia.org/wiki/Peace_negotiations_in_the_Russian_invasion_of_Ukraine

De oorlog gaat verder omdat Poetin niet wil praten tenzij men wil toegeven aan zijn eisen.
Maar misschien kunnen we maar best terug beginnen praten met Rusland voor ze ons platgooien met kernwapens. Zoals ze ondertussen al een paar keer hebben gedaan zoals toen;
-we anti tank wapens gingen leveren...
-we artillerie gingen leveren...
-we drones gingen leveren...
-we lange afstandsraketten gingen leveren...
-We tanks gingen leveren...
-Oekraîne Rusland zelf gingen aanvallen...
-Oekraïne het tegenoffensief ging beginnen...
-Finland en Zweden lid wouden worden van de NAVO...
Oh wacht...? Sliep ik toen die paddenstoelwolken opstegen boven Brussel?

Het bewapenen van Oekraïne lijkt me niet echt een probleem, ik ga er vanuit dat Joe Biden die 60 miljard zal kunnen krijgen. Joe Biden kan iets gedaan krijgen. Denk dat het probleem eerder ligt bij de mobilisatie van nieuwe militairen.

En ivm Donald Trump over de oorlog die hij zou kunnen stoppen dream on. Trump
Is een crimineel, hij haalt de GOP-nominatie niet.

Dat je na 4 jaar Trump, inclusief bestorming van het capitool dat risico nog wil nemen kan er bij mij niet echt bij. Hoe heeft Trump zich ergens een betrouwbare knternationale partner getoond tijdens zijn eerste ambtstermijn?
Het is geen kwestie van risico nemen - het is gewoon de realiteit dat Trump zomaar president kan worden en dat dus de partner zal zijn.

Trump is president geweest en is tegen de Navo uiteraard - onderstaand artikel toont dat duidelijk aan.

Vandaar mijn bedenkingen woorden VS daden, zijn muur heeft ook alles opgelost trouwens. Ik ben absoluut geen fan van de man en vind dat Biden en co een fantastisch parcours afleggen- maar het zullen de Amerikanen zijn die de volgende president gaan kiezen.

Edit: van betrouwbare partners gesproken: Voor Putin de oorlog begon was er vlotjes handel met hem en zijn regime - en het is niet dat we toen niet wisten dat Putin geen braaf schaap was. Dat betekend dus ook dat we mogelijks in de toekomst ook gewoon met hem gaan handelen. Ook dat is de realiteit.

Laatst bewerkt:
Dat hij een goede kans maakt om de volgende president te worden, helaas akkoord. Maar er zijn ook veel berichten dat alle matigende adviseurs van zijn eerste termijn intussen buiten zijn en dus heb ik geen greintje vertrouwen in een Trump 2.0 en zou dus liever gewoon Biden bis hebben, maar als niet Amerikaan heb ik daar inderdaad niks over te zeggen.

Eerlijk gezegd vond ik dat idee van trump om onderhandelingen op te starten niet slecht.
Rusland weigert? Meer geld en materiaal naar Ukraine
Ukraine weigert? Minder geld en materiaal naar Ukraine.

Er moet gewoon onderhandeld worden. Die delen van Ukraine die bezet zijn ga je echt niet meer terugkrijgen. Daarvoor hebben we (EU en VS) veel te lang getaffeld. Onze eigen schuld.
Het risico dat Putin dit kan herhalen zal er zeker zijn. En dan hoop ik ook dat Europa daarop voorzien zal zijn (wat ik sterk betwijfel), want zonder hulp van de VS kan het Europese NAVO leger op deze moment, niet op tegen Rusland. Daar moet dus iets aan gedaan worden. En ja, we zullen allemaal onze bijdrage moeten leveren.

Europese commissie gaat er zich eindelijk mee bemoeien. Ik denk dat iedereen daar dat wel beseft dat we niet op de VS moeten blijven rekenen. De budgetten worden nu al vrijgemaakt. DG Defense zal een cruciaal departement worden in de Europese Commissie na de verkiezingen, daar twijfel ik niet aan.

En zo blijft de trend zich voortzetten: bij elke crisis is er meer Europa en minder macht bij de lidstaten zelf.
Imo is het ook wel eens tijd dat we Europa op dat gebied wat meer macht geven.

De laatste pagina's lees ik tot mijn grote verbazing grote paniek met onder andere de stelling dat veel mensen Rusland zwaar onderschat hebben (dat is helemaal waar, daar niet van) en dat als Rusland doorduwt en meteen na Oekraïne de EU zou binnenvallen dat de Russen over 3 dagen bij wijze van spreken in Brussel gaan staan (omdat onze bevolking niet wil en kan vechten).

Sorry maar zijn die posters hier nu niet de EU aan het onderschatten? :unsure: België bengelt inderdaad aan het slechte uiteinde maar België is nog niet de hele EU.

Allé misschien interpreteer ik de laatste posts foutief, maar zo komen deze dus wél over bij mij.

Maar goed, dat het er momenteel slecht uitziet voor Oekraïne en dat mogelijks ook op termijn de Baltische staten in gevaar zijn is de bittere realiteit.

Eerlijk gezegd vond ik dat idee van trump om onderhandelingen op te starten niet slecht.
Rusland weigert? Meer geld en materiaal naar Ukraine
Ukraine weigert? Minder geld en materiaal naar Ukraine.

Er moet gewoon onderhandeld worden. Die delen van Ukraine die bezet zijn ga je echt niet meer terugkrijgen. Daarvoor hebben we (EU en VS) veel te lang getaffeld. Onze eigen schuld.
Het risico dat Putin dit kan herhalen zal er zeker zijn. En dan hoop ik ook dat Europa daarop voorzien zal zijn (wat ik sterk betwijfel), want zonder hulp van de VS kan het Europese NAVO leger op deze moment, niet op tegen Rusland. Daar moet dus iets aan gedaan worden. En ja, we zullen allemaal onze bijdrage moeten leveren.
Begint een oorlog niet in de lucht? Luchtdominantie bepaalt zowat alles. En daar staat Europa toch helemaal niet zo zwak.

Terug
Bovenaan