Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik las gisteren dat Rusland in verhouding best wel weinig soldaten terugtrekt uit de Donbas. Sterker nog: Ze zijn daar nog steeds (in volle glorie) zwaar aan het aanvallen.
Link
Ukrainian officials urge civilians to evacuate eastern city of Pokrovsk as Russian troops close in

“Since the Kursk operation, I haven’t noticed any changes. The Russians have the same tactics of infantry assaults: They are moving, advancing,” said the soldier, who gave only his call sign, Goose, in keeping with Ukrainian military rules.

Dus nogmaals: Het grote Russische masterplan is wat? Want op deze manier verliest Oekraïne misschien wel meer en meer grondgebied (met honderden / duizenden extra Russen in de gehaktmolen als resultaat) en anderzijds rukt Oekraïne snel op en ze hebben daar momenteel amper 'verliezen' want de Russen weten niet wat ze daar moeten doen (voorlopig).

Ondertussen ook weer, eerder per ongeluk, op een gruwelijke video gestoten. Russische soldaten van de 155th MP die het hoofd van een gedode Oekraïner afsnijden en daarna op een piek naast de weg zetten. Misschien wordt het eens tijd dat zo'n beelden massaal in de media komen. Ik heb veel zin om die beelden op mail te zetten naar elke Europarlementariër en hun om een reactie te vragen.
Nieuwe berichten zeggen dat er vermoedelijk meerdere Oekraïense soldaten zijn onthoofd geweest door die Russische eenheid. Deze feiten zouden op 12 augustus hebben plaatsgevonden in Kolotilovka. De 155ste marine brigade was eerder ook al verantwoordelijk voor oorlogsmisdaden in Ivankiv.

Er zijn nog steeds geen berichten dat er Oekraïense soldaten zouden zijn gevangen genomen dus vermoedelijk voeren die beesten Poetin's bevel om geen gevangenen te nemen in Koersk voorbeeldig uit. En onze politiekers? Die sliepen weer verder.

En onze politiekers? Die sliepen weer verder.
Stop daar eens mee met dat 'politiekers' gedoe.

Die doen ook maar wat de bevolking wil.
Alsof men hier staat te springen voor gasprijs x10 of troepen sturen naar Oekraïene.
Vanaf de benzine eens een halve euro stijgt, staan er al gele hesjes op straat om te klagen.

Ik ben volledig pro Oekraïne maar bij elk onderwerp dat 'politiekers' riedeltje horen, begint mij al evenveel tegen te steken als 'leraars en ambtenaren zijn bijna allemaal lui'.

Stop daar eens mee met dat 'politiekers' gedoe.

Die doen ook maar wat de bevolking wil.
Alsof men hier staat te springen voor gasprijs x10 of troepen sturen naar Oekraïene.
Vanaf de benzine eens een halve euro stijgt, staan er al gele hesjes op straat om te klagen.

Ik ben volledig pro Oekraïne maar bij elk onderwerp dat 'politiekers' riedeltje horen, begint mij al evenveel tegen te steken als 'leraars en ambtenaren zijn bijna allemaal lui'.
Volgens mij mag ik hier mijn mening verkondigen niet? Ik ben dus niet van plan om te stoppen zagen over laffe beleidsmakers omdat jij dat zegt.
Als jij de andere kant wilt opkijken terwijl een land wordt binnengevallen door een megalomane man die 50 jaar vast zit in de tijd dan doe je maar,
maar zolang die zelfde politiekers doen alsof ze doof en blind zijn wanneer er beelden verschijnen van onthoofde soldaten en Russische soldaten die al lachend zeggen dat dat het lot is van alle Oekraïners dan zal ik blijven zagen over de lafheid van onze politiekers zoveel ik wil.

Misschien kan jij beter stoppen met uitspraken zoals "die doen ook maar wat de bevolking wil" tenzij je dat met statistieken kan onderbouwen.

Het enige dat je met zekerheid kan zeggen is dat de bevolking wil dat die oorlog zo snel mogelijk stopt en daar was 2 jaar een heel simpele oplossing voor geweest en dat was een paar tienduizenden soldaten parkeren in Oekraïne. Maar toen lachten we Oekraïne en de VS allemaal uit toen die waarschuwden dat er een Russische invasie aankwam. Het zijn de zelfde politiekers die toen niet konden stoppen met lachen die nu in de rij staan om op de foto te gaan met Zelensky om toch maar te kunne zeggen dat ze Oekraïne steunen door het sturen van 10 porties friet en een pot mayo. Social-media politiek dus.

