Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

ik hoop ook dat de mensen die nu proficiat zeggen, ook volgende keer terug stemmen op hem
Volgens mij de enige mens die Belgie echt kan helpen zoals Dehaene heeft gedaan.
huh, dat je goed vind als politicus en hij het hier goed heeft gedaan, betekent toch niet dat je voor de rest akkoord gaat met zijn standpunten?

huh, dat je goed vind als politicus en hij het hier goed heeft gedaan, betekent toch niet dat je voor de rest akkoord gaat met zijn standpunten?
Ik hoef het niet met elk standpunt akkoord te zijn. Ik ben het met niemand eens over al zijn standpunten.
Maar die mens doet alles wat hij kan om van dit land iets beter te maken. ( In Antwerpen deed hij dat trouwens ook al)
Tuurlijk heb ik gevloekt op sommigen van zijn belissingen, maar in de long term waren ze allemaal op lange termijn de juiste

Dit, laat ons eerlijk zijn. Een premier hier heeft eigenlijk binnenlands toch niets te zeggen? of je moet morgen winnen met 60% ofzo
Als die "niets" meer is dan al de andere politici, zou ik zeggen van wel. Allezja, verkeerde thread natuurlijk maar het probleem van onze staatsstructuur is buiten al de verschillende takken ook dat die takken amper een duidelijke hiërarchie kennen.

Wat ik bedoelde is dat je best kan vinden dat De Wever internationaal ons land goed representeert, maar dat het iets helemaal anders is dan hoe je net intern de zaken wil aanpakken.

Ben ik eigenlijk de enige die het helemaal ongepast vond dat VTM de Russische ambassadeur live in 't nieuws uitnodigde en hem een podium gaf? Het enige dat die functionarissen al jarenlang doen, is proberen een narratief te verkondigen en de geesten te bespelen van de mensen hier. Je mag daar als nationaal media wel een beetje een filter op plaatsen en je maatschappelijke rol ook spelen. We zijn min of meer met dat land in oorlog he.
Ik heb het interview beluisterd en mijn antwoord is 'ja' en 'neen'. Ik twijfel een beetje maar ik ga er mijne slaap niet voor laten. Het was een beschaafd interview en die ambassadeur hield het ook beschaafd (naar Russische normen). Alles was ook duidelijk vooraf goed doorsproken.

Ik vind dat dit 'ergens' wel moet kunnen mits men dit aanpakt met de nodige voorzichtigheid en de juiste ingesteldheid. Ik vond dat ze dat wel redelijk ok gedaan hebben. Maar het is natuurlijk iets heel gevoelig en niet iedereen gaat het daarmee eens zijn. Dat weet ik ook wel.

Je kan natuurlijk ook niet staan roepen dat je wilt dat Rusland aan tafel komt zitten voor onderhandelingen en dan geen platform geven aan zijn vertegenwoordiger in Belgie. Moet je daarom er een propaganda interview van maken? Duidelijk neen. (Ik heb het interview niet gezien).
Mij lijkt het logisch dat ook zij hun verhaal mogen doen.

Ben ik eigenlijk de enige die het helemaal ongepast vond dat VTM de Russische ambassadeur live in 't nieuws uitnodigde en hem een podium gaf? Het enige dat die functionarissen al jarenlang doen, is proberen een narratief te verkondigen en de geesten te bespelen van de mensen hier. Je mag daar als nationaal media wel een beetje een filter op plaatsen en je maatschappelijke rol ook spelen. We zijn min of meer met dat land in oorlog he.
Ik sluit me aan bij @NemesisBE en vind het interessant om ook eens de andere kant te horen i.p.v. steeds te lezen zoals velen in de media vandaag doen. Het is wel noodzakelijk om daar direct een kritische noot/toelichting bij te plaatsen - je zou hetzelfde kunnen zeggen met vele mededelingen en statements van Trump - die krijgt niet alleen een podium - ze rijden het tot voor zijn deur met een grote strik eromheen.

Zeker voor het westen, waar we dat type van communicatie en 'diplomatie" niet gewend zijn zou het mss beter zijn daar net wat meer aandacht aan te besteden.

Oprecht luidop gelachen, en overschot van gelijk. Hoe Politico (voor wie rijden die eigenlijk?) De Wever de voorbije weken heeft afgeschilderd was echt alle schaamte voorbij.
Politico vertegenwoordigd gewoon de mening van de eurocraten hé. De meerderheid van de lidstaten (en hun diplomaten in Bxl) was voor het gebruik van de euroclear tegoeden. Niet meer dan normaal dat Politico, toch wel de stem van die populatie, zich zo laat gelden. Alle schaamte voorbij? Laat mij dan eens die artikels zien waar het zo beschamend is?

Ik vermoed dat de Croo idd de miljarden rap zou opgegeven hebben in ruil voor een postje.
En een Verhofstadt nog rapper. In de vorm van een sell & leaseback.
Dit soort populistische one-liners zijn ook totaal niet nodig. Ik denk dat zelfs een De Croo als liberaal ook in the end de belangen van België verdedigd zou hebben. In deze case heeft België voornamelijk samengewerkt met Meloni hé, om dat plan B te pushen. Voor de mensen buiten België komt dat nu over alsof er 2 'extreem'-rechtse populisten dit hebben bepaald. Soit, nu is het te hopen dat er de komende tijd niet veel moeilijke dossiers voor België op de Europese beslissingstafel komen te liggen. De EC & de ER gaan dit niet snel vergeten.

