Mogen ook niet vergeten dat Oekraïne een belangrijke graan leverancier is voor ons. Als Rusland de kustlijn veroverd zie ik onze voedselprijzen ook de hoogte in gaan.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Tenzij de EU terug gaat praten met Poetin en de relaties gaan verbeteren. Uit noodzaak.Mogen ook niet vergeten dat Oekraïne een belangrijke graan leverancier is voor ons. Als Rusland de kustlijn veroverd zie ik onze voedselprijzen ook de hoogte in gaan.
Tenzij de EU terug gaat praten met Poetin en de relaties gaan verbeteren. Uit noodzaak.
Met de billen bloot.Van gezichtsverlies gesproken...
Ik vind dat de eu nooit akkoord zou mogen gaan met terreinverlies voor Oekraïne.Ik zie Trump ook wel praten met Poetin en Zelensky om zo snel mogelijk een eind te maken aan het conflict, met wellicht verlies van terrein voor Oekraïne , de vraag is of de EU daarin meegaat.
Ik vind dat de eu nooit akkoord zou mogen gaan met terreinverlies voor Oekraïne.
Trump en putin zullen dit wel willen
. Het enige positieve is dat de oorlog hopelijk snel zal voorbij zijn maar de prijs zal ongetwijfeld pijnlijk worden. Europa de praatbak waar iedereen kan overlopen, we zijn er op vooruit aan het gaan...Ik begrijp je standpunt en ook dat europa om militair vlak weinig voorstelt zonder de VS.En wie gaat daarvoor vechten in de EU? EU heeft nu al geen productie capaciteit om Oekraïne te bedelen.
EU is nu volledig geïsoleerd, want de andere Westerse landen gaan altijd de Angelsaksiche stroom volgen ipv de Europese.
Er zal veel poeha gesproken worden maar EU zal echt niet tegen de VS in gaan.
Als Europa een tandje wilt bijsteken moet het dat doen door zo weinig Amerikaans wapentuig nog te kopen.Yeah hier gaan wij vrees ik ook slecht uitkomen. In principe zouden wij tandje moeten bijsteken als de Amerikanen beslissen steun te stoppen. Maar dat gaat 1) wil vereisen, 2) moeilijk zijn en 3) geld kosten. De gemakkelijkste uitweg is waarschijnlijk doen alsof we zelf tot de beslissing gekomen zijn dat we "onderhandelde vrede willen" (lees; Putin zijn zin geven) maar het gaat zo doorzichtig als wat zijn dat we niet durven, kunnen of willen en dan wint Putin nog is want dan hollen we effectief Amerika achterna en volgen we hen gewoon in hun foreign pollicy. Dan zijn we zoals hij beweert hun schoothondje en als hij dat dan genoeg blijft herhalen gaan we het hoe langer hoe meer zelf beginnen geloven. Als we dan nog wat blijven stemmen op eurosceptische partijen zodat we op Europees vlak zelfs niet meer sterker kunnen worden en eerder zwakker worden gaat die propagande op termijn een soort selffulfilling prophecy worden.
Wie is wij? Ik vrees (maar ik hoop van niet) dat onze leiders dit doodleuk wel gewoon gaan toestaan. En wat gaan jij en ik daar dan aan (kunnen) doen? (In eerste instantie) just niks hé?Ik begrijp je standpunt en ook dat europa om militair vlak weinig voorstelt zonder de VS.
maar als we dit toestaan, wat zal er daarna volgen?
Europa heeft jaren zijn legers verzwakt voor het sociale..
Niet alleen belangrijk vanuit strategisch oogpunt om de afhankelijkheid te verminderen.Als Europa een tandje wilt bijsteken moet het dat doen door zo weinig Amerikaans wapentuig nog te kopen.
En niet te vergeten: chips, chips en nog eens chips.Niet alleen belangrijk vanuit strategisch oogpunt om de afhankelijkheid te verminderen.
Maar ook naar werkgelegenheid en kennis- en maakeconomie toe.
Toeleveringsketen voor militaire bedrijven kan een hele economie aandrijven.
Men zat bvb altijd groot te doen over de luchtvaartkennis die we hebben / hadden (SABCA etc). Maar hoeveel schiet daar nog van over? We hadden bvb in België kennis en productie van drones kunnen opzetten.
Een bedrijf als Philips had 3-4 fabrieken en ontwikkelcentra in België: weg! De auto industrie zijn we op 20 jaar ook grotendeels kwijt geraakt.
Waar, maar we mogen Europa toch ook niet onderschatten. We hebben de leidende Fab machine maker (ASML), we hebben ook in België heel wat kennis in huis met IMEC, Zeiss is ook leidend op gebied van spiegels voor deze machines.En niet te vergeten: chips, chips en nog eens chips.
Zolang we daar niet zelfvoorzienend kunnen zijn gaat het weinig uitmaken of we in Europa wel of niet onze eigen drones produceren.
Heeft nog 2 maanden om iets te forceren, daarna zou de oorlog gedaan zijn op 1 dag. Blijkbaar .Poetin heeft nog geen zin om de oorlog te beëindigen:
![]()
Russia strikes Kyiv in huge drone attack hours after Trump win
Attack on Ukrainian capital lasts eight hours with five districts hit and high-rise building set on firewww.theguardian.com