Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Poetin kondigt eenzijdig staakt-het-vuren van drie dagen aan voor Russische feestdagen in mei.

en iets verder in het artikel:

"De Russische president heeft al wel aangegeven dat Rusland zal reageren als Oekraïne zich niet aan het staakt-het-vuren houdt."

Totaal niet te controleren, dus mogen ze gewoon doorknallen en zeggen ze dat Kyiv het staakt het vuren geschonden heeft.

Poetin kondigt eenzijdig staakt-het-vuren van drie dagen aan voor Russische feestdagen in mei.

en iets verder in het artikel:

"De Russische president heeft al wel aangegeven dat Rusland zal reageren als Oekraïne zich niet aan het staakt-het-vuren houdt."

Totaal niet te controleren, dus mogen ze gewoon doorknallen en zeggen ze dat Kyiv het staakt het vuren geschonden heeft.
Dat is gewoon windowdressing van Putin. Om o.a. aan Trump te laten zien dat hij wel voor vrede is en Oekraïne het probleem is om de oorlog te stoppen.

Dat is gewoon windowdressing van Putin. Om o.a. aan Trump te laten zien dat hij wel voor vrede is en Oekraïne het probleem is om de oorlog te stoppen.
Dit inderdaad. Trump draait en keert continu, naargelang de wind waait. Hij wil gewoon zo snel mogelijk van die oorlog af met een deal die hij kan framen als een persoonlijke overwinning. Want met hem als president was die oorlog nooit begonnen en zonder hem als president was die nooit kunnen stoppen.

Blijkt dat Trump al heeft gereageerd dat hij hier niet mee akkoord gaat en een volledig staakt het vuren wilt. Dus gaat toch niet 100% mee in het Putin verhaal. Daarnaast wilt Amerika de controle over de betwiste kerncentrale, maar Ruskand zou deze onder hun controle willen behouden.

Blijkt dat de oekrainers eveneens in de mineralen deal een aanpassing hebben verkregen dat de winsten niet gebruikt mogen worden om reeds verkregen Amerikaanse steun te vergoeden . Iers wat trump altijd eerst wou.

Nu blijkt dat Trump gaat speechen na 100 dagen presudent te zijn, ben benieuwd wat er zal gezegd worden. Een complete ommekeer zie ik niet gebeuren waar hij plots pro Oekraïne zal zijn, maar we zullen zien in de komende dagen/weken.

Gelukkig wordt er in De Standaard weerwerk geboden aan wat hier mooi vredesactivisten wordt genoemd.

Koester geen illusies over Rusland​

In vredesonderhandelingen met Rusland kan geen vertrouwen worden gesteld. De geschiedenis leert dat alleen kracht en standvastigheid de voorwaarden zijn voor duurzame vrede, schrijft Eric Faucompret.​

28 april 2025 om 23:59

Het voorstel van vredesactivisten om onmiddellijk onderhandelingen met Rusland te starten, miskent de historische realiteit (DS 28 april). Vergelijkbaar met de houding tegenover Duitsland in de jaren 30, dreigt zo’n aanpak vooral de politieke vastberadenheid van Europa te ondermijnen.

Rusland heeft historisch een autoritaire bestuursstructuur gekend en een patroon van territoriale expansie vertoond onder het mom van de bescherming van etnische Russen en orthodoxe christenen. Internationale afspraken beschouwt Moskou eerder als tijdelijke instrumenten dan als bindende verplichtingen. Van de Krimoorlog (1853-1856) tot de bezetting van Polen in samenwerking met Nazi-Duitsland (1939) en de dominantie over Oost-Europa na de Tweede Wereldoorlog: telkens primeerden nationale belangen boven multilaterale samenwerking.

Putin wil dus een 72 uren wapenstilstand om de vieren dat ze de Nazi's verslagen hebben terwijl ze volgens hun eigen woorden nu tegen nazi's aan het vechten zijn.

