Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Opnieuw een massale luchtaanval met kritische infrastructuur als hoofddoel. Ik vraag me af ... als Polen zijn straaljagers in Oekraïens luchtruim stuurt om mee te helpen om Russische kruisraketten neer te halen, zou Rusland dat als een oorlogsverklaring zien?

Opnieuw een massale luchtaanval met kritische infrastructuur als hoofddoel. Ik vraag me af ... als Polen zijn straaljagers in Oekraïens luchtruim stuurt om mee te helpen om Russische kruisraketten neer te halen, zou Rusland dat als een oorlogsverklaring zien?
en is de vraag boeiend in de zin dat wij hier al drie jaar in de broek doen voor de Russen want we zouden toch eens de borst kunnen stoten? :s

Biden geeft Oekraïne toestemming om langeafstands-ATACMS te gebruiken in de regio Koersk. Too little, too late, too few?
Hoe reageert putin als deze 'nieuwe' rode lijn overschreden wordt?
Artikeltje van paar maand terug.
https://www.bbc.com/news/articles/crrlr87e5elo

Moscow, he said, would view that as the “direct participation” of Nato countries in the war in Ukraine.

“It would substantially change the very essence, the nature of the conflict,” the Kremlin leader continued.
“This will mean that Nato countries, the USA and European states, are fighting with Russia.”

Had dat niet te maken met de bemerking van Biden een tijdje geleden dat als de Russen nog verder de energieinfrastructuur zouden aanvallen dat hij ze dan deze mogelijkheid zou geven. Of op zijn minst dit het voor de Amerikanen zou rechtvaardigen?

Wat met de massale aanval van vandaag de trigger kan geweest zijn om de goedkeuring nu effectief te geven (denk niet dat het een move is zodanig dat Trump niet meer terug kan)

Ik dacht dat ergens eens gelezen te hebben...

De toestand van Oekraïne is op alle vlakken uitzichtloos. De raketten zullen zeker doelen in de grensregio van Rusland kunnen treffen, maar ik vrees dat het al bij al weinig effect zal hebben. Het buitenlands beleid van de Biden-administratie is een pure katastrofe.

Biden geeft Oekraïne toestemming om langeafstands-ATACMS te gebruiken in de regio Koersk. Too little, too late, too few?
Heb je een bron dat dit enkel voor Koersk zou gelden? Hetgeen ik vind spreekt men steeds over "Rusland".

Is natuurlijk te laat wat mij betreft, maar soit, tijd om de Russen een koekje van eigen deeg te geven en elk doelwit dat ietwat bedraagt aan de oorlogseconomie plat te gooien.
-GRAU munitiedepots
-oliedepots
-olieraffinaderijen
-chemische fabrieken
-elektrische distributiecentra
-niet-nucleaire energiecentrales

Des te meer schade aan die infrastructuur des te beter. Liefst van al ook de gasinfrastructuur te vernietigen. Gazprom heeft de gasleveringen aan Oostenrijk gestopt door een juridisch geschil, dus nu schieten alleen de Poetin-vrienden van Slovakije en Hongarije over, ideaal om die terug in het gareel te laten lopen.

Heb je een bron dat dit enkel voor Koersk zou gelden? Hetgeen ik vind spreekt men steeds over "Rusland".

Is natuurlijk te laat wat mij betreft, maar soit, tijd om de Russen een koekje van eigen deeg te geven en elk doelwit dat ietwat bedraagt aan de oorlogseconomie plat te gooien.
-GRAU munitiedepots
-oliedepots
-olieraffinaderijen
-chemische fabrieken
-elektrische distributiecentra
-niet-nucleaire energiecentrales

Des te meer schade aan die infrastructuur des te beter. Liefst van al ook de gasinfrastructuur te vernietigen. Gazprom heeft de gasleveringen aan Oostenrijk gestopt door een juridisch geschil, dus nu schieten alleen de Poetin-vrienden van Slovakije en Hongarije over, ideaal om die terug in het gareel te laten lopen.
Ds liveblog:

Biden zal Oekraïne toestaan om Rusland te treffen met langeafstandsraketten​

Twee maanden voor het einde van zijn ambtstermijn heeft de Amerikaanse president Joe Biden het Oekraïense leger toegelaten om het ATACMS-systeem te gebruiken in de Koersk-regio, in het westen van Rusland. Daar vechten Oekraïense troepen tegen Russische en Noord-Koreaanse militairen.

