Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Jongens toch. Dit is gewoon een dikke 🖕 aan Oekraïne.

Hopelijk wijst Oekraine dit af! Europa moet dringend eens meer nee tegen Trump durven zeggen! Laten we zeker geen wapens meer in de VS kopen. In Europe hebben we ook uitstekende producenten!

Dat is toch sowieso een deal die geen deal is? Uw eigen leger halveren, waardoor ze bij een volgende inval weerloos staan, en dan de veroverde gebieden nog afstaan ook.
Daar gaat toch geen enkel land mee akkoord gaan als ze in Oekraïne hun schoenen staan. Ik vraag mij toch af wat ze daar bij Trump en hun entourage gesnoven hebben.

Benieuwd naar de reacties van Europese leiders hierop.
De vraag is wat ze kunnen/durven doen als de USA hier echt in wil doorduwen nu.
Misschien allemaal terug aanschuiven in het Witte Huis en beetje smeken? Of misschien moeten we Rutte sturen, de magische fluisteraar?

Wat zit de VS nu toch constant te 'onderhandelen' met Rusland? Europa doet niet mee, ja bon lijkt me ergens wel best dat de naam 'Europa' niet op dit document staat als dat de inhoud is. Zo kan ik ook vredesplannen opstellen hoor: partij x moet plat op de buik en de aars insmeren, partij y mag tekeer gaan. Voila, vrede in Oekraine, vrede in het midden oosten, vrede op aarde aan iedereen die dat wil.

Dat Europa genegeerd wordt is schrijnend. Dat de VS denkt dat de termen 'vredesplan, 'in het geheim', 'gewerkt aan' van toepassing zijn op deze drol is een pak schrijnender. De hoeveelste drol is dit nu die zo al uitgekakt is? En elke keer quasi exact hetzelfde als de vorige drol. Dit moet toch gewoon een excuus zijn voor die diplomaten om nog eens een werkreis in te plannen en uitgebreid te kunnen dineren? Of ja afleiding voor de Epstein files. Er is geen greintje diplomatie van de VS te bespeuren, ze presenteren gewoon de sinterklaaslijst van Putin.
Putin's smirk op die foto spreekt boekdelen.

Het is best dat Europa niet verweten kan worden hieraan meegewerkt te hebben. Met een Rusland en Amerika die zich zo gedragen heeft het weinig zin dat Europa haar tijd besteed aan het proberen overtuigen van 2 steenezels. Ik hoop dan wel dat Europa tenminste intern druk bezig is met zich klaar te stomen voor als de VS haar steun (weeral) terugtrekt maar daar hoor ik relatief weinig van. Wat niet perse slecht is trouwens, Europa lijkt dikwijls op haar beste te werken als ze in stilte werkt zonder dat er elke week een mediastorm gegenereerd wordt.

Ik blijf het enorm verrassend vinden dat de VS (met name Trump dan toch) een vredesplan op maat van Rusland op tafel legt.
Voor zover we weten moet Rusland niets inleveren, maar krijgt het veel.
Rusland, de grote 'vijand' van de VS, staat er momenteel zwak voor. In plaats van Rusland te temmen (zoals voorgaande presidenten graag gedaan zouden hebben), lijkt het alsof Trump er alles aan doet om Rusland terug sterker te maken.

We kunnen gissen en aannames doen naar het waarom de VS zo mak doet tegenover Rusland:
- Putin heeft erg goede kaarten in handen die hij wil delen met Trump. Grondstoffen, grondgebied, deals deals deals, en Putin belooft te investeren in de VS.
- Putin heeft een troefkaart in handen waarbij Trump het moeilijk kan krijgen. Lees: Beeldmateriaal van Trump i.v.m. de Epstein-files of andere zaken dat het daglicht niet mogen zien.
- Trump wil zelf een vredesdeal uit de brand slepen. Nobelprijs en van die dingen. Dat we daarvoor de vijand moeten gewillig zijn en onze grootste bondgenoten negeren, part of the deal.
- Trump is gewoon debiel.
- ...

Even serieus. Ik zou graag willen weten waarom Trump deze bizarre zaken doet of van plan lijkt deze te doen. Iedereen van zijn entourage, stafchefs van het leger, leden van zijn partij, ... staan hierachter?

En Europa, tja... .
Na het 19e sanctiepakket terug in slaap gevallen?
We kunnen maar hopen dat ze achter de schermen zich serieus aan het herpakken zijn, zoals @Wallfish hierboven zegt.

