Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Trouwens, de Russen vechten in Oekranië vaak ook volgens het principe van air superiority, zoals in Mariupol destijds of als ze hun zweefbommen kunnen inzetten.
Hier moet ik toch wel bezwaar aantekenen!
Mariupol: ok, toen hadden ze nog air superiority.
Zweefbommen zijn net het teken dat ze GEEN air superiority hebben. Die lanceren ze op grote afstand, buiten bereik van Oekraïense luchtafweer, veilig boven Russisch grondgebied.

Het feit is dat er zo ongeveer geen Russische vliegtuigen meer boven Oekraïene durven vliegen. Soms wordt er eens eentje dichterbij gelokt, maar die bekoopt het dan snel. Omgekeerd is het ook grotendeels waar: Oekraïense jets durven ook niet dicht bij het front te komen.
Dat is de essentie van deze oorlog: er is geen air superiority aan geen enkele zijde, dus werd het oorlog waar eerst artillerie en tanks het voor het zeggen hadden. Nu deze beginnen op te geraken aan Russische zijde, is het een drone oorlog geworden.

Zweefbommen zijn net het teken dat ze GEEN air superiority hebben. Die lanceren ze op grote afstand, buiten bereik van Oekraïense luchtafweer, veilig boven Russisch grondgebied.

Het feit is dat er zo ongeveer geen Russische vliegtuigen meer boven Oekraïene durven vliegen. Soms wordt er eens eentje dichterbij gelokt, maar die bekoopt het dan snel. Omgekeerd is het ook grotendeels waar: Oekraïense jets durven ook niet dicht bij het front te komen.
Dat is de essentie van deze oorlog: er is geen air superiority aan geen enkele zijde, dus werd het oorlog waar eerst artillerie en tanks het voor het zeggen hadden. Nu deze beginnen op te geraken aan Russische zijde, is het een drone oorlog geworden.
Misschien toont deze oorlog aan dat dure tanks minder belangrijk en relevant zijn als de tegenpartij goedkope drones kan inzetten die ze gemakkelijk omzetten naar schrootmateriaal? Er werd veel gepushed om Abrams en Leopards naar Oekraïne te krijgen, maar die hebben uiteindelijk weinig impact gehad op de oorlog. Artillerie blijft wel aanwezig, maar het gebrek eraan wordt gecompenseerd met drones. Het is gemakkelijker om een artilleriestuk te vernietigen, want da's nu eenmaal een groot en lomp ding ook al is het mobiel, dan een droneoperator uit te schakelen.

Ik spreek me uit over deze oorlog, misschien dat grote gemechaniseerde offensieven in de toekomst toch weer mogelijk zijn maar dan gaan ze toch meer dan ooit beschermd moeten worden. Gepantserde tanks die autonome drones aansturen en beschermd worden door een jammingnetwerk en de continue aanwezigheid van antidrone-drones, ik zeg maar iets. Luchtsuperioriteit met straaljagers is nog altijd belangrijk omdat die meer punch bevatten dan drones, maar je moet dat nu ook kunnen doen met drones. Langs het hele front bestaat er aan beide zijden een kill zone waar alles continu wordt gemonitord. En die dingen vliegen vér. Dat weet Rusland maar al te goed.

Het is fenomenaal om te zien hoe de rol van drones op enkele jaren is veranderd.

Misschien toont deze oorlog aan dat dure tanks minder belangrijk en relevant zijn als de tegenpartij goedkope drones kan inzetten die ze gemakkelijk omzetten naar schrootmateriaal? Er werd veel gepushed om Abrams en Leopards naar Oekraïne te krijgen, maar die hebben uiteindelijk weinig impact gehad op de oorlog. Artillerie blijft wel aanwezig, maar het gebrek eraan wordt gecompenseerd met drones. Het is gemakkelijker om een artilleriestuk te vernietigen, want da's nu eenmaal een groot en lomp ding ook al is het mobiel, dan een droneoperator uit te schakelen.

Ik spreek me uit over deze oorlog, misschien dat grote gemechaniseerde offensieven in de toekomst toch weer mogelijk zijn maar dan gaan ze toch meer dan ooit beschermd moeten worden. Gepantserde tanks die autonome drones aansturen en beschermd worden door een jammingnetwerk en de continue aanwezigheid van antidrone-drones, ik zeg maar iets. Luchtsuperioriteit met straaljagers is nog altijd belangrijk omdat die meer punch bevatten dan drones, maar je moet dat nu ook kunnen doen met drones. Langs het hele front bestaat er aan beide zijden een kill zone waar alles continu wordt gemonitord. En die dingen vliegen vér. Dat weet Rusland maar al te goed.

