Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Is dit niet gewoon een zoveelste voorbeeld van wij die de moraalridder willen spelen? Gans de wereld breekt verdragen en doet een beetje wat het wil. En dan gaan wij, tot onze eigen schade, weer het braaf kindje van de klas moeten spelen?

Wie, dat zijn geld nu al bij ons geparkeerd heeft, zou dat wegtrekken en hoeveel pijn zou dat nu echt doen? Ik zie hier heel veel hypothetische vaagheden, maar als er nu één ding is dat we wel uit de afgelopen 5-10 jaar kunnen afleiden, is dat de soep helemaal niet zo heet gegeten wordt als dat ze opgediend wordt.

De soep van Trump zijn we anders wel van een actieve kookplaat aan het eten.

De soep van Trump zijn we anders wel van een actieve kookplaat aan het eten.

Goed voorbeeld. Zijn we al in oorlog over Groenland? Heeft China 500% tariffs aan haar been? Is Canada de 51e staat? Staat het Panama-kanaal onder Amerikaanse curatele?

Zijn er partijen die gehint hebben op het weghalen van hun gelden als we het Russisch geld aanslagen, en zoja, welke partijen zijn dat en hoeveel verlies op lange termijn lopen we daarmee op? It's all about checks and balances in the end.

Goed voorbeeld. Zijn we al in oorlog over Groenland? Heeft China 500% tariffs aan haar been? Is Canada de 51e staat? Staat het Panama-kanaal onder Amerikaanse curatele?

Zijn er partijen die gehint hebben op het weghalen van hun gelden als we het Russisch geld aanslagen, en zoja, welke partijen zijn dat en hoeveel verlies op lange termijn lopen we daarmee op? It's all about checks and balances in the end.
Maar is je punt dan dat Trumps gedrag geen schadelijke impact zal hebben op lange termijn?

Maar is je punt dan dat Trumps gedrag geen schadelijke impact zal hebben op lange termijn?

Mijn punt is dat er veel getoeterd wordt, maar dat er maar weinig dreigementen waar gemaakt worden. Dat we ons niet zo gelijk bang moeten laten maken omdat "ze" misschien wel eens kunnen wegtrekken. Zo gaat het hier altijd. "Oh zouden we [x] doen?" "goh, in't slechtste geval gebeurt zus en zo, dus zouden we het niet beter laten?" "ja, best wel, stel u maar voor dat het gebeurt". Angsthazenvoetbal.

Mijn punt is dat er veel getoeterd wordt, maar dat er maar weinig dreigementen waar gemaakt worden. Dat we ons niet zo gelijk bang moeten laten maken omdat "ze" misschien wel eens kunnen wegtrekken. Zo gaat het hier altijd. "Oh zouden we [x] doen?" "goh, in't slechtste geval gebeurt zus en zo, dus zouden we het niet beter laten?" "ja, best wel, stel u maar voor dat het gebeurt". Angsthazenvoetbal.
Niemand dreigt daar meer het is niet dat die landen Rusland willen steunen of per sé hun geld hier willen houden. De EU was een veilige plaats om geld en bezittingen te plaatsen, de EU landen hielden zich los van de situatie altijd aan het internationaal recht. In zo'n situaties is vertrouwen alles omdat er zo goed als geen methoden zijn om je recht af te dwingen. Als België beslist dat dat geld van hen is vanaf vandaag en zich gewoon onttrekt aan haar eigen en internationale regelgeving dan kan je niet veel doen, heel dat systeem draait op vertrouwen dat je dat niet gaat doen ondanks dat je dat kan. Als we dat vertrouwen breken is het weg voor heel lang, dan hebben we éénmalig 100 miljard gewonnen als continent maar voor decennia het vertrouwen kwijtgeraakt. Geen idee hoeveel dat vertrouwen economisch waard is maar in het verleden hebben we ons nooit in de verleiding laten brengen om dat vertrouwen te krenken hoewel er voldoende situaties waren waar dat ook een verleidelijke en enigszins te verantwoorden situatie was geweest.

En opnieuw, dat is een prijs die we misschien beter zouden betalen, willen we echt de bankier zijn van al die Afrikaanse regimes en China? Er valt wel iets voor te zeggen om daar ons handen definitief van af te houden maar da's wel de bewuste beslissing die we moeten maken, we mogen onszelf niet wijsmaken dat dit volledig op zichzelf staat zonder gevolgen.

