Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Der Spiegel heeft ook net een nieuw artikel over nordstream.
En het is anekdotisch maar op een kanaal met redelijk wat gerespecteerde onderzoekers(telegraph journos, moklasen, John helin, osinttechincal, defmon, enz) is de mening toch al een tijdje dat Oekraïne wel eens verantwoordelijk kan zijn.

Valt zoveel meer te schrijven en linken maar Telenet ligt plat en m'n leven is dit jaar veel te druk.
Ik vind er nu niet echt veel nieuwe informatie in eerlijk gezegd. Het enige echte nieuwe dat er in staat is de naam van iemand die steeds ontkent heeft dat hij er bij betrokken was maar toegeeft dat hij wel achter de actie staat. En verder zegt er iemand dat hij mee betrokken was bij de actie maar kan dit op geen enkele manier hardmaken. Alles dat die man zegt kan jan en alleman vinden op het internet en voor de rest heeft Der Spiegel hun verhaal gewoon wat verder aangekleed. Dezelfde probleempunten die ik eerder al aanhaalden zijn onbeantwoord gebleven.

Ik zou John Helin, Osinttechnical en Defmon nu ook geen analisten noemen. Ze zijn vooral een centrale bron van informatie maar zij doen bar weinig eigen analyses in tegenstelling tot Tatarigami bijvoorbeeld.
Edit : nog een paar recente evoluties, buiten ATACMS toestemming is er deze maand ook toestemming voor Amerikaanse techniekers om in ua te werken (f-16, patriot,... onderhoud), heeft de VS gisteren beslist van anti-personeels mijnen te leveren (gebruik enkel in de donbas en buiten woongebieden) en zou vandaag toestemming gegeven zijn om stormshadow ook in RU te gebruiken (werd door de VS geblokkeerd omdat het Amerikaanse onderdelen heeft)
Wat zou er nu gebeurd zijn met SCALP? Le figaro had het bericht waarin ze zeiden dat zowel het VK als Frankrijk toestemming hadden gegeven voor de inzet van kruisraketten tegen Rusland praktisch onmiddellijk verwijderd. Storm Shadow is nu officieel bevestigd maar wat met SCALP?

Ik geef Trump het voordeel van de twijfel. Inderdaad veel zaken zijn restanten vanuit het Bush-tijdperk, maar u kan toch niet ontkennen dat het American leadership onder president Biden serieus gezichtsverlies heeft geleden?

- een katastrofale terugtrekking uit Afghanistan
- Russische invasie van Oekraïne
- Israël-Hamas-Hezbollah oorlogen

Altijd weer gaat Poetin een stapje verder zonder dat er iets aan wordt gedaan.

Sorry hoor, maar als Westen hebben wij niet krachtdadig genoeg opgetreden en als machtigste NATO-lid is dit zeker de schuld van Biden.
oké, dus... uit je lijstje van drie die moeten bewijzen dat het "American leadership onder Biden serieus gezichtsverlies heeft geleden" en dat het "de schuld is van Biden" blijkt er geen enkele onder Biden te zijn gebeurd, maar allemaal onder Trump.
Dat klopt, maar je kan toch niet ontkennen dat de timing zeer slecht was?
De timing... van Trump. De schuld van Biden?

Wat zou er nu gebeurd zijn met SCALP? Le figaro had het bericht waarin ze zeiden dat zowel het VK als Frankrijk toestemming hadden gegeven voor de inzet van kruisraketten tegen Rusland praktisch onmiddellijk verwijderd. Storm Shadow is nu officieel bevestigd maar wat met SCALP?

Lijkt me dat die samen ingezet worden en in de pers gewoon allemaal SS genoemd worden? Buiten hier en daar een pr foto met een Franse vlaggetje op zijn die exact hetzelfde.
Er was eerder deze maand nog melding van een nieuwe Franse levering.

De timing... van Trump. De schuld van Biden?
Inderdaad, timing volgens Trump.

