Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

De VN lijdt onder dezelfde ziekte als de Volkenbond destijds: teveel praatbarak, te weinig slagkracht. Het verschil is dat er nog geen enkel land uit de VN is gestapt, de Volkenbond was een duiventil waar het op den duur vooral gaan was.

Rare gastjes die Wit Russen. Rusland bevrijdt jullie dan gewoon van die autocratische nazileider :p.

Rare gastjes die Wit Russen. Rusland bevrijdt jullie dan gewoon van die autocratische nazileider :p.
Met de Unie van Rusland en Wit-Rusland waar hij de secretaris van is zou het zomaar eens kunnen gebeuren.

Ik heb er wel een wtf gevoel bij maar langs de andere kan kan ik inderdaad wel geloven dat moest Poetin in de problemen komen voor recources (geld, volk, grondstoffen....) hij gewoon wel zou proberen om zijn voet op Wit Rusland te zetten en daar alles te claimen.
In die zin begrijp ik de dreigementen van Loeskasjenko ook ergens wel. Dat is ne dictator maar absoluut gene dommerik.
Hij heeft ook meer informatie dan jij en ik (van spionnen en de Wit Russische inlichtingendienst) dus ik vermoed dat Poetin weldegelijk dan plannen heeft in die richting en hij wil Poetin dit ontraden.

Laatst bewerkt:
Russia’s central bank on Friday raised its key interest rate by two percentage points to a record-high 21% in an effort to stem growing inflation

Kan al tellen.
Gezond is dat allemaal niet, oorlog voeren. Voor beide landen stond het er demografisch ook al niet goed voor en dat zal er zeker niet op beteren. Oekraïne heeft dan ook nog eens miljoenen inwoners verloren aan migratie en die gaan niet allemaal terugkeren als de oorlog gedaan is.

Intussen rolt de Russische stoomwals traag maar gestaag verder. Selydove staat op instorten, een stadje van 23.000 inwoners.

Vandaag vinden er in het prachtige Georgië parlementsverkiezingen plaats. De oorlog in Oekraïne is een thema van de verkiezingen. Kiest het land voor een meer pro-Europese koers of kiest het voor een pro-Russische koers?

Voor veel Georgiërs ligt de korte maar zeer destructieve oorlog met Rusland in augustus 2008 nog vers in het geheugen. Tot op heden wordt nog altijd 1/5 van Georgië bezet door Rusland. Toch heel benieuwd wat het wordt. Weetje: een van de kopstukken van Georgische Droom, de pro-Russische partij is ex-voetballer Kakhaber "Kakha" Kaladze tevens de burgemeester van de hoofdstad Tbilisi. Een legende van het grote AC-Milan van Carlo Ancelotti begin deze eeuw.

Nieuws uit de marge:

Humor in tijden van een grote oorlogssituatie. Je ziet het soms, maar niet op de manier waarop Oekraïne het aanpakt.
Ik heb de afgelopen jaren al goed gelachen met de (motiverende) memes waarbij gelachen wordt met Putin of de traagheid van het Westen verbeeld wordt.
Zo ook:

Hier ontbreken betrouwbare bronnen voor.
Iemand de vele filmpjes al gezien in Ukraine waar ze alle volwassen mannen van straat plukken en afvoeren naar het front om daar door de vleesmolen te gaan?
Ronduit hallucinant.
Eerst vecht je voor je leven om te ontsnappen aan de geforceerde rekrutering en dan mag je nog eens vechten voor je leven aan het front in het Oosten van het land.

Je krijgt een paar dagen training en mag wat schieten. Je krijgt 1 kogel per keer want je zou wel eens wat gekke plannen kunnen krijgen moest je een vol magazijn van 30 krijgen.
Dan ga je naar het front, je weet niet waar je bent en krijgt enkel te horen welke richting je uit moet.
Weglopen kan maar dan krijg je gewoonweg een paar kogels in je rug.

