Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Tijd om snel grote voorraden wc-papier in te slaan dus? :unsure:

Lijkt me ook wel wat voorbarig. We weten het nooit zeker, natuurlijk, maar Rusland heeft toch gewoon niet de militaire capaciteit om nu nog een front te openen.
Langs de andere kan mag men nooit de vijand onderschatten.

Lijkt me ook wel wat voorbarig. We weten het nooit zeker, natuurlijk, maar Rusland heeft toch gewoon niet de militaire capaciteit om nu nog een front te openen.
Lijkt me ook niet. Een laatste poging nog van Team Biden om nog iets te forceren. Wanneer Trump de leider wordt, zitten we in een andere realiteit. Mss een bevriezing van het conflict.

De VS heeft ook niet zoveel goesting om te gaan bloeden voor Europa, denk ik. Die shift is ook al langer bezig. Als er al gevochten wordt, zal dat door Europeanen gedaan moeten worden. Rusland heeft niet de militaire capaciteit om de Polen, Roemenen, Finnen, Balten, Zweden, ... te gaan bestrijden. Toch niet zolang Oekraïne niet verzekerd is en de militaire heropbouw niet is gebeurd. En tegen het zover is zitten we weer in een heel ander tijdperk. Misschien een post-Poetintijdperk, want zo jong is die knaap nu ook weer niet.

Maar als je de situatie vanuit een ander perspectief bekijkt zijn we al in oorlog met Rusland, maar dan met andere middelen. Net bericht binnen: twee datakabels beschadigd tussen Finland & Duitsland en Litouwen & Zweden. Vorig jaar ook al, maar dat zou per ongeluk (?) door een Chinees schip zijn gebeurd.

Kan toch geen toeval zijn

En zaterdag dit, had zich blijkbaar tegen de oorlog uitgesproken.

Moet toch raar zijn als je daar in Rusland voor de dienst bouwnormen werkt.
"Ja goed, het aantal huisbranden is in dalende lijn dus onze recente update qua brandveiligheid lijkt zijn vruchten af te werpen.
Nu, we zien recent wel een sterke piek in het aantal mensen die uit gebouwen te pletter vallen. Klaarblijkelijk is 1m10 minimum hoogte voor een ballustrade onvoldoende, wij adviseren dit te verhogen tot 1m60. Verder dienen raamkozijnen van degelijke makelij te zijn.
Tenslotte raden wij aan de training 'veilig werken op hoogte' te laten volgen voor functies die regelmatig in contact komen met de president."

Het ergert me dat poetin alles mag, raketten afvuren vanuit Rusland naar Oekraïne (ook raketten van andere landen gebruiken), buitenlandse soldaten maar Oekraïne zou niets mogen doen.
Wat een lafaard!

Laatst bewerkt:
Mogen wij de sabotage van datakabels geen escalatie vinden?
Hopelijk gaat de volgende Bondskanselier wel krachtiger optreden en Taurus raketten leveren.

Mja we zullen zien, Nordstream was waarschijnlijk ook gewoon Oekraïne terwijl de algemene toon hier direct Rusland was.

Ja, en de maanlandingen zijn opgenomen in een studio in Hollywood...
Als je met zo'n claims komt kan je misschien met wat bronnen komen? Want buiten wat Pro-Russische stemmen heb ik geen enkel dossier zien verschijnen dat er op zou wijzen dat Oekraïne verantwoordelijk zou zijn.