Dan kan je nog zeggen dat Biden daarna zelf een andere timing had kunnen invoeren, maar dan hadden de republikeinen daar weer keihard op zitten klagen. Iedere soldaat die na die datum nog zou overlijden in Afghanistan zou Biden persoonlijk de schuld voor krijgen. Men zou het waarschijnlijk aangrijpen om een impeachment procedure te starten.
(Denk maar hoe lang men bezig is geweest met Hillary Clinton over de doden in Benghazi)
Trump had de terugtrekking op het einde van zijn termijn zo opgezet dat het alleen maar slecht kon aflopen voor Biden.

Rusland escaleert intussen verder met eerste lancering ICMB (non-nuclear welteverstaan)

Ukraine Says Russia Used an ICBM as War Ratchets Up Further
  • Russia launched ICBM from its Astrakhan region, Ukraine says
  • Oil jumps, European futures fall on news about strike

(Bloomberg) -- Russia launched an intercontinental ballistic missile at the central Ukrainian city of Dnipro, according to Ukraine’s Air Force command, in what would be a further major escalation of hostilities and an alarming signal to Kyiv’s Western backers.
The strike, if confirmed, would appear to be the first use of an ICBM in combat since the weapon was developed at the inception of the Cold War. The missile was launched from Astrakhan by the Caspian Sea, a distance of more than 1,000 kilometers (620 miles), according to Ukraine.
Oil and gold rose and stocks fell on news of the ICBM’s use, which came as part of a larger missile barrage targeting central Ukraine early on Thursday.
Kremlin spokesman Dmitry Peskov referred questions about the launch of an ICBM to Russia’s Defense Ministry, while separately saying that Moscow takes a “responsible position” to avoiding nuclear conflict, the state-run Tass news agency reported.
The launch of an ICBM, which has a range of more than 5,000 kilometers and is primarily designed to deliver nuclear weapons, would mark a significant step up in Moscow’s attacks and send a stark signal to Kyiv’s allies after Ukraine used US and UK long-range missiles on Russia.
Meanwhile, President Vladimir Putin has lowered the threshold for the use of Russia’s nuclear arsenal as President Joe Biden reversed course and allowed Ukraine to use US-supplied ATACMS missiles to strike Russia. Ukraine also used UK-made Storm Shadow missiles against Russian targets.
“It’s a very dangerous position that the outgoing administration is taking,” Peskov said of the US decision, according to Tass. “There is a new escalation happening.”
Members of President-elect Donald Trump’s circle have taken a similar stance, criticizing the Biden administration’s approach as leading to a spiral of escalating attacks.
An ICBM would be an expensive way to cause damage. The cost of the US Air Force’s new Sentinel intercontinental ballistic missile, developed to replace the 1970s-era Minuteman, has risen to as much as $162 million apiece, Bloomberg News reported earlier this year.

Heel erg precies zijn die ICBM's niet, dus een echte meerwaarde heeft dit niet. Staat dan wel in de geschiedenisboeken als de eerste ICBM die werd gelanceerd op een vijandelijke partij in een conventionele oorlog. Dat dan weer wel. Symbolisch, maar geen nieuwe fase waarin en masse ICBM's worden afgevuurd op Oekraïne omdat die dingen peperduur zijn en onzinnig voor het leveren van een conventionele payload.

Ik veronderstel dat de VS hier wel van werd verwittigd bij lancering, want alle early warningsystemen staan op rood als zo'n lancering wordt waargenomen.

De US (en andere kernmachten en grote mogendheden) weten dat toch direct als Rusland een ICBM in de lucht schiet?

Trouwens zo'n ICBM is toch geen klein ding dus als dat ergens in een stad neerkomt kan dat toch nog veel schade aanrichten me dunkt.

Kan men (US, EU, ...) zien dat zo'n ICBM geen kernkop aan boord heeft?
Dit lijkt weer wel een zeer gevaarlijk spelletje van de Russen.

Daarnaast wordt ook weer op totale wanhoop van de Russen: intercontinentale raket lanceren om je buurland op een paar honderd kilometer aan te vallen.
Lijkt me ook zo ongeveer de laatste escalatie die ze nog kunnen doen voor kernwapens of chemische wapens.

Kan men (US, EU, ...) zien dat zo'n ICBM geen kernkop aan boord heeft?
Dit lijkt weer wel een zeer gevaarlijk spelletje van de Russen.

