Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Heel dat verhaal van de door Frankrijk gearresteerde grote baas van de Telegram app (Pavel Durov) is ook wat raar van timing.
De Russen doen in hun broek, want half hun militaire communicatie gaat over Telegram omdat ze geen deftig militair communicatienet hebben, en Durov heeft daar de master decriptie sleutel van.
Pavlov is geen vriend van Rusland en nog minder van Poetin (nadat Poetin bevriende zakenlui, met wat hulp van agenten van de geheime dienst, hem VK voor een appel en een ei "gekocht" hebben).
en vreemd genoeg vliegt hij met zijn privé jet naar Le Bourget waar hij goed wist dat hij gearresteerd ging worden, en niet voor een peuleschil!
Macron ook al direct ontkennen dat er politieke of militair strategische redenen achter zouden zitten, de Russen zeggen natuurlijk het omgekeerde.

UA is dé fabriek geweest en hét centrale brein van alle machinerie uit de koude oorlog. Het is een natie van creatieve denkers en bouwers. Rusland heeft in al die decennia hoogstens wat UA techneuten in hun oorlogsmachine kunnen inzetten. Het feit dat ze nu UA de tijd geven om hun oorlogsmachine (ontwerp/design) terug op niveau te geraken van de koude oorlog te krijgen, gaat ze nog ferm zuur opbreken.

Heel dat verhaal van de door Frankrijk gearresteerde grote baas van de Telegram app (Pavel Durov) is ook wat raar van timing.
De Russen doen in hun broek, want half hun militaire communicatie gaat over Telegram omdat ze geen deftig militair communicatienet hebben, en Durov heeft daar de master decriptie sleutel van.
Pavlov is geen vriend van Rusland en nog minder van Poetin (nadat Poetin bevriende zakenlui, met wat hulp van agenten van de geheime dienst, hem VK voor een appel en een ei "gekocht" hebben).
en vreemd genoeg vliegt hij met zijn privé jet naar Le Bourget waar hij goed wist dat hij gearresteerd ging worden, en niet voor een peuleschil!
Macron ook al direct ontkennen dat er politieke of militair strategische redenen achter zouden zitten, de Russen zeggen natuurlijk het omgekeerde.
Dan had die de Russen toch al lang een stok tussen de wielen kunnen steken? Mogelijk much ado about nothing. Ik kan me ook vergissen.

UA is dé fabriek geweest en hét centrale brein van alle machinerie uit de koude oorlog. Het is een natie van creatieve denkers en bouwers. Rusland heeft in al die decennia hoogstens wat UA techneuten in hun oorlogsmachine kunnen inzetten. Het feit dat ze nu UA de tijd geven om hun oorlogsmachine (ontwerp/design) terug op niveau te geraken van de koude oorlog te krijgen, gaat ze nog ferm zuur opbreken.
De industriële basis ligt in het oosten dat momenteel grotendeels in puin ligt of in handen van de Russen ligt. Indien ze de Russen terugdringen en veiligheidsgaranties krijgen, kan Oekraïne inderdaad een regionaal powerhouse van formaat worden. Maar misschien krijgen ze via via toch wat shortcuts dankzij de Westerse bondgenoten om deze raketten in voldoende hoeveelheden geproduceerd te krijgen om de Russen pijn te doen.

Intussen hier nog een interessante read over het belang van Pokrovsk en de precaire situatie daar (pro-UA):

Laatst bewerkt:
Dan had die de Russen toch al lang een stok tussen de wielen kunnen steken? Mogelijk much ado about nothing. Ik kan me ook vergissen.
Tuurlijk, maar misschien net iets minder risico uit een venter te vallen als ge ergens weggestopt zit door de Fransen?

Kan zeker een much ado nothing zijn, neemt niet weg dat iemand die Rusland militair zou zwaar kunnen schaden met één enkele code bijna vrijwillig in een Franse gevangenis zit, toch een wat raar gegeven is!

Pardon? Zijn die dan nog open?
Goh hangt ervan af wat de definitie van open is zeker?