Ds liveblog:

Twee maanden voor het einde van zijn ambtstermijn heeft de Amerikaanse president Joe Biden het Oekraïense leger toegelaten om het ATACMS-systeem te gebruiken in de Koersk-regio, in het westen van Rusland. Daar vechten Oekraïense troepen tegen Russische en Noord-Koreaanse militairen.
Hij geeft toestemming om ze te gebruiken, maar is er al een levering? Stel dat die levering pas kan gebeuren wanneer Trump aan de macht is en die daar geen zin meer in heeft... .

Hij geeft toestemming om ze te gebruiken, maar is er al een levering? Stel dat die levering pas kan gebeuren wanneer Trump aan de macht is en die daar geen zin meer in heeft... .

Ze hebben die raketten en lanceerinstallaties al in hun bezit. Het gaat om de ATACMS raketten met een bereik van 3 a 400 km dat ze in het Koersk Oblast mogen gebruiken.

Ds liveblog:

Lijkt mij een foutieve vertaling (wie had dat nu verwacht van een Belgische krant...). Alle Engelstalige nieuwssites zeggen dat Biden de beperkingen heeft laten vallen nadat Rusland 50.000 troepen, inclusief Noord-Koreaanse troepen, heeft verzamelt in de Koersk Regio. Nergens vind ik terug dat ze enkel in Koersk ingezet zouden mogen worden.

edit: NYT zegt inderdaad dat het enkel gebruikt mag worden "om troepen in Koersk te verdedigen" maar dat is ook de enige nieuwssite die ik kan vinden.

Lijkt mij een foutieve vertaling (wie had dat nu verwacht van een Belgische krant...). Alle Engelstalige nieuwssites zeggen dat Biden de beperkingen heeft laten vallen nadat Rusland 50.000 troepen, inclusief Noord-Koreaanse troepen, heeft verzamelt in de Koersk Regio. Nergens vind ik terug dat ze enkel in Koersk ingezet zouden mogen worden.

edit: NYT zegt inderdaad dat het enkel gebruikt mag worden "om troepen in Koersk te verdedigen" maar dat is ook de enige nieuwssite die ik kan vinden.
Het zal in dat geval niet lang duren vooraleer vette doelwitten in Rusland worden getroffen.

Na VS geven ook Frankrijk en VK toestemming om langeafstandsraketten in te zetten tegen Rusland

Het zal in dat geval niet lang duren vooraleer vette doelwitten in Rusland worden getroffen.
Indien het waar is dat het VK en Frankrijk ook toestemming hebben gegeven om die wapens in te zetten in Rusland zal dit natuurlijk ook de druk verhogen op Scholz om Taurus te leveren.

Indien het waar is dat het VK en Frankrijk ook toestemming hebben gegeven om die wapens in te zetten in Rusland zal dit natuurlijk ook de druk verhogen op Scholz om Taurus te leveren.
Als hij niet zal doen, zal zijn opvolger (Merz?) dat wel doen maar dan is het weer wachten tot in maart.

Als hij niet zal doen, zal zijn opvolger (Merz?) dat wel doen maar dan is het weer wachten tot in maart.
Ik heb de politieke farce in Duitsland niet echt gevolgd en ik spreek er ook niet echter over met Duitse vrienden maar komen er geen nieuwe verkiezingen? Lijkt mij een gevaarlijk spelletje gezien de AfD het niet slecht deed in Oost-Duitsland, combineer dat met nog wat meer Russische desinformatie-campagnes en eventueel wat sabotage acties en je hebt plots een hoop Poetin-verstehers die aan de touwtjes trekken.

Sooo... are we at war with russia? :unsure: ?
Ik heb toch ook een dubbel gevoel:
- Hoera, eindelijk mogen ze iets meer doen dan 'net genoeg wapens om de Rus niet teveel pijn te doen!'
- Volgt er nadien een grote reactie op bijvoorbeeld Kiev of, stel je voor, een EU land en zijn we genoeg voorbereid?

Terug
Bovenaan