Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Toch altijd wel raar om het standpunt van een Rus/iemand die momenteel in Rusland verblijft te lezen en dan te moeten lezen dat zijn vliegtuigtickets duurder zijn geworden. Treft de normale Rus schuld buiten dan het feit dat een groot deel gebrainwashed is? Niet echt, maar het kan altijd erger he. Je volk zou zomaar afgeslacht kunnen worden of een bende beesten valt je land binnen en begint jan en alleman te verkrachten =) Maar wacht, je vliegtuigticket is duurder! Oh boy

Zo kan je natuurlijk alles verder doortrekken hé, er is altijd wel iemand die het slechter zal hebben dan jij. In die zin mochten wij hier dus ook niet klagen over de gigantische energieprijzen want ja, je bent maar eens een Oekraïner...

Zeker voor mensen die een ernstig ziek familielid willen bezoeken heeft een vliegticket dat plots van 150€ naar 1500€ pp gaat toch een enorme impact en mogelijks is dat het verschil tussen nog 1x kunnen bezoeken of helemaal niet meer. Dan heeft dat dus wel degelijk op menselijk vlak ook een enorme impact.

Laatst bewerkt:
Zo kan je natuurlijk alles verder doortrekken hé, er is altijd wel iemand die het slechter zal hebben dan jij. In die zijn mochten wij hier dus ook niet klagen over de gigantische energieprijzen want ja, je bent maar eens een Oekraïner...

Zeker voor mensen die een ernstig ziek familielid willen bezoeken heeft een vliegticket dat plots van 150€ naar 1500€ pp gaat toch een enorme impact en mogelijks is dat het verschil tussen nog 1x kunnen bezoeken of helemaal niet meer. Dan heeft dat dus wel degelijk op menselijk vlak ook een enorme impact.
Wat is de reden voor die duurdere vliegtickets? Rusland produceert zelf toch olie?

Of is het omdat er minder vliegtuigen nog veilig kunnen vliegen door gebrek aan onderdelen?

Voor alle duidelijkheid, ik heb geen politieke agenda of wil ook niemand een bepaald standpunt opdringen of medeleven opwekken. Ik probeer een neutrale update te geven van hoe de situatie aan de andere kant is en welke impact er is van de sancties. Behalve de laatste alinea is mijn post toch best neutraal denk ik. Ik stel de effectiviteit en het beoogde effect van de sancties gewoon in vraag.
Eerst en vooral dank voor je uitgebreide posts, het wordt zeker op prijs gesteld.
Uiteraard moeten we iets doen en ik ga zeker akkoord dat Oekraïne een stuk meer gestraft is. Mijn punt hier is niet dat we geen sancties moeten hebben of dat we niks moeten doen maar dat de huidige sancties eigenlijk de verkeerde straffen en volgens mij ook niet het gewenste effect hebben.
Volgens mij worden exact de juiste mensen gestraft. Er zijn een hoop sancties tegen allerlei takken van de Russische industrie en onrechtstreeks ook tegen burgers. Zolang de Russische bevolking onverschillig blijft ten opzichte van de gruweldaden in Oekraïne kunnen er niet genoeg sancties zijn die de burgers treffen naar mijn bescheiden mening.

Over het effect kan je discussiëren, als ik jouw posts lees lijkt de Rus er toch wel van wakker te liggen dat alles duurder wordt. Dus op dat vlak zijn de sancties effectief, of ze een maatschappelijke verandering te weeg brengen ten opzichte van hun acties in Oekraïne is iets anders.
Ipv. de burgers aan te zetten tot actie door ze iets te ontnemen zijn vele grote (winkel)ketens nu gewoon in Russische handen ipv. Westerse. Als gevolg zijn er terug een paar rijke Russen (met 9/10 ook een politieke agenda) die nog rijker zijn geworden en het resultaat is niet voelbaar voor de modale mens. Als er vroeger vijf Westerse leveranciers waren van (bijvoorbeeld) schoonheidsproducten, zijn het er nu nog twee. Die twee worden er alleen beter van en voor de bevolking blijven schoonheidsproducten beschikbaar.
Zelfde met het reizen, degene die we willen raken (met politieke/andere invloed) voelen dit een heel stuk minder dan degene die er eigenlijk niet veel kunnen aan doen.
Tjah is dat uiteindelijk ook niet een gevolg van het feit dat de Russen zulke toestanden toelaten? Die oligarchen blijven er zitten omdat jullie dat stilzwijgend tolereren, niet omdat die zo'n enorme invloed op de (wereld)politiek hebben.
Zie ook mijn vorige post (die ik gequote heb). Uiteraard zijn veel jonge mannen hier bang voor. Maar zoals met de rest, wat kunnen ze er aan doen? Mijn schoonbroer vermijd officiële publieke plaatsen zoals het postkantoor, stadhuis en zelfs de metro omdat hij bang is om plots tegengehouden te worden.

