Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Hilarisch eigenlijk, geen buitenlandse troepen in Oekraïne. Maar Rusland mag dan wel even 4 Oekraïnse provincies binnenvallen met zijn leger en opeisen als Russisch grondgebied.
Vooral qua diplomatie is dat hilarisch/hallucinant - in het kader van een oorlog m.b.t. het binnenvallen van Oekraïne, land veroveren etc. ben ik neutraler - die methode is sinds het ontstaan van de mens toegepast en bijgevolg ook gewoon aanvaard: als er een duidelijke winnaar is heeft die gewonnen.

Dat zijn ook geen eisen voor een wapenstilstand om daarna te onderhandelen over een 'evenwichtige' oplossing. Dat is hun finale eindpositie waarbij al hun eisen zijn ingewilligd.

In before Trump zegt dat dit redelijke voorwaarden zijn en de druk terug bij zelensky legt.

Dat zijn ook geen eisen voor een wapenstilstand om daarna te onderhandelen over een 'evenwichtige' oplossing. Dat is hun finale eindpositie waarbij al hun eisen zijn ingewilligd.

In before Trump zegt dat dit redelijke voorwaarden zijn en de druk terug bij zelensky legt.
Met Trump weet je het nooit. Hij heeft al veel toegevingen gedaan (of dat is toch zijn mening) aan Poetin.
Zelensky speelde dit erg slim. Als Rusland nu ASAP zegt: Niks hiervan! Dan zie ik Trump erg kwaad worden.
Die laatste bij zijn pietje ... heu "ego" pakken is het slechtste wat je kan doen. (Russische stroman of niet. Trump heeft een enorm ego hé)

Hij heeft er alle belang bij Trump eerst wat te masseren. Ik zie Poetin vooral een beetje tijd rekken en ik zie dus niet meteen bij voorbaat 'neen' zeggen (maar ook geen ja).

Laatst bewerkt:
Hoewel ik heel die situatie met een Russische kapitein zeer komisch vind, moeten we nu ook geen grote complottheorieën gaan verspreiden voorlopig. Dat een kapitein van een schip wordt gearresteerd is niet abnormaal als zijn schip betrokken is in een zwaar incident.
Onderstaande video legt het goed uit.

Inderdaad, De Solong voer dicht bij de kust (vermoedelijk voor GSM ontvangst), dus ofwel zat de kapitein (de 8-12 wacht is typisch voor de kapitein op dit soort schepen) op zijn GSM of PC terwijl de autopilot aanstond.
Ofwel is hij in slaap gevallen (minder waarschijnlijk gezien het uur van de dag) ofwel was hij dronken...

In zijn speech was het warm en koud blazen. Benieuwd hoe zijn telefoontje met Trump verloopt en de gesprekken tussen de onderhandelingsteams in Moskou.

Poetin wil het slim spelen dat is duidelijk uit zijn persconferentie.. hij zegt dat hij staakt het vuren aanvaardt maar dat zal uiteindelijk volgens zijn regels moeten gebeuren.. let maar eens op 😉

In zijn speech was het warm en koud blazen. Benieuwd hoe zijn telefoontje met Trump verloopt en de gesprekken tussen de onderhandelingsteams in Moskou.

Was wel te verwachten dat het zo'n reactie ging zijn van yes but no but yes but no.
Gewoon zeggen "nee dat willen we niet" (wat ze eigenlijk wel willen zeggen) zou verkeerd vallen bij Trump.

Poetin wil het slim spelen dat is duidelijk uit zijn persconferentie.. hij zegt dat hij staakt het vuren aanvaardt maar dat zal uiteindelijk volgens zijn regels moeten gebeuren.. let maar eens op 😉
Hij weet ook wel dat hij de best mogelijke deal kan verkrijgen via Trump (Hij wilde 100% zeker niet met Biden ne deal sluiten). Als hij alles nu vierkant zomaar zou afwijzen dan zijn we weer vertrokken voor een extra 3 jaar. Hij beseft ook dat Trump zijn ego groter is dan zijne ***. En dat scenario wil hij ook vermijden gelijk de pest.

Het is dus binnenkort een deal OR NO deal. Jammer genoeg vrees ik dat Poetin gewoon 90%+ van wat hij wenst zal verkrijgen, den Trump zich op zijn borst kan kloppen met het moto: Zie eens? Ik heb de oorlog gestopt. Zijn EGO is gestreeld en "we are ****". Dat dit dan op lange termijn nadelig is voor ... Ik heb zo'n vermoeden dat dit Trump echt worst kan schelen. Hij ligt van niks wakker buiten zichzelf.

Alle het kan nog alle kanten uit maar .. best case zal het wel allemaal meevallen in de nabije toekomst. Echter worst case? .. meh ... Ach ja als puntje bij paaltje komt heb je als gewone Jan Modaal eigenlijk toch niks te zeggen. Ik hoop gewoon dat onze kleinkinderen straks nog een leven hebben en dat op dat vlak de nieuwe wereld wel zal meevallen. Hoop doet leven.

Bwa , ik ben er toch wat positiever in, ik vermoed dat er binnenkort toch een staakt-het-vuren komt, en mss wel 1 van 4 jaar(en hopelijk nog langer). Uiteraard blaast Poetin warm noch koud nu. Proberen uit te halen wat er nog uit te halen valt. Die vredestroepen zal wel nog een probleempunt zijn. Koersk lijkt herovert, en de rest beweegt al jaren heel traag. Het is wel het moment om te onderhandelen.

Zou Rusland er minder problemen bij hebben als er niet-Westerse (lees: NAVO) vredestroepen zouden zijn? Ik kan me inbeelden dat hij niet happig is op tienduizenden NAVO-troepen in Oekraïne, maar er zijn genoeg andere landen die troepen kunnen leveren. En nee, niet Noord-Korea.

Zou Rusland er minder problemen bij hebben als er niet-Westerse (lees: NAVO) vredestroepen zouden zijn? Ik kan me inbeelden dat hij niet happig is op tienduizenden NAVO-troepen in Oekraïne, maar er zijn genoeg andere landen die troepen kunnen leveren. En nee, niet Noord-Korea.
Ik kan me moeilijk inbeelden mochten er Australische of Zuid-Koreaanse soldaten worden ingezet. Ik veronderstel dat hij gewoon niet pro-westerse soldaten wil?

Na de reactie van Trump lijkt het duidelijk dat de situatie voor Oekraïne beduidend slechter is geworden, de tactiek van Rusland gecombineerd met overwicht aan het front en een Trump die alles in een stroomversnelling tracht te brengen maakt dat de uitgangssituatie van Oekraïne best dramatisch is, de laatste kleine strohalm zal weldra ook verleden tijd zijn - denk dat ze zich best voorbereiden op een worst case scenario: Krim en de provincies kwijt, nooit NAVO lidmaatschap en mss ook nog een deal m.b.t. grondstoffen. Quasi een totaal verlies dus.

1 ding moet je Trump wel nageven: hij, en hij alleen heeft gezorgd voor deze dynamiek, ook al is die het omgekeerde van wat West -Europa zou wensen.

Terug
Bovenaan