Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Die 500k artilleriestukken zijn snel verdwenen...
bron: hln

Denk dat dat gaat over de eerste aankoop en levering, de rest moet nog gekocht worden.
De Noren hebben bv. net aangekondigd dat het nu 1mil obussen zijn en geen 800k.
En de Tsjechische aankoper zegt dat er 2mil te vinden zijn :
There are about 2 million large calibre ammunition rounds available on the global market, a senior Czech official said.

En zoals altijd blijft technologie evolueren tijdens oorlogen.
Russen hebben een kleine raketmotor aan hun glijbommen toegevoegd, gelijkaardig aan de bommen van de Fransen die UA ook gebruikt.

Laatst bewerkt:
Denk dat dat gaat over de eerste aankoop en levering, de rest moet nog gekocht worden.
De Noren hebben bv. net aangekondigd dat het nu 1mil obussen zijn en geen 800k.
En de Tsjechische aankoper zegt dat er 2mil te vinden zijn :

En zoals altijd blijft technologie evolueren tijdens oorlogen.
Russen hebben een kleine raketmotor aan hun glijbommen toegevoegd, gelijkaardig aan de bommen van de Fransen die UA ook gebruikt.
Ja maar die 800k stuks ging ook in een tijdspanne van een jaar geleverd worden of ben ik mis?

Blijkbaar met sturingsmodules ook zodat ze allemaal mooi op een lijn landen

Er zijn geruchten dat er nu ook een derde A-50 geraakt zou zijn tijdens een droneaanval bij Taganrog
Er zijn geen vliegtuigen aangevallen, thans toch niet rechtstreeks. Er is echter wel een aanval geweest op de fabriek van Beriev waar onder andere de a-50 en de tupolev bommenwerpers worden gebouwd en gemoderniseerd.

Er is een paar dagen geleden ook een aanval geweest op een Russische staalfabriek in Cherepovets. Hierbij zou een hoogoven beschadigd zijn.
De GUR en de SBU geven dus gehoor aan de oproep van Zelensky om de aanvallen op Russische infrastructuur op te voeren.

Al bevestigd intussen of is het fake news? Lijkt me wel een zeer pijnlijke fout, indien waar.
Is bevestigd door pro UA en pro RU accounts. Beelden zijn op X te vinden of op telegram. 2 launchers wel met nog een supply truck en paar ondersteunende wagens? Iskander drop. Redelijk wat personeel ook denk ik.

edit: blijkbaar ook nog een NASAMS radar elders.

Laatst bewerkt:
Is bevestigd door pro UA en pro RU accounts. Beelden zijn op X te vinden of op telegram. 2 launchers wel met nog een supply truck en paar ondersteunende wagens? Iskander drop. Redelijk wat personeel ook denk ik.

Standaard 8 launchers per batterij. Zolang de commandant vehicle of de radar niet is geraakt kan die batterij blijven opereren. Maar toch ...

Russische MOD houdt het op S-300's.

't Is bijna niet te zeggen in de video's omdat de beeldkwaliteit te laag is, en nadien is alles zo fel opgebrand dat het eender wat kan zijn.
Hoop analisten denken dat het 2 S-300PS (trailerversie) zijn. Samen met één MAN-truck die nog ietwat herkenbaar is aan de deur, en één of andere radar.

Zwaar met de broek op de enkels in ieder geval.

't Is bijna niet te zeggen in de video's omdat de beeldkwaliteit te laag is, en nadien is alles zo fel opgebrand dat het eender wat kan zijn.
Hoop analisten denken dat het 2 S-300PS (trailerversie) zijn. Samen met één MAN-truck die nog ietwat herkenbaar is aan de deur, en één of andere radar.

Ik denk dat het nog niet helemaal zeker is, maar het is wel een risico om dat zo dicht aan het front te parkeren. Ze doen dat wellicht om de Russische luchtmacht beter onder vuur te nemen, maar lopen zelf zo wel in de gevarenzone.

Over de glijbommen van de Russen - bommen hebben ze genoeg en het rudimentaire glijsysteem is niet zo moeilijk te installeren - ze neerhalen lukt wel met Patriots maar dat is uiteraard een dure trade-off:

MOD is waarschijnlijk verkeerd? Niet de eerste keer. Maar eender welk verlies van dergelijke apparatuur is niet wenselijk op dit moment.

In the meantime

Battle of the convicts?