Vermits er heel wat buitenlandse gasten komen kijken naar de parade met 1 T-34 tank uit Laos, zal Oekraïne hoogstwaarschijnlijk Moskou niet aanvallen.
Wat denken jullie?
- Gaat Putin een false flag aanval doen op Moskou?
- Gaat Oekraïne gebruik maken dat er waarschijnlijk heel wat luchtafweer naar Moskou wordt verplaatst om ergens anders aan te vallen?
- Gaan de Russen na 72u (of eerder!) proberen aan te vallen nadat ze wat uitgerust zijn?

Welke leiders zullen aanwezig zijn in Moskou?
Natuurlijk zijn we een beetje nieuwsgierig welk materiaal ze gaan laten paraderen. We herinneren ons inderdaad de enkele T34 tank. Moest toch pijn hebben gedaan voor Putin om dat te zien.

Verder verwacht ik niet dat Oekraïne zal toeslaan in Moskou op die dag.

Een beetje professional werkt wel aan zijn accent, niet?

Spreekt voor zich, maar dan heeft het Oekraïens zijn op zich niet zoveel relevantie meer. Je kan als Belg ook vlekkeloos Russisch spreken mits je daarvoor een inspanning levert.

Tom Sauer zal wel heel vlot een Russisch gesprek kunnen voeren, bv.

De New Safe Confinement is beschadigd geraakt door de inval van een russiche (iraanse) drone. De Confinement werkt door intern de druk te verlagen. Lucht wordt van buiten naar binnen gezogen en houdt zo de straling binnen. Dat gaat nu dus niet meer. Hij lekt. Net zoals in 1986 liegt rusland over de oorzaak van de beschadiging.

De REM deal die op de brink van ondertekening zou staan zou volgende punten omvatten

• Equality: The Investment Fund will operate on a 50/50 basis, with both sides having equal voting rights.
  • Maintaining control: Ukraine will maintain full control over its natural resources, infrastructure, and minerals.
  • New investments, not debts: According to the Prime Minister, the agreement does not entail any debt obligations for Ukraine.
  • Guaranteed investors and buyers: The fund will invest in projects and guarantee commercial purchases on a "take or pay" basis.
  • Alignment with EU Integration course: The deal will not pose an obstacle to Ukraine's EU membership.
Vind wel niet direct een US source weer die volgende bevestigt: Key elementen REM deal

Dat zou echt wel positief zijn voor UA als bovenstaande waar is. Wel bijna een 180degrees t.o.v van de vorige deal details, waarin ze zowat volledig werden uitgekleed.

Moeilijk te zeggen wat dit gaat effect hebben op de oorlog zelf. Als UA volledig zeggenschap blijft hebben over zijn resources is er wel een bepaalde strategic interest voor de US om UA te ondersteunen zodat ze Russia’s bezet territorium ook terugkrijgen.

Then again misschien krijgen ze die toegang met de Russen ook 🤔

Edit: deal signed ondertussen

Edit2: Overeenkomst met weinig risico voor UA maar ook geen (sec) garanties, mogelijk interessant voor investeerders vanwege onderstaande tax quote, maar dan moet er wel nog een hoop water naar de zee lopen.

Langs investeerderskant zie ik het wel gebeuren dat ze hun neus optrekken voor dit, investering doen waarvoor ik nooit volledig zeggenschap heb over return in een regio waar veiligheid niet is gegarandeerd.

Lijkt me wel weinig dwingend karakter te hebben, makkelijk om dit binnen een week gewoon te negeren.

Afhankelijk hoe zijn admin dit aan Trump kan verkopen als nen win, kan dit er misschien toe leiden dat UA terug kan wapens kopen bij hen, moeilijk te zeggen hoe dit gaat uitdraaien.

9. The Agreement provides tax guarantees.
Fund revenues and contributions will not be taxed in either the United States or Ukraine, ensuring maximum effectiveness of the investment process.

