Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Maar volgens mij is Poetin liquideren ironisch genoeg nét het slechtste wat er kan gebeuren voor diezelfde Russische nationalistische bewegingen.
Welke grote ongekende (??) figuur (want alle bekende Russen die brullen aan de zijlijn hebben nog minder krediet bij het Westen dan Poetin zelf) gaat daarna de oorlog voortzetten? En hoe gaat die nieuwe man zich presenteren tov Trump en het Westen? :unsure:

Persoonlijk denk ik dat zolang de oorlog duurt niemand in Rusland gebaat is bij een liquidatie van Poetin.
Je probeert iets rationeel te projecteren op irrationele mensen. Die groeperingen zijn wacko's tot en met. Het enige dat voor hen telt is dat de oorlog in Oekraïne wordt verdergezet en dat de "Kokhols" worden vernietigt. Wie er na Poetin zou komen is belangrijker voor het Westen omdat er dan een reëel risico is dat er een gek aan de macht komt die effectief kernwapens durft inzetten, of de Russische staat stort in en het kernwapenarsenaal komt in handen van allerlei warlords.
In die zin heeft Poetin id natuurlijk ook wel een (groot) probleem: Hij moet een uitweg zoeken zonder er zelf slachtoffer van te worden anders kan hij voor zichzelf / zijn eigen ego beter verder gaan met zijne oorlog ook al offert hij daarvoor nogmaals 1 miljoen Russen op. (Triest maar het is wat het is)
Ik denk dat het voor Poetin weinig te maken heeft met ego. Eerder met het feit dat de Russische economie nu overeind wordt gehouden door de oorlogsuitgaven en dat honderdduizenden gefrustreerde soldaten nog aan het front zitten. Wanneer die terug naar huis zouden komen hebben die geen perspectief want de economie is kapot en Rusland heeft geen voorzieningen om in de sociale zorg te voorzien. Dat is een tikkende tijdbom.
Als dat cijfer klopt is geschat 0,75% van héél de Russische bevolking reeds gesneuveld. Dat lijkt weinig maar eigenlijk is dat echt veel. Zeker omdat er weinig vrouwen, kinderen en bejaarden in dat cijfer zitten.

En dit zijn blijkbaar "officiele" cijfers? Het werkelijke aantal doden zou nog veel hoger zijn. :wtf:
Het cijfer lijkt mij onwaarschijnlijk maar je weet nooit natuurlijk. Het is inderdaad wel een teken aan de wand dat geen enkele hoge ambtenaar deze uitspraak weerlegt.

Je probeert iets rationeel te projecteren op irrationele mensen. Die groeperingen zijn wacko's tot en met. Het enige dat voor hen telt is dat de oorlog in Oekraïne wordt verdergezet en dat de "Kokhols" worden vernietigt.
Je moet oa Trump in uw kamp houden, heeft die nieuwe leider die skills wel? Worst case is het een groot risico voor hun moest Poetin wegvallen en loopt het helemaal fout af. Met Poetin weet je wat je er aan hebt. Best case is er geen verschil.

Maar ja, ik ben niet naïef en ik weet dat die bewegingen deze redering (helemaal) niet volgt.

Het cijfer lijkt mij onwaarschijnlijk maar je weet nooit natuurlijk. Het is inderdaad wel een teken aan de wand dat geen enkele hoge ambtenaar deze uitspraak weerlegt.
Mij ook maar zoals je zelf zegt: Het blijft akelig stil dus dan weet je dat hoe onwaarschijnlijk ook die 1 miljoen met een hoge waarschijnlijk klopt.

Ik denk dat het voor Poetin weinig te maken heeft met ego. Eerder met het feit dat de Russische economie nu overeind wordt gehouden door de oorlogsuitgaven en dat honderdduizenden gefrustreerde soldaten nog aan het front zitten. Wanneer die terug naar huis zouden komen hebben die geen perspectief want de economie is kapot en Rusland heeft geen voorzieningen om in de sociale zorg te voorzien. Dat is een tikkende tijdbom.
Ja dat is wel waar.

