Klopt, maar ik mag het op mijn beurt een contraproductieve en domme mening vinden.
Inderdaad en ik heb ook nooit gezegd dat je dat niet mag. Jij zegt echter wel dat ik moet stoppen met mijn mening te verkondigen.
Er zijn net verkiezingen geweest bij ons.
Geen enkele partij wil troepen sturen en elke handel met Rusland stopzetten.
Omdat de bevolking dat blijkbaar niet belangrijk vindt als kiesonderwerp, ofwel het niet wil.
Diezelfde bevolking denkt ook nog altijd dat als je meer bruto hebt en daardoor in een hogere belastingschaal valt dat je minder netto overhoud.
Als je aan de gemiddelde kiezer vraagt hoe een bepaalde partij denkt over een bepaald onderwerp dan kunnen ze daar niet op antwoorden want het is de absolute minderheid die partijprogramma's doorleest.
Bovendien bewijs je alleen maar mijn punt. De gemiddelde westerling is vooral een egoïst.
"Ja we moeten Oekraïne steunen! Wat? Dat gaat mij 5 euro per maand kosten? Betalen wij nog niet genoeg belastingen!"
Het feit dat geen enkele partij troepen wil sturen is precies omwille van de reden die ik eerder aanhaalde. Lafheid. De moderne politieker denkt niet verder dan de volgende verkiezingsronde. Waarom een efficiënt lange termijn plan uitwerken als je nu het "plebs" gelukkig kan houden met een belastingvermindering van 10 euro per jaar? Dat er daar binnen 20 jaar misschien serieuze financiële gevolgen aanhangen is toch niet erg als ik binnen 5 jaar terug verkozen wordt?
Vandaar dat ik zeg dat jouw uitspraken over 'de laffe politiekers' niet kloppen.
Laffe bevolking kan je nog zeggen.
Maar wie van ons wil gaan vechten in Oekraïne?
Maak eens een poll aan zou ik zeggen.
Dat is ook een onnozele opmerking eh. Als je hier een poll zou maken hoeveel mensen er zich willen aanbieden om als vrijwilliger bij de brandweer te gaan als brandweerman of ambulancier dan ga je ongeveer even veel respons krijgen. Wij willen vooral veel luxe en dienstverlening maar nergens onze eigen verantwoordelijkheid voor opnemen.
Bovendien hebben wij toch nog steeds een leger? Als ze geen goesting hebben om te vechten dan kunnen we al die dure oefeningen in het buitenland afschaffen, de A-400M buiten gooien want je hebt geen vrachtvliegtuigen nodig om op een land van een zakdoek groot te vechten en tegelijkertijd ook F-16/F-35 weg want de strike-range van die vliegtuigen heb je niet nodig in dit land als je elk doel kan raken met artillerie.
Trouwens welke garantie hebben we dat we anders zouden reageren indien morgen de Baltische staten binnengevallen worden?
Waarom zouden de mensen die niet in Oekraïne willen gaan vechten plots wel willen gaan vechten voor Estland?
Omdat iemand 70 jaar geleden in een groepje landen is gestapt waarin men elkaar belooft om elkaar te verdedigen?
Op dat vlak is de NAVO niet anders dan MAD. Dat is alleen effectief zolang er geen gek is aan de andere zijde van het geopolitieke schaakspel die die afspraken op de proef wil stellen.
edit: je post gaat ook voorbij hetgeen ik al verschillende keren heb aangehaald. Hadden we begin pré-invasie meegedaan aan het schaakspel van Poetin en gewoon tienduizenden soldaten geparkeerd in Oekraïne onder het mum van oefeningen tussen geallieerde landen, dan had het nooit tot een invasie gekomen.
Vooralsnog is het Westerse blok, samen met landen zoals Australië, Zuid-Korea en Japan nog steeds het sterkste economische en militaire blok ter wereld. Wij kunnen het ons als blok verantwoorden om maanden aan een stuk een grote militaire macht te ontplooien aan de andere kant van de wereld puur om met de spierballen te rollen. Rusland en consoorten niet. Maar daar zijn de politiekers, ik val in de herhaling, te laf voor geweest. Te laf om onze geopolitieke kracht uit te spelen op het internationale toneel uit angst om de volgende verkiezingen geen goed betaald zitje meer te hebben.
edit 2: De gemiddelde West-Europeaan zal ook niet willen gaan vechten in Taiwan bijvoorbeeld. We zouden nog liever China laten begaan uit angst voor het feit dat mijn tv morgen 10% duurder wordt of dat ik geen goedkope rommel meer kan kopen op Alibaba.
Als dan na een paar jaar hun muntje valt dat China praktisch de volledige chipmarkt domineert en dat we daardoor volledig afhankelijk zijn geworden van de goodwill van China daar denken de meeste niet aan tot het te laat is.