Over je laatste zin, het hangt ervan af wat je met modale Rus bedoelt. In Moskou valt dit best nog mee, het risico om opgeroepen te worden is er ook lager denk ik. Voor het platteland, waar sowieso al een stuk meer alcohol wordt geconsumeerd, geen idee maar het zal er waarschijnlijk niet beter op geworden zijn.
Hoe staat men daar tegenover de mogelijkheid dat er een tweede mobilisatieronde komt? Je kan maar zoveel gevangenen uit de gevangenis halen en arme boeren van het platteland vooraleer die pool leeg is en je in de grootsteden moet gaan vissen.
Hier opnieuw, hangt ervan af wat je ziet als de modale Rus. Jonge mensen hebben gewoon toegang tot internet en zijn ook niet dom om 1+1 te doen. De meesten (maar ook hier weer, ik spreek niet met iedereen) zijn heel goed op de hoogte van wat er gebeurt. Als je het over de oudere bevolking hebt, klopt dit denk ik wel. Die halen hun informatie vooral van TV en dat is gewoon pure propaganda.

De anti-Westerse propaganda werkte in het verleden niet bij de jongere generatie en (naar mijn gevoel) nu nog steeds niet. De meeste jonge mensen zijn heel bewust dat wat in de gewone media komt propaganda is of gecensureerd is. Maar opnieuw, men is op de hoogte, is niet akkoord en wat kan er verder gedaan worden? Een massale opstand van de gewone bevolking? Zou kunnen maar iedereen is een stuk meer paranoia geworden en weet ook dat van het minste met de harde hand zal worden opgetreden (en naar het front zal worden gestuurd).
Misschien dat dit voor de jongere generatie niet opgaat maar voor zeker voor de oudere generaties krijg ik vooral een serieus "ich habe es nicht gewusst" gevoel. We weten dat het niet juist is wat er gebeurd maar desondanks blijven we op dezelfde oude krokodillen stemmen, gaan we niet protesteren en blijven we massaal in het leger gaan.

Zolang de bevolking geen acties onderneemt tegen hun eigen regime kunnen ze niet hard genoeg getroffen worden. De bevolking is op dit moment gewoon medeplichtig aan de wandaden van het Russische leger door hun onwil om op straat te komen en druk te zetten op het politieke apparaat. De oorlogen in Tsjetsjenië en Afghanistan zijn ook pas gestopt toen er massaal slachtoffers vielen onder de dienstplichtigen en de Russische bevolking begon te protesteren om een einde te maken aan die bloedbaden.

@Avondland
Volgens mij zijn bepaalde aannames van jou niet juist hoor.

1) ...terwijl hun beste eenheden het Russische platteland bezetten...

Het zijn helemaal niet de beste troepen van Oekraïne die Kursk zijn binnengevallen. Daar zitten ook Territorial Defence Forces, Air Assault en brigades die in 2023 zijn opgericht bij. Bovendien zijn het eerder lichte, snelle, mobiele eenheden, dan de gemechaniseerde en tanktroepen in de Donbas.

2) De Russische oorlogsproductie ligt hoog...

Bron a.u.b.? Rusland beroept zich voor munitie op zijn partners en kannibaliseert zijn oude voorraden. OSINT-bronnen zien dat via satellietbeelden en de intelligentiediensten kunnen het ongetwijfeld nog beter inschatten.