Eerder met het feit dat de Russische economie nu overeind wordt gehouden door de oorlogsuitgaven en dat honderdduizenden gefrustreerde soldaten nog aan het front zitten. Wanneer die terug naar huis zouden komen hebben die geen perspectief want de economie is kapot en Rusland heeft geen voorzieningen om in de sociale zorg te voorzien. Dat is een tikkende tijdbom.

Ik las een tijdje terug een artikel op een kritische Russische nieuws website dat terugkerende Russische soldaten overweldigend gerepresentateerd staan in de misdaadcijfers.

Ik las een tijdje terug een artikel op een kritische Russische nieuws website dat terugkerende Russische soldaten overweldigend gerepresentateerd staan in de misdaadcijfers.
Net zoals bij de Afgantsi na de terugtrekking van Sovjetsoldaten uit Afghanistan. Ik kan me inderdaad wel inbeelden dat Poetin niet staat te wachten om honderdduizenden veteranen terug in de maatschappij op te nemen. Vietnamveteranen hadden het ook niet altijd gemakkelijk. Poetin zal wel proberen om de oorlog als een glorieuze overwinning te presenteren, maar als hij dat niet kan waarmaken met een soort terugkeerbeleid en een toekomstperspectief voor die veteranen wordt dat nog een zware ontnuchtering.

En, is hij gelanceerd?

Is op zich wel belachelijk: raket lanceren die 10.000km kan vliegen om een land aan te vallen op 500km van Moskou.
Weer heel efficiënt bezig die Russen...
Volgens de Oekraïeners is de lancering niet doorgegaan.

Het ging trouwens om een test, niet om een militaire aanval op Oekraïne. Zo'n ICBM kost enorm veel geld, daar steken ze geen conventionele lading in. Vorig jaar is er wel een experimentele IRBM (Oreshnik) afgevuurd op Oekraïne, waarbij Washington op voorhand werd gewaarschuwd.

Serieuze intimidatie: lancering niet kunnen laten doorgaan.
En deze ook:
However, Defense Express reiterated that in 2023, the Russian Federation failed twice in a row to successfully launch RS-24 Yars missiles, which veered off course.
Ik zeg het al een tijdje om te lachen, maar ik begin nu echt te denken dat die nucleaire capaciteit van de Russen niet goed onderhouden is.
Nucleaire wapens en de raketten daarvoor kosten veel geld aan onderhoud. Gezien wat we geleerd hebben van corruptie in het Russisch leger, denken we dan echt dat daar geen corruptie zou geweest zijn?

Serieuze intimidatie: lancering niet kunnen laten doorgaan.
En deze ook:

Ik zeg het al een tijdje om te lachen, maar ik begin nu echt te denken dat die nucleaire capaciteit van de Russen niet goed onderhouden is.
Nucleaire wapens en de raketten daarvoor kosten veel geld aan onderhoud. Gezien wat we geleerd hebben van corruptie in het Russisch leger, denken we dan echt dat daar geen corruptie zou geweest zijn?
Uiteraard is daar ook corruptie zoals in elke tak van het Russische leger. Vorig jaar is de Sarmat-test ook al niet gelukt. Wat het onderhoud en de paraatheid betreft: ik hoop eerlijk gezegd dat we er nooit achter komen en dat die kernwapens, bij iedereen die ze in bezit heeft, nooit gebruikt gaan worden. Het gevaar is dat met dat niet-weten Moskou altijd een drukkingsmiddel blijft hebben waar het Westen bang van heeft.

Uiteraard is daar ook corruptie zoals in elke tak van het Russische leger. Vorig jaar is de Sarmat-test ook al niet gelukt. Wat het onderhoud en de paraatheid betreft: ik hoop eerlijk gezegd dat we er nooit achter komen en dat die kernwapens, bij iedereen die ze in bezit heeft, nooit gebruikt gaan worden. Het gevaar is dat met dat niet-weten Moskou altijd een drukkingsmiddel blijft hebben waar het Westen bang van heeft.
Een raketje op het Kremlin afschieten.. eens zien of we dan écht zo bang moeten zijn van die Russen..