Dat riedeltje over dure gasprijs en brandstoffen is ook zo'n onzin. Er zijn maar 3 landen in de EU die daar mogelijks hard door getroffen zouden worden en dat zijn Hongarije, het schoothondje van Poetin. Turkije, Het land dat zich continue boven de EU en zijn NAVO bondgenoten plaatst en Oostenrijk, een land dat via de FPÖ liefst zo weinig mogelijk ruzie maakt met de Russen en ondertussen vlotjes van het ene schandaal in het andere valt met betrekking tot "steun" aan de Russen. Gelijktijdig zijn er duizenden Westerse bedrijven die via allerlei constructies de sancties omzeilen en geld blijven verdienen door zaken aan Rusland te verkopen en weeral doet de politiek hier niets aan.

Oke, antwoord gevonden via google search en staaltje uitmuntend onderzoeksjournalistiek van de betrokken partijen. Long story short, hoe kan het ook anders met voetbalclubs: they don't give a fuck.

Goede vraag en goed antwoord.
Ik zou een duimpje geven, maar vermits dat niet kan, dit (y)

Wat ik niet snap is dat ze op ons journaal zeggen dat Oekraïne amper vooruit gaat in Rusland. Maar als ge de online vlogs/nieuws bekijkt, gaan ze echt wel goed vooruit. Ik volg Denys Davydov op Telegram en Youtube. Die houdt de ontwikkelingen goed bij.
Denys Davydov is niet bepaald betrouwbaar, vind ik. De HLN van de UA-milbloggers. Julian Röpcke op Twitter vind ik beter aan de pro-UA kant.

En onze boys @Enforcer en @noccy uiteraard.

Het Russische ministerie van defensie rapporteerde een paar uur geleden dat een stukje land ten noorden van Tetkino verlaten is door Russische troepen. Het betreft een relatief klein lapje grond (een paar vierkante kilometer maar het lag aan de overkant van een rivier en het ligt helemaal in het oosten van de huidige cauldron die momenteel ingeklemd zit tussen die rivier en de UAF in Koersk.

Kort daarna kwamen er berichten binnen dat de UAF zou doorgebroken zijn nabij Korenevo en dat de stad nagenoeg omsingeld zou zijn en dat Oekraïense troepen bezig zijn met de laatste Russische posities in de stad op te kuisen. Indien dit waarheid is dan dan zitten er momenteel honderden, potentieel zelfs duizenden Russen gevangen aangezien de brug bij Glushkovo vernietigd is (en dat was ook de enige brug die zware pantservoertuigen aan kon) en de andere bruggen liggen continue onder vuur door HIMARS.
Indien de UAF die cauldron volledig kan sluiten dan zou de hoeveelheid terrein die ze hebben veroverd in de Koersk Oblast bijna verdubbelen.
Ter indicatie, de hoeveelheid terrein die ze momenteel hebben ingenomen (1150km²) komt ongeveer overeen met de Russische terreinwinsten van de afgelopen 7 maanden!

Er is ook een bericht opgedoken dat HIMARS weer een ander Russisch konvooi zou hebben vernietigd ten noorden van Koronevo maar het is me niet helemaal duidelijk of dat de bevestiging is van de geruchten die gisteren de ronde deden of dat het hier over een nieuw konvooi gaat.

Oekraïense vliegtuigen lijken ook nog steeds close air support te blijven uitvoeren. Dit is eigenlijk het enige dat mij verbaasd aan heel deze operatie. Is de Russische luchtmacht in slechtere staat dan we vermoeden en zijn ze gewoon niet in staat om hun tegenstanders daar weg te houden of is de angst voor de F-16 zo groot dat ze niet durven?

De Russen zouden in de Donbas gestaag blijven oprukken sinds de Oekraïense airborne eenheden richting Koersk zijn gestuurd maar voorlopig zonder veel ergs. De UAF zelf zou in Chasiv Yar wel een tegenaanval hebben uitgevoerd en grond hebben veroverd ten noordoosten van de stad.