Kijkend naar Zwitserland zou ik denken dat bankier zijn alleen maar voordelen heeft, ongeacht de herkomst of motivatie, geld is macht- altijd. Maar dat is idd een politieke keuze. Feit is wel, als wij het niet doen zal het iemand anders zijn, altijd.

Euroclear is niet gewoon een bank éh mannen.
Het gedeelte waar dat geld zit is de securities.
Kort uitgelegd. Jij stort morgen geld op DeGiro en je koop bv. een aandeel van een beurs. Heel de transactie keten gaat via Euroclear.
Uw aandeel zit in bewaring bij Euroclear.
Het is 1 grote databank waar alle banken, brokers, beurzen ed hun informatie gaan halen. Wat staat er op uw effectenrekening? -> Euroclear.
Dat isin nummer van uw fondsje? -> Euroclear.

Euroclear is de nationale instelling voor dat soort zaken voor heel wat Europese landen.
Omdat die marktleider is heeft Rusland indertijd de Russische Bank (die in Rusland die functie vervult) gekoppeld aan Euroclear. Euroclear is de toegangspoort voor Rusland tot de rest van de wereld.
Sinds 2 jaar zijn ze er ook in geslaagd om in Azië door te breken. Ze zijn de officiële instantie voor de bank of Hong Kong en de Hong Kong Exchange. De toegangspoort tot China en de rest van Azië.

Euroclear is om het in computertermen te noemen, de backbone voor effecten en fondsen in Europa naar de rest van de wereld. Dit is het hart van de financiële markt.
Die bezitten tientallen biljoenen.

Dat slachtofferen voor een paar stomme Russen is krankzinnig.
Het heeft 30 jaar geduurd om in China binnen te geraken. 30 fucking jaren van hard werken.
Weet je wie de volgende grote speler is in die markt? Clearstream in Duitsland.

Is dit niet gewoon een zoveelste voorbeeld van wij die de moraalridder willen spelen? Gans de wereld breekt verdragen en doet een beetje wat het wil. En dan gaan wij, tot onze eigen schade, weer het braaf kindje van de klas moeten spelen?

Wie, dat zijn geld nu al bij ons geparkeerd heeft, zou dat wegtrekken en hoeveel pijn zou dat nu echt doen? Ik zie hier heel veel hypothetische vaagheden, maar als er nu één ding is dat we wel uit de afgelopen 5-10 jaar kunnen afleiden, is dat de soep helemaal niet zo heet gegeten wordt als dat ze opgediend wordt.
Gho, is dat zo dat gans de wereld verdragen breekt? Rusland obviously wel, maar Rusland is de wereld niet.

Tot voor kort was de dollar algemeen aanvaard als zijnde dé handelsmunt. Nu met Trump's spielerei en een dollar die plots 10-15% gezakt is in waarde, vermoed ik dat men daar toch wat minder enthousiast over is. Uitstekende kans om de Euro meer naar voren te schuiven als de meer betrouwbare, stabielere optie. Het kan ons toch alleen maar ten goede komen lijkt me (als niet-econoom zijnde)? Het zou investeren in Europese bedrijven alvast eenvoudiger maken.
Maar als je tegelijk buitenlands geld afpakt omdat die buitenlanders wonen in een land dat dingen doet waar je niet mee akkoord bent, tja.
Die som geld van 140 miljard is niet volledig van het land Rusland hé, het overgrote deel ervan is geld van inwoners. Russen die niet noodzakelijk iets verkeerd gedaan hebben. Dat dat geld zomaar bevroren kan worden vind ik al straf feitelijk, laat staan dat het zomaar gestolen kan worden.

Verder wordt hier te pas en te onpas geklaagd over een gebrek aan Europese producten en bedrijven, alle innovatie komt van Amerika of China. Welja zorg dan dat de dingen die wél uit Europa komen en wereldwijd gebruikt worden, dat je die niet in de voet schiet.

Euroclear is niet gewoon een bank éh mannen.
Het gedeelte waar dat geld zit is de securities.
Kort uitgelegd. Jij stort morgen geld op DeGiro en je koop bv. een aandeel van een beurs. Heel de transactie keten gaat via Euroclear.
Uw aandeel zit in bewaring bij Euroclear.
Het is 1 grote databank waar alle banken, brokers, beurzen ed hun informatie gaan halen. Wat staat er op uw effectenrekening? -> Euroclear.
Dat isin nummer van uw fondsje? -> Euroclear.

