Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Rusland kan zich een tijd gedeisd houden.

Om dan weer terug te komen.

Tegen dan een Europa dat nog meer geopolitieke invloed heeft verloren.
En nog afhankelijker is geworden van China.
Waar China wint, wint ook Rusland uiteindelijk.
China begint Rusland meer openlijk te steunen. Waar het eerst stiekem materiaal doorsluizen was, gebeurt het nu meer zichtbaar.

Te afhankelijk zijn we van buitenlandse grondstoffen die onze vijanden tevens controleren.
In ruil ontvangen ze miljarden van ons.

De tijd staat aan hun zijde.

Vooral hopen dat de VS ons goedgezind blijft. Maar gratis steun zal weldra niet waar meer zijn.
Rusland is een vazalstaat voor de Chinezen dat ze als buffer tegen de Europeanen zullen uitspelen terwijl ze zich in Zuid-Chinese zee bezighouden met de Amerikanen.

In 2028 een beyongaming wandelreisje naar Narva om zien hoe de Russische beer wordt tegengehouden door de European. zelfs Avondland mag mee van mij ;)

Rusland is een vazalstaat voor de Chinezen dat ze als buffer tegen de Europeanen zullen uitspelen terwijl ze zich in Zuid-Chinese zee bezighouden met de Amerikanen.

In 2028 een beyongaming wandelreisje naar Narva om zien hoe de Russische beer wordt tegengehouden door de European. zelfs Avondland mag mee van mij ;)
Dan gaan er direct wat onderzeese kabels en leidingen aan, waar onze halve economie op steunt.
Lopen ze hier als kippen zonder kop rond.
China voert geen medicijnen meer uit, de meeste medicijnen komen ondertussen uit China, we kunnen dan amper onze gewonden nog verzorgen.
Zelfs een stomme pijnstiller zal er niet meer inzitten.

--
Sowieso bij een conflict in Chinese wateren, geraakt al het vrachtverkeer verstoord en zijn we goed gekloot.
Dan bereiken medicijnen ons sowieso niet meer:

https://www.politico.eu/article/chi...e-europes-supply-of-medicines-warn-producers/

Laatst bewerkt:
Ik las dat Trump zei dat Oekraïne de Krim en NAVO lidmaatschap moet vergeten, maar dat er wel Amerikaanse militaire steun zal komen.
Niets over de Donbass?? :unsure:

mocht dit kloppen, had ik van Trump erger verwacht imo.

Ik las dat Trump zei dat Oekraïne de Krim en NAVO lidmaatschap moet vergeten, maar dat er wel Amerikaanse militaire steun zal komen.
Niets over de Donbass?? :unsure:

mocht dit kloppen, had ik van Trump erger verwacht imo.
En Rusland geeft de overige gebieden terug ofzo? Dat lijkt dan nog een redelijk voorstel.

Ik heb mijn twijfels dat Poetin daarmee akkoord zou gaan, de facto is dat gewoon hoe het voor de oorlog was. De Krim was al Rusland maar niet officieel.

Ik las eerder dat Donetsk & Luhansk tot Rusland zouden behoren en dat het front bevroren zou worden in Kherson & Zaporizja, dat dit voorstel door Poetin en Trump werd besproken.

Je verwacht van Trump toch niet dat ie de namen van de Oblasten kan onthouden? Alles wat Rusland nu al veroverd heeft valt voor hem onder de Krim.

Waarom zou dat narratief van een winnend Rusland kloppen? Rusland en Oekraïne zijn de twee directe verliezers in dit conflict. Poetin heeft Rusland grotendeels weten te isoleren in de wereld, het Russische leger en de Russische defensie-industrie zijn door de mand gevallen, meer dan een miljoen dode of gewonde soldaten, een oorlogseconomie dat een geweldig drama wordt indien het conflict eindigt of bevriest, verlies aan macht en aanzien overal ter wereld, het zal minstens decennia duren om opnieuw enigszins normale diplomatieke en handelsrelaties met westerse landen aan te knopen, de bevolking is verarmd en nog meer gedesillusioneerd, brain drain, de publieke financiën zijn catastrofaal, een grotere afhankelijkheid van hun gas- en olie-industrie, China die haast het lot van Rusland in handen heeft als Xi Jinping het wil, de NAVO breidde uit en zal komende jaren een stuk meer investeren, … Al dit om extra grondgebied te veroveren? Kan je toch moeilijk als een 'win' verkopen, te meer denkende aan Poetin zijn maximalistische eisen.