3) Rusland heeft wel degelijk troepen uit andere delen van Rusland én uit Oekraïne gehaald om het Kursk front te verdedigen. Dat zijn in elk geval troepen die niet meer in de Donbas gebruikt kunne worden (en vermoedelijk ook het doel is van deze operatie).

The scale of Russia's rearmament has NATO worried Ik wil daarmee niet zeggen dat de oorlogsproductie duurzaam is en dat het op zichzelf geen problemen oplevert, maar er is wel degelijk een opschaling aan de gang. Het Westen voert die productie ook op, maar dat kan hier niet zo snel.

Akkoord op punten 1 en 3: het zijn inderdaad niet enkel elitetroepen die Oekraïne heeft uitgestuurd en Rusland verschuift hier en daar wel troepen, al ligt de druk in de Donbas nog altijd zeer hoog en neemt Rusland daar nog altijd terrein in. Zeker bij Pokrovsk is de situatie kritisch (maar niet catastrofaal in de zin dat de hele frontlijn in elkaar dreigt te stuiken).

Tjah is dat uiteindelijk ook niet een gevolg van het feit dat de Russen zulke toestanden toelaten? Die oligarchen blijven er zitten omdat jullie dat stilzwijgend tolereren, niet omdat die zo'n enorme invloed op de (wereld)politiek hebben.
Ik ken niets van Rusland of Russen, maar ik heb echt het gevoel dat die in het algemeen zo geïndoctrineerd zijn dat ze toch niets kunnen veranderen. Zwijgen en luisteren, kop niet boven het maaiveld uitsteken of je situatie wordt slechter.
Er gaan ook van die grapjes rond of in Russische geschiedenis/literatuur: "and then it got worse".
Die zijn van een soort middeleeuwen met de tsaren, naar Russische revolutie gegaan waarbij de communistische partij alles besliste gedurende 80 jaar. Vergeet niet wat Stalin allemaal heeft gedaan tegen zijn eigen volk!
In de jaren 90 even vrijheid (in armoede!) gehad om daarna direct terug onder het Putin bewind te komen (waarbij het economisch beter ging voor de meeste Russen). Volgens mij hebben Russen nooit echte vrijheid gekend, en kunnen ze dat dus ook niet missen of naar verlangen.
We kunnen dus ook niet verwachten dat zij in opstand komen tegen Putin.

Op het werk haal ik ivm change management wel eens de formula for change aan: C = D × V × F > R
Om de kunnen veranderen moeten er 3 voorwaarden voldaan zijn:
- D: je moet ontevreden zijn over de huidige toestand. Ik weet niet of de Moskovieten dat voldoende zijn gezien de nog draagbare impact van de sancties of de oorlog in Moskou volgens DSK.
- V: je moet een visie hebben voor de toekomst waarin het beter is. Gezien dat Russisch gezegde betwijfel ik of de meeste Russen zo'n visie hebben. Ze denken waarschijnlijk dat een andere oligarch het gewoon overneemt. Dat is wat hun ervaring hun leert.
- F: de eerste stappen moet gemakkelijk zijn. Tja, dictator van 20 jaar omverwerpen is geen gemakkelijke eerste stap.

Ik zie een opstand in Moskou nog niet gebeuren.
Mogelijks wel dat de afgelegen gebieden zich gaan afscheiden. Of eerder, onofficiële samenwerking zoeken met China of andere landen.

De oorlogen in Tsjetsjenië en Afghanistan zijn ook pas gestopt toen er massaal slachtoffers vielen onder de dienstplichtigen en de Russische bevolking begon te protesteren om een einde te maken aan die bloedbaden.
Dat wijzen de cijfers toch niet uit?
Al in mei 2022 zei men al dat de Russen in Oekraïne meer verliezen hadden in 3 maanden dan in 9 jaar in Afghanistan:

Een half jaar geleden zaten ze al op 3x zoveel doden: https://www.outono.net/elentir/2024...ussr-in-ten-years-and-those-of-russia-in-two/

En nog gebeurt er niets bij de bevolking!
Het centrum van Moskou is dit jaar heel mooi aangekleed. Er is overal versiering en er is vanalles te doen (draaimolen, openlucht-cinema, eetstandjes,...)

