Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

En we zijn weer terug bij af.

Geen gelijke wapens want escalatie blablabla...
Putin wil toch echt wel vrede zenne jadejadejade..

Laten we nog eens samenzitten om te checken of Rusland deze keer echt gaat nadenken over eventueel aan tafel komen, om na te gaan of onderhandelen over een mogelijke manier om te beslissen of ze al dan niet akkoord kunnen gaan om misschien te beginnen aan besprekingen met als doel de gesprekken te starten?

Pathetisch.

En we zijn weer terug bij af.

Geen gelijke wapens want escalatie blablabla...
Putin wil toch echt wel vrede zenne jadejadejade..

Laten we nog eens samenzitten om te checken of Rusland deze keer echt gaat nadenken over eventueel aan tafel komen, om na te gaan of onderhandelen over een mogelijke manier om te beslissen of ze al dan niet akkoord kunnen gaan om misschien te beginnen aan besprekingen met als doel de gesprekken te starten?

Pathetisch.
Plus dan nog eens samenzitten in Hongarije, in de EU. Opnieuw de EU belachelijk maken, zegt Trump. Waarom niet gewoon in bijvoorbeeld Turkije?

Maar bon, zoals al gezegd eerder hier zal niemand Poetin wat in de weg leggen. Zou wel pijnlijk zijn voor bv. Polen.
...
“Welk land ze ook zullen contacteren, het zal zijn luchtruim openstellen. We moeten ons daar geen illusies over maken”, zegt een hoge Europese diplomaat. Vooral voor Polen en premier Donald Tusk, die zich profileren als de hardste critici van Poetin, zou dat vernederend zijn.
...

Rusland is geen wereldmacht. Sinds de val van de CCCP heeft het militair geen beste beurt gemaakt. Met hun invasie van Oekraïne is de geboorte van de Russische papiere tijger compleet. Economisch al helemaal niet. Hun economie kan je zowat vergelijken met die van de Benelux.
Het is gewoon een maffiastaat met kernwapens.

Ik denk dat er veel Russen niet droevig zouden zijn mocht Putin worden opgepakt en opgesloten hier. Er zullen waarschijnlijk veel machtsgeile personen rondlopen in één van de Kermlins die maar al te graag aan de top willen gaan zitten. Ik weet niet dat Putin écht geliefd is bij de Russische elite maar zeker wel gevreesd.
Ze hebben een shit ton aan kernwapens. Dat volstaat wel zeker? En waar ze wel in slagen is het Westen schrik aanjagen, ook al lijkt het soms Peppie en Kokkie op het slagveld. Als het Westen die rode lijnen vanaf het begin zouden hebben genegeerd stond Poetin met zijn broek op de enkels en was het allang afgelopen. Quod non.

Laatst bewerkt:
Ze hebben een shit ton aan kernwapens. Dat volstaat wel zeker? En waar ze wel in slagen is het Westen schrik aanjagen, ook al lijkt het soms Peppie en Kokkie op het slagveld. Als het Westen die rode lijnen vanaf het begin zouden hebben genegeerd stond Poetin met zijn broek op de enkels en was het allang afgelopen. Quod non.
UK was ook een wereldmacht tot de Suezcrisis. Ze hebben ook genoeg kernwapens om de hele aarde meermaals te vernietigen. Maar niemand noemt hen nog een wereldmacht. Net zoals Pakistan of Israël.
Niet alle landen met kernwapens zijn dat.

Economische macht is nu ook erg belangrijk en maakt deel uit van werelddominantie, Rusland heeft een povere economie. Zeker voor hun grootte.
De EU kan ook een wereldmacht zijn, we hebben de economisch kracht én militaire kracht. We zijn gewoon binnen ons blok niet eensgezind om er één te zijn.

UK was ook een wereldmacht tot de Suezcrisis. Ze hebben ook genoeg kernwapens om de hele aarde meermaals te vernietigen. Maar niemand noemt hen nog een wereldmacht. Net zoals Pakistan of Israël.
Niet alle landen met kernwapens zijn dat.

