Ik vind er nu niet echt veel nieuwe informatie in eerlijk gezegd. Het enige echte nieuwe dat er in staat is de naam van iemand die steeds ontkent heeft dat hij er bij betrokken was maar toegeeft dat hij wel achter de actie staat. En verder zegt er iemand dat hij mee betrokken was bij de actie maar kan dit op geen enkele manier hardmaken. Alles dat die man zegt kan jan en alleman vinden op het internet en voor de rest heeft Der Spiegel hun verhaal gewoon wat verder aangekleed. Dezelfde probleempunten die ik eerder al aanhaalden zijn onbeantwoord gebleven.Der Spiegel heeft ook net een nieuw artikel over nordstream.
En het is anekdotisch maar op een kanaal met redelijk wat gerespecteerde onderzoekers(telegraph journos, moklasen, John helin, osinttechincal, defmon, enz) is de mening toch al een tijdje dat Oekraïne wel eens verantwoordelijk kan zijn.
Valt zoveel meer te schrijven en linken maar Telenet ligt plat en m'n leven is dit jaar veel te druk.
Ik zou John Helin, Osinttechnical en Defmon nu ook geen analisten noemen. Ze zijn vooral een centrale bron van informatie maar zij doen bar weinig eigen analyses in tegenstelling tot Tatarigami bijvoorbeeld.
Wat zou er nu gebeurd zijn met SCALP? Le figaro had het bericht waarin ze zeiden dat zowel het VK als Frankrijk toestemming hadden gegeven voor de inzet van kruisraketten tegen Rusland praktisch onmiddellijk verwijderd. Storm Shadow is nu officieel bevestigd maar wat met SCALP?Edit : nog een paar recente evoluties, buiten ATACMS toestemming is er deze maand ook toestemming voor Amerikaanse techniekers om in ua te werken (f-16, patriot,... onderhoud), heeft de VS gisteren beslist van anti-personeels mijnen te leveren (gebruik enkel in de donbas en buiten woongebieden) en zou vandaag toestemming gegeven zijn om stormshadow ook in RU te gebruiken (werd door de VS geblokkeerd omdat het Amerikaanse onderdelen heeft)