Daarnaast wordt ook weer op totale wanhoop van de Russen: intercontinentale raket lanceren om je buurland op een paar honderd kilometer aan te vallen.
Lijkt me ook zo ongeveer de laatste escalatie die ze nog kunnen doen voor kernwapens of chemische wapens.
Er bestaan afspraken bij het lanceren van die wapens, dus ik denk dat het Kremlin wel heeft gebeld met het Pentagon dat die lancering zou plaatsvinden.

Ik aanzie het als macho gedrag/spierballen gerol zo van "zie is dat onze ICBMs toch wel werken en pas op he de volgende heeft mss wel nukes aan boord".
Mss ook de reden dat de Amerikaanse ambassade in Kyiv gisteren toe was?

Ik aanzie het als macho gedrag/spierballen gerol zo van "zie is dat onze ICBMs toch wel werken en pas op he de volgende heeft mss wel nukes aan boord".
Mss ook de reden dat de Amerikaanse ambassade in Kyiv gisteren toe was?
Dat had te maken met de "massale luchtaanval uit Rusland" die achteraf een hoax was. Volgens de officiële berichtgeving toch.

Lijkt me zeer onwaarschijnijk dat ze een ICBM hebben gelanceerd. Het wordt een beetje gezien als een wapen van de laatste kans en als er een ICBM wordt gebruikt is het wel de bedoeling dat het een nucleaire warhead heeft om maximale destructie aan te richten. Tegenwoordig zijn die wapens uiterst precies. De VS zijn ook een nieuwe aan het ontwikkelen de LGM-35 Sentinel.

Laatst bewerkt:
Oekraïne beschuldigt Rusland ervan om een ICBM gelanceerd te hebben. Maar klopt dat nieuws nu?

Volgens het telefoontje dat Maria Zakharova (woordvoerster Russisch ministerie van Buitenlandse Zaken) tijdens een persbriefing kreeg, klopt het alvast.

Oekraïne beschuldigt Rusland ervan om een ICBM gelanceerd te hebben. Maar klopt dat nieuws nu?
Technisch gezien waarschijnlijk niet, maar ze hebben wel een ballistische raket(mogelijk meerdere) afgevuurd met MIRV capabiliteit.
Iets dat enkel ontwikkeld is voor kernkoppen. Of het nu een ICBM, IRBM, MRBM is doet er in de praktijk weinig toe, het signaal is hetzelfde.
Mogelijk Iraans-Noord Koreaans, nieuwe Iskander-1000 of toch een ICBM ala Topol.

Zal nog wel duidelijk worden eens ze de brokstukken opgraven en analyseren.
eerste brokstukken

https://www.reuters.com/world/ukrai...unches-intercontinental-ballistic-2024-11-21/
https://www.cbsnews.com/news/russia...kyiv-claims-icbm-dnipro-after-atacams-strike/

Two U.S. officials also told CBS News that Russia had fired a ballistic missile, not an ICBM on Thursday, with one saying it appeared to have been an intermediate range ballistic missile

Impact video's waar je duidelijk 6*6 projectielen ziet neerkomen.

Ondertussen mogen we niet vergeten dat Rusland al 3 jaar dreigt met nucleaire aanvallen en UA al evenlang bombardeert met wapens die deze capabiliteit hebben. (Iskander, kinzhal, zircon, hun kruisraketten en zelfs sommige v hun artilleriekanonnen)
Hun eis is dat het Europese vasteland geen enkele nucleair wapen mag hebben, NAVO in zn geheel moet terugtrekken tot aan Duitsland, enz enz want anders is Rusland in gevaar. (zij mogen natuurlijk wel nucleaire wapens aan onze grenzen zetten. Wit-rus, Kaliningrad,...)
Ze hebben vandaag nog gedreigd dat het volgende doelwit de NAVO luchtafweer in Polen kan zijn.

Net zoals RU de regionale hoofdsteden Zaporizhzhia en Kherson in hun grondwet hebben toegevoegd zonder ze te controleren, en hier geen halve stap van teruggekomen zijn.
Terwijl wij van 'de Krim is Oekraiens' zijn gegaan tot 'de krim, donbass zijn verloren, zapo en kherson moet onderhandeld worden.'