Wat ik wel heb gezien zijn verschillende argumenten die de claims van onze Poetin-lovers weerleggen.
a) Een gewoon schip pal boven de locatie van de pijplijnen leggen is nagenoeg onmogelijk, eerst en vooral omdat de locatie van de pijpleiding niet staat aangegeven met neon pijlen en verkeersborden. Weet je wie wel informatie heeft over de locatie van die pijpleidingen? Gazprom.
b) Professionele diepzeeduikers hebben al aangegeven dat het onmogelijk is om de apparatuur die men nodig heeft om zo'n duik uit te voeren, mee te nemen op een zeiljacht van de grote van waaruit de sabotage zou zijn uitgevoerd.
c) Om voldoende decompressie te kunnen hebben tijdens zo'n duik zou een enkele rit 2 uur duren, een onderzoek van het Duitse ARD wijst erop dat het nagenoeg onmogelijk is om al die tijd boven een pijpleiding te hangen zonder dat dit opvalt gezien de grote hoeveelheid patrouilleschepen en oorlogsschepen in de regio, laat staan doorvarend economisch verkeer.
d) Op die diepte heeft men een sonar nodig om de pijpleiding te vinden, een sonar die het eerder vermelde zeiljacht niet had.
e) Het is alleen de Duitse overheid geweest die een mogelijke dader hebben aangewezen, Deense en Zweedse onderzoeken hebben nooit ergens toe geleid ondanks dat de sabotage acties veel dichter bij hun gebieden zijn gebeurd dan bij de Duitse.
f) Hoewel de vermeende daders uit het Duitse onderzoek duikinstructeurs waren, had geen van hen ervaring met diepzeeduiken en ook niet met explosieven.
g) Waarom zou Oekraïne dergelijke gevaarlijke onderneming proberen uit te voeren, terwijl het evengoed pijpleidingen en boosterstations in Oekraïne kan opblazen? Het enige dat ze dan moeten doen is zeggen dat het Russische raketten waren die de infrastructuur hebben vernield?
h) In September vorig jaar werd een hooggeplaatste militair (Carsten L.) bij de BND gearresteerd omwille van spionageactiviteiten voor Rusland. Een pittig detail, een paar maanden voor zijn arrestatie (December 2022) werd hij gepromoveerd naar een functie waarin hij verantwoordelijk was voor de background-checks van nieuwe inlichtingenofficieren.

On-topic:
Vandaag is de duizendste dag van de speciale militaire operatie en dus hebben deze morgen Oekraïense drones een aanval hebben uitgevoerd op het 67ste GRAU munitiedepot met spectaculair vuurwerk tot gevolg.

Als je met zo'n claims komt kan je misschien met wat bronnen komen? Want buiten wat Pro-Russische stemmen heb ik geen enkel dossier zien verschijnen dat er op zou wijzen dat Oekraïne verantwoordelijk zou zijn.

Maw, men weet het niet. En dus net zoals in het geval waar ik op reageerde is het mss beter wat voorzichtig te zijn ipv af te komen met "dat is een escalatie".

Wat ik wel heb gezien zijn verschillende argumenten die de claims van onze Poetin-lovers weerleggen.
a) Een gewoon schip pal boven de locatie van de pijplijnen leggen is nagenoeg onmogelijk, eerst en vooral omdat de locatie van de pijpleiding niet staat aangegeven met neon pijlen en verkeersborden. Weet je wie wel informatie heeft over de locatie van die pijpleidingen? Gazprom.
b) Professionele diepzeeduikers hebben al aangegeven dat het onmogelijk is om de apparatuur die men nodig heeft om zo'n duik uit te voeren, mee te nemen op een zeiljacht van de grote van waaruit de sabotage zou zijn uitgevoerd.
c) Om voldoende decompressie te kunnen hebben tijdens zo'n duik zou een enkele rit 2 uur duren, een onderzoek van het Duitse ARD wijst erop dat het nagenoeg onmogelijk is om al die tijd boven een pijpleiding te hangen zonder dat dit opvalt gezien de grote hoeveelheid patrouilleschepen en oorlogsschepen in de regio, laat staan doorvarend economisch verkeer.
d) Op die diepte heeft men een sonar nodig om de pijpleiding te vinden, een sonar die het eerder vermelde zeiljacht niet had.
e) Het is alleen de Duitse overheid geweest die een mogelijke dader hebben aangewezen, Deense en Zweedse onderzoeken hebben nooit ergens toe geleid ondanks dat de sabotage acties veel dichter bij hun gebieden zijn gebeurd dan bij de Duitse.
f) Hoewel de vermeende daders uit het Duitse onderzoek duikinstructeurs waren, had geen van hen ervaring met diepzeeduiken en ook niet met explosieven.
g) Waarom zou Oekraïne dergelijke gevaarlijke onderneming proberen uit te voeren, terwijl het evengoed pijpleidingen en boosterstations in Oekraïne kan opblazen? Het enige dat ze dan moeten doen is zeggen dat het Russische raketten waren die de infrastructuur hebben vernield?
h) In September vorig jaar werd een hooggeplaatste militair (Carsten L.) bij de BND gearresteerd omwille van spionageactiviteiten voor Rusland. Een pittig detail, een paar maanden voor zijn arrestatie (December 2022) werd hij gepromoveerd naar een functie waarin hij verantwoordelijk was voor de background-checks van nieuwe inlichtingenofficieren.