Economische macht is nu ook erg belangrijk en maakt deel uit van werelddominantie, Rusland heeft een povere economie. Zeker voor hun grootte.
De EU kan ook een wereldmacht zijn, we hebben de economisch kracht én militaire kracht. We zijn gewoon binnen ons blok niet eensgezind om er één te zijn.
Klopt allemaal, maar Rusland gedraagt zich wel zo en ze worden ook zo behandeld.

Trump is te gebrand op een akkoord- dit gaat mss wel idem verlopen als in Gaza, er gaat een akkoord afgedwongen worden maar of er iets gaat opgelost zijn… de rode loper lijkt uitgerold te zijn voor Rusland maar met Trump weet je echt nooit iets 100% zeker natuurlijk.

Hoe zit dat eigenlijk met de samenwerking met Duitsland voor langeafstandsraketten?

Trump is te gebrand op een akkoord
Ik kan verkeerd zijn maar onderstaande is wat ik denk.

Poetin gaat alles proberen om Trump te vleien in Hongarije maar hij gaat zeggen: I dont give a sh*t vriend, je hebt mij voor de gek gehouden. Je gaat Oekraïne ne kruimel gunnen of ik stuur Tomahawks. En hij is serieus want hij wil een deal "whatever it takes"

Het grote gevaar? Dat Poetin beseft dat hij in tegenstelling tot Alaska een kleine toegeving moet doen. Waarom zeg ik dit? Beter geen deal dan een 'slechte' deal. Echter als Poetin een geste doet dan vrees ik dat het geen goeie deal zal zijn. (voor Oekraïne). MAAR Trump maalt daar niet om. Geeft hij op 'iets' toe (al zijn het kruimels) dan is Trump 'blij', kaatst ie de bal naar Zelensky en zegt hij: Voila Poetin is ne mooie vent die vrede wil, nu is het aan U.

Want dat is de reden dat Alaska mislukt is (zie linkje hieronder). Trump kreeg gewoon cero cero op zijn bord, Poetin vertrok en Trump stond te zeik. EGO en peacemaker Trump helemaal niks gunnen = Als er iets is dat moet je niet doen bij hem dan is het dat wel.

(Wat ik zeg in mijn laatste paragraaf staat in andere bewoording in dit artikel)
hoe Poetin Trump in Alaska tegen zich in het harnas joeg

Laatst bewerkt:
Ik kan verkeerd zijn maar onderstaande is wat ik denk.

Poetin gaat alles proberen om Trump te vleien in Hongarije maar hij gaat zeggen: I dont give a sh*t vriend, je hebt mij voor de gek gehouden. Je gaat Oekraïne ne kruimel gunnen of ik stuur Tomahawks. En hij is serieus want hij wil een deal "whatever it takes"

Het grote gevaar? Dat Poetin beseft dat hij in tegenstelling tot Alaska een kleine toegeving moet doen. Waarom zeg ik dit? Beter geen deal dan een 'slechte' deal. Echter als Poetin een geste doet dan vrees ik dat het geen goeie deal zal zijn. (voor Oekraïne). MAAR Trump maalt daar niet om. Geeft hij op 'iets' toe (al zijn het kruimels) dan is Trump 'blij', kaatst ie de bal naar Zelensky en zegt hij: Voila Poetin is ne mooie vent die vrede wil, nu is het aan U.

Want dat is de reden dat Alaska mislukt is (zie linkje hieronder). Trump kreeg gewoon cero cero op zijn bord, Poetin vertrok en Trump stond te zeik. EGO en peacemaker Trump helemaal niks gunnen = Als er iets is dat moet je niet doen bij hem dan is het dat wel.

(Wat ik zeg in mijn laatste paragraaf staat in andere bewoording in dit artikel)
hoe Poetin Trump in Alaska tegen zich in het harnas joeg
Nope.