Iedereen heeft z'n eigen mening maar ik zie dit niet de-escaleren als we de Russen hun zin geven, integendeel.

Laatst bewerkt:
Technisch gezien waarschijnlijk niet, maar ze hebben wel een ballistische raket(mogelijk meerdere) afgevuurd met MIRV capabiliteit.
Iets dat enkel ontwikkeld is voor kernkoppen. Of het nu een ICBM, IRBM, MRBM is doet er in de praktijk weinig toe, het signaal is hetzelfde.
Mogelijk Iraans-Noord Koreaans, nieuwe Iskander-1000 of toch een ICBM ala Topol.

Zal nog wel duidelijk worden eens ze de brokstukken opgraven en analyseren.
eerste brokstukken

https://www.reuters.com/world/ukrai...unches-intercontinental-ballistic-2024-11-21/
https://www.cbsnews.com/news/russia...kyiv-claims-icbm-dnipro-after-atacams-strike/

Impact video's waar je duidelijk 6*6 projectielen ziet neerkomen.

Ondertussen mogen we niet vergeten dat Rusland al 3 jaar dreigt met nucleaire aanvallen en UA al evenlang bombardeert met wapens die deze capabiliteit hebben. (Iskander, kinzhal, zircon, hun kruisraketten en zelfs sommige v hun artilleriekanonnen)
Hun eis is dat het Europese vasteland geen enkele nucleair wapen mag hebben, NAVO in zn geheel moet terugtrekken tot aan Duitsland, enz enz want anders is Rusland in gevaar. (zij mogen natuurlijk wel nucleaire wapens aan onze grenzen zetten. Wit-rus, Kaliningrad,...)
Ze hebben vandaag nog gedreigd dat het volgende doelwit de NAVO luchtafweer in Polen kan zijn.

Net zoals RU de regionale hoofdsteden Zaporizhzhia en Kherson in hun grondwet hebben toegevoegd zonder ze te controleren, en hier geen halve stap van teruggekomen zijn.
Terwijl wij van 'de Krim is Oekraiens' zijn gegaan tot 'de krim, donbass zijn verloren, zapo en kherson moet onderhandeld worden.'

Iedereen heeft z'n eigen mening maar ik zie dit niet de-escaleren als we de Russen hun zin geven, integendeel.
De Russen verstaan alleen de taal van de macht, hoor ik hier en daar. Zware militaire nederlagen toebrengen. In alle eerlijkheid: zie jij dat nog realistisch gebeuren? Het had allemaal gekund, als men die rode lijnen van het Kremlin sneller had weggelachen. Want de nucleaire kaart is collectieve zelfmoord.

In alle eerlijkheid: zie jij dat nog realistisch gebeuren?

De Krim of bezette delen van de donbas heroveren? nee.
Maar ik zie ook geen heil in Kherson stad af te geven, onze kernwapens te verwijderen of zelfs alle steun aan UA stop te zetten.
Jij wel?

Laatst bewerkt:
De Krim of bezette delen van de donbas heroveren? nee.
Maar ik zie ook geen heil in Kherson stad af te geven, onze kernwapens te verwijderen of zelfs alle steun aan UA stop te zetten.
Jij wel?
Toegeven aan Poetin is vragen om toekomstige problemen, dat lijkt me toch vrij duidelijk. Maar hoe een onderhandeling onder druk van Trump volgend jaar gaat uitmonden in een win-win-deal is me niet duidelijk en op dit moment heeft Oekraïne niet de sterkste kaarten. Wat grond in Koersk, maar dat is het dan ook.

Er bestaan afspraken bij het lanceren van die wapens, dus ik denk dat het Kremlin wel heeft gebeld met het Pentagon dat die lancering zou plaatsvinden.
Precies dat ze elkaar effe gaan bellen.. zo van: "We gaan nu een ICBM afschieten maar wel nog zonder kernkoppen deze keer".. "Ist in orde"? :thinking: 😖

Terug
Bovenaan