Euroclear is de nationale instelling voor dat soort zaken voor heel wat Europese landen.
Omdat die marktleider is heeft Rusland indertijd de Russische Bank (die in Rusland die functie vervult) gekoppeld aan Euroclear. Euroclear is de toegangspoort voor Rusland tot de rest van de wereld.
Sinds 2 jaar zijn ze er ook in geslaagd om in Azië door te breken. Ze zijn de officiële instantie voor de bank of Hong Kong en de Hong Kong Exchange. De toegangspoort tot China en de rest van Azië.

Euroclear is om het in computertermen te noemen, de backbone voor effecten en fondsen in Europa naar de rest van de wereld. Dit is het hart van de financiële markt.
Die bezitten tientallen biljoenen.

Dat slachtofferen voor een paar stomme Russen is krankzinnig.
Het heeft 30 jaar geduurd om in China binnen te geraken. 30 fucking jaren van hard werken.
Weet je wie de volgende grote speler is in die markt? Clearstream in Duitsland.

Zeer verhelderend, dank je.

Die som geld van 140 miljard is niet volledig van het land Rusland hé, het overgrote deel ervan is geld van inwoners. Russen die niet noodzakelijk iets verkeerd gedaan hebben. Dat dat geld zomaar bevroren kan worden vind ik al straf feitelijk, laat staan dat het zomaar gestolen kan worden.
Incorrect.
Het overgrote deel assets behoort tot de Russische centrale bank. Ik vind nu niet direct de meest recente cijfers wegens tijdgebrek en mobiel maar in april 2025 rapporteerde De Standaard over Euroclear: "Tot op vandaag is daar zo’n 250 miljard euro aan Russisch geld geblokkeerd." en "(...) Die privé-investeerders zijn goed voor ongeveer zeventig miljard van de geblokkeerde tegoeden bij Euroclear. Dat is nog geen derde van het totaal. Veruit het grootste bedrag, zo’n 180 miljard, bestaat uit cash geld dat grotendeels toebehoort aan de Centrale Bank in Moskou: de Russische staat." https://www.standaard.be/economie/i...m-geven-we-dat-niet-aan-oekrane/58454315.html

Tja, dat krijg je dan met Russiche soldaten met PTSD:
Dat was toch al eerder geweten, als ik me het goed herinner?

moest ge natuurlijk ook geen helderziende voor zijn: criminelen uit het gevang halen om hen wat te laten moorden aan het front. Wat verwacht ge dan als die terug in de maatschappij terechtkomen?
Wel gek dat ze in de rechtbank ook het hand boven het hoofd worden gehouden. Dat ze die dingen geheim proberen te houden is ergens logisch, maar hen dan nog eens beschermen?

Incorrect.
Het overgrote deel assets behoort tot de Russische centrale bank. Ik vind nu niet direct de meest recente cijfers wegens tijdgebrek en mobiel maar in april 2025 rapporteerde De Standaard over Euroclear: "Tot op vandaag is daar zo’n 250 miljard euro aan Russisch geld geblokkeerd." en "(...) Die privé-investeerders zijn goed voor ongeveer zeventig miljard van de geblokkeerde tegoeden bij Euroclear. Dat is nog geen derde van het totaal. Veruit het grootste bedrag, zo’n 180 miljard, bestaat uit cash geld dat grotendeels toebehoort aan de Centrale Bank in Moskou: de Russische staat." https://www.standaard.be/economie/i...m-geven-we-dat-niet-aan-oekrane/58454315.html
Ah, Ik dacht dat ik hier andere cijfers had zien passeren. Scuzi.

https://www.hln.be/buitenland/bom-o...hap-halen-relikwie-uit-koude-oorlog~a995dc6b/

Waar zijn de forumleden die mij gek verklaarden toen ik zei dat een potentiële herverkiezing van Trump tot het instorten van de NAVO zou leiden?
De neerwaartse spiraal in de EU-VS relaties zet zich verder en gezien we nog 3 jaar opgescheept zitten met TACO Trump (en worst case Vance) kunnen we ons poepegaatje best al serieus beginnen insmeren.

Edit crew: taalgebruik aangepast.