Volgens onze zelfverklaarde expert Housen is het al volledig naar de kloten. (Maar goed ik weet niet of je die mens nog serieus kan nemen :sarcastic:)

- Oekraïne krijgt niks meer van de VS
- Europa heeft gene zak te zeggen en kan niks doen. Ze zijn een lege doos
- Die veiligheidsgaranties hierboven zijn een lege doos
- Trump laat Europa in de steek
- Poetin gaat gehakt maken van Oekraïne en daar is "niets" aan te doen. Oekraïne verliest de oorlog en wij staan er bij en kijken er naar
- De Oekraïnse bevolking steunt Zelensky nog voor amper 50% waardoor hij eigenlijk géén keuze meer heeft dan te knikken en ja te zeggen tegen deze deal (Mmm .. dat is niet hetzelfde als zeggen: OK we prefereren Rusland over Zelensky. Housen verdraait hier toch wat zaken)

Ik kan nu het artikel hier niet posten want 'betalend' maar cru gezegd komt het op bovenstaande neer (hetgeen hij in het interview zegt)

Laatst bewerkt:
Volgens onze zelfverklaarde expert Housen is het al volledig naar de kloten. (Maar goed ik weet niet of je die mens nog serieus kan nemen :sarcastic:)

- Oekraïne krijgt niks meer van de VS
- Europa heeft gene zak te zeggen en kan niks doen. Ze zijn een lege doos
- Die veiligheidsgaranties hierboven zijn een lege doos
- Trump laat Europa in de steek
- Poetin gaat gehakt maken van Oekraïne en daar is "niets" aan te doen. Oekraïne verliest de oorlog en wij staan er bij en kijken er naar
- De Oekraïnse bevolking steunt Zelensky nog voor amper 50% waardoor hij eigenlijk géén keuze meer heeft dan te knikken en ja te zeggen tegen deze deal (Mmm .. dat is niet hetzelfde als zeggen: OK we prefereren Rusland over Zelensky. Housen verdraait hier toch wat zaken)

Ik kan nu het artikel hier niet posten want 'betalend' maar cru gezegd komt het op bovenstaande neer (hetgeen hij in het interview zegt)
Zoals je zelf al zegt is die kerel al lang niet meer serieus te nemen. Zat er de vorige jaren ook constant langs en deed in de slimste mens ook niets anders dan fijn opmerken hoe leuk hij Poetin wel niet vond. Gewoon afvoeren en zo laten..

Zoals je zelf al zegt is die kerel al lang niet meer serieus te nemen. Zat er de vorige jaren ook constant langs en deed in de slimste mens ook niets anders dan fijn opmerken hoe leuk hij Poetin wel niet vond. Gewoon afvoeren en zo laten..
Als ik dit lees in veel krantenartikels vandaag de dag: 'Oekraïne en Europa zullen gedwongen worden ja te zeggen / staan voor een gedwongen feit'.

Ik begrijp dat onheilspelbaar zinnetjes dat nu in elke krant staat niet. Je kan toch altijd 'neen' zeggen? :sarcastic:

Trump: Europa jullie gaan luisteren en ja knikken!
Europa: Neen
Trump: Dan belasten we jullie kapot! Geen enkel Europees bedrijf mag ons land nog binnen en die er nu zijn gooien we allemaal buiten! Geen enkele EU burger mag nog binnen. Jullie krijgen niks wapens meer! Niks niks niks en klaar! Jullie gaan kapot!

Europa: OK. Dag en tot nooit meer. Rot op. We gaan nu volop business doen met China!
Trump: Excuseer ???

Laten we een gokje wagen wie als eerste bankroet gaat? De VS of Europa. :oi22:

OK natuurlijk zouden we dan economisch ontploffen en zou dit een ramp betekenen voor Europa. En het zal moeilijker worden voor Oekraïne. Maar voor de VS zou dit dan toch even zeer het geval zijn?

Als ik dit lees in veel krantenartikels vandaag de dag: 'Oekraïne en Europa zullen gedwongen worden ja te zeggen / staan voor een gedwongen feit'.

Ik begrijp dat onheilspelbaar zinnetjes dat nu in elke krant staat niet. Je kan toch altijd 'neen' zeggen? :sarcastic:

Trump: Europa jullie gaan luisteren en ja knikken!
Europa: Neen
Trump: Dan belasten we jullie kapot! Geen enkel Europees bedrijf mag ons land nog binnen en die er nu zijn gooien we allemaal buiten! Geen enkele EU burger mag nog binnen. Jullie krijgen niks wapens meer! Niks niks niks en klaar! Jullie gaan kapot!

