Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Beetje offtopic, maar dat jullie nog tijd steken in sommige leden. Deed dat vroeger ook, maar is als dweilen met de kraan open. De zaligheid van de negeerknop nog niet ontdekt?
Soit ik apprecieer uw post(s) en ga zoals meestal 100% met uw mening/analyse akkoord. Jammer dat de emoticons weg zijn want was echt makkelijk om een post te steunen zonder zelf te moeten antwoorden.

Buiten deze topic en "welke serie/film heb je vandaag gezien" volg ik hier nog weinig, maar hoop dat jij en andere ons hier geregeld kunnen updaten over het gebeuren in de oorlog hier naast onze deur.
Ik heb geen probleem met @JanusDR en ik denk dat onze algemene opinie min of meer op dezelfde lijn zit. Wij hebben in het verleden al goede discussies gehad en het is niet omdat wij nu lijnrecht tegenover elkaar staan dat ik hem een idioot of een Russofiel ofzo vind.

Ondanks dat dit een redelijk verhitte discussie is vind ik dit nog steeds prettiger dan de discussies die pakweg in het Gaza-topic werden gevoerd. Daar werd ik, samen met andere mensen, door een bende hondsdolle bloedhonden belaagd, tot in PM toe, over zaken die ik nooit gezegd heb en dat allemaal omdat we tegenovergestelde opinies hadden over sommige zaken. Ik ben geen fan van de negeer-knop omdat ik met sommige personen in dat topic wel goede discussies had gehad over andere zaken maar het moment dat mensen mijn woorden begonnen te verdraaien en mij belachelijk probeerde te maken met onnozele stellingen ben ik daar massaal mensen beginnen ignore'en.

Ik heb geen probleem met @JanusDR en ik denk dat onze algemene opinie min of meer op dezelfde lijn zit. Wij hebben in het verleden al goede discussies gehad en het is niet omdat wij nu lijnrecht tegenover elkaar staan dat ik hem een idioot of een Russofiel ofzo vind.

Ondanks dat dit een redelijk verhitte discussie is vind ik dit nog steeds prettiger dan de discussies die pakweg in het Gaza-topic werden gevoerd. Daar werd ik, samen met andere mensen, door een bende hondsdolle bloedhonden belaagd, tot in PM toe, over zaken die ik nooit gezegd heb en dat allemaal omdat we tegenovergestelde opinies hadden over sommige zaken. Ik ben geen fan van de negeer-knop omdat ik met sommige personen in dat topic wel goede discussies had gehad over andere zaken maar het moment dat mensen mijn woorden begonnen te verdraaien en mij belachelijk probeerde te maken met onnozele stellingen ben ik daar massaal mensen beginnen ignore'en.

Was ook niet bepaald op JanusDR gericht. Gewoon algemene opmerking. ken uw verleden inderdaad niet, maar als ik zie hoe sommige discussies hier pagina's lang tot niets leiden snap ik soms niet hoe jullie de moeite kunnen blijven opbrengen.

Inderdaad en ik heb ook nooit gezegd dat je dat niet mag. Jij zegt echter wel dat ik moet stoppen met mijn mening te verkondigen.

Diezelfde bevolking denkt ook nog altijd dat als je meer bruto hebt en daardoor in een hogere belastingschaal valt dat je minder netto overhoud.
Als je aan de gemiddelde kiezer vraagt hoe een bepaalde partij denkt over een bepaald onderwerp dan kunnen ze daar niet op antwoorden want het is de absolute minderheid die partijprogramma's doorleest.

Bovendien bewijs je alleen maar mijn punt. De gemiddelde westerling is vooral een egoïst.
"Ja we moeten Oekraïne steunen! Wat? Dat gaat mij 5 euro per maand kosten? Betalen wij nog niet genoeg belastingen!"
Het feit dat geen enkele partij troepen wil sturen is precies omwille van de reden die ik eerder aanhaalde. Lafheid. De moderne politieker denkt niet verder dan de volgende verkiezingsronde. Waarom een efficiënt lange termijn plan uitwerken als je nu het "plebs" gelukkig kan houden met een belastingvermindering van 10 euro per jaar? Dat er daar binnen 20 jaar misschien serieuze financiële gevolgen aanhangen is toch niet erg als ik binnen 5 jaar terug verkozen wordt?

Dat is ook een onnozele opmerking eh. Als je hier een poll zou maken hoeveel mensen er zich willen aanbieden om als vrijwilliger bij de brandweer te gaan als brandweerman of ambulancier dan ga je ongeveer even veel respons krijgen. Wij willen vooral veel luxe en dienstverlening maar nergens onze eigen verantwoordelijkheid voor opnemen.

Bovendien hebben wij toch nog steeds een leger? Als ze geen goesting hebben om te vechten dan kunnen we al die dure oefeningen in het buitenland afschaffen, de A-400M buiten gooien want je hebt geen vrachtvliegtuigen nodig om op een land van een zakdoek groot te vechten en tegelijkertijd ook F-16/F-35 weg want de strike-range van die vliegtuigen heb je niet nodig in dit land als je elk doel kan raken met artillerie.