Nieuws van de dag:
-Eerder had ik al vermeld dat Wit-Rusland massaal troepen richting de Oekraïense grens stuurde. Vandaag zijn er massaal veel tactische markeringen aangebracht op hun voertuigen.
https://t.me/boris_rozhin/135171
-Bijgevolg heeft Oekraïne een spoed zitting van de NAVO-Oekraïne groep gevraagd.
-Nog eens wat dreigementen van Lavrov over de eventuele toestemming om westerse langeafstandswapens in te zetten tegen doelen in Rusland.
-Volgens het Russische ministerie van buitenlandse zaken is het een feit dat de VS rechtstreeks betrokken is bij de speciale militaire operatie in Koersk.
-De reden dat de afgelopen weken verschillende NAVO basissen in Duitsland in "lock-down" gingen was blijkbaar door een concrete dreiging van Russische saboteurs. https://www.politico.eu/article/rus...geilenkirchen-nato-air-base-germany-security/ (link is politico, bron zou dpa zijn). Er zijn de afgelopen maanden wel sabotage acties geweest tegen industrie in Europa maar die heeft men nooit echt kunnen toewijzen aan Rusland doordat deze werden uitgevoerd door een aantal simpele Poetin-lovers.

Mocht bovenstaande inderdaad kloppen dan is dat toch een de facto oorlogsverklaring van Rusland aan de NAVO. Met drones een aanval uitvoeren op één van de belangrijkste NAVO-basissen (Geilenkirchen) in Europa is toch gewoon vragen aan de NAVO om elke Rus in Oekraïne en de Russische grensgebieden tot meststoffen te herleiden.

Goh hangt ervan af wat de definitie van open is zeker?

Nieuws van de dag:
-Eerder had ik al vermeld dat Wit-Rusland massaal troepen richting de Oekraïense grens stuurde. Vandaag zijn er massaal veel tactische markeringen aangebracht op hun voertuigen.
https://t.me/boris_rozhin/135171
-Bijgevolg heeft Oekraïne een spoed zitting van de NAVO-Oekraïne groep gevraagd.
-Nog eens wat dreigementen van Lavrov over de eventuele toestemming om westerse langeafstandswapens in te zetten tegen doelen in Rusland.
-Volgens het Russische ministerie van buitenlandse zaken is het een feit dat de VS rechtstreeks betrokken is bij de speciale militaire operatie in Koersk.
-De reden dat de afgelopen weken verschillende NAVO basissen in Duitsland in "lock-down" gingen was blijkbaar door een concrete dreiging van Russische saboteurs. https://www.politico.eu/article/rus...geilenkirchen-nato-air-base-germany-security/ (link is politico, bron zou dpa zijn). Er zijn de afgelopen maanden wel sabotage acties geweest tegen industrie in Europa maar die heeft men nooit echt kunnen toewijzen aan Rusland doordat deze werden uitgevoerd door een aantal simpele Poetin-lovers.

Mocht bovenstaande inderdaad kloppen dan is dat toch een de facto oorlogsverklaring van Rusland aan de NAVO. Met drones een aanval uitvoeren op één van de belangrijkste NAVO-basissen (Geilenkirchen) in Europa is toch gewoon vragen aan de NAVO om elke Rus in Oekraïne en de Russische grensgebieden tot meststoffen te herleiden.
Ik las op twitter ook dat er een incursie bezig zou zijn in Belgorod, maar mogelijk is dat fake news?

Zou NAVO op basis van die sabotage-acties overgaan tot actie in Oekraïne en Rusland? Ik denk dat men die situatie ten allen tijde wil vermijden, tenzij Rusland de stomme fout maakt een NAVO-straaljager neer te halen. En misschien dan nog ...

Ik las op twitter ook dat er een incursie bezig zou zijn in Belgorod, maar mogelijk is dat fake news?
De gouverneur van Belgorod meld zelf dat er pogingen zijn om de grens over te steken.
Zou NAVO op basis van die sabotage-acties overgaan tot actie in Oekraïne en Rusland? Ik denk dat men die situatie ten allen tijde wil vermijden, tenzij Rusland de stomme fout maakt een NAVO-straaljager neer te halen. En misschien dan nog ...
Geilenkirchen is de luchtmachtbasis waar de NAVO AWACS toestellen staan. Die basis heeft ook één van de grootste luchtverdedigingsradars in West-Europa staan (400km range).
Die AWACS toestellen worden niet alleen ingezet voor de coördinatie van de luchtverdediging maar ook voor het volgen van de scheepvaart en om verdachte scheepsbewegingen door te geven aan de marine. Verder kunnen zij met hun antennes ook luchtverdedigingsbatterijen volgen en vijandelijke troepenconcentraties detecteren.

Zo'n toestellen vernielen is dus simpelweg één van de poten van de NAVO commandostructuur er onderuit zagen. Als de NAVO niet ingrijpt wanneer die toestellen vernield worden door een vijandelijke actie dan kun je dat clubje even goed opdoeken en je broek afdoen voor de Russen want dan gaan ze nooit niks doen.