Ik zie daar ook nog veel vraagtekens in - die oorlog zal ooit eindigen - eens kijken hoe lang het zal duren alvorens Rusland weer economisch zal worden aanvaard of genormaliseerd, rekening houdend met hun natuurlijke rijkdommen, voorzieningen, ligging zou dat wel eens veel sneller kunnen gaan dan verwacht. Die band met China is een mes dat langs beide zijden kan snijden - je zou ook kunnen zeggen dat de 2de economie van deze planeet als klant/leverancier ook opportuniteiten kan bieden niet?

Dat Rusland tal van problemen heeft is geen publiek geheim - maar het regime is daar nu eenmaal gewoon zo natuurlijk.
Ik betwist eveneens jouw zeer beperkte zienswijze over hoe Europa de positie van Oekraïne aan tafel kan versterken. Ten eerste, de EU, de Europese landen en de internationale bondgenoten versterken al jaren Oekraïne met politieke, financiële, militaire, humanitaire en diplomatieke steun. Dit hield Oekraïne overeind en helpt de positie van Oekraïne nog steeds op het terrein en op politiek-strategisch niveau. Anders had Zelensky inderdaad minder sterke kaarten in handen dan nu maar Oekraïne krijgt gelukkig volop Europese ruggensteun. Ja, het kan meer en beter maar we moeten nu eenmaal rekening houden met de diverse geografische, economische en historische contexten (+ bandiet Orbán). Bovendien is dit een conflict tussen Rusland en Oekraïne dus geen enkel land moet boven het hoofd van Oekraïne gaan praten, Trump zijn imperialistisch denken is dan ook stom. Ten tweede vergeet je hoe de EU, de Europese landen en de internationale bondgenoten Rusland aan het verzwakken zijn, met name door gerichte sancties zodat het Kremlin de oorlog moeilijker kan financieren, zodat de Russische elite de economische en politieke nadelen voelen, en zodat de Russische economie onderuit gaat. Ook dit versterkt de positie van Oekraïne aan de onderhandelingstafel.

Europa is grotendeels pro -Oekraïne, een goede zaak - maar nefast om op te treden als bemiddelaar natuurlijk. Het verhaal van Orbán zie ik eerder als het bewijs dat de Europese unie niet echt werkt toch - dat is letterlijk een wolf tussen de schapen zetten. M.b.t. die Europese sancties is het toch lastig te ontkennen dat Rusland daar veel beter is mee omgegaan dan verwacht?

Europa is grotendeels pro -Oekraïne, een goede zaak - maar nefast om op te treden als bemiddelaar natuurlijk. Het verhaal van Orbán zie ik eerder als het bewijs dat de Europese unie niet echt werkt toch - dat is letterlijk een wolf tussen de schapen zetten. M.b.t. die Europese sancties is het toch lastig te ontkennen dat Rusland daar veel beter is mee omgegaan dan verwacht?

Klopt, men had onderschat hoeveel andere landen (inclusief in de eigen Unie) die sancties omzeilden of negeerden, en hoe massaal de Russische economie zou pivotten naar een oorlogseconomie.
Het feit dat ze meer dan een miljoen jonge mannen kwijt zijn, zorgt ook wel voor een verlichting van mogelijke problemen (arme mensen zorgen nu eenmaal voor meer problemen).

Maar beter dan verwacht, staat niet gelijk aan goed. Het gaat er echt wel heel slecht aan toe met die economie, en eenmaal er zou weg-gepivoteerd worden van die oorlogseconomie, gaat het daar serieus de broeksriem aanhalen worden. Al dient gezegd te worden dat er daarvoor wel een vereiste is, namelijk Europa dat niet plots weer massaal Russische energie en grondstoffen gaat aankopen.