Voormalige adviseur van Yanukovych doodgeschoten in Madrid.
https://edition.cnn.com/2025/05/21/europe/madrid-shooting-ukrainian-ex-politician-portnov-intl

Dit moet toch een boodschap zijn aan de Pro-Russische politiekers dat ze nergens veilig zijn. Dat ze het verraad niet vergeten.
Spanje lijkt wel vaker een conflictzone te zijn volgens het artikel:

Spain has also experienced a recent spate of targeted attacks related to the Russia-Ukraine war, and it has significant populations of expatriates from both countries.

In 2022, there was an explosion at Ukraine’s embassy in Madrid, injuring one Ukrainian employee who was handling a letter addressed to Kyiv’s ambassador to Spain, officials said.

Other letter bombs followed, including one sent to the Spanish prime minister. A Spanish man was eventually arrested for the bombs, which a judge said were intended to disturb public peace and create pressure for Spain to suppress its support to Ukraine.

Spain has provided humanitarian and military support to Ukraine since the Russian invasion.

In 2024, a Russian pilot who dramatically defected to Ukraine by flying his helicopter across the border was found dead in Alicante, Spain, after being shot in the parking garage of an apartment building.

Ondertussen in de échte wereld:

Forward units of the Ural 90th Tank Division of Army Group “Center” have reached the border of Dnepropetrovsk region

Zware politieke nederlaag (met verregaande gevolgen) voor Kiev en een enorme kaakslag voor het moraal van het Oekraiense leger.

De slag om Pokrovsk (Krasnoarmeijsk) en Konstantinovka nadert ondertussen in een sneltempo.

Het oplossen van het conflict is te moeilijk dus zou Trump het conflict willen verlaten. Dat is de conclusie na zijn gesprek met Poetin:

Volgens ‘The New York Times’ neemt Washington nu genoegen met Poetins belofte dat “Rusland openstaat voor vredesgesprekken met Oekraïne”. Trump zou zich intussen focussen op een ander – en voor hem wellicht belangrijker – doel: het normaliseren van de betrekkingen tussen Washington en Moskou, klinkt het.

“De ontwikkelingen van maandag hebben Poetin gegeven wat hij wilde: niet alleen een einde aan de Amerikaanse druk, maar ook het ontstaan van een diepe scheur binnen de NAVO: tussen de Amerikanen en hun Europese bondgenoten”, besluit de krant.

Het oplossen van het conflict is te moeilijk dus zou Trump het conflict willen verlaten. Dat is de conclusie na zijn gesprek met Poetin:

Volgens ‘The New York Times’ neemt Washington nu genoegen met Poetins belofte dat “Rusland openstaat voor vredesgesprekken met Oekraïne”. Trump zou zich intussen focussen op een ander – en voor hem wellicht belangrijker – doel: het normaliseren van de betrekkingen tussen Washington en Moskou, klinkt het.

“De ontwikkelingen van maandag hebben Poetin gegeven wat hij wilde: niet alleen een einde aan de Amerikaanse druk, maar ook het ontstaan van een diepe scheur binnen de NAVO: tussen de Amerikanen en hun Europese bondgenoten”, besluit de krant.
Typisch gedrag van een Russian asset.

Ahh spijtig dat oesje zijn bericht al verwijderd is.

K wou vragen of hij misschien de context van soloviev's telegram post kon vinden en het misschien met een geolocatie kon staven.
(plottwist, in de de échte, échte wereld is dit gefilmd in Troitske, en zijn er beelden waar het niet zo vrolijk eindigt voor die 'runners'.)

Propaganda taktiek die de Russen wel vaker toepassen. Mini team met een vlag uitsturen, vaak naar een gemeentehuis of ander herkenbaar punt, snelsnel een foto nemen en dan hopen dat ze heelhuids terug naar vriendelijke linies geraken.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan