Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik weet niet wat voor het milieu de beste oplossing is. Als je het laat ontploffen moet je zeker zijn dat het volledig ontploft en dat alles weg is.
Het is zeker niet gezond om het zomaar te dumpen in zee. Maar als geen enkele haven dit wil aanvaarden - wat ik begrijp gezien de zeer explosieve en destructieve aard - denk ik dat er weinig andere oplossingen zijn. Ik ben geen chemicus en weet ook niet of je dat op een of andere manier kan neutraliseren of zelfs overladen.

Antwerpen of Zeebrugge zijn daar zeker niet voor geschikt met een petrochemische cluster in de ene en een LNG-terminal in de andere. En ik denk dat heel veel havens risicogebied zijn als je zo'n schip laat aanmeren.

Het is zeker niet gezond om het zomaar te dumpen in zee. Maar als geen enkele haven dit wil aanvaarden - wat ik begrijp gezien de zeer explosieve en destructieve aard - denk ik dat er weinig andere oplossingen zijn. Ik ben geen chemicus en weet ook niet of je dat op een of andere manier kan neutraliseren of zelfs overladen.

Antwerpen of Zeebrugge zijn daar zeker niet voor geschikt met een petrochemische cluster in de ene en een LNG-terminal in de andere. En ik denk dat heel veel havens risicogebied zijn als je zo'n schip laat aanmeren.
Best ver genoeg van de kust detoneren dan. Anders zit je met een plaatselijke tsunami.

Zou er absoluut niet van verschieten dat dit een sabotage poging is van Rusland, een soort van Trojaans paard.
Terugvaren naar een Russische haven is ook geen optie?

Er zou een S-70 Okhotnik-drone neergehaald zijn (door Rusland zelf) en neervallen op Oekraïens grondgebied, nadat ze controle verliezen door Oekraïense jammersystemen. Wel pijnlijk dat zo'n paradepaardje (onbemande stealth UAV van 20 ton) op Oekraïens grondgebied valt.

Zou er absoluut niet van verschieten dat dit een sabotage poging is van Rusland, een soort van Trojaans paard.
Terugvaren naar een Russische haven is ook geen optie?

Snap ik ook niet, het had al problemen als het net vertrok. Vaar dan terug ipv door...
Dat ze hunne shit (lol) zelf opkuisen.

Zo, de Rus maakt het hier steeds bonter

Suspected sabotage almost caused German plane crash, says spy chief...
Haldenwang told a parliamentary committee at the German Bundestag that if the package had ignited during the flight, “it would have resulted in a crash”.While he did not name the suspected perpetrators, the German news agency DPA said security services were working on the assumption that the attack was connected to Russia.
“We are observing aggressive behaviour by the Russian intelligence services,” he said, adding that Moscow was “putting people’s lives at risk”.

Kwestie van tijd eer ze eens echt ernstig uithalen.

Ik kom van vakantie uit Egypte en heb gesproken met een Russisch koppel van rond 60 jaar. Man werkt nog als ingenieur in de bouw met goede verdienste en vrouw was onderzoekster nu in pensioen....Ze vertelden mij dat het leven in Rusland met 20% is gestegen en de reizen naar buitenland voor Russen met 30% gestegen is in 2024. Over de oorlog met Oekraine zeiden ze dat ze nog steeds niet weten waarom Poetin heeft aangevallen en met welk doel ...ook hun vrienden niet.
Mijn vrouw en ik contacteren met drie vriendinnen in Rusland, de ene woont in Moskou omgeving, de andere in Kazan en de derde in Jekaterinaburg. Alle drie waren leraressen op school maar zwijgen over de oorlog en kunnen geen vakantiereis permitteren al jaren....ook aanschaf van een wagen

Zo, de Rus maakt het hier steeds bonter

Suspected sabotage almost caused German plane crash, says spy chief...
Haldenwang told a parliamentary committee at the German Bundestag that if the package had ignited during the flight, “it would have resulted in a crash”.While he did not name the suspected perpetrators, the German news agency DPA said security services were working on the assumption that the attack was connected to Russia.
“We are observing aggressive behaviour by the Russian intelligence services,” he said, adding that Moscow was “putting people’s lives at risk”.