Ik ken niets van Rusland of Russen, maar ik heb echt het gevoel dat die in het algemeen zo geïndoctrineerd zijn dat ze toch niets kunnen veranderen. Zwijgen en luisteren, kop niet boven het maaiveld uitsteken of je situatie wordt slechter.
Er gaan ook van die grapjes rond of in Russische geschiedenis/literatuur: "and then it got worse".
Die zijn van een soort middeleeuwen met de tsaren, naar Russische revolutie gegaan waarbij de communistische partij alles besliste gedurende 80 jaar. Vergeet niet wat Stalin allemaal heeft gedaan tegen zijn eigen volk!
In de jaren 90 even vrijheid (in armoede!) gehad om daarna direct terug onder het Putin bewind te komen (waarbij het economisch beter ging voor de meeste Russen). Volgens mij hebben Russen nooit echte vrijheid gekend, en kunnen ze dat dus ook niet missen of naar verlangen.
We kunnen dus ook niet verwachten dat zij in opstand komen tegen Putin.

Op het werk haal ik ivm change management wel eens de formula for change aan: C = D × V × F > R
Om de kunnen veranderen moeten er 3 voorwaarden voldaan zijn:
- D: je moet ontevreden zijn over de huidige toestand. Ik weet niet of de Moskovieten dat voldoende zijn gezien de nog draagbare impact van de sancties of de oorlog in Moskou volgens DSK.
- V: je moet een visie hebben voor de toekomst waarin het beter is. Gezien dat Russisch gezegde betwijfel ik of de meeste Russen zo'n visie hebben. Ze denken waarschijnlijk dat een andere oligarch het gewoon overneemt. Dat is wat hun ervaring hun leert.
- F: de eerste stappen moet gemakkelijk zijn. Tja, dictator van 20 jaar omverwerpen is geen gemakkelijke eerste stap.

Ik zie een opstand in Moskou nog niet gebeuren.
Mogelijks wel dat de afgelegen gebieden zich gaan afscheiden. Of eerder, onofficiële samenwerking zoeken met China of andere landen.
Je moet niet onderschatten welke greep een autoritaire leider heeft op de bevolking en dat is iets waar we ons moeilijk een voorstelling van kunnen maken omdat de meesten op dit forum zijn opgegroeid in een transparante en stabiele democratie. Er is een reden dat Poetin zich laat omringen door mensen die vooral loyaal zijn en niet noodzakelijk capabel. Zelfs al gooit de Russische bevolking het Poetinregime om, het zou naïef (en arrogant) zijn te denken dat het land nadien richting een Westerse liberale democratie zou evolueren.

Wat is de reden voor die duurdere vliegtickets? Rusland produceert zelf toch olie?

Of is het omdat er minder vliegtuigen nog veilig kunnen vliegen door gebrek aan onderdelen?
Er zijn geen rechtstreekse vluchten meer naar Rusland vanuit Europa. Dus je moet via een andere omweg waar vluchten wel nog zijn toegestaan (Turkije, Dubai, Georgië, ...). Vraag vs. aanbod drijft de prijs serieus op en moet je nu natuurlijk meerdere vluchten nemen om er te geraken.

Eerst en vooral dank voor je uitgebreide posts, het wordt zeker op prijs gesteld.

Volgens mij worden exact de juiste mensen gestraft. Er zijn een hoop sancties tegen allerlei takken van de Russische industrie en onrechtstreeks ook tegen burgers. Zolang de Russische bevolking onverschillig blijft ten opzichte van de gruweldaden in Oekraïne kunnen er niet genoeg sancties zijn die de burgers treffen naar mijn bescheiden mening.

Over het effect kan je discussiëren, als ik jouw posts lees lijkt de Rus er toch wel van wakker te liggen dat alles duurder wordt. Dus op dat vlak zijn de sancties effectief, of ze een maatschappelijke verandering te weeg brengen ten opzichte van hun acties in Oekraïne is iets anders.