Trouwens welke garantie hebben we dat we anders zouden reageren indien morgen de Baltische staten binnengevallen worden?
Waarom zouden de mensen die niet in Oekraïne willen gaan vechten plots wel willen gaan vechten voor Estland?
Omdat iemand 70 jaar geleden in een groepje landen is gestapt waarin men elkaar belooft om elkaar te verdedigen?
Op dat vlak is de NAVO niet anders dan MAD. Dat is alleen effectief zolang er geen gek is aan de andere zijde van het geopolitieke schaakspel die die afspraken op de proef wil stellen.

edit: je post gaat ook voorbij hetgeen ik al verschillende keren heb aangehaald. Hadden we begin pré-invasie meegedaan aan het schaakspel van Poetin en gewoon tienduizenden soldaten geparkeerd in Oekraïne onder het mum van oefeningen tussen geallieerde landen, dan had het nooit tot een invasie gekomen.
Vooralsnog is het Westerse blok, samen met landen zoals Australië, Zuid-Korea en Japan nog steeds het sterkste economische en militaire blok ter wereld. Wij kunnen het ons als blok verantwoorden om maanden aan een stuk een grote militaire macht te ontplooien aan de andere kant van de wereld puur om met de spierballen te rollen. Rusland en consoorten niet. Maar daar zijn de politiekers, ik val in de herhaling, te laf voor geweest. Te laf om onze geopolitieke kracht uit te spelen op het internationale toneel uit angst om de volgende verkiezingen geen goed betaald zitje meer te hebben.

edit 2: De gemiddelde West-Europeaan zal ook niet willen gaan vechten in Taiwan bijvoorbeeld. We zouden nog liever China laten begaan uit angst voor het feit dat mijn tv morgen 10% duurder wordt of dat ik geen goedkope rommel meer kan kopen op Alibaba.
Als dan na een paar jaar hun muntje valt dat China praktisch de volledige chipmarkt domineert en dat we daardoor volledig afhankelijk zijn geworden van de goodwill van China daar denken de meeste niet aan tot het te laat is.
Het morele gewicht van het Westerse blok (US, UK, CAN, EU (minus Slovakije en Hongarije), AUS en JAP) is al een tijdlang aan tanende. Akkoord dat ze, vooral dankzij de VS, een force protection hebben die geen gelijke heeft. Maar de politieke daadkracht is aan het wegvallen en het Globale Zuiden roert zich en probeert een eigen stem te vinden. En daarmee bedoel ik niet alleen China, maar ook Brazilië en India die niet zomaar Washington willen volgen.

De gemiddelde Europeaan of Amerikaan ligt daar niet van wakker, maar is het niet aanmatigend om hem of haar te berispen dat het geopolitiek onverschillig is?

Beetje zoals Poetin. Got it.
Als ik jou was zou ik niet hoger gaan dan het gelijkvloers tovarishch.
Het morele gewicht van het Westerse blok (US, UK, CAN, EU (minus Slovakije en Hongarije), AUS en JAP) is al een tijdlang aan tanende. Akkoord dat ze, vooral dankzij de VS, een force protection hebben die geen gelijke heeft. Maar de politieke daadkracht is aan het wegvallen en het Globale Zuiden roert zich en probeert een eigen stem te vinden. En daarmee bedoel ik niet alleen China, maar ook Brazilië en India die niet zomaar Washington willen volgen.

De gemiddelde Europeaan of Amerikaan ligt daar niet van wakker, maar is het niet aanmatigend om hem of haar te berispen dat het geopolitiek onverschillig is?
Dat andere landen hun eigen weg zoeken in de wereld is geen probleem. Maar als die landen dat doen ten koste van andere landen dan zit je wel met een probleem. Misschien een beetje hypocriet aangezien geopolitiek domineren regelmatig ten koste gaat van andere machtsblokken of landen.

In theorie komt een organisatie zoals de VN dat ten goede maar door de manier waarop dat momenteel is opgezet is dat een praatbarak waar men diplomaten bij elkaar zet. Hetzelfde kan je doen via de bestaande ambassadeurs en dan heb je die dure organisatie niet nodig.
Het vetorecht is een doorn in het oog van vele landen en zou beter op de schop gaan, maar dat zal helaas een utopie zijn.

De next-best thing lijkt dus te zijn dat je je eigen belangen, of deze van je machtsblok, economisch en desnoods militair afdwingt.
Maar daarvoor heb je je eigen bevolking nodig en als die weigeren om "offers" te maken om dominant te blijven wat ga je dan doen?
Het is de job van de samenleving om ervoor te zorgen dat iedereen wat er op het spel staat. Ik zeg niet dat we terug moeten naar koude oorlog toestanden waar de kinderen in angst leven omwille van de Russische beer maar er mag best wat meer aandacht worden besteed aan het geopolitieke probleem.

Ik haal het voorbeeld van de brandweer terug. Iedereen vindt het normaal dat als je 112 belt dat de brandweer komt. Toch zijn er steeds meer vrijwilligers korpsen en ondertussen ook een aantal beroepskorpsen die problemen hebben met het vinden van werkkrachten. Wat ga je doen eens je in een situatie komt waarin je geen standaard autopomp meer kunt bezetten, laat staan een volledige branduitruk? Ga je dan mensen dwingen om de hulpverlening in te gaan?

