Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Dat tweede klopt inderdaad en haalde ik ook aan in mijn eerste antwoord, dat we wel degelijk moeten uitgaan van het 'wat als' scenario. :)

Ik denk voor de rest wel niet dat Trumpt het einde van zijn termijn haalt. Alle signalen wijzen op een gigantische ommezwaai bij de midterms waarbij de Republikeinen hun absolute meerderheid zullen verliezen. En dan zwijg ik nog over zijn hele duidelijke mentale en fysieke aftakeling.

Vance is qua ideologie waarschijnlijk nog erger, maar die heeft gewoon niet het draagvlak van Trump, noch bij de MAGA achterban, noch binnen de GOP.
Akkoord maar ik denk niet dat het zo'n uitgemaakte zaak is dat de midterms beterschap zullen brengen, imo mogen we ons in het westen niet nog eens stoten aan diezelfde steen (hence het naratief met de vorige verkiezingen waar Trump volgens westerse media niet verkozen ging geraken. Ik geloof dat we ons gewoon moeten opmaken voor 4 jaar Trump (met de mogelijkheid dat er een nieuwe "trump" hem opvolgt). Komt dat niet, des te beter maar we moeten echt wel voorbereid zijn op de worst case scenario's.

https://www.hln.be/buitenland/bom-o...hap-halen-relikwie-uit-koude-oorlog~a995dc6b/

Waar zijn de forumleden die mij gek verklaarden toen ik zei dat een potentiële herverkiezing van Trump tot het instorten van de NAVO zou leiden?
De neerwaartse spiraal in de EU-VS relaties zet zich verder en gezien we nog 3 jaar opgescheept zitten met TACO Trump (en worst case Vance) kunnen we ons poepegaatje best al serieus beginnen insmeren.

Edit crew: taalgebruik aangepast.
Echt?

Dat is het equivalent van een PvdA parlementslid dat iets zegt en dat men dat dan op de voorpagina van de washington post zou zetten als "omg Europa doet dit"

Ik moet @Général Zantas bijtreden veel van die soep wordt veel kouder gegeten dan er geclaimed wordt. Het is nu al 5 jaar Trump en bijna 4 jaar Oekraïne ( 14 als je vanaf de Krim/Donbas telt). En waar zijn de mensen echt over bezig? Welke opties ze op hun duitse luxewagen al dan niet in het budget kunnen krijgen en dat 5% return op iets toch wel een probleem is.

Toch bizar dat hier weer geen samenwerking mogelijk bleek (?) om een gezamenlijk order te plaatsen met Nederland:

Echt?

Dat is het equivalent van een PvdA parlementslid dat iets zegt en dat men dat dan op de voorpagina van de washington post zou zetten als "omg Europa doet dit"

Ik moet @Général Zantas bijtreden veel van die soep wordt veel kouder gegeten dan er geclaimed wordt. Het is nu al 5 jaar Trump en bijna 4 jaar Oekraïne ( 14 als je vanaf de Krim/Donbas telt). En waar zijn de mensen echt over bezig? Welke opties ze op hun duitse luxewagen al dan niet in het budget kunnen krijgen en dat 5% return op iets toch wel een probleem is.
Zolang de oorlog ons niet rechtstreeks treft zullen 'de mensen' die oorlog als een ver-van-mijn-bed-show blijven beschouwen. Dat verandert pas als er bommen vallen.

Toch bizar dat hier weer geen samenwerking mogelijk bleek (?) om een gezamenlijk order te plaatsen met Nederland:

Geen idee, waarschijnlijk gewoon verschillende tijdslijnen in beide landen.
Bedenking: is het nog slim om bij een Zwitsers bedrijf iets te bestellen, gezien hoe die moeilijk deden over munitie naar Oekraïne?

Ik vraag me af wat Rusland juridisch kan doen? Gaat dit via een Russische rechtbank?
Rusland negeert zelf allerhande verdragen en afspraken.
In zijn persbericht waarschuwt de centrale bank nog dat de voorstellen om de tegoeden niet enkel te bevriezen maar ook te gebruiken, illegaal zijn. "Mechanismen voor direct of indirect gebruik van de tegoeden van de Bank van Rusland, evenals elke andere vorm van ongeoorloofd gebruik van de tegoeden, zijn illegaal en in strijd met het internationaal recht, waaronder schending van de beginselen van soevereine immuniteit van activa", aldus de centrale bank.