De Russen zouden in de Donbas gestaag blijven oprukken sinds de Oekraïense airborne eenheden richting Koersk zijn gestuurd maar voorlopig zonder veel ergs. De UAF zelf zou in Chasiv Yar wel een tegenaanval hebben uitgevoerd en grond hebben veroverd ten noordoosten van de stad.
Het grootste gevaar voor Rusland is dat ze Oekraïne straks de tijd geven om zich in te graven op Russisch grondgebied nadat het front stabiliseert en dat het 'mogelijks' heroveren van hun eigen grondgebied TE TRAAG zou gaan. Want dan heeft Oekraïne op middellange termijn plots 2 verdedigingslinies liggen = De natte droom van Zelinsky.

Rusland moet dan honderden soldaten per dag in de Donbas opofferen voor tergend trage vooruitgang én moeten ze eveneens honderden soldaten per dag opofferen in Rusland zelf om tergend traag terug Russisch grondgebied te heroveren. Je krijgt dan mogelijks een verdubbeling van het aantal mankracht dat je effectief nodig gaat hebben om gebied te heroveren = Heeft Rusland die middelen nog wél? Ik denk dat het antwoord 'neen' is als je ziet hoe traag het nu al gaat.

Dont get me wrong, we zijn belange na zo ver niet (sterke verdedigingslinies aanmaken kost ook enorm veel tijd dus dit is future talk) maar dat scenario is "worst case" dus mogelijk en zou het ultieme horrorscenario zijn voor Poetin.

Het grootste gevaar voor Rusland is dat ze Oekraïne straks de tijd geven om zich in te graven op Russisch grondgebied nadat het front stabiliseert en dat het 'mogelijks' heroveren van hun eigen grondgebied TE TRAAG zou gaan. Want dan heeft Oekraïne op middellange termijn plots 2 verdedigingslinies liggen = De natte droom van Zelinsky.

Rusland moet dan honderden soldaten per dag in de Donbas opofferen voor tergend trage vooruitgang én moeten ze eveneens honderden soldaten per dag opofferen in Rusland zelf om tergend traag terug Russisch grondgebied te heroveren. Je krijgt dan mogelijks een verdubbeling van het aantal mankracht dat je effectief nodig gaat hebben om gebied te heroveren = Heeft Rusland die middelen nog wél? Ik denk dat het antwoord 'neen' is als je ziet hoe traag het nu al gaat.

Dont get me wrong, we zijn belange na zo ver niet (sterke verdedigingslinies aanmaken kost ook enorm veel tijd dus dit is future talk) maar dat scenario is "worst case" dus mogelijk en zou het ultieme horrorscenario zijn voor Poetin.
De linies in de Donbas zijn in de loop der jaren aangebracht en sommige steden zijn zéér zwaar versterkt en Kiev heeft niet de intentie om Russisch grondgebied te annexeren.

Misschien best de ontwikkelingen dag per dag volgen voor we beginnen fantaseren van een beleg van Moskou met Deutsche Panzer. Het zou wel ironisch zijn.

en Kiev heeft niet de intentie om Russisch grondgebied te annexeren.
Neen maar wel wat Zelensky al zei (letterlijk): Het veroverde Russisch grondgebied gebruiken in toekomstige onderhandelingen met Rusland = Best case scenario. Dat is nét het punt dat ik maak.

Maar inderdaad best dag per dag bekijken.

Neen maar wel wat Zelensky al zei (letterlijk): Het veroverde Russisch grondgebied gebruiken in toekomstige onderhandelingen met Rusland = Best case scenario. Dat is nét het punt dat ik maak.

Maar inderdaad best dag per dag bekijken.
Kan inderdaad dienen als een pasmunt, maar dan verovert hij best Kursk. Ligt symbolisch ook gevoelig, dat is het offensief waarop de Duitsers hun tanden hebben stukgebeten op de Sovjetlinies. De verliezen van het Rode Leger waren ook immens maar die hadden voldoende reserves.

Ondertussen
Tsjetsjeense leider Kadyrov pronkt met Cybertruck: ‘Elon, dankjewel
:laugh:

Die man doet niks anders dan waardeloze "showboating".
En tenzij toch een vergunning/uitzondering verkregen een overtreding van het uitvoerverbod door de VS opgelegd. Want er is een uitvoerverbod van luxegoederen naar Rusland waaronder ook wagens.

Voor zover ik weet worden die Cybertrucks enkel in de VS geproduceerd. Dus die wagen zal daar via andere landen geraakt zijn. In theorie zou dat niet zo moeilijk moeten zijn om te traceren via waar in dit geval.