Sommige mannen gaan al 2 jaar niet meer buiten, hun bejaarde ouders doen boodschappen voor hun.
Sommigen vermommen zich als bejaarden zodat ze niet naar de vleesmolen gestuurd worden.
Anderen dragen een granaat bij zich en trekken de pin het moment ze door hun medelandgenoten opgepakt worden.

Het is daar al 3 jaar lang een concentratiekamp voor mannen.
Onthou dat wanneer de oorlog hier uitbreekt en je naar het front gestuurd word voor degenen die in pluchen zetels zitten in Brussel.
Als je slim bent ben je hier weg in de eerste week dat de oorlog uitbreekt.

Onthou: Jouw leven zal in een vingerknip opgeofferd of geriskeerd worden en voor wat?

Voor olie en steenkool en andere grondstoffen in de grond.

Voor vierkante meters strategische grond op deze aardbol.

Voor de belangen van de huidige machthebbers hoe corrupt ze ook mogen zijn.

Hun zonen zijn exempt of ze zitten al op het vliegtuig op het moment dat jij nog maar denkt aan ontsnappen.
Ze waren al geïnformeerd door hun machtige vrienden.

Laatst bewerkt:
Die ene kogel is dan toch al meer dan wat Rusland aan hun soldaten geeft ….als ze dan al een geweer krijgen . ;)

Manman , wie gelooft die onzin toch net zoals onze soldaten na 5 salvo’s pang moeten roepen omdat de munitie op is .,
(In den tijd van mijn oproeping schoten we wel meer dan 5 ballen erdoor op oefening hoor . ;) )

Iemand de vele filmpjes al gezien in Ukraine waar ze alle volwassen mannen van straat plukken en afvoeren naar het front om daar door de vleesmolen te gaan?
Ronduit hallucinant.
Eerst vecht je voor je leven om te ontsnappen aan de geforceerde rekrutering en dan mag je nog eens vechten voor je leven aan het front in het Oosten van het land.

Je krijgt een paar dagen training en mag wat schieten. Je krijgt 1 kogel per keer want je zou wel eens wat gekke plannen kunnen krijgen moest je een vol magazijn van 30 krijgen.
Dan ga je naar het front, je weet niet waar je bent en krijgt enkel te horen welke richting je uit moet.
Weglopen kan maar dan krijg je gewoonweg een paar kogels in je rug.

Sommige mannen gaan al 2 jaar niet meer buiten, hun bejaarde ouders doen boodschappen voor hun.
Sommigen vermommen zich als bejaarden zodat ze niet naar de vleesmolen gestuurd worden.
Anderen dragen een granaat bij zich en trekken de pin het moment ze door hun medelandgenoten opgepakt worden.

Het is daar al 3 jaar lang een concentratiekamp voor mannen.
Onthou dat wanneer de oorlog hier uitbreekt en je naar het front gestuurd word voor degenen die in pluchen zetels zitten in Brussel.
Als je slim bent ben je hier weg in de eerste week dat de oorlog uitbreekt.

Onthou: Jouw leven zal in een vingerknip opgeofferd of geriskeerd worden en voor wat?

Hun zonen zijn exempt of ze zitten al op het vliegtuig op het moment dat jij nog maar denkt aan ontsnappen.
Ze waren al geïnformeerd door hun machtige vrienden.
Vreemd, het lijkt alsof je de situatie van geronselde Russen omschrijft ... Alleen moet Brussel nog door Moskou veranderd worden.

Heb je wat links?

Ja, dat geldt voor die Russen.
Maar je hebt het over Oekraïners, en die verdedigen toch hun land om nog meer Bucha toestanden te vermijden en om niet onder een dictator te moeten leven of hun taal verboden te zien worden?

Heb je wat links?
Er zijn wel wat fillmpjes online te vinden over gedwongen mobilisatie en dat wordt ook door bvb. Le Monde in een recent artikel erkend dat er recruteerders af en toe geweld gebruiken. Maar die filmpjes ontbreken vaak context. Gaat het echt om een poging tot mobilisatie of iets helemaal anders?