Het is fenomenaal om te zien hoe de rol van drones op enkele jaren is veranderd.
Als je er over nadenkt dan is dit niets nieuws. We passen die tactiek al decennia toe.
Tankbrigades in Irak werden bij offensieve acties beschermd door helicopters die naar voor konden kijken om anti-tank installaties onschadelijk te maken. Toch als het geen te slecht weer was om te vliegen.
De drones nemen de rol van helicopters over.

Die Russen weten het ook niet meer.
Volgens het Kremlin (Dmitry Peskov) is de NAVO defacto in oorlog met hen.
Tegelijkertijd zegt men (onze goede vriend Medved) dan dat als de NAVO een no-flyzone boven Oekraïne zou instellen, dat dit leidt tot directe oorlog.

Hoe kan je nu de oorlog verklaren als je al in oorlog bent...

Die Russen weten het ook niet meer.
Volgens het Kremlin (Dmitry Peskov) is de NAVO defacto in oorlog met hen.
Tegelijkertijd zegt men (onze goede vriend Medved) dan dat als de NAVO een no-flyzone boven Oekraïne zou instellen, dat dit leidt tot directe oorlog.

Hoe kan je nu de oorlog verklaren als je al in oorlog bent...
Je hebt oorlog. En je hebt oorlog oorlog.

ja het is de rode rode rode lijn of was het nu eigenlijk hun rode rode rode rode lijn.

Maar neen echt hoor, als je de rode rode rode rode rode lijn overschrijdt dan krijg je een nucleaire raket op uw dak. Geloofwaardigheid is gewoon 0...
Je hebt hybride oorlog en je hebt een klassieke oorlog. Beiden oorlog, maar toch anders.

Maar neen echt hoor, als je de rode rode rode rode rode lijn overschrijdt dan krijg je een nucleaire raket op uw dak. Geloofwaardigheid is gewoon 0...
Hij is gewoon de spreekbuis van het Kremlin. Hij is niet dom se. ;) Hij weet zelf ook wel: Bij het overschrijden van een (heel grote) rode lijn is het niet Poetin die als eerste het bijltje zal leggen. Dat zal "Medved" zelf zijn als stro pop. :tongue:

Hij zal hem dan opofferen in een poging tot deëscalatie en zeggen: 'Oeps! Het was zijn schuld, met zijne zever. Sorry he mannekes! Ik heb niks gedaan'

Er zal inderdaad veel façade zijn in Rusland, daar twijfel ik niet aan! De invasie van Oekraïne heeft duidelijk de militaire incompetentie van het Russische leger getoond. De vroegere militaire conflicten van Rusland waren trouwens ook geen grote successen.

Wat artilleriestukken betreft, ze moeten al oude stukken gebruiken die helemaal niet zo nauwkeurig zijn. Zelfs stukken uit WO2 zijn gezien.
De artilleriemunitie die ze uit Noord-Korea moeten halen, is ook niet van superieure kwaliteit.
Rusland heeft zijn recente militaire conflicten (Tsetsjenië, Georgië, de Krim) gewonnen.

Russische artilleriestukken zijn vaak oud en de munitie niet altijd de beste, maar voor de Rus is nauwkeurig schieten niet zo belangrijk. Ze schieten gewoon heel de stad/dorp stuk, kijk naar Bakhmut en wat daar van over schiet. Nog altijd een ramp voor de partij die aangevallen wordt, post-Rusland is het een maanlandschap.

Zowel aan Oekraïense als Russische zijde hebben tanks en gepantserde voertuigen zware verliezen geleden, en beide zijn nu veel voorzichtiger geworden bij het inzetten. Mocht het front echt in beweging komen (hopelijk gebeurt dat niet, toch niet in de voor ons verkeerde richting), zullen we terug grotere tankcolonnes zien.

Met air superiority bedoelde ik het effect waarop eerder gealludeerd werd: de NAVO rekent in principe op vliegtuigen om de tegenstand uit te schakelen, ofwel reeds vanop grote afstand of op het moment dat de landtroepen op enige weerstand stuiten.

In Mariupol hebben de Russen het verzet kunnen breken omdat de lokale, ingesloten Oekraïense strijdkrachten geen luchtafweer van betekenis hadden, waardoor ze zeer zware (vrije val) bommen konden laten vallen van T22M bommenwerpers. Elders in Oekraïne hebben ze ook geprobeerd vrije val bommen te gebruiken vanop jachtbommenwerpers, maar dat heeft hen zware verliezen opgeleverd tegen de Sovjet luchtverdediging van Oekraïne. De Russen lagen op dat moment ver achter op de mogelijkheden van de NAVO, die toen grote aantallen geleide bommen had vooral dankzij de JDAM kits die gewone bommen goedkoop transformeren in nauwkeurige geleide wapens.