SUPPLEMENT NO. 1 TO PART 746 - EXAMPLES OF LUXURY GOODS
...
(g) Transportation items, as follows:
(1) Yachts and other aquatic recreational vehicles (such as personal watercraft)
(2) Luxury automobiles (and motor vehicles): automobiles and other motor vehicles to transport people (other than public transport), including station wagons
(3) Racing cars, snowmobiles, and motorcycles
(4) Personal transportation devices (stand-up motorized scooters)
...

edit: te laat gezien dat het uitvoerverbod werd vermeld in het artikel 🤦‍♂️.

Ik denk dat het meest dringende objectief voor de Russen momenteel de ontzetting van de honderden, potentieel duizenden, soldaten die vast zitten ten westen van Korenevo. Ondertussen zijn 2 van de 3 bruggen vernietigd door Oekraïne en de derde ligt vlotjes binnen het bereik van FPV-drones en conventionele artillerie wat het in principe zelfmoord maakt om langs daar te proberen ontsnappen.

Rusland lijkt strategisch aan het wankelen te zijn en ze hebben niet te kiezen wat ze gaan doen. Hun opties lijken beperkt tot slecht en slechter op dit moment. Mocht ik de beslissingen maken zou ik gewoon de as Korenevo-Sudzha versterken en daar blijven zitten. De Russen hebben de middelen niet om de rivier in grote getallen over te steken en dat is op vele locaties ook gewoon onmogelijk door het terrein los van het feit dat zo'n contested crossings gewoon voer voor artillerie zijn.
De RuAF heeft dan de keuze om de UAF te laten zitten waar ze zitten wat een doorn in het oog (/ego) van Poetin zal zijn of ze vallen frontaal aan en vernielen daarbij tientallen dorpjes en 2 relatief grote steden. Beetje PsyOPS aan de Oekraïense kant hoe het Russische leger hun eigen steden platgooit en dan komt Poetin meer en meer onder druk te staan van de eigen bevolking.

Poetin heeft ook zonet zijn neef benoemd tot plaatsvervangend minister van defensie. De zoveelste positie die de laatste maanden ingevuld is door directe vrienden of familie van Poetin. Loyalty above skill, waar heb ik dat eerder gezien :thinking:. Bovendien een zoveelste purge binnen het leger na het Koersk debacle.

Volgens mij mag ik hier mijn mening verkondigen niet? Ik ben dus niet van plan om te stoppen zagen over laffe beleidsmakers omdat jij dat zegt.
Klopt, maar ik mag het op mijn beurt een contraproductieve en domme mening vinden.

maar zolang die zelfde politiekers doen alsof ze doof en blind zijn
Er zijn net verkiezingen geweest bij ons.

Geen enkele partij wil troepen sturen en elke handel met Rusland stopzetten.
Omdat de bevolking dat blijkbaar niet belangrijk vindt als kiesonderwerp, ofwel het niet wil.

Vandaar dat ik zeg dat jouw uitspraken over 'de laffe politiekers' niet kloppen.

Laffe bevolking kan je nog zeggen.
Maar wie van ons wil gaan vechten in Oekraïne?
Maak eens een poll aan zou ik zeggen.

Dat is een beetje een vals dilemma.

Want er zijn wel degelijk vele vragen waar ik persoonlijk (en ik vermoed velen met mij) ja op zou antwoorden: bvb. een specifieke extra belasting van 1 - 5% voor de aankoop van wapens voor Oekraïne, of hen veel en veel meer geavanceerde wapens te leveren, of hen toestaan veel ingrijpender te werk te gaan op Rusland's grondgebied. Een eventueel risico op nucleaire escalatie neem ik er graag bij. Mijn eigen leven (of dat van mijn gezin) is niet het hoogste goed voor mij. Er zijn waarden en idealen die het waard zijn om risico's voor te nemen.

Dit geheel terzijde.

Klopt, maar ik mag het op mijn beurt een contraproductieve en domme mening vinden.
Inderdaad en ik heb ook nooit gezegd dat je dat niet mag. Jij zegt echter wel dat ik moet stoppen met mijn mening te verkondigen.
Er zijn net verkiezingen geweest bij ons.