Dat wordt Rusland op een gegeven moment toch echt wel te fataal.
Dit artikel is wel interessant ivm de mogelijke val van Pokrovsk
Roekeloos of uitgekiende strategie?

Vooral deze zin is misschien wel interessant (lees: Rusland zou wel eens mogelijks 'deels' een pyrrusoverwinning boeken en eens ze de stad veroverd hebben nog een veelvoud aan soldaten moeten opofferen om nog verder op te rukken)

En stel dat Rusland erin slaagt om Pokrovsk te veroveren, dan moeten de Russische troepen er ook in slagen om dat zo te houden. Dat is niet zo eenvoudig, meent Simoens. "Als je een blik werpt op de kaart van Oekraïne, dan is de opmars van Rusland precies een uitgestoken vinger. Het is een kwetsbaar gebied. Het Oekraïense leger kan beslissen om het zowel vanuit het noorden als vanuit het zuiden aan te vallen."

Kort gezegd: Het is en blijft een uitputtingsslag.

Wat het plan van Oekraïne ook is: het gaat snel aan het front bij Pokrovsk. Ze zitten al aan de rand van Mygnograd en Selydove en elders vallen er ook dagelijks dorpen. Of daar een "geniale meesterzet" achter zit of dat Oekraïne heeft beslist dat dat gedeelte van het front toch niet meer te houden is ("cutting losses"), gaan we pas achteraf weten.

Ik vrees dat als ze aan de stadgrens komen, het te laat zal zijn. Dan gaan ze straat per straat moeten opgeven, zoals heeft plaatsgevonden ten tijde bij Bakhmut.

Ik deel het optimisme van sommigen niet als het over een mogelijke Oekraïense pincer zou gaan tegen die salient.
Kan iemand mij eens zeggen waarom die Tom Simoens de rang van kolonel heeft? Die geeft letterlijk geschiedenis aan wat in feite een universiteit is en heeft duidelijk geen kaas gegeten van tactiek of zelfs maar kaartlezen. De kwaliteit van onze (ex-)kolonels die in de media verschijnen doen de slechte reputatie van de Belgische strijdkrachten alle eer aan.

Kijk nu eens naar die map van deepstate.
Op vlak terrein zonder al te veel obstakels zou ik hem nog gelijk geven dat de Russen een gigantisch risico op omsingeling lopen maar met het huidige terrein? Ik zou durven zeggen dat de Russen redelijk safe zitten.
De zuidkant is voor een groot deel beschermt door de grote waterlopen in dat gebied en de zone dichter bij Pokrovsk bestaat uit een aaneensluiting van dorpjes die snelle manoeuvres praktisch onmogelijk maken.
De noordkant is op dat vlak beter want daar lopen de waterlopen longitudinaal aan de waarschijnlijke troepenbewegingen bij een offensief.
Dat zijn geen grote waterlopen maar wel van die aard dat je frontage serieus bij elkaar wordt geknepen tussen die verschillende riviertjes dus grote en snelle verschuivingen van de line of advance kan je daar wel vergeten.

De status van Pokrovsk als logistiek knooppunt deel ik wel niet. Je gaat mij niet wijsmaken dat daar nog enorm veel logistiek toekomt via trein, laat staan doorstroomt richting het zuiden terwijl de feitelijke frontlinie op enkele kilometers ligt en dat alle spoorlijnen binnen de radius van artillerie en drones liggen.

edit: spelling

Laatst bewerkt:
Je bent inderdaad niet vet met een stad vol logistieke knooppunten of waardevolle industrie als het allemaal kapotgeschoten is of aan de frontlinie ligt. Maar het is wel een belangrijke stad in de regio. Kramatorsk en Sloviansk zijn twee andere belangrijke steden, maar daar zit Rusland nog lang niet in de buurt. Voorlopig ziet het er wel zo naar uit dat Oekraïne nog wel heel wat meer grond zal moeten prijsgeven tussen Pokrovsk en Vuhledar. Er zouden opnieuw pogingen zijn om via Vuhledar terug terrein in te nemen, dat is ook al zo'n boneyard van mislukte Russische offensieve pogingen.

Je bent inderdaad niet vet met een stad vol logistieke knooppunten of waardevolle industrie als het allemaal kapotgeschoten is of aan de frontlinie ligt.
Dat gebeurt oa dmv glijbommen. Volgens sommige bronnen is dit momenteel zelfs opgedreven richting 750 glijbommen per week (!).