Echter hebben de Russen, na met schade en schande geleerd te hebben dat hun fameuze richtcomputer geen compensatie is voor het gebrek aan geleiding, in snel tempo hun eigen "JDAMsky" ontwikkeld en sindsdien gebruiken ze hun enorme voorraad vliegtuigbommen met groot succes tegen de frontlijn. Dat Oekranië Avdiivka verloren heeft is waarschijnlijk grotendeels te wijten aan deze bommen. Su34's kunnen hoog en snel genoeg vliegen om deze bommen van 10-tallen kilometers ver af te werpen, waardoor ze buiten bereik van raketten blijven en zeker ten tijde van Avdiivka konden ze Oekraïense stellingen vrij precies treffen (en dergelijke bommen hebben een enorme impact, veel meer dan een artilleriegranaat). In dat opzicht hebben ze wel degelijk NAVO doctrine overgenomen: ze bombarderen de vijand kapot.

Later zijn de Oekraïeners de glijbommen gaan "jammen" met elektronische stoorzenders, waardoor hun nauwkeurigheid (in sommige gevallen?) is afgenomen. Maar het blijft een probleem, ook omdat de Russen ze ook tegen grenssteden zoals Kramatorsk gebruiken.

Wat drones betreft: Oekranië geeft het goede voorbeeld door een gelaagd verdedigingssysteem tegen diverse typen drones - elk met hun eigen karakteristieken die een andere verdedigingsaanpak vergen - te ontwikkelen:
Er is ook goed nieuws: Oekranië zou de recente Russische doorbraak nabij Pokrovsk verslagen hebben, mogelijk zijn een aantal (kleinere) Russische eenheden nu ingesloten. Het gebeurt niet zo vaak dat dergelijke Russische doorbraken niet tot een lokale terugtrekking van Oekraïne leiden. Deze keer werden er kennelijk aanzienlijke reserves in de tegenaanval gestuurd om de "salient" af te snijden.

Edit: ik vind de variant op de "kaarten" van Trump vs Zelensky wel grappig, en het is optimistisch maar de auteur kan gelijk hebben: https://xxtomcooperxx.substack.com/p/from-reluctance-to-recognition-the

Laatst bewerkt:
Rusland heeft zijn recente militaire conflicten (Tsetsjenië, Georgië, de Krim) gewonnen.
De eerste oorlog in Tsjetsjenië hebben ze verloren, tegen wat toen eigenlijk een hoop gewapende milities waren. Een paar jaar later hebben ze opnieuw geprobeerd. Toen hebben ze moeizaam gewonnen.

Hun invasie 2014 van de Krim is ook geen volledig succes te noemen. Ze wilde toch de hele kustlijn van Oekraïne veroveren. Ze waren toen teruggeslagen door een onder gewapend en slecht georganiseerd Oekraïens leger.

De volledige invasie van 2022 is ook geen groot succes voor de Russen.

De Russische krijgsgeschiedenis is voor een zelfverklaarde militaire supermacht, best zwak te noemen.

Edit: ik vind de variant op de "kaarten" van Trump vs Zelensky wel grappig, en het is optimistisch maar de auteur kan gelijk hebben: https://xxtomcooperxx.substack.com/p/from-reluctance-to-recognition-the
Interessant linkje. En ja voor Trump telt maar één ding: Er zelf (of de VS) beter van worden. In die zin is de Oekraïnse oorlog ook nuttig voor de VS: Wat werkt in een echte oorlog? Wat werkt niet? En hoe kunnen we .. China .. verslaan.

Het is een mythe dat Trump pro Rusland is he. Hij is gewoon 'ikke ikke ikke en de rest: who cares ??'

Er is ook goed nieuws: Oekranië zou de recente Russische doorbraak nabij Pokrovsk verslagen hebben
Russia’s Pokrovsk offensive collapses into chaos

Blijkbaar is het offensief rond Pokrovsk uitgedraaid op een 'Pokrovsk kan elk moment vallen' .. tot enkele maanden later in een 'complete ramp voor Rusland' met 100k+ doden en nog steeds met de slagzin 'Pokrovsk kan elk moment vallen'.

Ik heb de indruk dat Russische bevelhebbers de laatste weken onder immense druk zaten om Poetin een trofee te geven waardoor men fouten heeft gemaakt tijdens dit offensief.

----

Nog iets: Op oa HLN las ik regelmatig: "Slecht nieuws. Rusland laat soldaten van andere landen vechten in Oekraïne waardoor Oekraïnse soldaten stilaan beginnen te verzuipen."

De praktijk is echter genuanceerder want ook voor Oekraïne vechten buitenlandse soldaten mee én dat zijn er best veel.
Dossier Oorlog Rusland-Oekraïne In het Oekraïense leger vechten steeds meer Latijns-Amerikaanse soldaten: "We doen het voor ons gezin"

Dus volgens mij is dit gewoon een NUL operatie. Beide landen vullen gaten op door het inhuren van Buitenlandse soldaten hé.