Hoe staat men daar tegenover de mogelijkheid dat er een tweede mobilisatieronde komt? Je kan maar zoveel gevangenen uit de gevangenis halen en arme boeren van het platteland vooraleer die pool leeg is en je in de grootsteden moet gaan vissen.

Misschien dat dit voor de jongere generatie niet opgaat maar voor zeker voor de oudere generaties krijg ik vooral een serieus "ich habe es nicht gewusst" gevoel. We weten dat het niet juist is wat er gebeurd maar desondanks blijven we op dezelfde oude krokodillen stemmen, gaan we niet protesteren en blijven we massaal in het leger gaan.

Zolang de bevolking geen acties onderneemt tegen hun eigen regime kunnen ze niet hard genoeg getroffen worden. De bevolking is op dit moment gewoon medeplichtig aan de wandaden van het Russische leger door hun onwil om op straat te komen en druk te zetten op het politieke apparaat. De oorlogen in Tsjetsjenië en Afghanistan zijn ook pas gestopt toen er massaal slachtoffers vielen onder de dienstplichtigen en de Russische bevolking begon te protesteren om een einde te maken aan die bloedbaden.
Ik wou een hele reply typen maar eigenlijk komt het neer op de uitleg van @Chris_147 en @Avondland

Voor zover ik weet (en zoals al een paar keer gemeld, ik praat ook maar met een heel klein deel mensen, meestal nog met dezelfde interesses en leeftijd) gaat niemand die ik daar ken, die op de hoogte is, akkoord met wat er gebeurt. (Waarmee ik niet zeg dat er geen zullen te vinden zijn die dat wel zijn). Je kan makkelijk zeggen dat je dan maar in opstand moet komen maar het verleden heeft aangetoond dat dit ofwel slecht eindigt voor jezelf, ofwel iemand anders aan de macht komt waarbij het minstens even erg is.
Alle protesten en opstanden die er tot nu toe zijn geweest, zijn keihard de kop ingedrukt. Iedereen is hardhandig aangepakt en een groot deel is naar het front gestuurd (lees: doodstraf). Je raakt niet meer aan werk, men onderzoekt ook direct je familie en vrienden en heeft niet veel nodig om ook daar tot actie te gaan. Zou jij geen twee keer nadenken om te protesteren? Zeker als je weet dat dit in het verleden nooit heeft gewerkt?

Zeker ook de volgende twee zinnen zijn wat naïef :
- "desondanks blijven we op dezelfde oude krokodillen stemmen": Denk je nu echt dat de verkiezingen eerlijk verlopen en dat jonge mensen geloven dat hun stem ook maar iets uitmaakt?
- "en blijven we massaal in het leger gaan": er is nog altijd dienstplicht en zelfs dan gaan de meesten vrijwillig in het leger omdat het in veel gevallen hun enige kans is op deftig werk om hun familie te ondersteunen. Dit geldt niet voor Moskou maar op het platteland is dit (van horen zeggen wel) toch dikwijls de reden om die keuze te maken. Zeker nu de bedragen hiervoor serieus zijn opgetrokken.

Dat wijzen de cijfers toch niet uit?
Al in mei 2022 zei men al dat de Russen in Oekraïne meer verliezen hadden in 3 maanden dan in 9 jaar in Afghanistan:

Een half jaar geleden zaten ze al op 3x zoveel doden: https://www.outono.net/elentir/2024...ussr-in-ten-years-and-those-of-russia-in-two/

En nog gebeurt er niets bij de bevolking!
Die verliezen worden geleden door "contract-soldiers", gevangenen of huurlingen. Er worden bijna geen dienstplichtigen ingezet net omdat dit een gevoelig punt is bij de Russische bevolking. Die beroepssoldaten zijn gewoonlijk al wat ouder en hebben er zelf voor gekozen om militair te worden, al dan niet met de hulp van wat lichte dwang.

Dienstplichtigen zijn slechts kortstondig ingezet tijdens het begin van de invasie, maar zijn nadien grotendeels van het front weggetrokken.