Trump heeft Putin gebeld (of was het omgekeerd, wie zal het zeggen?)
Trump heeft zijn kar weer gekeerd, want:

1. Putin heeft 'iets' om Trump te chanteren. Foto's, video's, ... ? Geen idee, maar er is iets waardoor Trump net voor de eindmeet telkens zijn kar keert en nooit doortastend kan/wil zijn tegen Rusland. Trump die wereldmacht Rusland kan temmen, waar geen enkele president hem voor ging. Trump oppermachtig, dat zou Trump toch graag willen bekomen? Maar blijkbaar is er 'iets' waardoor hij niet doorzet, bizar.

OF

2. Putin wil een deal met Trump. Een grote deal, een economische deal. Trump is gek op deals, zeker wanneer hij eraan verdient. De 2de deal, de stopzetting van de oorlog met Oekraïne is dan slechts bijzaak, want er is een veel grotere deal te scoren!

In beide gevallen heeft Putin Trump volledig in zijn zak zitten. Trump gaat geen poot willen uitsteken tegen Rusland.
Hoe je het draait of keert, we staan er alleen voor. Het begint precies eindelijk door te dringen bij onze leiders. Alleen is het jammer dat het zo lang heeft moeten duren, want hun macht is tanende. (Extreem-) rechts, vaak Russisch-gezind, staat klaar om de fakkel over te nemen en een groot deel van de bevolking lijkt maar al te graag Oekraïne te willen opofferen in ruil voor gemakzucht zodat ze hun pintje kunnen drinken bij de volgende Netflix-reeks.

Hoe je het draait of keert, we staan er alleen voor. Het begint precies eindelijk door te dringen bij onze leiders. Alleen is het jammer dat het zo lang heeft moeten duren, want hun macht is tanende. (Extreem-) rechts, vaak Russisch-gezind, staat klaar om de fakkel over te nemen en een groot deel van de bevolking lijkt maar al te graag Oekraïne te willen opofferen in ruil voor gemakzucht zodat ze hun pintje kunnen drinken bij de volgende Netflix-reeks
Dit vooral vrees ik. De situatie in Oekraïne is heel ernstig, op Europees grondgebied een oorlog met een land dat duidelijk vijandig is tegenover ons.
Extreem rechts én extreem links zijn vaak Russische gezind. Vaak door financiële of historische banden. Je ziet toch telkens communistische symbolen bij pro Palestina betogingen of denk maar aan de Vlaams Belanger die als observator naar de schijnverkiezingen in de bezette gebieden van Oekraïne ging.
Het steunen van extreme partijen past perfect binnen de hybride oorlog van Rusland. Hebben die mensen dat zelf écht niet door vraag ik me af?

Zelf ben ik bereid om één keer per jaar minder op reis te gaan, mijn Netflix account te annuleren en dat abonnementsgeld aan defensie te geven of zelfs extra belastingen te betalen om zo Oekraïne financieel te ondersteunen zodat ze met onze steun ze van hun grondgebied kunnen verwijderen. Ik geef gewoon maar wat voorbeelden.

Mocht elke Europeaan dat doen, de oorlog zou snel voorbij kunnen zijn.
Maar dat is whishfull thinking.

Ik las deze ochtend (echter het artikel is plots betalend geworden :frown: ) waar bij de journalist in kwestie precies mijn en jou post gelezen heeft en die twee meningen heeft samengebundeld. :tongue: (men leest hier mee lol)

Poetin aast inderdaad op een economische en bloeiende handelsrelatie met Trump. Trump wil dat ook doodgraag maar die journalist is tevens akkoord met mij: Trump wil tevens een vredesdeal. Hij wil gewoon van die 'zever' vanaf. Oekraïne is een blok aan zijn been.