Laatst bewerkt:
Zie ik het verkeerd en lees ik in die vernietigde NASAMS en Patriotlaunchers, die relatief dicht aan het front staan, een (wanhopige?) poging van Oekraïne om de Russische luchtmacht af te dreigen, die in bepaalde frontsectoren relatief ongestraft glijbommen gebruikt waarmee de verdedigingslinies worden opengebeukt? Het zal alleszins even wanhopig zijn als de Russische poging tot een doorbraak terwijl ze behoorlijke verliezen lijden, zowel in manschappen als materieel.

Laatst bewerkt:
Zie ik het verkeerd en lees ik in die vernietigde NASAMS en Patriotlaunchers, die relatief dicht aan het front staan, een (wanhopige?) poging van Oekraïne om de Russische luchtmacht af te dreigen, die in bepaalde frontsectoren relatief ongestraft glijbommen gebruikt waarmee de verdedigingslinies worden opengebeukt? Het zal alleszins even wanhopig zijn als de Russische poging tot een doorbraak terwijl ze behoorlijke verliezen lijden, zowel in manschappen als materieel.
Een wanhopige poging is misschien wat overdreven, maar het is zeker een riskante taktiek.
Ze hebben zo al veel vliegtuigen neergehaald, beginnend met die 4 over Belgorod in mei '23 en sindsdien nog vele meer.
(Rond Kherson, Zapo, Mariupol en daarna de A-50's, IL-22 en nog een hoop andere jets in het oosten.)

De fabs zijn wel een probleem, zoals deze UA soldaat/blogger bvb schrijft.

All Russian channels write about the destruction of Patriot. The Ukrainians do not officially confirm, no one will officially say anything for sure.Events developed as follows:
  1. KABs radically ruin our lives. We cannot fight them, but we can fight the carriers.
  2. Until we have the F16, there is nothing to fight the carriers with. The entire KAB drop maneuver is designed to avoid the S300 and Buk.
  3. But something needs to be done and we take a rare Patriot and travel with it around the country and successfully shoot down SU.
  4. A problem is brewing in the Russian Federation, because with such dynamics the SU will quickly run out, and the pilots are starting to get rowdy.
  5. Since there few stray Patriots, it is easy to fix the problem. You need to find and destroy them.
  6. And here the GRU and probably traitors get involved. Because it is not possible to “accidentally” spot a Patriot 50 KM FROM THE FRONT from a UAV. And in general, such movements take place taking into account all possible security measures.
All of the above are my personal fantasies on off topic [for his channel].

https://t.me/serhii_flash/2463

Veel avtiviteit vandaag.
Weer meerdere raffinaderijen aangevallen met drones.
Incursie van 3 russische facties in Belgorod en Kursk
En een Il-76 die neergegaan is met een brandende motor.
(Mogelijks ook een jachtvliegtuig neergehaald bij de incursie, maar daarvan zijn enkel fotos met rook en geruchten.)

Lang geleden dat we nog van die Russische vrijwilligersbrigades hebben gehoord. In hoeverre worden die aangestuurd door Kiev of opereren die eerder autonoom?

Lang geleden dat we nog van die Russische vrijwilligersbrigades hebben gehoord. In hoeverre worden die aangestuurd door Kiev of opereren die eerder autonoom?

Als ik het juist heb worden die door de Oekraïense veiligheidsdienst(SBU) gestuurd, ze krijgen in ieder geval wapens en voertuigen van Oekraïne.
Hun exacte status is wazig.. soms genoemd als lid van het internationaal legioen, dan weer enkel Russisch verzet.

FRL : rechts verzet
RVC : fascisten
Sibir Battalion : Russische minderheden die onafhankelijkheid willen.

1e keer dat ze alle 3 samenwerken en ze beweren van 'aan de verkiezingen te gaan deelnamen' , dus plan is mogelijk van tot het weekend onrust te stoken.
Zou me verbazen als het meer dan enkele kleine raids worden.

Als ik het juist heb worden die door de Oekraïense veiligheidsdienst(SBU) gestuurd, ze krijgen in ieder geval wapens en voertuigen van Oekraïne.
Hun exacte status is wazig.. soms genoemd als lid van het internationaal legioen, dan weer enkel Russisch verzet.

FRL : rechts verzet
RVC : fascisten
Sibir Battalion : Russische minderheden die onafhankelijkheid willen.

1e keer dat ze alle 3 samenwerken en ze beweren van 'aan de verkiezingen te gaan deelnamen' , dus plan is mogelijk van tot het weekend onrust te stoken.
Zou me verbazen als het meer dan enkele kleine raids worden.
Nuttige idioten, dus.

Benieuwd naar de verkiezingen dit weekend in Rusland. Niet dat het resultaat me zal verrassen, maar de weduwe van Navalny heeft opgeroepen om zondag massaal te protesteren.

Terug
Bovenaan