In dit geval zitten de Baltische staten niet alleen in de EU, maar ook in de Navo. Qua geloofwaardigheid van het defensiepact (en dus alleen al uit eigenbelang) is er dus rationeel gezien een grotere reden om er fysiek te helpen dan in Oekraïne.
Ik zeg dus niet dat we Oekraïne niet moeten maximaal helpen. Maar boots on the ground is de Europese bevolking niet toe bereid wegens 'te ver van mijn bed'.
En weer zeg je dat de Europese bevolking dat vindt. Kan je dat nu eindelijk eens staven want zoals ik al zei extrapoleer jij graag jouw opinie naar de volledige bevolking. Als je kijkt naar de hoeveelheid vrijwilligers uit de Baltische staten die dienen in het Oekraïense leger en de hoeveelheid geld en middelen er door die mensen wordt gegeven aan Oekraïne. Ik vind het ook grappig dat je spreekt over geloofwaardigheid en eigenbelang. Het Westen komt niet geloofwaardig over als het eerst Rusland buiten wil uit Oekraïne en nadien tevreden gaat zijn met een vrede waarin Oekraïne alle toegevingen moet doen. Het is ook in ons eigenbelang om onze grootste potentiële opponent in Europa nu een kopje kleiner te maken, dat kost ons per capita amper iets en we hebben vooralsnog geen Westers bloed moeten opofferen. Zowel militair als geopolitiek gezien is All-In gaan voor Oekraïne de best mogelijke investering die je kan maken en toch blijven we met de handrem op spelletjes spelen ten koste van Oekraïense levens.
Ja en ja, dat is de evidentie zelve. Ik zie telkens kleine stapjes dichter, richting verdere escalatie.
En ik zie realistische scenario's opduiken voor een soort WO3 als je boots on the ground zet.
Uiteraard is dat een mening met inschatting van de feiten obv van een onzekere toekomst, daarvoor dient dit forum.
Een forum dient om bepaalde hypotheses of mening te bespreken aan de hand van argumenten. Argumenten heb ik de afgelopen 24 uur nog niet veel gezien. Mijn argumenten tegen die claim zijn simpel maar veelvuldig aanwezig.
-WO3 ging starten toen we anti-tank wapens gingen leveren
-WO3 ging starten toen we artillerie gingen leveren
-WO3 ging starten toen we HIMARS gingen leveren
-WO3 ging starten toen we tanks gingen leveren
-WO3 ging starten toen we NASAMS en PATRIOT batterijen gingen leveren
-WO3 ging starten toen we clustermunitie gingen leveren
-WO3 ging starten toen we Storm Shadow/SCALP gingen leveren
-WO3 ging starten toen we ATACMS gingen leveren
-WO3 ging starten toen we F-16's gingen leveren
-WO3 ging starten toen er een drone op het Kremlin ontplofte
-WO3 ging starten toen 2 GRAU depots ontploften
-WO3 ging starten toen een ICBM early warning radar werd vernield door Oekraïne
-WO3 ging starten toen de UAF Koersk binnenviel
-WO3 ging starten toen Rusland de Krim binnen viel
-WO3 ging starten toen Rusland de rest van Oekraïne binnen viel
-WO3 ging starten toen China dual use componenten begon te leveren aan Rusland
-WO3 ging starten toen Rusland een gedeeltelijke mobilisatie afkondigde
-WO3 ging starten toen Rusland wapens plaatste op de kerncentrale van Zaporazhia
-WO3 ging starten toen Iran kamikaze drones ging leveren
-WO3 ging starten toen Iran en Noord-Korea ballistische raketten gingen leveren
-WO3 ging starten toen de Russen een Russische drone neerhaalden
-WO3 ging starten toen Russische drones neervielen in NAVO landen
Maar boots on the ground die mogelijks enkel ingezet gaan worden voor ondersteunende rollen die gaan plots leiden tot een nieuwe wereldoorlog. De realiteit is dat ondanks al deze "escalaties" we nog steeds geen stap dichter zijn bij een uitbreiding van het conflict.
We hebben de unieke kans om onze Europese oostgrens veilig te stellen in het geval dat we onze Amerikaanse bondgenoot verliezen ten gevolge van de herverkiezing van Trump, of door een toekomst conflict in het Midden-Oosten, Korea of Taiwan.
Je hebt in een vorige post vandaag net zelf toegegeven dat politici bang zijn om de Oekraïne-kwestie te profileren bij de kiezer, omdat de kiezer er niet van moet weten.
Dat betekent dat de kiezer (= de bevolking) er niet veel voor over heeft, als zelfs wat prijsstijgingen al te veel zijn.
Het gaat hem zelfs niet over boots on the ground, maar zoals je zegt de benzine die eens een euro duurder zou worden.
Dus ik veralgemeen niet zomaar lukraak mijn eigen mening door 'ons' te zeggen, ik observeer het immers ook duidelijk bij politici en de kiezer.
Nee dat heb ik helemaal niet gezegd, ik heb gezegd dat de pro-Oekraïense politici er voor één of andere reden niet in slagen om de hulp aan Oekraïne te kaderen en dat de extreme partijen hier graag gebruik van maken om doemberichten te verspreiden die geen enkele basis hebben met de realiteit. Het is de taak van de politiek om de geopolitieke realiteit uit te leggen aan de bevolking, ook deze op een termijn die de volgende verkiezingsronde voorbij gaat. Ook experten zeggen dit.