Toen ik in Iran was sprak ik met allerlei mensen en weinigen van hen waren voorstanders van het regime. De oudere generatie die actief mee de Iraanse Revolutie hebben gesteund waren aanvankelijk bij dat ze van de Sjah af waren, maar de zaken gingen snel bergafwaarts en zodra de oorlog met Irak begon was het vangnet gesloten en kon Khomeini zijn regime betonneren. Er is heel veel teleurstelling over hoe de Iraanse Revolutie is gegaan en af en toe lees je wel van opflakkeringen van verzet, maar het regime zit daar nog altijd zeer stevig in het zadel. Het is een jonge natie en stilaan komen mensen aan het roer die de jaren '70 en '80 niet hebben meegemaakt en misschien kan je daar hoop uit putten maar de corrupte elite is schatrijk en geld en macht zit daar sterk verweven. Die gaan zelden in hun eigen voeten schieten als ze achter gesloten deuren mogen doen wat ze willen. Rich kids of Tehran is daar een voorbeeld van. Als je nonkel een invloedrijke ayatollah is kan je met relatief gemak het varken uithangen.

Protestbewegingen sponseren vanuit het Westen is riskant, want dan is het wel héél gemakkelijk om geframed te worden als een buitenlands agent.

Zeker ook de volgende twee zinnen zijn wat naïef :
- "desondanks blijven we op dezelfde oude krokodillen stemmen": Denk je nu echt dat de verkiezingen eerlijk verlopen en dat jonge mensen geloven dat hun stem ook maar iets uitmaakt?
- "en blijven we massaal in het leger gaan": er is nog altijd dienstplicht en zelfs dan gaan de meesten vrijwillig in het leger omdat het in veel gevallen hun enige kans is op deftig werk om hun familie te ondersteunen. Dit geldt niet voor Moskou maar op het platteland is dit (van horen zeggen wel) toch dikwijls de reden om die keuze te maken. Zeker nu de bedragen hiervoor serieus zijn opgetrokken.
-Nee ik denk niet dat die verkiezingen eerlijk verlopen, toch zeker niet in de grootsteden waar de bevolking gewoonlijk iets jonger is en er toch een zekere andere mentaliteit is dan bij de gemiddelde Sovjet-babushka. Maar zoals ik al eerder zei, wat doet de Russische bevolking hier aan? Niets, dus het is hun eigen schuld dat ze in die situatie zitten.
-Zoals ik al zei, de dienstplichtigen worden zelden ingezet aan het front, dat er een zekere economische incentive is kan ik inkomen maar als je doelbewust het leger ingaat wetende wat de landgenoten allemaal uitsteken in Oekraïne + wetende dat je eigen levensverwachting op sommige stukken van het front uitgedrukt wordt in uren in plaats van maanden, dan ben je niet helemaal goed in je hoofd.

We kunnen in cirkels blijven draaien, maar de situatie waarin Rusland zich momenteel bevindt is honderd procent de schuld van Rusland en het is Rusland dat zich uit die positie moet manoeuvreren maar helaas stellen "we" keer op keer vast dat zij geen gebruik maken van de vele wegen die het Westen hen heeft aangereikt de afgelopen jaren. Zolang de bureaucratie, het leger en de bevolking onverschillig zijn ten opzichte van de daden van hun eigen land verdienen zij geen medelijden vind ik.

en de bevolking onverschillig zijn
Maar één zwaluw maakt de lente niet. Stel dat jij een Rus bent en jij gaat het eens efkes doen ..

Volgende week vraag ik op beyondgaming: En? Waar is Enforcer gebleven?

Het antwoord = Enforcer is naar het front gestuurd en is ondertussen reeds overleden.
Of
Enforcer is zonder enig pardon veroordeeld tot 2 jaar effectieve celstraf in een donkere cel zonder daglicht.

Dat is toch zoals ik de posts van DSK interpreteer als ik tussen de lijnen in lees. Maar DSK als ik mis ben --> Corrigeer mij.

Ik bedoel wij hebben gemakkelijk praten maar zo éénvoudig is het niet (altijd).