On-topic:
Vandaag is de duizendste dag van de speciale militaire operatie en dus hebben deze morgen Oekraïense drones een aanval hebben uitgevoerd op het 67ste GRAU munitiedepot met spectaculair vuurwerk tot gevolg.
Er zijn geen bewijzen maar het is wel zo dat het motief er niet was voor Rusland en wel voor Oekraïne. Als het Rusland was dan zou het al een soort false flag operatie moeten zijn waarbij ze zichzelf pijn doen in de hoop dat Oekraïne de schuld krijgt. Niet onmogelijk maar indien het dit is hebben ze wel heel weinig gedaan om te doen uitschijnen dat het Oekraïne is.

Maw, men weet het niet. En dus net zoals in het geval waar ik op reageerde is het mss beter wat voorzichtig te zijn ipv af te komen met "dat is een escalatie".
Grappig dat net jij zegt dat we voorzichtig moeten zijn, terwijl jij het bent die zegt die zegt dat het waarschijnlijk gewoon Oekraïne was zonder ook maar enig bewijs of argument terwijl ik, zoals gewoonlijk, weer een halve thesis neerpen.

Ook een leuke link die je gepost hebt, dat stuk riooljournalistiek heb ik ook gelezen en het onderzoek door ADR dat ik in mijn eerste post vermelde was een rechtstreek gevolg daarvan. Misschien er ook wel even bij vermelden dat dat rapport meerdere opties had voorgelegd inclusief een Russische onderzeeër en een Russisch onderzoeksschip dat in de dagen voorheen verdachte manoeuvres uitvoerden boven de pijpleiding.

misscchien wat meer info gezien niet iedereen de reddit app (wil) hebben.

Putin heeft een decreet ondertekend met nieuwe voorwaarden waarmee nucleaire wapens ingezet zouden kunnen worden.

De situatie nu in Ukraine is opeens voldoende om het gebruik ervan te rechtvaardigen.

Grappig dat net jij zegt dat we voorzichtig moeten zijn, terwijl jij het bent die zegt die zegt dat het waarschijnlijk gewoon Oekraïne was zonder ook maar enig bewijs of argument terwijl ik, zoals gewoonlijk, weer een halve thesis neerpen.

Je hebt evenveel bronnen gegeven als ik hoor, exact nul. Het is niet omdat een jij een hoop tekst neerpent dat dat iets wil zeggen. ( en ik zou The Guardian nu niet direct riooljournalistiek noemen)

Ook een leuke link die je gepost hebt, dat stuk riooljournalistiek heb ik ook gelezen en het onderzoek door ADR dat ik in mijn eerste post vermelde was een rechtstreek gevolg daarvan. Misschien er ook wel even bij vermelden dat dat rapport meerdere opties had voorgelegd inclusief een Russische onderzeeër en een Russisch onderzoeksschip dat in de dagen voorheen verdachte manoeuvres uitvoerden boven de pijpleiding.
Ja, dus zoals ik zei.. dat men het niet weet. ( of misschien weet "men" het wel, maar wij al zeker niet.)

Snel nog WWIII laten escaleren voordat Trump aan de macht komt?
In 24 uur zijn we gegaan van "Zelensky zegt dat de oorlog snel moet eindigen door onderhandeling met Trump" naar "Oekraine dat nu een lange afstands raket van de VS opstuurt naar Rusland".
Of is het om Oekraine sterker aan de tafel te brengen?

Laatst bewerkt:

Putin heeft een decreet ondertekend met nieuwe voorwaarden waarmee nucleaire wapens ingezet zouden kunnen worden.

De situatie nu in Ukraine is opeens voldoende om het gebruik ervan te rechtvaardigen.

Het inzetten van kernwapens blijft een zelfmoordmissie, ongeacht er (weeral) een nieuw decreet ondertekend is of niet.

Terug
Bovenaan