Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Maar de NATO landen nemen wel duidelijk een positie in in deze oorlog, en doen daad bij woord door Oekraine te steunen en sancties op te leggen aan Rusland maar niet op een echt effectieve manier. En dat is misschien nog schadelijker voor het imago dan niets doen.
Poetin gaat nu denken: De Navo bleit en zaagt veel maar doet "niets" ..

Wie zegt dat de Navo wél iets gaat doen moest Poetin effectief een Navo land aanvallen over 5 jaar?
De kans dat hij dit doet is (miniem of zelfs) onbestaande, want Rusland heeft daar geen enkele baat bij.
+ als de Navo wél reageert is Rusland een vogel voor de kat.

Maar we zijn nu hypothetisch bezig. Gaat er dan echt ééngezindsheid zijn bij alle landen binnen de Navo?
Ik ben daar dus niet zeker van.

De noord-koreanen zijn precies letterlijk kanonnenvoer.
Ik heb er ergens wel medelijden mee. De helft is gewoon dom en/of naïef (Zo ongeveer als de gemiddelde oudere Rus van 60+ van het platteland die oprecht en gemeend geloven dat hun kinderen sterven voor een hoger keizerlijk doel)

En de andere helft weet dat ze 100% zeker gaan sterven maar ze hebben geen keuze. Ze worden gedwongen naar het front te gaan (Je bent ne arme sukkel in Noord Korea en je bent bij de gelukkigen) en daar te sterven voor hun opperste keizer.

En oeps (!) dan vergeet ik misschien nog de Noord Koreaan die wel weet dat ie sterft maar waarbij zijn (of haar?) familie in ruil daarvoor wel eten en geld krijgt en waarmee hun toekomst verzekerd is.

Laatst bewerkt:
Hoe compleet vervreemded moet het ook zijn als Noord-Koreaan om in Oekraine te gaan vechten. Naar het buitenland gaan is sowieso al een zeldzame ervaring voor de gemiddelde Noord-koreaan. Er zijn studenten die in China studeren, ambassades, mensen in hogere posities en sporters die voor hun werk wel eens in het buitenland komen, maar voor de gemiddelde mens is dat allemaal onbestaand. Om dan als soldaat ineens gedropt te worden in een land aan de andere kant van de wereld om te vechten tegen mensen waar je amper het bestaan van afwist...

Nu goed, op zich is dat historisch misschien eerder de standaard dan de uitzondering. Een Franse soldaat onder Napoleon die optrekte naar Moskou as daarvoor misschien ook nooit verder dan 20km van zijn geboortedorp geweest.

Een mensenleven is niet veel waard voor het Kremlin. Toen de Duitsers in 1941 op enkele tientallen kilometers voor de poorten van Moskou stonden hadden de Sovjets al 4,3 miljoen (!!!) manschappen verloren. Er zouden nog velen moeten vallen voor diezelfde Sovjets aan de poorten van Berlijn zouden staan. Dat is incasseringsvermogen. Ze hadden wel reserves en de deal die ze met de Japanners hadden gesloten hadden hen in staat gesteld om een tegenoffensief te beginnen in december onder leiding van Zhukov.

Maar die offervaardigheid staat en valt met de reserves die je er nog tegenaan kan gooien.

Een aanval volledig uitgevoerd met drones, uitgevoerd door operators ver van het slagveld. Moet toch een vreemde ervaring zijn als operator. Net alsof je in een computer game zit, maar je maakt wel echte slachtoffers.

Een aanval volledig uitgevoerd met drones, uitgevoerd door operators ver van het slagveld. Moet toch een vreemde ervaring zijn als operator. Net alsof je in een computer game zit, maar je maakt wel echte slachtoffers.
Straks geautomatiseerde AI-aanvallen. Losgekoppeld van menselijk oordeel. De totale ontmenselijking.

Gekke evolutie, Oekraïne gaat(of moet) meer en meer technologie inzetten om te vechten, Rusland gaat meer en meer 'human wave' tactiek toepassen met goedkope Noord Koreaanse soldaten.

Gekke evolutie, Oekraïne gaat(of moet) meer en meer technologie inzetten om te vechten, Rusland gaat meer en meer 'human wave' tactiek toepassen met goedkope Noord Koreaanse soldaten.
Dat is misschien wat kort door de bocht, beide partijen zetten in op technologie maar Rusland heeft een groot voordeel in mankracht en gebruikt het op de aloude manier van "human wave" aanvallen. Noord-Korea zou tot 100k soldaten willen sturen. Hij betaalt die prijs in bloed, maar krijgt in ruil daarvoor wel militaire hardware en knowhow (én van de overlevenden ook nog eens gevechtservaring).

Het is niet helemaal een nieuw concept, want luchtaanvallen met onbemande drones bestaat al lang. Nu dus blijkbaar ook ter land.

Zorgt ongetwijfeld voor een dissociatie, idd alsof je in call of duty zit.

Meer goed nieuws voor de Russische scheepsvaart.
Cargoschip Ursa major is gezonken in de middellandse zee. Ontploffing in de machinekamer.
Officieel op weg naar vladivostok, maar UA beweert dat ze naar Libië of Syrië op weg was.

Recentste foto toont ze met 2 grote dokkranen.

GfhUjgLWAAI5Mxk.png

Edit : blijkbaar 2 Liebherr kranen en 2 speciale luiken voor hun nieuwe nucleaire ijsbreker, dus toch op weg naar vladivostok

Laatst bewerkt:
Ik heb 1 wens en dat is dat Trump zoals beloofd spreekt met Putin en Zelsensky en zo tot het staakt het vuren komt en een compromis. Daarbij ook liefst met de nodige dreigementen aan de navo om asap hun militaire uitgaven gelijk te brengen met wat is afgesproken in de navo. Daarna mag Trump de Nobelprijs voor de vrede krijgen. Tot treurens van alle mensen die liever een verdere escalatie gezien hadden waarbij ze droomden dat Rusland door het militaire geweld zich overal uit zou terugtrekken zonder nucleaire bommen in Oekraïne te proberen etc. Sprookjes.

Uiteraard wil ik ook dat we in 2025 mogen meemaken dat Rusland de oorlog helemaal verliest. Dat zou voor mij het beste zijn wat er kan gebeuren volgend jaar. En ik ben geen Trump fan maar ik hoop dat hij er mede voor kan zorgen dat Rusland in zak en as (bijna letterlijk) zal zitten.

Terug
Bovenaan