Geen enkele partij wil troepen sturen en elke handel met Rusland stopzetten.
Omdat de bevolking dat blijkbaar niet belangrijk vindt als kiesonderwerp, ofwel het niet wil.
Diezelfde bevolking denkt ook nog altijd dat als je meer bruto hebt en daardoor in een hogere belastingschaal valt dat je minder netto overhoud.
Als je aan de gemiddelde kiezer vraagt hoe een bepaalde partij denkt over een bepaald onderwerp dan kunnen ze daar niet op antwoorden want het is de absolute minderheid die partijprogramma's doorleest.

Bovendien bewijs je alleen maar mijn punt. De gemiddelde westerling is vooral een egoïst.
"Ja we moeten Oekraïne steunen! Wat? Dat gaat mij 5 euro per maand kosten? Betalen wij nog niet genoeg belastingen!"
Het feit dat geen enkele partij troepen wil sturen is precies omwille van de reden die ik eerder aanhaalde. Lafheid. De moderne politieker denkt niet verder dan de volgende verkiezingsronde. Waarom een efficiënt lange termijn plan uitwerken als je nu het "plebs" gelukkig kan houden met een belastingvermindering van 10 euro per jaar? Dat er daar binnen 20 jaar misschien serieuze financiële gevolgen aanhangen is toch niet erg als ik binnen 5 jaar terug verkozen wordt?
Vandaar dat ik zeg dat jouw uitspraken over 'de laffe politiekers' niet kloppen.

Laffe bevolking kan je nog zeggen.
Dat is ook een onnozele opmerking eh. Als je hier een poll zou maken hoeveel mensen er zich willen aanbieden om als vrijwilliger bij de brandweer te gaan als brandweerman of ambulancier dan ga je ongeveer even veel respons krijgen. Wij willen vooral veel luxe en dienstverlening maar nergens onze eigen verantwoordelijkheid voor opnemen.

Bovendien hebben wij toch nog steeds een leger? Als ze geen goesting hebben om te vechten dan kunnen we al die dure oefeningen in het buitenland afschaffen, de A-400M buiten gooien want je hebt geen vrachtvliegtuigen nodig om op een land van een zakdoek groot te vechten en tegelijkertijd ook F-16/F-35 weg want de strike-range van die vliegtuigen heb je niet nodig in dit land als je elk doel kan raken met artillerie.

Trouwens welke garantie hebben we dat we anders zouden reageren indien morgen de Baltische staten binnengevallen worden?
Waarom zouden de mensen die niet in Oekraïne willen gaan vechten plots wel willen gaan vechten voor Estland?
Omdat iemand 70 jaar geleden in een groepje landen is gestapt waarin men elkaar belooft om elkaar te verdedigen?
Op dat vlak is de NAVO niet anders dan MAD. Dat is alleen effectief zolang er geen gek is aan de andere zijde van het geopolitieke schaakspel die die afspraken op de proef wil stellen.

edit: je post gaat ook voorbij hetgeen ik al verschillende keren heb aangehaald. Hadden we begin pré-invasie meegedaan aan het schaakspel van Poetin en gewoon tienduizenden soldaten geparkeerd in Oekraïne onder het mum van oefeningen tussen geallieerde landen, dan had het nooit tot een invasie gekomen.
Vooralsnog is het Westerse blok, samen met landen zoals Australië, Zuid-Korea en Japan nog steeds het sterkste economische en militaire blok ter wereld. Wij kunnen het ons als blok verantwoorden om maanden aan een stuk een grote militaire macht te ontplooien aan de andere kant van de wereld puur om met de spierballen te rollen. Rusland en consoorten niet. Maar daar zijn de politiekers, ik val in de herhaling, te laf voor geweest. Te laf om onze geopolitieke kracht uit te spelen op het internationale toneel uit angst om de volgende verkiezingen geen goed betaald zitje meer te hebben.

edit 2: De gemiddelde West-Europeaan zal ook niet willen gaan vechten in Taiwan bijvoorbeeld. We zouden nog liever China laten begaan uit angst voor het feit dat mijn tv morgen 10% duurder wordt of dat ik geen goedkope rommel meer kan kopen op Alibaba.
Als dan na een paar jaar hun muntje valt dat China praktisch de volledige chipmarkt domineert en dat we daardoor volledig afhankelijk zijn geworden van de goodwill van China daar denken de meeste niet aan tot het te laat is.