Maar één zwaluw maakt de lente niet. Stel dat jij een Rus bent en jij gaat het eens efkes doen ..

Volgende week vraag ik op beyondgaming: En? Waar is Enforcer gebleven?

Het antwoord = Enforcer is naar het front gestuurd en is ondertussen reeds overleden.
Of
Enforcer is zonder enig pardon veroordeeld tot 2 jaar effectieve celstraf in een donkere cel zonder daglicht.

Dat is toch zoals ik de posts van DSK interpreteer als ik tussen de lijnen in lees. Maar DSK als ik mis ben --> Corrigeer mij.

Ik bedoel wij hebben gemakkelijk praten maar zo éénvoudig is het niet (altijd).
Hoewel ik het niet noodzakelijk oneens ben met wat je zegt vind ik dat ook altijd zo'n goedkoop excuus.
"Ik ben helemaal alleen, dus wat kan ik nu doen?"
Er zijn in het verleden, zowel in de recente historie als tot in de oudheid, genoeg voorbeelden van opstanden tegen de regerende kracht.
Van opstanden van slaven, tot opstanden voor betere werkomstandigheden, tot opstanden tegen de bezetter. Als al die mensen toen het gedacht hadden van "wat kan ik nu betekenen tegen de wereld" dan hadden wij nu hoogstwaarschijnlijk al vanaf onze 8ste jaar in één of ander steenkoolmijn gewerkt voor een hongerloon en anders wel als slaaf voor iemand die ons de kop afhakt als we niet snel genoeg zijn koffie brachten.

Rusland en de Russen zullen wel naar een andere blik kijken naar het Westen dan dat wij dat doen. Ook hier stemmen veel jonge mensen op extreme partijen , dus is het wat naïef om te denken dat de jeugd daar meer democratie wil. Ik denk niet dat allerlei sancties voor een volksopstand zullen zorgen , integendeel. Dat versterkt enkel het nationale gevoel , want het is gemakkelijk een schuldige te noemen : the west.

En Rusland is niet geïsoleerd in de wereld. Met die BRICS hebben ze een vriendenclubje van anti-westerse landen. En in Afrika maken ze ook steeds meer bondgenoten.

Onderschat de taaiheid van Rusland niet , deze oorlog is nog lang niet voorbij.

Rusland en de Russen zullen wel naar een andere blik kijken naar het Westen dan dat wij dat doen. Ook hier stemmen veel jonge mensen op extreme partijen , dus is het wat naïef om te denken dat de jeugd daar meer democratie wil. Ik denk niet dat allerlei sancties voor een volksopstand zullen zorgen , integendeel. Dat versterkt enkel het nationale gevoel , want het is gemakkelijk een schuldige te noemen : the west.

En Rusland is niet geïsoleerd in de wereld. Met die BRICS hebben ze een vriendenclubje van anti-westerse landen. En in Afrika maken ze ook steeds meer bondgenoten.

Onderschat de taaiheid van Rusland niet , deze oorlog is nog lang niet voorbij.
BRICS is geen monolithisch blok met een duidelijk doel, belangrijk verschil met de NAVO. Zo goed bevriend zijn die landen niet. De banden zijn pragmatisch en vaak hebben die tegenstrijdige belangen.

BRICS is helemaal geen vriendenclubje en de meeste leden zijn ook verre van anti-westers. Die landen zijn vooral pro-zichzelf.
Brazilië heeft de Russische invasie sterk veroordeeld, maar is van Rusland afhankelijk voor zijn (transport)energie en zijn voedelproductie en is daardoor gelimiteerd in hun acties tegen Rusland.
India is geen vriend van Rusland en probeert vooral van twee walletjes te eten. Goedkope energie uit Rusland en goede handelsrelaties met het Westen
China is zich misschien niet aan het afkeren van Rusland maar voelt ook natigheid nu het conflict langer duurt dan gepland en vooral dat de Westerse bondgenoten met harde sancties durven dreigen tegen China indien ze Rusland blijven steunen.
Zuid-Afrika is irrelevant op geopolitiek vlak en zij zijn vooral bezig met zichzelf goed te praten.
Iran is waarschijnlijk het enige land dat uitgesproken antiwesters is maar als het conflict met Israël één ding heeft bewezen is het dat Iran vooral een papieren tijger is die graag roept en dreigt maar met de staart tussen de benen gaat lopen als ze effectief actie moeten ondernemen.
Ethiopië is op geopolitiek vlak totaal irrelevant op alle vlakken.
Dan heb je nog de emiraten en vanuit westers oogpunt hebben die een zekere geopolitieke waarde maar binnen BRICS? Die liggen overhoop met Iran gaande van steun aan terrorisme, tot betwiste eilanden. Op economisch vlak lijkt dat min of meer goed te gaan maar hun onderlinge relatie kan je shaky noemen op zijn best.