Nooit van zijn leven dat Putin grondgebied gaat teruggeven.
Zo lang duurt zijn leven ook niet meer, misschien is de volgende Russische regering meegaand of zodanig verzwakt dat ze wel gedwongen worden om dat soort concessies te doen. Of Trump doet weer een draai van 180 graden en doet Rusland de das om door het economisch te kraken en Oekraïne militair bij te staan omdat Poetin toch geen nucleaire escalatie durft aan te gaan. Gezien de tal van overschreden rode lijnen van het Kremlin kan een madman dat wel eens wagen.

Het is niet omdat je iets 100 keer herhaalt dat je gelijk hebt.

Rusland heeft juist niets gewonnen. Hun doel was, en is nog steeds, de volledige verovering van Oekraïne. Een doel waar zij nooit in zullen slagen.
Voor Oekraïne is er maar één duidelijk doel en dat is overleven en toen ik wakker werd was er nog steeds sprake van Oekraïne dus hun doel is gewoon behaald.

Oekraïne verliest elke dag land? ja zeker, in plaats van meerdere dorpen per dag, zijn we teruggevallen naar meerdere patattenvelden per dag, naar één enkel patattenveld per dag en dat allemaal tegen steeds hogere Russische verliezen. Een serieuze weergave van de Russische overwinning. One more push guys!
Rusland heeft even veel wapens als Oekraïne zijnde 0,0. Er was de afgelopen maanden een duidelijke vermindering in het relatief aantal vernielde T-62 tanks en nu zie je dat de afgelopen weken er systematisch minder tankbewegingen zijn aan het front.
Welke peilingen jij leest weet ik niet maar ik geef maar even mee dat Russia Today geen Oekraïens blad is. Er was 2 of 3 weken geleden een binnenlandse poll waar zou in gestaan hebben dat een groot deel van Oekraïners een einde aan de oorlog wilt, maar naar wat ik hoor van Oekraïners heeft dat specifieke blad niet bepaald de beste reputatie als het op polls aankomt.

En "anders dreigt een veel groter verlies" ok Vladimir als jij het zegt :rofl:Elke keer er een stad wordt ingenomen (die vaak geen enkele strategische waarde heeft maar vooral ge-hype'd werd als zijnde laatste bolwerk van de UAF door marginale journalisten) komen dezelfde "experts" verkondigen dat de val van Oekraïne nu echt wel nabij is als ze niet naar de onderhandelingstafel komen. Surprise surprise, ondertussen zijn we 3,5 jaar verder en heeft Rusland de oorlog winnende 14% terrein verovert :biglaugh:

Welke kaarten kan Oekraïne op tafel leggen?
-Sinds 1 Januari ongeveer 4% van de Russische GDP in de olie en gasindustrie platgegooid over heel Rusland zonder dat Rusland hier iets aan kan doen. (Ik denk dat dit van het ISW kwam maar dat moet ik nog even verifiëren).
-Geen strategische en geen operationele falingen en slechts een zeer beperkt falen op tactisch niveau.
-Een nog steeds intacte oorlogsindustrie, die continue blijft innoveren.
-nog 80% grondgebied
-Ze hebben nog altijd een algemene mobilisatie achter de hand want dat is tot op de dag van vandaag nog altijd niet gebeurd, jouw argument van geen manpower is dus pure bullshit.

Welke kaarten kan Rusland op tafel leggen?
-Een totaal onvermogen om het eigen land tegen drone aanvallen te beschermen
-Een inlichtingenapparaat dat er niet in slaagt om een aanval op een grote luchtmachtbasis met strategische bommenwerpers te vermijden.
-Een economie die in stand wordt gehouden door de oorlogsfabrieken en de gratie van China.
-Een bondgenoot (Iran) die knock-out in de touwen ligt en sindsdien geen noemenswaardige hulp meer heeft voorzien.
-1.000+ slachtoffers per dag voor wat natte grond zonder waarde.

Het enige voordeel dat Rusland nu heeft is die natte dweil in het Witte Huis.