Laatst bewerkt door een moderator:
https://www.hln.be/buitenland/bom-o...hap-halen-relikwie-uit-koude-oorlog~a995dc6b/

Waar zijn de forumleden die mij gek verklaarden toen ik zei dat een potentiële herverkiezing van Trump tot het instorten van de NAVO zou leiden?
De neerwaartse spiraal in de EU-VS relaties zet zich verder en gezien we nog 3 jaar opgescheept zitten met TACO Trump (en worst case eyeliner boy) kunnen we ons poepegaatje best al serieus beginnen insmeren.
Trump (Rusland?) is de VS van binnenuit aan het kapot maken.
Trump (Rusland?) is alle bondgenootschappen aan het opblazen.

We kunnen ook onze mouwen opstropen, ons herpakken.
Onze sterktes uitspelen in plaats van ze op onze zwaktes te laten wijzen en waarna we dan stilletjes verbouwereerd zitten treuren.
We zitten mogelijk in een momentum in de wereldgeschiedenis.
Misschien moeten we dit moment aangrijpen om grootse dingen te realiseren, desnoods op ons eentje.
Maar dan moet het wel nu gebeuren.

"Stevig gediscussieerd", zegt Trump over telefoontje met Macron​

"We hebben gediscussieerd, er zijn harde woorden gevallen", zegt president Donald Trump. Eerder had hij een dik halfuur gebeld met de Franse president Emmanuel Macron, de Duitse bondskanselier Friederich Merz en de Britse premier Keir Starmer.
Ze hadden het er waarschijnlijk over het Amerikaanse vredesplan, waar Zelensky en de Europese leiders 8 punten uit willen schrappen. Vooral het afstaan van Oekraïens grondgebied aan Rusland ligt moeilijk, iets wat Oekraïne volgens het plan net wel moet doen.
Alle betrokken partijen willen nu graag dit weekend een vergadering beleggen. "We gaan een keuze maken op basis van de voorstellen die ze doen", zegt Trump. (vrt nws)
De Teamsmeeting was precies niet zo gezellig.

De neerwaartse spiraal in de EU-VS relaties zet zich verder en gezien we nog 3 jaar opgescheept zitten met TACO Trump (en worst case eyeliner boy) kunnen we ons poepegaatje best al serieus beginnen insmeren.
Dit gaat de macht en aanzien van de VS op wereldniveau toch enkel enorm verzwakken? En voor wat? Ik snap het echt niet.

Andere landen zouden er staan voor springen om zo'n macht te kopen. En de VS zou het zomaar weggooien, samen met een groot klantenbestand voor al hun wapens??

Denk dat China voor een paar miljard graag lid zou worden, als past het geografisch natuurlijk niet echt bij NAVO...

Dit gaat de macht en aanzien van de VS op wereldniveau toch enkel enorm verzwakken? En voor wat? Ik snap het echt niet.

Andere landen zouden er staan voor springen om zo'n macht te kopen. En de VS zou het zomaar weggooien, samen met een groot klantenbestand voor al hun wapens??

Denk dat China voor een paar miljard graag lid zou worden, als past het geografisch natuurlijk niet echt bij NAVO...
Het is de al sinds het ontstaan van de VS continue discussie over isolationisme. Over of dat isolationisme tot meer veiligheid leidt of net minder. Er zijn zo nog al dergelijke wetsvoorstellen ingediend die nooit veel veroorzaakt hebben.

Ik weet ook niet zeker of het verkopen van wapens zo'n rol speelt, als ik het opzoek kopen NAVO landen ongeveer 100 miljard militair materiaal aan bij de VS per jaar, maar de VS spendeert bijna 1000 miljard per jaar aan hun leger. Die 100 miljard is ook geen winst, om die 100 miljard te verkopen moeten ze ook eerst kosten maken terwijl die 1000 miljard wel volledig weg is. Pak dat ze door uit de NAVO te stappen die 1000 miljard uitgaven kunnen reduceren tot 950 miljard dan hebben ze er waarschijnlijk financieel al aan gewonnen.

De vraag is natuurlijk of ze ook echt willen besparen, ik vermoed dat ze ook datzelfde leger willen aanhouden als ze uit de NAVO stappen, en dan verliezen ze gewoon macht idd, misschien gaan ze dan zelfs meer moeten uitgeven om hetzelfde machtsniveau te behouden.

Thomas Massie is nu wel echt iemand die al jaren met dit soort zaken afkomt. Die weigerde destijds al om de overname van de Krim te veroordelen enz.

Terug
Bovenaan