Situatie in Pokrovsk ziet er intussen niet goed uit voor Oekraïne. Ligt het aan mij of heeft het Oekraïense verrassingsoffensief weinig effect op de Russische opmars in de Donbas? Het uiteindelijke resultaat ervan is nog niet geweten, wie weet stoten de Oekraïeners nog door en bezetten ze strategisch belangrijke steunpunten ofwel moeten ze zich gaan terugtrekken om de Donbas weer te versterken. Kunnen ze het zich permitteren om onder immense druk te staan in de Donbas terwijl hun beste eenheden het Russische platteland bezetten?

Anderzijds begrijp ik de noodzaak wel om het momentum om te draaien. Als morele opsteker kan het offensief wel tellen, tenzij het achteraf bekeken een PR-stunt is waarbij ze onder zware verliezen moeten terugtrekken en in de Donbas onder druk blijven staan. Daarnaast toont Oekraïne dat het herhaaldelijk de Russen op militair vlak kan beschamen. Die leren daar dan weer uit maar het leergeld dat ze hier al betaald hebben is rijp voor de geschiedenisboeken.

Als het conflict is afgelopen gaan we nog heel interessante analyses kunnen lezen hoe alles gelopen is zoals het gelopen is. Hoe een "speciale militaire operatie" van 3 dagen is uitgelopen tot een meatgrinder van "epische" proporties.

Laatst bewerkt:
"
The Ukrainian Armed Forces destroyed the third bridge across the Seim River in the Kursk Region, reported "war correspondent" Vladimir Romanov

Thus, the Ukrainians cut off the Russian group in the Glushkovsky District from supply routes. Because of the blown up bridges, civilians in the Glushkovsky District were forced to evacuate by boat yesterday."

Situatie in Pokrovsk ziet er intussen niet goed uit voor Oekraïne. Ligt het aan mij of heeft het Oekraïense verrassingsoffensief weinig effect op de Russische opmars in de Donbas?
Dat is logisch toch, aangezien er toch een deel van de troepen nu in Koersk zitten, zijn de gelederen op andere plekken van het front noodgedwongen minder dik gesmeerd. De Russen hebben dat probleem veel minder en kunnen dus relatief ongehinderd blijven doorpushen in de Donbas.

Dat, samen met natuurlijk de kans dat er veel UAF elitetroepen sneuvelen bij de operatie in Rusland lijken mij dé grote risico’s hier.

Of heel die operatie op lange termijn een goede zet is geweest kan niemand op dit moment weten denk ik.

Dat is logisch toch, aangezien er toch een deel van de troepen nu in Koersk zitten, zijn de gelederen op andere plekken van het front noodgedwongen minder dik gesmeerd. De Russen hebben dat probleem veel minder en kunnen dus relatief ongehinderd blijven doorpushen in de Donbas.

Dat, samen met natuurlijk de kans dat er veel UAF elitetroepen sneuvelen bij de operatie in Rusland lijken mij dé grote risico’s hier.

Of heel die operatie op lange termijn een goede zet is geweest kan niemand op dit moment weten denk ik.
Ze hadden misschien gehoopt dat Rusland meer doorgewinterde troepen zouden weghalen uit de Donbas, zodat de druk daar werd verlicht? De strategische doelen zijn alleszins niet zo duidelijk en de tijd zal inderdaad wel uitwijzen wat de bedoeling juist is of wat het effect ervan is.

Ze hadden misschien gehoopt dat Rusland meer doorgewinterde troepen zouden weghalen uit de Donbas, zodat de druk daar werd verlicht? De strategische doelen zijn alleszins niet zo duidelijk en de tijd zal inderdaad wel uitwijzen wat de bedoeling juist is of wat het effect ervan is.
Situatie in Pokrovsk ziet er intussen niet goed uit voor Oekraïne. Ligt het aan mij of heeft het Oekraïense verrassingsoffensief weinig effect op de Russische opmars in de Donbas?
Over the past day, 145 combat engagements between the Ukrainian Defense Forces and Russian troops took place on the front lines, with the situation in the Pokrovsk sector being the hottest.

In the Pokrovsk sector, the Ukrainian defenders repelled 45 enemy assaults in the areas of Vozdvyzhenka, Kalynove, Zelene Pole, Myroliubivka, Hrodivka, Mykolaivka, Ptyche, Novohrodivka, Zavitne, Skuchne and Mykhailivka. The highest concentration of attacks was recorded near Vozdvyzhenka and Novohrodivka.

Het staat er niet letterlijk maar ik heb de indruk dat Rusland de aanvallen nog heeft opgedreven rond Pokrovsk als tegenreactie op het Oekraïnse offensief.

Laatst bewerkt:
Net terug van tien dagen in Moskou. We zijn daar op familiebezoek geweest, gezien het niet zo goed gaat met de schoonmoeder konden we dit niet langer uitstellen. Het was ondertussen 4,5 jaar geleden dat onze familie daar nog ons en onze kinderen had gezien (eerst Covid, daarna de huidige situatie). Uiteraard hebben we hier serieus over nagedacht op voorhand en toch de overweging gemaakt om te gaan.

Ik heb niet echt een doel of speciale reden om dit te delen hier maar misschien brengt het wel een beter beeld van de situatie bij de gemiddelde inwoner van Moskou.