Das waar, niemand heeft de waarheid in pacht - en al zeker ik niet, maar ik vind wel dat de situatie/positie van Oekraïne beter wordt voorgesteld dan ze is. Even laten uitschijnen dat die patattenvelden, dorpen, 14% grondgebied... niet echt iets betekenen - er wordt fel gevochten en onderhandeld voor die zaken, zo marginaal zijn die zaken zeker niet. Ook de Krim is de facto ook gewoon weg natuurlijk.

Waarom ik vermoed dat de situatie, zonder akkoord, alsnog zeer slecht kan evolueren voor Oekraïne: Qua mankracht kan men het nooit halen van Rusland en het verschil in regime in tijden van oorlog is eveneens nadelig, de VS wil wel nog leveren maar de facturen worden doorgeschoven naar Europa (+ nodige logistieke en politieke problemen) - dat verhaal is mogelijk ook eindig - zeker omdat het hoofdzakelijk gaat om verdedigen/standhouden. De vooruitgang van Rusland is tergend traag en dat gaat niet morgen wijzigen - maar het mag niet onderschat worden, ze hebben nog steeds partners, zijn beter omgegaan met de sancties dan verwacht, de VS kan sanctie treffen die véél meer pijn doen maar ik denk niet dat er nog iemand is op de planeet die geloofd dat deze ooit zullen geactiveerd worden. Hoe lang kan Rusland/Oekraïne het nog volhouden - geen idee, met lage intensiteit wellicht nog jaren - zijn ze bereid dat offer te brengen?

Wat je zegt over beide uitgangsposities klopt maar hoeveel van die zaken doen er echt toe aan de onderhandelingstafel? Als ik voor mezelf probeer een neutraal profiel aan te houden kies ik resoluut voor de positie van Rusland om te gaan onderhandelen.

Natte dweil of niet - Trump zit daar, dus je moet het ermee doen.
Noteer mijn voorspelling:
-Oekraïne wordt door jan en alleman voor de bus gegooid.
-De wereld normaliseert hun relatie met Rusland, de EU gaat onder andere weer massaal olie en gas kopen en dommelt terug in slaap want "peace in our time". De kortzichtige EU-burger is blij want hij kan zijn zwembad weer wat goedkoper verwarmen.
-Rusland houdt zijn oorlogseconomie draaiende om enerzijds zijn economische problemen op korte termijn onder controle te houden en anderzijds om een plek te bieden aan de honderdduizenden soldaten die plots naar huis zullen komen zonder doel of toekomst.
-Na x-tal jaar zit Rusland bovenop een nieuw arsenaal wapens die allemaal betaald zijn door Europees en Amerikaans geld.
-Rusland start een nieuwe oorlog.
-EU *surprise pikachu face*

Delen daarvan zullen zeker en vast waarheid worden, dat staat in de sterren geschreven en dat voel je aan alles, bepaalde delen van de wereld staan alvast te trappelen om terug Rusland als leverancier te hebben.

Ik zal blij zijn als er ooit een sluitende overeenkomst zal gesloten worden m.b.t. veiligheidsgaranties.

Klopt, men had onderschat hoeveel andere landen (inclusief in de eigen Unie) die sancties omzeilden of negeerden, en hoe massaal de Russische economie zou pivotten naar een oorlogseconomie.
Het feit dat ze meer dan een miljoen jonge mannen kwijt zijn, zorgt ook wel voor een verlichting van mogelijke problemen (arme mensen zorgen nu eenmaal voor meer problemen).

Maar beter dan verwacht, staat niet gelijk aan goed. Het gaat er echt wel heel slecht aan toe met die economie, en eenmaal er zou weg-gepivoteerd worden van die oorlogseconomie, gaat het daar serieus de broeksriem aanhalen worden. Al dient gezegd te worden dat er daarvoor wel een vereiste is, namelijk Europa dat niet plots weer massaal Russische energie en grondstoffen gaat aankopen.
Ik zie nu niet echt in hoe 1 miljoen dode/verminkte jonge mannen gaat goed zijn voor de economie.