"Still, as Emmanuel Macron has underlined, it is strategically unwise to exclude sending troops. We have drawn too many red lines for ourselves, instead of drawing them for the opponent, and there is no benefit in pre-emptively limiting our options.
Also, no one knows how the war will evolve. A Russian victory endangers not only the state of Ukraine and its citizens, but also Europe’s own security. As much as we hope to avoid it, as much as we should work to avoid it, it is possible that the war evolves in such a way that sending European troops becomes the better of a set of bad options. This is a scary scenario. And preparing for it is responsible European security planning in 2024." - Ulrike Franke
"Reality on the battlefield has now turned this hypothetical question into a real-world issue, with Ukraine’s overstretched forces struggling to resist the onslaught. The West has repeatedly stated that a Ukrainian defeat would have unacceptable consequences for European security. Yet apart from support from the Baltics, Macron is very much alone, when
he states as he did in the
Economist that troops may be deployed if the Russians broke through and Kyiv were to ask for help." - Francois Heisbourg
"For others, like the Baltics or Poland, taking action at all costs to stifle Russia in Ukraine could still be a better alternative than facing an emboldened Russia at their doorstep. If Russia gains more momentum on the battlefield and Ukraine exhausts its combat-capable human resources, pressure could grow to expand the spectrum of actions.
As with other types of support for Ukraine, any potential deployment is likely to be cautious and incremental by design. Non-combat missions with minimized risks of casualties are not yet palatable but are no longer outright dismissed. This could include providing logistical support and deploying personnel for weapon repair and demining missions, potentially bolstering border protection in areas where there are no ongoing combat activities, such as Belarus or the Transnistria border, or assisting with air defense." - Alena Kudzko
Let vooral op het vetgedrukte stuk. Dat is dus letterlijk wat ik gisteren al suggereerde maar wat jij keer op keer negeert. Boots on the ground houden een zeker risico in, maar dat risico kan je voor je eigen troepen al serieus beperken door ze enkel te gebruiken in ondersteunende rollen.
Je claim dat westerse boots on the ground automatisch gaan leiden tot een mobilisatie is al helemaal van de pot gerukt. Zoals ik zei heeft de EU alleen al 1.9 miljoen (para)militairen in dienst en dan nog honderdduizenden reservisten in sommige landen, de kans dat Janus of Enforcer naar het front gestuurd gaan worden is zo goed als onbestaande.
Die zekerheid hebben we nu ook helemaal niet. En al zeker niet zonder de militaire paraplu van de US.
Ik denk wel dat we er binnen 10 jaar een stuk beter kunnen voorstaan nu Europa begint te beseffen dat energy security en militaire veiligheid belangrijker zijn op korte en middellange termijn dan klimaat.
En wat heeft Europa de afgelopen 2 jaar gedaan om onze militaire veiligheid te verhogen? Niets, nul komma nul. Hetzelfde geld voor onze energiebevoorrading. Je kan niet langs de ene kant zeggen dat we mogelijks de Amerikaanse steun kwijt zijn bij een herverkiezing van Trump maar er wel van uit gaan dat onze voorraad LNG die we daarvandaan importeren veilig is. We hebben het energie probleem alleen maar verlegd van Rusland naar de VS.
De opportuniteiten om ons te verbeteren zijn echter immens en men kan van de situatie gebruik maken om verschillende problemen in één keer aan te pakken:
-De boeren schreeuwen moord en brand over hun toekomst, tegelijkertijd is er een tekort aan katoen voor de productie van schietkatoen. Laat die boeren dat katoen kweken. Dan moet men niet langer de landbouw aan een subsidie infuus hangen om hen artificieel in leven te houden, hebben de boeren toekomstperspectief en lossen we een gigantisch probleem in onze oorlogslogistiek op.
-De chemische industrie schreeuwt ook over hun toekomst, vele producten die potentieel gebruikt kunnen worden in wapentuig worden nu in het buitenland geproduceerd omwille van de kostprijs. Zet programma's op met de industrie om bepaalde hoeveelheden per jaar te produceren, dan hebben zij productiezekerheid, zullen zij meer geneigd zijn om bepaalde investeringen te doen en ook hier lossen we weer een probleem in onze oorlogslogistiek op.
-De staalindustrie is noodzakelijk voor de oorlogsindustrie. West Europa wil zijn staalindustrie, Oost Europa wil zijn kolenmijnen open houden, win-win lijkt me.
-Zet europese programma's op om zaken zoals 155mm munitie te produceren, voorzie een jaarlijkse afname voor de opleiding van de eigen legers en bouw een strategische stock op voor de toekomst. Hetzelfde geld voor voertuigen en ander wapentuig.
-In de VS zijn er al enkele stemmen die oproepen om de patenten binnen de defensie industrie af te schaffen. Het is onbegrijpelijk dat onze opponenten éénzelfde wapensysteem produceren voor een fractie van de prijs. De prijs van de Javelin bijvoorbeeld was 200k in 2021 dat is meer dan het dubbele wat die raket kostte in 1996 (aangepast voor inflatie).
Leg mij eens uit waarom een HERO-120 drone een fly-away kost heeft van 150k en dat de Russische equivalent (ZALA Lancet) voor 20k gaat? Dat kan je gewoon niet verantwoorden.
Nu soit los van alles ga ik de discussie hier afbreken. Het is duidelijk dat jij en ik totaal andere visies hebben op de situatie dus ik denk niet dat wij tot een consensus gaan komen

. Ik ga verder genieten van mijn vakantie