Dit is een filmpje met wat meer context, maar dat dateert al van 9 maart 2023. Die filmpjes heb ik ook al zien verschijnen in 2022. Dus het is zeker geen recent verschijnsel, maar eerder iets dat al enkele jaren aan de gang is. En dat doet de vraag stellen of het eerder een "normaal" beeld is wanneer een land in oorlog is. Niet iedereen staat te springen om als soldaat te dienen. Dit is een hedendaagse conventionele oorlog tussen twee staande legers, dus uiteraard heeft elke burger een GSM in de aanslag om zo'n incidenten te filmen. Dat had je in 1939 bijvoorbeeld niet. En toen waren er ook mensen die de dienstplicht wilden ontvluchten. Slechts per uitzondering mogen Oekraïense mannen hun land verlaten tussen 18 en 60.

Ja, dat geldt voor die Russen.
Maar je hebt het over Oekraïners, en die verdedigen toch hun land om nog meer Bucha toestanden te vermijden en om niet onder een dictator te moeten leven of hun taal verboden te zien worden?
Onder Russische bezetting zal de Oekraïense taal en cultuur een folklore-element worden. Russisch als officiële taal, Oekraïens als een Bokrijk-achtige taal, bedoeld als window dressing of eventueel toeristen aan te trekken want "kijk eens hoe multi-etnisch we zijn". China doet hetzelfde met niet-Han culturen.

Er zijn wel wat fillmpjes online te vinden over gedwongen mobilisatie en dat wordt ook door bvb. Le Monde in een recent artikel erkend dat er recruteerders af en toe geweld gebruiken.
Ja ik ken de situatie, het ging mij niet om de info.
Maar de poster gaf nog een heleboel extra info waardoor ik benieuwd was naar de bron.
Ik wou die wat van naderbij bekijken :-)

Dat had je in 1939 bijvoorbeeld niet. En toen waren er ook mensen die de dienstplicht wilden ontvluchten. Slechts per uitzondering mogen Oekraïense mannen hun land verlaten tussen 18 en 60.
Deze week met een Oekraïner gesport die 10.000 usd betaald heeft aan een grenswacht...
De eerste 2 jaar kon je makkelijker aan medische uitzondering geraken bij de juiste dokter, maar dat lukt blijkbaar niet meer.

China doet hetzelfde met niet-Han culturen.
Ik denk dat China vrij analytisch bekeken heeft wat op lange termijn werkt en niet werkt qua maatschappelijke rust in de wereld...
Cfr India/Pakistan, Tsjetsjenië in Rusland, Israël/Palestina etc. versus bv. Japan...

Ik ben een groot criticus van de vele plannen van Defensie maar als het goed is mag het ook gezegd worden.
Defensie zou plannen hebben om SAMP/T batterijen aan te kopen volgens Franse bronnen is het enkel wachten op een nieuwe federale regering om de handtekeningen te zetten. Een zeer capabel systeem dat bovendien ook nog eens van Europese oorsprong is.
https://armyrecognition.com/news/ar...s-samp-t-over-u-s-patriot-for-its-air-defense
Dit komt in navolging van het opnieuw aanschaffen van Mistral manpads vorig jaar samen met andere Europese partners.

Uit nieuwsgierigheid wat zitten opzoeken over dat SAMP/T NG platform en op een infofiche terecht gekomen van de fabrikant. Moest even lachen toen ik het volgende las bij de specs van de ASTER-raket: "Unique PIF-PAF Technology" :)

Laatst bewerkt:
Kadirov gaat (zo beweert hij) wraak nemen op Oekraïne voor ne drone die op zijn grondgebied is gevallen.

Is dit alleen mijn mening en zie ik spoken of ???? Want naar mijn mening is Kadirov de grootste blaaskaak allertijden. Hij doet een beetje stoer, schept op over zijn ENORM leger en hij rijdt af en toe eens rond in zo'n draak van een Tesla Truck.

Wat hij echter echt doet? Als die ne Oekraïner nog maar in de verte ziet staan is hij volgens mij de eerste die "rap rap" gaat lopen om zijn eigen leven te redden. Held! :cheer:

Terug
Bovenaan