De bank zegt zich dan ook het recht voor te behouden alle beschikbare mechanismen in te zetten om haar belangen te beschermen. Meer dan waarschijnlijk zullen er bij uitvoering van het plan dus nog veel meer rechtszaken volgen. Volgens Moskou zullen er zaken worden aangespannen bij "nationale rechtbanken, gerechtelijke instanties van buitenlandse staten en internationale organisaties, arbitragecommissies en andere internationale gerechtelijke instanties".

Of ze zo'n rechtszaak kunnen winnen betwijfel ik, maar dit lijkt me vooral een manier te zijn om druk te zetten en te intimideren. Als je kijkt naar perceptie geeft dit de indruk dat Rusland alle legale middelen wil inzetten om de tegoeden te beschermen. Dat Rusland geen fuck geeft om internationale afspraken doet er eigenlijk niet toe. De druk op De Wever moet wel immens zijn.

Geen idee, waarschijnlijk gewoon verschillende tijdslijnen in beide landen.
Bedenking: is het nog slim om bij een Zwitsers bedrijf iets te bestellen, gezien hoe die moeilijk deden over munitie naar Oekraïne?
Ik denk dat er wel een onderscheid zal zijn wanneer je die wapens gebruikt voor uw eigen te beschermen dan wanneer je die geeft voor een oorlog waar je op papier gezien niets mee te maken hebt. + nog het feit dat er wel een groot verschil is wanneer wij die echt nodig hebben: het wil eigenlijk zeggen dat de brand bijna tot aan de achterdeur van Zwitserland zit en ik denk dat men op dat moment wel alle bemerkingen laat varen.

Rechtbank in Moskou heeft toch helemaal geen jurisdictie over Euroclear. Dit is gewoon een schijnvertoning om wat olie op het vuur te gooien.
Ik denk dat dit eerder een poging is om België en Euroclear verder onder druk te zetten?
Of ze zo'n rechtszaak kunnen winnen betwijfel ik, maar dit lijkt me vooral een manier te zijn om druk te zetten en te intimideren. Als je kijkt naar perceptie geeft dit de indruk dat Rusland alle legale middelen wil inzetten om de tegoeden te beschermen. Dat Rusland geen fuck geeft om internationale afspraken doet er eigenlijk niet toe. De druk op De Wever moet wel immens zijn.
Dus gewoon die dreiging uit Rusland negeren. De enigste reële dreiging die Rusland mij lijkt te hebben, zijn hun kernwapens. Maar gaan ze die ooit inzetten??
Anders hebben ze nog hun hybride oorlogsvoering. Cyberaanvallen, drone verstoringen, infrastructuursabotage,... Ze zullen die zaken toch altijd ontkennen.
Waarom doet Europa ook zo geen acties? We kunnen toch ook gewoon alles ontkennen.

Echt?

Met het kleine pietlullige detail dat er nu effectief een wetsvoorstel is en niet gewoon talk. Dit staat allemaal in groot contrast met wat polls zeggen over het standpunt van de gemiddelde Amerikaan ten opzichte van Oekraïne (63% willen meer steun aan Oekraïne).

Met het kleine pietlullige detail dat er nu effectief een wetsvoorstel is en niet gewoon talk. Dit staat allemaal in groot contrast met wat polls zeggen over het standpunt van de gemiddelde Amerikaan ten opzichte van Oekraïne (63% willen meer steun aan Oekraïne).
Nu, met dat er net een wet in het Huis is aangenomen om de banden met Europa te versterken, en de militaire aanwezigheid te behouden, steun aan Oekraïne te geven en de verdediging in de Baltische Staten te versterken, neem ik aan dat er niet ook een meerderheid daar is om gewoon de NAVO te verlaten.

Zou nogal heel schizofreen zijn.

Al de verkiezingen in de VS ons iets geleerd hebben is het toch dat polls niet altijd een juist beeld van de realiteit weergeven.

Terug
Bovenaan