Dat gebeurt oa dmv glijbommen. Volgens sommige bronnen is dit momenteel zelfs opgedreven richting 750 glijbommen per week (!).
Dat is voor Rusland toch wel de gamechanger gebleken, denk ik. Aanvankelijk leek het erop dat hun arsenaal "slimme bommen" er vrij snel door ging, maar die FAB's blijken betrouwbare en goedkope alternatieven te zijn.

Dat is voor Rusland toch wel de gamechanger gebleken, denk ik. Aanvankelijk leek het erop dat hun arsenaal "slimme bommen" er vrij snel door ging, maar die FAB's blijken betrouwbare en goedkope alternatieven te zijn.
Al geraken die glijbommen ook ooit op denk ik dan? Om héél Oekraïne te veroveren (ik las dat dit nog steeds het plan is van Poetin, al lijkt mij dit niet realistisch op dit moment) moeten ze nog minstens 2 jaar zulke bommen aan dit tempo droppen. Daar zijn toch ook grondstoffen voor nodig hé om ze aan dit tempo te kunnen blijven gooien en produceren als de voorraad op is.

Maar goed voorlopig lijkt mij dit inderdaad het 'wapen' waarmee Rusland Oekraïne het meeste pijn doet.
En als alles platgegooid is dan heeft Rusland gewoon meer troepen hé.

Al geraken die gijbommen ook ooit op denk ik dan? Om héél Oekraïne te veroveren (ik las dat dit nog steeds het plan is van Poetin, al lijkt mij dit niet realistisch op dit moment) moeten ze nog minstens 2 jaar zulke bommen aan dit tempo droppen. Dwz een half miljoen (!) domme glijbommen. Daar zijn toch ook grondstoffen voor nodig hé?

Maar goed voorlopig lijkt mij dit inderdaad het 'wapen' waarmee Rusland Oekraïne het meeste pijn doet.
En als alles platgegooid is dan heeft Rusland gewoon meer troepen hé.
Niets is eindeloos in voorraad hé. Mocht de VS aan hetzelfde tempo kruisraketten afvuren zoals Rusland de afgelopen jaren gaan die ook moeten temperen. En een oorlogsindustrie in een democratisch land is moeilijker op te starten dan in een autoritair land. Rusland zal nu ook weer even moeten temperen met hun raketbarrages op Oekraïense infrastructuur tot ze weer genoeg in voorraad hebben. Dat geeft Oekraïne ook weer tijd om hun arsenaal aan SAM's aan te vullen.

Ik deel het optimisme van sommigen niet als het over een mogelijke Oekraïense pincer zou gaan tegen die salient.
Kan iemand mij eens zeggen waarom die Tom Simoens de rang van kolonel heeft? Die geeft letterlijk geschiedenis aan wat in feite een universiteit is en heeft duidelijk geen kaas gegeten van tactiek of zelfs maar kaartlezen. De kwaliteit van onze (ex-)kolonels die in de media verschijnen doen de slechte reputatie van de Belgische strijdkrachten alle eer aan.

Kijk nu eens naar die map van deepstate.
Op vlak terrein zonder al te veel obstakels zou ik hem nog gelijk geven dat de Russen een gigantisch risico op omsingeling lopen maar met het huidige terrein? Ik zou durven zeggen dat de Russen redelijk safe zitten.
De zuidkant is voor een groot deel beschermt door de grote waterlopen in dat gebied en de zone dichter bij Pokrovsk bestaat uit een aaneensluiting van dorpjes die snelle manoeuvres praktisch onmogelijk maken.
De noordkant is op dat vlak beter want daar lopen de waterlopen longitudinaal aan de waarschijnlijke troepenbewegingen bij een offensief.
Dat zijn geen grote waterlopen maar wel van die aard dat je frontage serieus bij elkaar wordt geknepen tussen die verschillende riviertjes dus grote en snelle verschuivingen van de line of advance kan je daar wel vergeten.

De status van Pokrovsk als logistiek knooppunt deel ik wel niet. Je gaat mij niet wijsmaken dat daar nog enorm veel logistiek toekomt via trein, laat staan doorstroomt richting het zuiden terwijl de feitelijke frontlinie op enkele kilometers ligt en dat alle spoorlijnen binnen de radius van artillerie en drones liggen.

edit: spelling

"Something is up" is toch wel iets dat leeft bij de Russen. Het gaat te vlot en de AFU heeft degelijk nog reserves. Mogelijk worden die dan toch elders ingezet om het de Russen moeilijk te maken.

Terug
Bovenaan