Het kwam er eigenlijk op neer dat die journalist hoopt dat ik inderdaad ongelijk heb ("beter geen deal dan een 'slechte' deal") en dat jij gelijk hebt. En (ironisch genoeg) zou straks ook nog het beste scenario zijn dat Poetin zo vol is over zichzelf dat hij het toch weer verknoeit bij Trump. Hij houdt van economische deals maar hij wil ook gewoon 'van die oorlog af' zodat hij zich kan concentreren op China.

Maar ja we zullen het wel zien zeker? We zijn toch maar kleine insecten in een groter geheel.

Laatst bewerkt:
Extreem rechts, populisme en propaganda overal in opmars, mensenrechten en waardigheid onder vuur...

Het fascisme floreert stilaan opnieuw.

We slagen er niet in om te leren uit ons verleden.
We lijken gedoemd om dezelfde fouten te herhalen.

Het is diep triest.

En de wind is terug gekeerd, nu is het Zelensky die volop ga mogen toegeven:

Hoe meer artikels je erover leest, hoe meer je beseft wat voor een shitshow die meeting van vrijdag was. Dit lijkt weer terug naar af te zijn naar die meeting in februari toen Zelensky publiek vernederd werd.

Hoe meer artikels je erover leest, hoe meer je beseft wat voor een shitshow die meeting van vrijdag was. Dit lijkt weer terug naar af te zijn naar die meeting in februari toen Zelensky publiek vernederd werd.

Zo lijkt het idd - sluit ook naadloos aan bij de machtspolitiek van Trump natuurlijk - maar anderzijds kunnen we hier in Europa wel klagen en zagen over Trump maar we zouden ook gewoon Taurus raketten kunnen verkopen aan Oekraïne - dat gaat geen ultieme gamechanger zijn maar zal Oekraïne mogelijks wel een betere uitgangspositie geven en de oorlog veel tastbaarder maken in Rusland. De nodige informatie/intelligentie zal de VS wel blijven leveren denk ik - dat doen ze graag denk ik, blijft meer onder de radar ..

Maar dat de situatie nooit zal terugkeren naar het origineel is ook wel de realiteit, een verlies is onafwendbaar.

Poetin heeft er weer goed aangedaan om Trump nog eens te bellen de donderdag en hem zijn visie nog eens opgedrongen heeft. En Trumpie die natuurlijk een geheugen als een goudvis heeft en enkel zijn laatste gesprek herinnert.

Langs de andere kant vraag ik mij af hoe zo een meeting zou gelopen zijn als er net als de voorbije 2 meetings ook nu weer Europese begeleiding bij zou zijn ipv Oekraïne op zijn eentje. Die meetings waren voor Oekraïne positiever. Zou de EU dan toch nog wat van respect afdwingen in de VS ook al lijkt dat dikwijls anders?

Zo lijkt het idd - sluit ook naadloos aan bij de machtspolitiek van Trump natuurlijk - maar anderzijds kunnen we hier in Europa wel klagen en zagen over Trump maar we zouden ook gewoon Taurus raketten kunnen verkopen aan Oekraïne - dat gaat geen ultieme gamechanger zijn maar zal Oekraïne mogelijks wel een betere uitgangspositie geven en de oorlog veel tastbaarder maken in Rusland. De nodige informatie/intelligentie zal de VS wel blijven leveren denk ik - dat doen ze graag denk ik, blijft meer onder de radar ..

Maar dat de situatie nooit zal terugkeren naar het origineel is ook wel de realiteit, een verlies is onafwendbaar.
Dat is ook waar, We kijken nog teveel naar Europa, maar aan de andere kant hebben we hier ook nog voldoende wapens die kunnen gedoneerd worden, maar waar de politiek niet happig om is. De Taurus raketten zijn een mooi voorbeeld van een middel dat perfect zou kunnen geleverd worden, maar toch wordt het niet gedaan, nochtans telkens grote woorden van de Duitse bondskanselier...

België is ook een mooi voorbeeld van veel woorden, maar weinig daden, vooral in het begin wanneer ze nog amper iets hadden...

Terug
Bovenaan