Je probeert iets rationeel te projecteren op irrationele mensen. Die groeperingen zijn wacko's tot en met. Het enige dat voor hen telt is dat de oorlog in Oekraïne wordt verdergezet en dat de "Kokhols" worden vernietigt. Wie er na Poetin zou komen is belangrijker voor het Westen omdat er dan een reëel risico is dat er een gek aan de macht komt die effectief kernwapens durft inzetten, of de Russische staat stort in en het kernwapenarsenaal komt in handen van allerlei warlords.Maar volgens mij is Poetin liquideren ironisch genoeg nét het slechtste wat er kan gebeuren voor diezelfde Russische nationalistische bewegingen.
Welke grote ongekende (??) figuur (want alle bekende Russen die brullen aan de zijlijn hebben nog minder krediet bij het Westen dan Poetin zelf) gaat daarna de oorlog voortzetten? En hoe gaat die nieuwe man zich presenteren tov Trump en het Westen?
Persoonlijk denk ik dat zolang de oorlog duurt niemand in Rusland gebaat is bij een liquidatie van Poetin.
Ik denk dat het voor Poetin weinig te maken heeft met ego. Eerder met het feit dat de Russische economie nu overeind wordt gehouden door de oorlogsuitgaven en dat honderdduizenden gefrustreerde soldaten nog aan het front zitten. Wanneer die terug naar huis zouden komen hebben die geen perspectief want de economie is kapot en Rusland heeft geen voorzieningen om in de sociale zorg te voorzien. Dat is een tikkende tijdbom.In die zin heeft Poetin id natuurlijk ook wel een (groot) probleem: Hij moet een uitweg zoeken zonder er zelf slachtoffer van te worden anders kan hij voor zichzelf / zijn eigen ego beter verder gaan met zijne oorlog ook al offert hij daarvoor nogmaals 1 miljoen Russen op. (Triest maar het is wat het is)
Het cijfer lijkt mij onwaarschijnlijk maar je weet nooit natuurlijk. Het is inderdaad wel een teken aan de wand dat geen enkele hoge ambtenaar deze uitspraak weerlegt.Als dat cijfer klopt is geschat 0,75% van héél de Russische bevolking reeds gesneuveld. Dat lijkt weinig maar eigenlijk is dat echt veel. Zeker omdat er weinig vrouwen, kinderen en bejaarden in dat cijfer zitten.
En dit zijn blijkbaar "officiele" cijfers? Het werkelijke aantal doden zou nog veel hoger zijn.![]()