Ondanks onze zorgen over veiligheid e.d. of potentiële problemen aan de grens ofzo, hebben we ons op geen moment onveilig gevoeld. Er was niks van extra controle, niet meer politie of militairen op straat e.d. Je merkt helemaal niks van de situatie, behalve als je de TV aanzet of aan de talloze propagandaposters/reclameborden die overal rondhangen. De rest van het gewone leven is eigenlijk in grote lijnen gewoon hetzelfde als voordien.

Qua winkels en producten is alles gewoon makkelijk en ruim beschikbaar. Veel merken waarvan ik dacht dat ze alles hadden gesloten in Moskou/Rusland, zijn gewoon nog actief. Soms onder een andere naam maar meestal gewoon zoals voordien. Bijvoorbeeld Amerikaanse fastfoodketens: Burger King en KFC zijn er nog gewoon, McDonalds is overgenomen door een Russische eigenaar en noemt nu: "Lekker. punt uit". Starbucks is nu Star Coffee maar bij beide is het concept gewoon hetzelfde als voordien. Vooral ook veel luxemerken die gewoon actief zijn gebleven. Maar zelfs zaken als Eurospar bijvoorbeeld, wat toch gelinkt is aan Colruyt, blijft actief. Bij winkels die dan toch gesloten zijn, hangt meestal een briefje aan de deur dat ze om technische redenen gesloten zijn. Elektronica, zoals een iPhone kun je ook gewoon kopen en zijn in veel gevallen zelfs goedkoper dan hier. Je merkt wel duidelijk een sterke verschuiving naar Aziatische merken. Nergens lege rekken gezien.

Het internet blijft in grote lijnen open. De meeste blokkades zijn van websites zelf die IPs uit Rusland weren en blokkeren. Netflix en Spotify werken niet meer en ook Facebook werkte meer niet dan wel. In de meeste gevallen helpt een andere DNS-server gebruiken gewoon en bijna iedereen weet VPNs ook wel te vinden. Grappig genoeg werkt Beyond Gaming nu wel weer gewoon, terwijl dat vroeger (9Lives zeker) geblokkeerd werd van daar :)

De prijzen voor eten in de supermarkt maar ook in restaurants zijn, voor zover ik me herinner, min of meer gebleven zoals ze waren (in roebel). Niemand die minder eten heeft dan voordien dus. Voor ons, doordat nu €1 = 100 rub was dit wel eens leuk gezien uiteten zo spotgoedkoop is. Voor kledij bijvoorbeeld is wel alles een stuk duurder geworden. Ook voor de Russische merken vreemd genoeg. De dalende waarde van de roebel heeft hier wel effect in het dagelijkse leven. Verschillende mensen waar we mee gesproken hebben, lieten ons wel weten dat dit duidelijk merkbaar is.

Internationale betalingen zijn niet meer (of zeer moeilijk) mogelijk. Grote bedrijven hebben wel een achterpoortje of een andere manier. Voor de gemiddelde Rus zelf werkt hun Visa of Mir-kaart gewoon zoals voordien dus die merken hier niet zoveel van. Voor ons was het wat minder, gezien we nergens elektronisch konden betalen en moesten wisselen en oldschool met cash betalen.

Reizen is wel iets dat niet meer hetzelfde is. De mensen reizen nu dus veel meer binnen Rusland zelf (waar ook plaats is doordat er een stuk minder West-Europese toeristen komen) of bijvoorbeeld naar landen zoals Turkije, Servië, of zelfs de Maladieven. Toeristen heb ik zo goed als niet gezien behalve wat groepen uit Aziatische landen.
Er zijn wel nog veel landen die Schengenvisa uitgeven voor Russen. België doet dit niet meer voor zover ik weet (wat familiebezoek dus ook weer lastiger maakt). Omgekeerd heb ik wel zonder enig probleem een visum gekregen bij het Russische consulaat in Brussel.
Voor ons is het reizen zelf een PITA geworden. Ipv. een simpele vlucht van 3,5 uur van Brussel hebben we er nu zowel heen als terug telkens bijna 24u over gedaan (via Frankfurt en Ankara). Zelfs al zijn onze kinderen al iets ouder, was dit toch niet te onderschatten. Om nog maar te zwijgen van de prijs (5x zo duur als anders).

En misschien het belangrijkste is wat de mensen over dit alles denken. Uiteraard is dit slechts een kleine steekproef van familie en vrienden die verre van de gemiddelde Rus representeren. Moeilijk om ieder zijn gedacht in een paar zinnen te omschrijven. Iedereen is uiteraard op de hoogte ondertussen van de oorlog maar er zijn duidelijk, voor mij dan toch, drie groepen:
- Groep één: mensen die duidelijk en open pro-Poetin zijn, de oorlog steunen en waarvan mannen gewoon klaar zijn om te gaan als ze dat zouden gevraagd worden. Helaas pushen sommigen hier heel hard en fanatiek op door. We probeerden politiek in dat geval dan ook uit het gesprek te houden maar er zijn grenzen. (en nee, mensen proberen overtuigen on hun mening hierover te veranderen lukt niet. Meestal waren dit ook niet echte de mensen waar we zelf echt contact mee zouden hebben. Zelfs één iemand waarbij een goeie vriend al is om het leven gekomen en toch nog op die manier denken). Jammer genoeg waren dit er veel meer dan ik had gedacht/gehoopt.
- Groep twee: de mensen die van alles op de hoogte zijn en daar niet mee akkoord zijn. Waarbij mannen, in het geval ze zouden opgeroepen worden, iets van plan hebben om te vluchten/dienst te ontwijken. Die zijn meestal redelijk voorzichtig om hun standpunt te delen.
- Groep drie: de mensen die het hun niet veel aantrekken en misschien wel iets van een mening hebben maar eigenlijk gewoon ondergaan.

Mocht iemand daar op hopen, er is helaas niemand die er ook maar aan denkt om te protesteren of in opstand te komen. Voor groep twee is er veel te veel te verliezen en groep drie merkt gewoon totaal niks van de sancties. De kleine dingen die een impact hadden, wennen ze wel aan en dat is het nieuwe normaal.

Dit is uiteraard wat ik persoonlijk heb opgepikt. Min Russisch is verre van perfect maar voldoende om gesprekken deftig te volgen. Mochten er nog vragen zijn, of zaken waar je nieuwsgierig naar zou zijn, laat maar weten.
Gezien de toestand van mijn schoonmoeder ondertussen een heel stuk slechter is geworden, hebben we opnieuw een bezoek gebracht aan Moskou met het gezin. We zijn net terug dus ik wou een kleine update brengen op mijn vorige post hierover.

Ook deze keer zijn we niet licht gegaan over de beslissing om te reizen naar Moskou, gezien de berichten dat er af en toe iemand met dubbele nationaliteit voor absurd lange tijd wordt opgesloten. Sowieso is het ook een lange en dure reis (zie verder). Op voorhand hebben we vooral onze telefoon en socials nagekeken en de documenten die we meehadden maar hier is nooit controle op geweest.

Veel van mijn vorige post is nog steeds van toepassing maar ik zie wel enkele veranderingen ook.

Het centrum van Moskou is dit jaar heel mooi aangekleed. Er is overal versiering en er is vanalles te doen (draaimolen, openlucht-cinema, eetstandjes,...) Het meeste hiervan is gratis en zeker meer dan wat ik gewoon ben om te zien. Ergens denk ik wel dat dit is om de schijn hoog te houden. Men is door heel Moskou ook serieus bezig met voetpaden en banen te vernieuwen en ook alle speelpleintjes worden compleet vernieuwd. (er zijn dit jaar ook wel verkiezingen voor het lokale bestuur dus dat zal er ook wel mee te maken hebben). Er is geen verhoogde (zichtbare) aanwezigheid van politie of militairen naar mijn idee. Toegangscontroles (metro, shopping centra, bezienswaardigheden,...) zijn er zoals altijd al geweest maar gewoon nog steeds even belachelijk (overal door de metaaldetector lopen die piept en verder genegeerd worden). In het centrum wordt het GPS-signaal nu wel actief verstoord om droneaanvallen te voorkomen. Je weet dus niet je precieze locatie en deze wisselt om de paar seconden. (heb hier een schermopname van mocht iemand dit interessant vinden).

Verder qua technologie, de dag voor we er waren werd YouTube geblokkeerd/vertraagd dus dat was wel een hot topic. Facebook is al langer buiten dienst. De meeste VPN-services worden nu helaas ook veel actiever geblokkeerd en het is moeilijk om aan een buitenlandse VPN-service te raken doordat internationale betalingen moeilijk zijn. Mijn eigen VPN (zelf gehost) naar thuis werkte wel gewoon en daarmee had ik toegang tot alles.

(Normale) TV kijken is gewoon nog meer overdreven propaganda geworden. Heel de dag door zijn er op de meeste zenders praatprogramma'a met één duidelijk thema. Daar 5 minuten naar luisteren is om gek te worden. Je weet gewoon dat dit pure propaganda is met allerhande zogenaamde experts die worden opgeroepen e.d. Enorm cringe maar toch hoor je overal de TV aanstaan. De Youtube blokkade kwam ook aan bod bijvoorbeeld en dan roepen ze een expert op die aangeeft hoe slecht de invloed van YT op kinderen is of hoe dit een negatieve invloed heeft op schoolresultaten. Conclusie, de blokkade is er voor je eigen goed...

Verder lijkt het er op dat de prijzen voor levensmiddelen in de winkel en op de markt redelijk zijn gestegen en dit begint (van wat ik hoor) toch bij velen merkbaar te zijn. Naar mijn idee zie ik toch ook duidelijk minder volk dan anders in de vele shoppingcentra in en rond Moskou. Meestal is het daar, zeker in het weekend, heel druk. Het weer was het eerste deel van ons bezoek ook slecht dus daar kan het niet aan liggen. De rente voor een hypotheek is ondertussen serieus omhoog en voor zover ik kon zien nu al rond de 15%! Wat mij ook direct opviel zijn de auto's (interesseert me nu eenmaal). Heel veel, als niet alle, nieuwe auto's zijn Chinees. Merken als Haval, Chery, Li, Geely,... zie je overal met hier en daar nog een klein aantal Kia en Hyundai. Ook voor andere zaken komt de invloed van China een stuk uitdrukkelijker zichtbaar. Veel Xiaomi, Realme enz. Qua sancties blijf ik toch nog steeds veel westerse merken zien (enkele voorbeelden: Yves Rocher, Auchan, Eurospar, Metro,...). KFC is (zoals eerder het geval met Starbucks en McDonalds) nu ook Russisch geworden en gaat nu door als Rostics. In the end blijft alles gewoon open met hetzelfde product, prijs en verkooppunten. Dus veel invloed heeft dit niet denk ik.