Europa: OK. Dag en tot nooit meer. Rot op. We gaan nu volop business doen met China!
Trump: Excuseer ???

Laten we een gokje wagen wie als eerste bankroet gaat? De VS of Europa. :oi22:

OK natuurlijk zouden we dan economisch ontploffen en zou dit een ramp betekenen voor Europa. En het zal moeilijker worden voor Oekraïne. Maar voor de VS zou dit dan toch even zeer het geval zijn?

Ge zit hier met teveel verschillende belangen in Europa. Dat ist probleem. Als dat gebeurt wat jij beschrijft is het gedaan met Europa in zijn huidige vorm.

Ge zit hier met teveel verschillende belangen in Europa. Dat ist probleem. Als dat gebeurt wat jij beschrijft is het gedaan met Europa in zijn huidige vorm.
Maar dan is het ook gedaan met de VS in zijn huidige vorm.
Dan is China sowieso de lachende 3de hond.

Lijkt me in ieder geval de ideale moment om die farce van Trump te spiegelen. Kan Europa met Oekraine een onderhandeld vredesplan naar voor schuiven, te nemen of te laten, waarin Rusland zich enkel dient terug te trekken tot zijn eigen landgrenzen, hun leger halveert, hun lange afstandswapens afgeeft en oekraine erkent als een soeverein land. We zullen hen veiligheidsgaranties geven dat als Oekraine zou aanvallen we hen te hulp komen.

Kwestie van Trump zijn clownshow wat te doorprikken.

Waar wacht Europa toch op? Laten we Oekraïne zwaar bewapenen. Taurus raketten anyone??
Trump mag met Rusland zoveel plannen opstellen als ze willen, als Oekraïne niet meedoet? Geen deal!
Laten we Europese wapens produceren en leveren.

Trump boos en reageert met tarrifs? Europa doet hetzelfde.

Maar natuurlijk is Europa veel verdeelder :headshake:
Denk maar aan Slovakije en Hongarije.

Europa heeft momenten genoeg gehad om de rug te rechten maar telkens zijn die kansen verprutst.
Het ziet er allemaal niet zo goed uit vrees ik.

Waar wacht Europa toch op? Laten we Oekraïne zwaar bewapenen. Taurus raketten anyone??
Dat zijn allemaal geen grote game-changers:
Germany has approximately 600 Taurus missiles in its current arsenal

Dat is een paar dagen schieten, waarvan ze allicht meer dan de helft uit de lucht halen en de stock is ook alweer op.
Europa heeft gewoon onvoldoende militaire slagkracht.

Dat zijn allemaal geen grote game-changers:
Germany has approximately 600 Taurus missiles in its current arsenal

Dat is een paar dagen schieten, waarvan ze allicht meer dan de helft uit de lucht halen en de stock is ook alweer op.
Europa heeft gewoon onvoldoende militaire slagkracht.
Er zijn ook nog wat storm shadows UK/FR

Maar ik weet nu niet of je die echt in de grote massa nodig hebt om een voelbaar effect te hebben.

Het feit dat er in het 28 punten plan in staat geen lange afstand wapens meer moet toch duidelijk zijn dat het Rusland pijn doet.

Gewoon een dikke 🖕 naar Trump en sturen die raketten en aub sluit geen deals meer met de USA onder trump totaal niet te vertrouwen en heeft nog ergere mood swings dan een persoon die borderline heeft.

Voor wat het waard is, er is in Oekraïne nul draagvlak voor dat voorstel. Staat ook volledig los van Zelensky zijn populariteit.

On a sidenote, volgens wat ik links en rechts lees lijkt Trump hier zelfs niet van op de hoogte te zijn geweest. Was gewoon solo slim van een paar figuren waaronder die lapzwans van een Witkoff (die elke keer opnieuw ingepakt wordt door genadeloze figuren aan de overkant zoals Kirill Dmitriev).

Trump en Putin zijn van hetzelfde dictatoriale laken een broek. Ze delen dezelfde doelen en verafschuwen de idealen van de vrije wereld.

Laatst bewerkt:
Is de populariteit van Zelensky echt dalende? Of is het die corruptie zaak die zich begint te roeren? Een aantal partijleden van Zelensky stuurt nu ook aan op een wissel van de macht. Dit plan met Trump en Poetin. Er lijkt mij vanalles gaande te zijn achter de schermen.

Terug
Bovenaan