Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik weet niet waar jullie dat halen dat Rusland dit geen jaar meer kan volhouden, maar die houden dat nog jaren vol.

Hun bevolking steunt de oorlog met grote meerderheid, dus dat hun koopkracht wat daalt is geen probleem.
En ze krijgen alle hulp van Turkije, China, etc. om goederen binnen te krijgen.
Zelfs Russisch gas komt gewoon nog altijd rustig rechtstreeks binnen in de EU.

In de EU krijgen ze de loopholes immers niet toe, omdat de kiezers het niet willen.

Laatst bewerkt:
Het is positief denken dat ze het geen jaar meer gaan kunnen volhouden maar jaren lijkt mij ook onmogelijk. Demografisch alleen al gaan ze serieuze toeren mogen uithalen voor niet in de problemen te geraken in de latere toekomst. Ik denk ook niet dat je wil weten wat dit hun nu ook allemaal wel niet kost, Ja ze geraken waarschijnlijk wel aan alle onderdelen maar wat is de kwaliteit en vooral de meerprijs! Geld bijdrukken lukt tot een brood x miljoen roebel gaat beginnen kosten🙈.

Alles gaat goed in Rusland!
Gemiddelde leeftijd recruten is gestegen van 40 naar 50:
“They’re all sick,” a Russian soldier fighting in Ukraine was quoted as saying of these troops. “Their legs hurt, their heads hurt, and they’re slow.”

Productie van de Su-57 ligt stil wegens gebrek aan (westerse) onderdelen:

Het is positief denken dat ze het geen jaar meer gaan kunnen volhouden maar jaren lijkt mij ook onmogelijk. Demografisch alleen al gaan ze serieuze toeren mogen uithalen voor niet in de problemen te geraken in de latere toekomst. Ik denk ook niet dat je wil weten wat dit hun nu ook allemaal wel niet kost, Ja ze geraken waarschijnlijk wel aan alle onderdelen maar wat is de kwaliteit en vooral de meerprijs! Geld bijdrukken lukt tot een brood x miljoen roebel gaat beginnen kosten🙈.
Wanneer de Jan Modaal Rus het echt begint te merken is het TE laat.
Poetin kan het héél lang camoufleren door ... tot de bom op een dag ineens ontploft.

Ik zie het al gebeuren dat een brood daar niet ineens verdubbelt in prijs maar op korte tijd daar plots verviervoudigt of iets dergelijks.
Dat heeft een naam: Hyperinflatie.

En ja volgens mij beseft de gewone Rus trouwens niet goed wat de risico's zijn van deze oorlog. MAAR eerlijk? Besefte de Jan Modaal Belg dit dan wél aan het begin van de oorlog? Eerlijk? Het antwoord is een dikke vette neen.

Over de Russische spookvloot. Wel een artikel voor abonnees.

Maar het toont weeral hoe moeilijk het is om die sancties op Russische olie te hanteren.
...
Omdat er achter de schepen een heel complex netwerk van bedrijfjes schuilgaat, is het voor overheden eigenlijk heel moeilijk om gerichte sancties te nemen. Wie de eigenaar is van een schip, of waar het precies geregistreerd staat, is vaak niet duidelijk.
...
‘Vlaghoppen’ is volgens Sys een veelgebruikte techniek. De schepen varen het ene moment onder een vlag, en hangen niet veel later andere kleuren aan de mast. De Ceres I voer in de voorbije vijf jaar onder vier verschillende vlaggen. Op het moment van het ongeluk was het die van het Afrikaanse land São Tomé en Príncipe.
...
De krant ontdekte dat Lukoil, de tweede grootste olieproducent in Rusland, een Britse zakenman inschakelde om minstens 25 oude tankers te kopen.
Voor de aankoop van één schip richtte die zakenman telkens een speciaal bedrijf op dat hij onderbracht in de Marshalleilanden. De fondsen kwamen van een rederij die zich in Dubai bevond. Andere bedrijven in dat emiraat stonden in voor het beheer van de schepen. Door die wirwar aan bedrijven kon Lukoil zelf uit het zicht blijven.
...

En het gaat toch om serieus veel geld:
...
Vorige maand legden 141 ‘schaduwtankers’ aan in Russische havens. Als je hun lading optelt, dan vervoerden zij meer dan de helft - 55 procent - van alle olie en aanverwante producten die uit Rusland vertrokken, zo blijkt uit een analyse van Lloyds Intelligence. Dat is het meeste sinds het begin van de oorlog twee jaar geleden.
...
Drie ervan zouden sinds 2022 voor vijf miljard dollar aan olie hebben vervoerd. Maar als je weet dat die schaduwvloot uit honderden schepen bestaat, is dat ook maar een druppel op een hete plaat.
...

En het begint stilaan ook gewoonweg gevaarlijk te worden zoals bvb. botsing met een tanker Ceres I in Maleisië eerder dit jaar die zijn AIS-transponder had uitgezet.