Helpen de sancties? Geen idee eerlijk gezegd. Ik zie dat we hierdoor een extra duw geven naar China en de afhankelijkheid komt groter en groter. Het is vooral de gewone mens die gestraft wordt. Alles is gewoon nog beschikbaar, alleen duurder. In ons geval is deze hele situatie gewoon heel pijnlijk. Niemand van onze vrienden en familie wil deze oorlog maar we worden wel heel hard gestraft, zeker nu het slecht gaat met mijn vrouw haar moeder. In plaats van een directe vlucht van 3u30 voor €150 per persoon, moeten we nu 2 dagen reizen voor een tienvoud van de prijs (vluchten waren €1500 per persoon). Wij kunnen dit nog (net) betalen maar voor heel veel mensen kan dit niet. De gewone Rus kan hier helemaal niks aan veranderen...

Gezien de toestand van mijn schoonmoeder ondertussen een heel stuk slechter is geworden, hebben we opnieuw een bezoek gebracht aan Moskou met het gezin. We zijn net terug dus ik wou een kleine update brengen op mijn vorige post hierover.

Ook deze keer zijn we niet licht gegaan over de beslissing om te reizen naar Moskou, gezien de berichten dat er af en toe iemand met dubbele nationaliteit voor absurd lange tijd wordt opgesloten. Sowieso is het ook een lange en dure reis (zie verder). Op voorhand hebben we vooral onze telefoon en socials nagekeken en de documenten die we meehadden maar hier is nooit controle op geweest.

Veel van mijn vorige post is nog steeds van toepassing maar ik zie wel enkele veranderingen ook.

Het centrum van Moskou is dit jaar heel mooi aangekleed. Er is overal versiering en er is vanalles te doen (draaimolen, openlucht-cinema, eetstandjes,...) Het meeste hiervan is gratis en zeker meer dan wat ik gewoon ben om te zien. Ergens denk ik wel dat dit is om de schijn hoog te houden. Men is door heel Moskou ook serieus bezig met voetpaden en banen te vernieuwen en ook alle speelpleintjes worden compleet vernieuwd. (er zijn dit jaar ook wel verkiezingen voor het lokale bestuur dus dat zal er ook wel mee te maken hebben). Er is geen verhoogde (zichtbare) aanwezigheid van politie of militairen naar mijn idee. Toegangscontroles (metro, shopping centra, bezienswaardigheden,...) zijn er zoals altijd al geweest maar gewoon nog steeds even belachelijk (overal door de metaaldetector lopen die piept en verder genegeerd worden). In het centrum wordt het GPS-signaal nu wel actief verstoord om droneaanvallen te voorkomen. Je weet dus niet je precieze locatie en deze wisselt om de paar seconden. (heb hier een schermopname van mocht iemand dit interessant vinden).

Verder qua technologie, de dag voor we er waren werd YouTube geblokkeerd/vertraagd dus dat was wel een hot topic. Facebook is al langer buiten dienst. De meeste VPN-services worden nu helaas ook veel actiever geblokkeerd en het is moeilijk om aan een buitenlandse VPN-service te raken doordat internationale betalingen moeilijk zijn. Mijn eigen VPN (zelf gehost) naar thuis werkte wel gewoon en daarmee had ik toegang tot alles.

(Normale) TV kijken is gewoon nog meer overdreven propaganda geworden. Heel de dag door zijn er op de meeste zenders praatprogramma'a met één duidelijk thema. Daar 5 minuten naar luisteren is om gek te worden. Je weet gewoon dat dit pure propaganda is met allerhande zogenaamde experts die worden opgeroepen e.d. Enorm cringe maar toch hoor je overal de TV aanstaan. De Youtube blokkade kwam ook aan bod bijvoorbeeld en dan roepen ze een expert op die aangeeft hoe slecht de invloed van YT op kinderen is of hoe dit een negatieve invloed heeft op schoolresultaten. Conclusie, de blokkade is er voor je eigen goed...

Verder lijkt het er op dat de prijzen voor levensmiddelen in de winkel en op de markt redelijk zijn gestegen en dit begint (van wat ik hoor) toch bij velen merkbaar te zijn. Naar mijn idee zie ik toch ook duidelijk minder volk dan anders in de vele shoppingcentra in en rond Moskou. Meestal is het daar, zeker in het weekend, heel druk. Het weer was het eerste deel van ons bezoek ook slecht dus daar kan het niet aan liggen. De rente voor een hypotheek is ondertussen serieus omhoog en voor zover ik kon zien nu al rond de 15%! Wat mij ook direct opviel zijn de auto's (interesseert me nu eenmaal). Heel veel, als niet alle, nieuwe auto's zijn Chinees. Merken als Haval, Chery, Li, Geely,... zie je overal met hier en daar nog een klein aantal Kia en Hyundai. Ook voor andere zaken komt de invloed van China een stuk uitdrukkelijker zichtbaar. Veel Xiaomi, Realme enz. Qua sancties blijf ik toch nog steeds veel westerse merken zien (enkele voorbeelden: Yves Rocher, Auchan, Eurospar, Metro,...). KFC is (zoals eerder het geval met Starbucks en McDonalds) nu ook Russisch geworden en gaat nu door als Rostics. In the end blijft alles gewoon open met hetzelfde product, prijs en verkooppunten. Dus veel invloed heeft dit niet denk ik.