Laatst bewerkt:
Deelnemen aan de discussie is constructiever dan deelnemers aan de discussie zo weg te zetten.
Inderdaad en ik heb ook nooit gezegd dat je dat niet mag. Jij zegt echter wel dat ik moet stoppen met mijn mening te verkondigen.

Diezelfde bevolking denkt ook nog altijd dat als je meer bruto hebt en daardoor in een hogere belastingschaal valt dat je minder netto overhoud.
Als je aan de gemiddelde kiezer vraagt hoe een bepaalde partij denkt over een bepaald onderwerp dan kunnen ze daar niet op antwoorden want het is de absolute minderheid die partijprogramma's doorleest.

Bovendien bewijs je alleen maar mijn punt. De gemiddelde westerling is vooral een egoïst.
"Ja we moeten Oekraïne steunen! Wat? Dat gaat mij 5 euro per maand kosten? Betalen wij nog niet genoeg belastingen!"
Het feit dat geen enkele partij troepen wil sturen is precies omwille van de reden die ik eerder aanhaalde. Lafheid. De moderne politieker denkt niet verder dan de volgende verkiezingsronde. Waarom een efficiënt lange termijn plan uitwerken als je nu het "plebs" gelukkig kan houden met een belastingvermindering van 10 euro per jaar? Dat er daar binnen 20 jaar misschien serieuze financiële gevolgen aanhangen is toch niet erg als ik binnen 5 jaar terug verkozen wordt?

Dat is ook een onnozele opmerking eh. Als je hier een poll zou maken hoeveel mensen er zich willen aanbieden om als vrijwilliger bij de brandweer te gaan als brandweerman of ambulancier dan ga je ongeveer even veel respons krijgen. Wij willen vooral veel luxe en dienstverlening maar nergens onze eigen verantwoordelijkheid voor opnemen.

Bovendien hebben wij toch nog steeds een leger? Als ze geen goesting hebben om te vechten dan kunnen we al die dure oefeningen in het buitenland afschaffen, de A-400M buiten gooien want je hebt geen vrachtvliegtuigen nodig om op een land van een zakdoek groot te vechten en tegelijkertijd ook F-16/F-35 weg want de strike-range van die vliegtuigen heb je niet nodig in dit land als je elk doel kan raken met artillerie.

Trouwens welke garantie hebben we dat we anders zouden reageren indien morgen de Baltische staten binnengevallen worden?
Waarom zouden de mensen die niet in Oekraïne willen gaan vechten plots wel willen gaan vechten voor Estland?
Omdat iemand 70 jaar geleden in een groepje landen is gestapt waarin men elkaar belooft om elkaar te verdedigen?
Op dat vlak is de NAVO niet anders dan MAD. Dat is alleen effectief zolang er geen gek is aan de andere zijde van het geopolitieke schaakspel die die afspraken op de proef wil stellen.

edit: je post gaat ook voorbij hetgeen ik al verschillende keren heb aangehaald. Hadden we begin pré-invasie meegedaan aan het schaakspel van Poetin en gewoon tienduizenden soldaten geparkeerd in Oekraïne onder het mum van oefeningen tussen geallieerde landen, dan had het nooit tot een invasie gekomen.
Vooralsnog is het Westerse blok, samen met landen zoals Australië, Zuid-Korea en Japan nog steeds het sterkste economische en militaire blok ter wereld. Wij kunnen het ons als blok verantwoorden om maanden aan een stuk een grote militaire macht te ontplooien aan de andere kant van de wereld puur om met de spierballen te rollen. Rusland en consoorten niet. Maar daar zijn de politiekers, ik val in de herhaling, te laf voor geweest. Te laf om onze geopolitieke kracht uit te spelen op het internationale toneel uit angst om de volgende verkiezingen geen goed betaald zitje meer te hebben.

Beetje offtopic, maar dat jullie nog tijd steken in sommige leden. Deed dat vroeger ook, maar is als dweilen met de kraan open. De zaligheid van de negeerknop nog niet ontdekt?
Soit ik apprecieer uw post(s) en ga zoals meestal 100% met uw mening/analyse akkoord. Jammer dat de emoticons weg zijn want was echt makkelijk om een post te steunen zonder zelf te moeten antwoorden.

Buiten deze topic en "welke serie/film heb je vandaag gezien" volg ik hier nog weinig, maar hoop dat jij en andere ons hier geregeld kunnen updaten over het gebeuren in de oorlog hier naast onze deur.

Terug
Bovenaan