Spreken over bondgenoten in Afrika is ook de waarheid de nek omwringen. Ze maken vooral vrienden met de lokale warlords die toevallig een (deel van een) land onder controle hebben. De reden dat die landen voor Rusland kiezen is vooral om Rusland een oogje toeknijpt voor de vele brutaliteiten dat die landen hun eigen bevolking aandoen. Het koloniale verleden speelt ook zeker een rol maar is vooral een cheap excuus om zich af te keren van het Westen. Als West-Europa morgen miljarden belooft en hulp verleent aan het kapotmaken van politieke tegenstanders dan staan die de dag erna te dansen met Europese vlaggen in plaats van met Russische of Chinese.

Er zijn in het verleden, zowel in de recente historie als tot in de oudheid, genoeg voorbeelden van opstanden tegen de regerende kracht.
Van opstanden van slaven, tot opstanden voor betere werkomstandigheden, tot opstanden tegen de bezetter.
Waar, maar ik denk dat die mensen dichter tegen hun breekpunt aan zaten dan de Moskovieten.
Zoals DSK zei: dat land is in oorlog en Moskou is versierd. Als je niet protesteert, is het risico vrij laag en heb je waarschijnlijk zo'n slecht leven nog niet.

Waar, maar ik denk dat die mensen dichter tegen hun breekpunt aan zaten dan de Moskovieten.
Zoals DSK zei: dat land is in oorlog en Moskou is versierd. Als je niet protesteert, is het risico vrij laag en heb je waarschijnlijk zo'n slecht leven nog niet.
Rusland is groot en bestaat niet alleen uit de mensen is Moskou, de gebieden in het zuiden van Rusland zijn historisch gezien kruitvaten dus de kans is niet onbestaande dat daar vroeg of laat serieuze onrusten ontstaan.
En als je ziet hoe het er momenteel aan toe gaat met de Russische economie dan is de huidige situatie niet houdbaar, hoe goed ze de bevolking onder controle hebben.
-Ze hebben serieuze demografische problemen om hun fabrieken te bemannen.
-het IMF schat dat het Russissche GDP 7% lager is dan vooroorlogse voorspellingen.
-260 miljard euro aan Russische tegoeden staan geblokkeerd in het Westen en ze zijn in feite afgesloten van alle grote transactiesystemen
-Om hun inflatie onder controle te halen hebben ze de rentes zoals @DSK ook al aanhaalde serieus moeten verhogen
-Ongeveer 40% van het overheidsbudget wordt momenteel besteed aan de oorlog in Oekraïne, 10% van het GDP gaat rechtstreeks naar het leger. Dat zijn geen cijfers die een land kan blijven volhouden hé. Het feit dat de Russische economie het volgens sommigen goed doet is maar een half verhaal he. Die economie doet het goed omdat Rusland massaal geld pompt in de defensie industrie. Als morgen de oorlog stopt of als het geld op is zal dat sowieso leiden tot massaal jobverlies want plots zijn al die mensen die in die oorlogsmachine werken niet meer nodig en wat dan?
Als het Westen de sancties zoals verwacht in stand houd na de oorlog en hardball gaat spelen met China, wie gaat er dan massaal kopen en investeren in Rusland? Geen enkel land gaat het riskeren om tegen de schenen van het Westen te stampen om een paar miljard aan Russische goederen te kunnen kopen.

Terug
Bovenaan