Toch blijven volhouden!
Het is niet omdat iets moeilijk is, dat je het niet moet proberen.
Ook uit het artikel:
De schade viel deze zomer gelukkig nog mee, maar volgens Sys neemt de kans op grote olierampen door zulke praktijken toe. “Daar zit niemand op te wachten”, zegt Sys. “Die niet-koosjere praktijken hebben ondertussen al een weerslag gehad. Het is blijkbaar moeilijker geworden om zeelui te vinden die nog op zulke schepen willen werken.”

Daar zou ik maar niet zo zeker van zijn.
Het meeste van de able seaman aan boord van zeevaart in deze regionen zijn Filipino's en Indiërs.
De Filipino's worden grotendeels opgeleid in zeevaartscholen die opgericht en/of gesponsord zijn door Westerse maatschappijen, bijgevolg komen die meestal terecht op schepen gelinkt aan Westerse bedrijven.

Voor al die bemanningsleden is het STCW-certificaat quasi heilig en één van de weinige kansen op een goed betaalde job dat die mensen hebben.
Die gaan hun toekomstige inkomsten niet riskeren om op zeer korte termijn een beetje meer geld te verdienen. Als "hun" schip betrokken zou zijn bij eender welk incident dan zijn zij gegarandeerd hun STCW-certificaat en hun zeemansboekje kwijt, wat een drama is voor die mannen en hun familie.

Ik weet niet waar jullie dat halen dat Rusland dit geen jaar meer kan volhouden, maar die houden dat nog jaren vol.
Ik weet niet waar jij haalt dat Rusland dit nog jaren kan volhouden. Wat is je onderbouwing voor jouw mening?
Ik geef telkens links die mijn mening onderbouwen, maar dan komt er telkens iemand die zegt dat ik fout ben, zonder enige onderbouwing.
Is dit een cafépraat forum, of willen we een beetje serieus discussiëren? Je mag altijd naar HLN.be gaan.
Hun bevolking steunt de oorlog met grote meerderheid, dus dat hun koopkracht wat daalt is geen probleem.
Misschien weet jij meer van de Russische bevolking. Ik zal eerlijk zijn: ben er nooit geweest, heb waarschijnlijk in mijn leven ook geen interesse (meer) om het ooit te bezoeken.
Maar mijn mening is dat de Russische bevolking vooral apathisch is.
Ik heb geen grote betogingen gezien TEGEN de oorlog, maar ook niet VOOR de oorlog.
En ze krijgen alle hulp van Turkije, China, etc. om goederen binnen te krijgen.
Alle hulp? Ik heb enkele dagen geleden een link gepost dat betalingsverkeer tussen China en Rusland voor bepaalde bedrijven geblokkeerd werd door China. Dat India en China enkel in Rupees en Yuan betalen, waarmee Rusland dik wordt afgezet als ze iets willen aankopen.
Heb ik liever dat zij geen zaken doen met Rusland? Absoluut, maar het is zeker niet dat Rusland alle hulp krijgt.
Er zijn bij mijn weten geen tanks, vliegtuigen, helicopters of raketten geleverd door deze landen aan Rusland.
Zelfs Russisch gas komt gewoon nog altijd rustig rechtstreeks binnen in de EU.
Dat is inderdaad een probleem!
In de EU krijgen ze de loopholes immers niet toe, omdat de kiezers het niet willen.
Kan zijn, ik vraag me af wat de problemen hierbij zijn. Lijkt in ieder geval geen belangrijk punt te zijn geweest bij vele verkiezingen het afgelopen jaar.

Ik weet niet waar jij haalt dat Rusland dit nog jaren kan volhouden. Wat is je onderbouwing voor jouw mening?
Misschien weet jij meer van de Russische bevolking. Ik zal eerlijk zijn: ben er nooit geweest, heb waarschijnlijk in mijn leven ook geen interesse (meer) om het ooit te bezoeken.
Maar mijn mening is dat de Russische bevolking vooral apathisch is.
Ik heb geen grote betogingen gezien TEGEN de oorlog, maar ook niet VOOR de oorlog.
Alsof je in Rusland moet geweest zijn om dat te weten :)

En ik heb 20 persoonlijke anekdotes van Russen die theoretisch zelfs meest anti oorlog zouden moeten zijn, maar toch ergens 'begrijpen dat het uitgelokt was'.
Dat belooft voor degenen die nog in Rusland zitten.
En wordt bevestigd door zowat alle bronnen.

Alle hulp? Ik heb enkele dagen geleden een link gepost dat betalingsverkeer tussen China en Rusland voor bepaalde bedrijven geblokkeerd werd door China. Dat India en China enkel in Rupees en Yuan betalen, waarmee Rusland dik wordt afgezet als ze iets willen aankopen.
Dat is gerommel in de marge.
Kijk eens naar de exportcijfers naar Rusland van Turkije, Kazachstan, China, etc.
Kan zijn, ik vraag me af wat de problemen hierbij zijn. Lijkt in ieder geval geen belangrijk punt te zijn geweest bij vele verkiezingen het afgelopen jaar.
Omdat het de kiezer niet interesseert.
Alé, op sociale media een beetje, tot de benzine 10 cent opslaat, dan is het kot te klein.

Terug
Bovenaan