Laatst bewerkt:
Dit is een ongekende machinerie, speciaal ontworpen om van Oekraïense kinderen Russen te maken

Ik moet cynisch lachen ivm zo'n artikel. Mijn twee adoptie zussen kwamen uit Indië, ze kwamen op 5 jarige leeftijd naar België en ze werden heropgevoed in een 'warm' gezin. Of dat gelukt is? Nope, dat is dramatisch afgelopen.

En dan spreken we nog niet eens over bovenstaand artikel waar men poogt kinderen te heropvoeden dewelke maar liefst OUDER zijn dan 8 (!) jaar in een NIET zo warme omgeving. Misschien lukt deze heropvoeding. Maar ik betwijfel het. Op korte termijn waarschijnlijk wel, maar op de lange termijn? Neen.

Dit is een ongekende machinerie, speciaal ontworpen om van Oekraïense kinderen Russen te maken

Ik moet cynisch lachen ivm zo'n artikel. Mijn twee adoptie zussen kwamen uit Indië, ze kwamen op 5 jarige leeftijd naar België en ze werden heropgevoed in een 'warm' gezin. Of dat gelukt is? Nope, dat is dramatisch afgelopen.

En dan spreken we nog niet eens over bovenstaand artikel waar men poogt kinderen te heropvoeden dewelke maar liefst OUDER zijn dan 8 (!) jaar in een NIET zo warme omgeving. Misschien lukt deze heropvoeding. Maar ik betwijfel het. Op korte termijn waarschijnlijk wel, maar op de lange termijn? Neen.
Walgelijke praktijken die we in de geschiedenis nog al gezien hebben. Als je wat er op verschillende plaatsen (Rusland, Gaza, VS, ...) in de wereld bekijkt, kan je maar tot 1 conclusie komen: dat er niets geleerd is uit de gruwel van de WO2. En het zijn vooral diegene die het meest van anderen roepen dat het Nazi's zijn die het gevaarlijkste zijn.

Ondertussen heeft Oekraïne weer een Regina raffinaderij geraakt.

Dit overzicht geeft me toch voldoening:
7b68yf81cspf1.jpeg

Ik denk dat het voor de Russen deze keer een koude winter kan worden!

Die "*if the affected refineries were to stop completely", daar vanonder, hoe belangrijk is dat? Is een drone die een gat in één muur maakt van zo'n raffinaderij genoeg om er een symbooltje vol vlammen van te maken?

De vlammenzee die ervan het gevolg zijn zijn uitgebreid op de gevoelige plaat gelegd en kunnen de grootte en hoeveelheid vlammetjes erop verklaren. Op de juiste site heb je afgelopen jaar ze allemaal zien voorbij komen.

Walgelijke praktijken die we in de geschiedenis nog al gezien hebben. Als je wat er op verschillende plaatsen (Rusland, Gaza, VS, ...) in de wereld bekijkt, kan je maar tot 1 conclusie komen: dat er niets geleerd is uit de gruwel van de WO2. En het zijn vooral diegene die het meest van anderen roepen dat het Nazi's zijn die het gevaarlijkste zijn.
Het is dus minder erg als het fascisten zijn, dan? j/k

En nee, we leren niet uit de gruwel. De mens blijft wat het is: potentieel extreem gewelddadig.

De vlammenzee die ervan het gevolg zijn zijn uitgebreid op de gevoelige plaat gelegd en kunnen de grootte en hoeveelheid vlammetjes erop verklaren. Op de juiste site heb je afgelopen jaar ze allemaal zien voorbij komen.
Vlammenzee op zich zegt weinig.

Een raffinaderij waarvan je de kraker of essentiële infrastructuur geheel kan vernietigen ligt minimum een jaar stil. Vlammen zullen eerder "beperkt en kort" zijn.
Een raffinaderij waarvan je drone één of een paar van de tientallen of honderden opslagtanks vernietigd zal een "mooie en langdurige" vlammenzee geven maar raffinaderij draait waarschijnlijk rustig door met een paar % minder opslagcapaciteit.
Vraag is dan nog wat in die opslagtanks zit/zat. Als dit wat crude oil is zal er mss wat sneller bevoorraad worden of de productie tijdelijk wat minder zijn. Zijn dit wat bitumen(asfalt), teer of nafta (kunststoffen) zal de impact vrij beperkt zijn op supply.

3 Foxhounds boven Estland, ca. 12 minuten. Als statement zouden een aantal AMRAAMS misschien volstaan om aan Poetin duidelijk te maken dat het spelletje gedaan is. De Turken wonden er geen doekjes over.

Terug
Bovenaan