Kwestie van tijd eer ze eens echt ernstig uithalen.
Het pakje is dus in brand gevlogen nog voor het op de vlieger zat:
Thomas Haldenwang, head of Germany’s domestic intelligence service, said that only a lucky coincidence meant that the package caught fire on the ground at a DHL logistics centre in Leipzig and not in mid-air.
Chance dat ze bij DHL zo met die pakskes smijten dan. :p

the leap forward that AI has provided Ukrainian drones has increased their hit rate from below 50 percent in 2023 to nearer 80 percent this year.
Goed voor Oekraïne, maar ik weet niet of we in het algemeen hier blij mee moeten zijn...

Logische evolutie wel. Je ziet vaak bij de FPV drones dat de laatste meters voor impact het signaal zeer slecht wordt, ofwel door fysieke obstakels tussen zender/ontvanger ofwel door jamming. Als een vorm van AI dan kan assisteren en die laatste paar meters kan overbruggen waardoor je toch een hit hebt, dan ga je niet lang twijfelen om dat te implementeren.

Logische evolutie wel. Je ziet vaak bij de FPV drones dat de laatste meters voor impact het signaal zeer slecht wordt, ofwel door fysieke obstakels tussen zender/ontvanger ofwel door jamming. Als een vorm van AI dan kan assisteren en die laatste paar meters kan overbruggen waardoor je toch een hit hebt, dan ga je niet lang twijfelen om dat te implementeren.
Of wordt dat blurred omdat ze de impact/kill niet kunnen/mogen tonen. (is het geen warcrime ofzo)

Of wordt dat blurred omdat ze de impact/kill niet kunnen/mogen tonen. (is het geen warcrime ofzo)
Geen idee hoe de conventie van Geneva daar mee omgaat, maar er zijn genoeg video's te vinden waar je zowel het FPV drone beeld ziet tot aan de impact als het perspectief van een spotter drone die van bovenaf de situatie overziet.
Die beelden achteraf van zo'n spotterdrone kunnen inderdaad geblurred zijn als er lijken te zien zijn, maar ik vermoed dat men dat vnml doet om een SFW versie te kunnen hebben, kwestie van het op verschillende sites te kunnen posten.

Waar ik over spreek is echt het videosignaal van de FPV drone zelf die vaak van zeer slechte kwaliteit is omwille van de zaken die ik vermelde. En het is net dat videosignaal dat belangrijk is voor de drone piloot, zeker als het doelwit in beweging is, om die drone tot op de laatste moment te kunnen bijsturen. dus daar kan AI zeker in helpen.

Men (Russen ook) is ook bezig om andere alternatieven te zoeken, zodat men bvb ipv een radiosignaal te gebruiken, men de drone gaat voorzien van een fiber kabel.

Interessante post. De oorlog kan nog gewonnen worden door Oekraïne, maar dan moet er iets drastisch veranderen aan de hulp die Oekraïne krijgt van het Westen.
Euhm als ik de pers hierover goed versta wil Zelensky dat Oekraïne versneld volledig lidmaatschap van de NAVO krijgt .... en dat zodoende NAVO met Oekraïne Rusland (passief?) bekampt....? Wishfull thinking gaat nooit gebeuren of WO III is in de maak.

Click hier

De zoveelste oorlogsmisdaad:
Shortly after capturing the nine Ukrainians, the Russians reportedly stripped them down to their underwear, forced them to lie face-down on the ground—and then shot them in their heads, killing all nine.

Oekraïne neemt dan natuurlijk wraak op die brigade:

Oekraïne hoort niet in de Navo, een onstabiel land in oorlog, das om problemen vragen.
Ik zie ze nu geen uitnodiging krijgen, maar wie weet ... ooit. Als de oorlog voor hen in de goede richting gaat en Rusland zich gedwongen voelt om terug te trekken. Momenteel ziet dat er niet zo uit maar oorlogen zijn onvoorspelbaar.

Terug
Bovenaan