Ik zie nu niet echt in hoe 1 miljoen dode/verminkte jonge mannen gaat goed zijn voor de economie.

Ik zeg niet dat het goed is voor de economie, ik zeg dat het zorgt voor minder problemen en dan voornamelijk op sociaal en maatschappelijk vlak. Arme mensen zijn meer geneigd om asociale activiteiten te ondernemen, zeker als ze jong en mannelijk zijn. Doordat de 3-daagse speciale operatie reeds meer dan een miljoen Russische jonge mannen uit de onderbuik van de maatschappij het leven heeft gekost, ga je minder asociale activiteiten ervaren in je maatschappij, waardoor je ook weer minder het idee krijgt dat het slecht gaat met de economie.

Ik zeg niet dat het goed is voor de economie, ik zeg dat het zorgt voor minder problemen en dan voornamelijk op sociaal en maatschappelijk vlak. Arme mensen zijn meer geneigd om asociale activiteiten te ondernemen, zeker als ze jong en mannelijk zijn. Doordat de 3-daagse speciale operatie reeds meer dan een miljoen Russische jonge mannen uit de onderbuik van de maatschappij het leven heeft gekost, ga je minder asociale activiteiten ervaren in je maatschappij, waardoor je ook weer minder het idee krijgt dat het slecht gaat met de economie.
Dat veronderstelt dat er geen nieuwe armen bijkomen wat in de praktijk normaal niet het geval zou zijn. Als je het bvb nog wat verder doordrijft, pak dat de 90 procent armsten uit een maatschappij verdwijnen ga je daarna geen schatrijke maatschappij hebben. Die armere mensen zorgen ervoor dat er rijkere zijn. Als er te weinig volk is om zelfs basis slecht betaalde jobs uit te voeren krijg je inflatie, gaan mensen op de sociale ladder naar beneden schuiven en krijg je zo een nieuwe laag armen.

Ongetwijfeld heeft het "verdwijnen" van 1 miljoen mannen een impact op de samenleving, net zoals de builenpest in de 14de eeuw een (enorme) impact had op de toenmalige samenleving (met enkele positieve wendingen zoals hogere lonen en opwaartse sociale mobiliteit) maar het blijft een neveneffect en het lijkt me ook moeilijk te kwantificeren in termen zoals "asociale activiteiten".

Komt Zelensky dit keer wél in maatpak?​

Het Witte Huis heeft aan Oekraïense overheidsmedewerkers gevraagd of president Zelensky in pak zal verschijnen bij zijn ontmoeting met president Trump. Dat schrijft nieuwssite Axios op basis van bronnen binnen de Amerikaanse regering.
Tijdens de eerdere meeting leidde de militaire kledingstijl van Zelensky al tot wrevel: Trump maakte er spottende opmerkingen over en sommige Amerikaanse medewerkers wijten het mislukte gesprek deels aan dat detail.
Dit keer zou Zelensky een zwarte jas dragen zoals bij de NAVO-top in juni: zakelijker dan zijn gebruikelijke stijl, maar geen volledig pak. Volgens Amerikaanse bronnen stelde dat Trump destijds gerust en verliep het gesprek beter. Een adviseur van Trump grapte dat een pak maandag een teken van vrede zou zijn, maar voegde eraan toe: “We verwachten het niet.” (VRT liveblog)

Laatst bewerkt:
Ongetwijfeld heeft het "verdwijnen" van 1 miljoen mannen een impact op de samenleving, net zoals de builenpest in de 14de eeuw een (enorme) impact had op de toenmalige samenleving (met enkele positieve wendingen zoals hogere lonen en opwaartse sociale mobiliteit) maar het blijft een neveneffect en het lijkt me ook moeilijk te kwantificeren in termen zoals "asociale activiteiten".

Blijkbaar een soort van pak, nog altijd geen das. Zou Vance nu weer beginnen neuten? :wtf:

Een nieuwe dag, een nieuwe Russische aanval op een appartementsgebouw (zie VRTnws). Nergens protesten in Russische steden. Heel normaal land.

Terug
Bovenaan