Helpen de sancties? Geen idee eerlijk gezegd. Ik zie dat we hierdoor een extra duw geven naar China en de afhankelijkheid komt groter en groter. Het is vooral de gewone mens die gestraft wordt. Alles is gewoon nog beschikbaar, alleen duurder. In ons geval is deze hele situatie gewoon heel pijnlijk. Niemand van onze vrienden en familie wil deze oorlog maar we worden wel heel hard gestraft, zeker nu het slecht gaat met mijn vrouw haar moeder. In plaats van een directe vlucht van 3u30 voor €150 per persoon, moeten we nu 2 dagen reizen voor een tienvoud van de prijs (vluchten waren €1500 per persoon). Wij kunnen dit nog (net) betalen maar voor heel veel mensen kan dit niet. De gewone Rus kan hier helemaal niks aan veranderen...
Zeer spijtig inderdaad, is altijd de gewone man die wordt geraakt. En ik zie de russen ook niet direct op straat komen om Putin af te zetten, zal nog lang duren spijtig genoeg.

Misschien dat een figuur als Trump wel iets uit zijn hoed kan toveren om de partijen te doen praten. Maar kans is groter dat het nog jaren zal duren. Hopelijk kan je je familie blijven helpen.

Gezien Rusland kernwapens bezit, is de lokale bevolking uiteindelijk toch de enige factor die iets kan veranderen.

Ja, de sancties treffen onschuldige burgers. We kunnen natuurlijk ook niets doen, maar dan laat je je Oekraïense bondgenoot in de steek. De Oekraïense burgers worden nog een stuk meer gestraft door Rusland, dit even als kanttekening ter zijde.

Sancties zijn niet doeltreffend om een regime ten val te brengen, maar het strooit wel zand in de oorlogsmachine. Al is dat relatief, want de Russische oorlogsproductie ligt hoog (nu toch nog). Maar aangezien China daar niet aan mee doet, is het effect van die sancties niet erg sterk. Enige manier om de oorlog te beëindigen is het geven van véél meer militaire steun aan Oekraïne dan nu het geval is, met minder reserves en beperkingen. AFU heeft al meermaals aangetoond dat het de Russische strijdkrachten kan verschalken, maar ze blijven maar vechten met de handrem op omdat ze niet genoeg munitie en wapens krijgen.

Als Oekraïne de oorlog zou verliezen, dan zou de Westerse terughoudendheid daar toch de grootste oorzaak van zijn. En dan zou Oekraïne een even bodemloos gat zijn voor Westers geld als Afghanistan dat is geweest (veroverd op de Taliban, teruggegeven aan de Taliban).

Toch altijd wel raar om het standpunt van een Rus/iemand die momenteel in Rusland verblijft te lezen en dan te moeten lezen dat zijn vliegtuigtickets duurder zijn geworden. Treft de normale Rus schuld buiten dan het feit dat een groot deel gebrainwashed is? Niet echt, maar het kan altijd erger he. Je volk zou zomaar afgeslacht kunnen worden of een bende beesten valt je land binnen en begint jan en alleman te verkrachten =) Maar wacht, je vliegtuigticket is duurder! Oh boy

Zijn die daar dan niet bezorgd om zelf in de vleesmolen te belanden?
Of zijn ze nog altijd zodanig gebrainwasht dat ze niet weten wat er gaande is in Oekraïne? Of de modale Rus drinkt zich zodanig te pletter dat die van niets meer besef heeft.

Of zijn ze nog altijd zodanig gebrainwasht dat ze niet weten wat er gaande is in Oekraïne? Of de modale Rus drinkt zich zodanig te pletter dat die van niets meer besef heeft.
Ik denk dat véél van wat er gaande is aan het front niet wordt meegedeeld aan de modale Rus.
We mogen ook de doeltreffendheid van anti-westerse propaganda van jaren niet onderschatten. Ze zullen eerder hun eigen media geloven i.p.v. Westerse (die ze waarschijnlijk niet makkelijk meer kunnen raadplegen).

@Avondland
Volgens mij zijn bepaalde aannames van jou niet juist hoor.

1) ...terwijl hun beste eenheden het Russische platteland bezetten...

Het zijn helemaal niet de beste troepen van Oekraïne die Kursk zijn binnengevallen. Daar zitten ook Territorial Defence Forces, Air Assault en brigades die in 2023 zijn opgericht bij. Bovendien zijn het eerder lichte, snelle, mobiele eenheden, dan de gemechaniseerde en tanktroepen in de Donbas.

2) De Russische oorlogsproductie ligt hoog...

Bron a.u.b.? Rusland beroept zich voor munitie op zijn partners en kannibaliseert zijn oude voorraden. OSINT-bronnen zien dat via satellietbeelden en de intelligentiediensten kunnen het ongetwijfeld nog beter inschatten.

3) Rusland heeft wel degelijk troepen uit andere delen van Rusland én uit Oekraïne gehaald om het Kursk front te verdedigen. Dat zijn in elk geval troepen die niet meer in de Donbas gebruikt kunne worden (en vermoedelijk ook het doel is van deze operatie).

Voor alle duidelijkheid, ik heb geen politieke agenda of wil ook niemand een bepaald standpunt opdringen of medeleven opwekken. Ik probeer een neutrale update te geven van hoe de situatie aan de andere kant is en welke impact er is van de sancties. Behalve de laatste alinea is mijn post toch best neutraal denk ik. Ik stel de effectiviteit en het beoogde effect van de sancties gewoon in vraag.

Gezien Rusland kernwapens bezit, is de lokale bevolking uiteindelijk toch de enige factor die iets kan veranderen.

Ja, de sancties treffen onschuldige burgers. We kunnen natuurlijk ook niets doen, maar dan laat je je Oekraïense bondgenoot in de steek. De Oekraïense burgers worden nog een stuk meer gestraft door Rusland, dit even als kanttekening ter zijde.
Uiteraard moeten we iets doen en ik ga zeker akkoord dat Oekraïne een stuk meer gestraft is. Mijn punt hier is niet dat we geen sancties moeten hebben of dat we niks moeten doen maar dat de huidige sancties eigenlijk de verkeerde straffen en volgens mij ook niet het gewenste effect hebben.

Ipv. de burgers aan te zetten tot actie door ze iets te ontnemen zijn vele grote (winkel)ketens nu gewoon in Russische handen ipv. Westerse. Als gevolg zijn er terug een paar rijke Russen (met 9/10 ook een politieke agenda) die nog rijker zijn geworden en het resultaat is niet voelbaar voor de modale mens. Als er vroeger vijf Westerse leveranciers waren van (bijvoorbeeld) schoonheidsproducten, zijn het er nu nog twee. Die twee worden er alleen beter van en voor de bevolking blijven schoonheidsproducten beschikbaar.
Zelfde met het reizen, degene die we willen raken (met politieke/andere invloed) voelen dit een heel stuk minder dan degene die er eigenlijk niet veel kunnen aan doen.

Toch altijd wel raar om het standpunt van een Rus/iemand die momenteel in Rusland verblijft te lezen en dan te moeten lezen dat zijn vliegtuigtickets duurder zijn geworden. Treft de normale Rus schuld buiten dan het feit dat een groot deel gebrainwashed is? Niet echt, maar het kan altijd erger he. Je volk zou zomaar afgeslacht kunnen worden of een bende beesten valt je land binnen en begint jan en alleman te verkrachten =) Maar wacht, je vliegtuigticket is duurder! Oh boy
Heb je ook de rest van mijn post gelezen? Er is maar een klein deel die hierover gaat en ik zeg ook helemaal niet dat het niet erger kan, ik zeg dat dit pijnlijk is voor onze familie. Niet meer, niet minder.
Een beetje empathie kan geen kwaad en ik denk dat je de dingen veel te zwart/wit ziet.

Zie ook mijn vorige post (die ik gequote heb). Uiteraard zijn veel jonge mannen hier bang voor. Maar zoals met de rest, wat kunnen ze er aan doen? Mijn schoonbroer vermijd officiële publieke plaatsen zoals het postkantoor, stadhuis en zelfs de metro omdat hij bang is om plots tegengehouden te worden.

Over je laatste zin, het hangt ervan af wat je met modale Rus bedoelt. In Moskou valt dit best nog mee, het risico om opgeroepen te worden is er ook lager denk ik. Voor het platteland, waar sowieso al een stuk meer alcohol wordt geconsumeerd, geen idee maar het zal er waarschijnlijk niet beter op geworden zijn.

Ik denk dat véél van wat er gaande is aan het front niet wordt meegedeeld aan de modale Rus.
We mogen ook de doeltreffendheid van anti-westerse propaganda van jaren niet onderschatten. Ze zullen eerder hun eigen media geloven i.p.v. Westerse (die ze waarschijnlijk niet makkelijk meer kunnen raadplegen).
Hier opnieuw, hangt ervan af wat je ziet als de modale Rus. Jonge mensen hebben gewoon toegang tot internet en zijn ook niet dom om 1+1 te doen. De meesten (maar ook hier weer, ik spreek niet met iedereen) zijn heel goed op de hoogte van wat er gebeurt. Als je het over de oudere bevolking hebt, klopt dit denk ik wel. Die halen hun informatie vooral van TV en dat is gewoon pure propaganda.

De anti-Westerse propaganda werkte in het verleden niet bij de jongere generatie en (naar mijn gevoel) nu nog steeds niet. De meeste jonge mensen zijn heel bewust dat wat in de gewone media komt propaganda is of gecensureerd is. Maar opnieuw, men is op de hoogte, is niet akkoord en wat kan er verder gedaan worden? Een massale opstand van de gewone bevolking? Zou kunnen maar iedereen is een stuk meer paranoia geworden en weet ook dat van het minste met de harde hand zal worden opgetreden (en naar het front zal worden gestuurd).

Terug
Bovenaan