Grote verliezer deze top is Duitsland. Merz is er echt bekaaid van afgekomen. Die wou Mercosur aftekenen (afzetmarkten voor hun industrie) & Euroclear gelden losweken. Dat is 2x mislukt. In de plaats zijn er meer schulden opgebouwd (wat Duitsland altijd haat) om Oekraïne te financiëren.

Binnen 3j is VDL weg, dat Duits koude kabinet hopelijk voorgoed weg dan.

HIj heeft België vooral beschermd nu (rechts of links politieke wing doet er niet toe imho).
Ze gingen ons opstoken om Russische spaargelden te deblokkeren om vervolgens te geven aan Oekraine.
Kun je de consequenties al raden?
Nu is het 1 gezamenlijke lening van gans europa à Oekraine (die het waarschijnlijk nooit volledig zal terugbetalen), dit is eerlijker voor de hele groep ipv 1 land onder de trein te smijten.

Dit soort populistische one-liners zijn ook totaal niet nodig. Ik denk dat zelfs een De Croo als liberaal ook in the end de belangen van België verdedigd zou hebben.
Er valt niet echt zinnig over te discussiëren, maar dat gevoel heb ik dus echt niet.
Een De Croo voelt zich toch veel te veel thuis in zo'n internationaal clubje om daar echt moeilijk te gaan doen? Die leefde en leeft nog steeds voor internationale schouderklopjes van de groten der aarde.

Maar vooral de liberale "inbreng" van Karel De Gucht deze week vond ik tenenkrullend en een veeg teken dat we wat voor velen (in België) gezond verstand lijkt, misschien toch niet zo vanzelfsprekend moeten vinden.

HLN --> Buitenlandse media zijn zéér kritisch op De Wever en breken het nieuwe plan volledig af.
Dan lees ik wat verder onderaan: "Politico, Der Spiegel, Handelsblatt, Die Welt, .. " :sarcastic:

Maar vooral de liberale "inbreng" van Karel De Gucht deze week vond ik tenenkrullend en een veeg teken dat we wat voor velen (in België) gezond verstand lijkt, misschien toch niet zo vanzelfsprekend moeten vinden.
Ik heb het ook gelezen. Karel had ons land in de uitverkoop geplaatst.

Heb het interview deze week ook gehoord - al had hij imo wel een punt dat Europa ook eens zijn actief/direct mag handelen - denk dat het vooral daarom te doen was.

Rusland mag nu dan wel positief reageren maar anderzijds heeft Oekraïne voorlopig wel geld en zijn hun tegoeden nog steeds bevroren - als je dat kan verkopen als een overwinning in je land ben je goed bezig.

Als Europa zijnde zou ik die tegoeden ook stevig verankeren zodat ze later kunnen aangewend worden. Een plan B en een plan C zouden eigenlijk altijd moeten klaarliggen.

Aan wat voor dossiers denk je dan? Ik zie niet meteen iets dat voor België qua impact of belang aan Euroclear kan tippen, en voor de meeste andere zaken die ik kan bedenken zit België gewoon netjes op de Europese lijn. Dan lijkt dit de best mogelijke uitkomst.
Geen concrete zaken voor ogen, maar ik denk dat het naïef is om te verwachten dat het hierna business as usual is. Je kan er wel van op aan dat België diplomatisch tegen enkele deuren aan zal lopen, en niet direct gunsten moet verwachten.

Da's voor alle duidelijkheid geen verwijt naar De Wever of het Belgisch standpunt, maar eerder iets dat we wel moeten beseffen. Het is een overwinning, maar in dit soort politieke onderhandelingen hebben overwinningen altijd een prijs.

Geen concrete zaken voor ogen, maar ik denk dat het naïef is om te verwachten dat het hierna business as usual is. Je kan er wel van op aan dat België diplomatisch tegen enkele deuren aan zal lopen, en niet direct gunsten moet verwachten.

Da's voor alle duidelijkheid geen verwijt naar De Wever of het Belgisch standpunt, maar eerder iets dat we wel moeten beseffen. Het is een overwinning, maar in dit soort politieke onderhandelingen hebben overwinningen altijd een prijs.
Dat is de bluts met de buil nemen. De Wever zal dat ook wel beseffen. Als hij overstag was gegaan om die tegoeden te gebruiken, zou hem dat ook worden afgerekend. Zeker in eigen land.

Toont imo ook gewoon aan dat zelfs op dat niveau het een grote kleutertuin is. België probeert altijd diplomatisch te handelen (op EU-niveau), het is een van de startende leden van de EU en nu dat we wat op onze strepen staan, nemen ze het ons meteen kwalijk (kijkende naar de gemiste benoeming van Vincent Van Peteghem) .

Goh ik denk dat er snel over gegaan wordt tot de orde van de dag.

Pakweg Frankrijk (vooral toch) houdt ondertussen toch ook weer grotendeels een EU-deal met Mercosur tegen waar ze al 25 jaar aan liggen sleuren omdat het niet goed uitkomt voor hun boeren. Enfin 't genuanceerder dan dat maar dat was het Euroclear-verhaal ook wel.

Dat is de bluts met de buil nemen. De Wever zal dat ook wel beseffen. Als hij overstag was gegaan om die tegoeden te gebruiken, zou hem dat ook worden afgerekend. Zeker in eigen land.
Zeker, mijn bericht was ook niet richting De Wever gericht, maar eerder naar de hoera-sfeer die hier even heerste.

Terug
Bovenaan