Side News:

Russians is zijn militaire infra aan het uitbreiden aan de Finse grens

Laatst bewerkt:
Zou wel een redelijk goede deal zijn voor Oekraïne:
- geen totale overgave van de mineralen aan de US
- reeds gegeven materiaal zou ook niet meegeteld worden, enkel nieuw materiaal
- EU lidmaatschap is nog mogelijk

Afhankelijk hoe zijn admin dit aan Trump kan verkopen als nen win
Trump heeft wel dringend een win nodig.
Ondanks dat hij dat beweert zijn de prijzen van eieren en brandstof niet gezakt.
US economie staat op instorten. Foto's van lege havens circuleren al even, winkelschappen gaan leeg zijn tegen eind mei.
In november en januari claimde hij dat de beurs het zo goed doet omdat hij verkozen was, gisteren was het weer allemaal Biden zijn schuld.
De economie gaat nog veel pijn doen in de US, allemaal zelf veroorzaakt...

Russia is reportedly expanding its military infrastructure along its border with Finland and stockpiling new tanks, likely in preparation for future aggression against NATO.
https://en.defence-ua.com/industrie..._produced_for_russian_army_in_2024-13088.html
Ze kunnen jaarlijks 60 tot 80 nieuwe T-90 tanks maken en 200 T-72 tanks refreshen.
Terwijl dat ze er tussen 50 en 100 maandelijks verliezen.
"Stockpiling" zou nu niet het woord zijn dat ik zou gebruiken. Ik vraag me af of het veel voorstelt.
Gaat Rusland een oorlog beginnen tegen de NAVO?
En dan nog langs Finland? Waar ze eerst tanks en luchtafweer hebben weggehaald? Kunnen ze wat besneeuwde bossen veroveren, en dan?
Lijkt me onzin.

Winkelschappen gaan niet leeg zijn tegen eind mei. Er gaan lege winkelschappen zijn. En de prijzen van sommige ingvoerde producten gaan stijgen in prijs.

Maar leeg in eind mei lijkt mij te vroeg. Er is nog invoer zelfs nu die zonder die tarieven nog binnenkomen. Er is massaal ingevoerd om de stijgingen te anticiperen. Eens die voorraden erdoor zijn zal het een significante impact hebben. Maar volledig leeg lijkt mij een overdrijving.

Winkelschappen gaan niet leeg zijn tegen eind mei. Er gaan lege winkelschappen zijn. En de prijzen van sommige ingvoerde producten gaan stijgen in prijs.

Maar leeg in eind mei lijkt mij te vroeg. Er is nog invoer zelfs nu die zonder die tarieven nog binnenkomen. Er is massaal ingevoerd om de stijgingen te anticiperen. Eens die voorraden erdoor zijn zal het een significante impact hebben. Maar volledig leeg lijkt mij een overdrijving.

En hun eten komt niet van china he. Mss lege rekken speelgoed en huishoudprullen.

En hun eten komt niet van china he. Mss lege rekken speelgoed en huishoudprullen.

Men sprak ook over schoenen, sommige kledij (minder keuze),..
Al mag je niet vergeten dat ook in de toeleveringsketen van veel zaken chinese producten verweven zitten. Al dan niet in de onderdelen van machines of de productie of...

Dat producten in Amerika duurder gaan worden lijkt mij echter wel buiten kijf te staan. Ik ken weinig firma's die gaan zeggen die 125/145% belasting die gaan wij even zelf betalen. Die rekenen we niet door aan de consument. Een stuk van hun marge ervoor opofferen. Zelfs daar heb ik mijn twijfels bij. Het tarief is ook veel te groot om dat gewoon zonder verpinken te doen of te kunnen. Een gelijkaardige move doen zoals Amazon lijkt mij ook wel mogelijk (dus de kost ervan expliciet op de factuur zetten)

Al zullen er ook secundaire of indirecte gevolgen zijn. Er zullen bedrijven zijn die bereid zijn om de invoerkosten te betalen, maar waar de transportbedrijven, indien ze de keuze hebben, de schepen vb laten uitvaren als ze vol zijn ipv halfvol. Of kleinere schepen inhuren waardoor kost per unit ook weer stijgt. Of gewoon weigeren om ze nu te verschepen omdat ze verwachten dat er een deal komt in de hoop om die extra tarieven te kunnen ontwijken.

Terug
Bovenaan