Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Wat een fucking bende mietjes.
Die soldaten hebben getekend voor een job waarbij hun leven bedreigd kan worden, maar nu zouden we ze niet inzetten omwille van de pr? Natuurlijk zullen er slachtoffers vallen maar mocht Europa zich moeien is dat conflict wel gedaan in een kwestie van weken.

Tot nader order is oekraine geen deel van NATO of de EU en is mensenlevens gaan opofferen voor een land waar je geen verdragen mee hebt absoluut niet waar men voor tekent.

Tot nader order is oekraine geen deel van NATO of de EU en is mensenlevens gaan opofferen voor een land waar je geen verdragen mee hebt absoluut niet waar men voor tekent.
Los van het feit dat het niet klopt dat NAVO-landen daar geen verdragen mee hebben (het had oa. veiligheidsgaranties van de VS, het VK en Frankrijk via het Budapest Memorandum), gaat het ook gewoon om de veiligheidssituatie van Europa zelf. Het idee dat dit conflict beperkt zal blijven tot Oekraïens grondgebied (voor zover dat nog het geval is gezien de de facto hybride oorlog die de Russen nu al voeren tegen Europa) als Rusland daar niet gewoon carrement verliest, is een waanzinnige wensdroom die ons down the line immens veel meer zal kosten, en dat niet alleen financieel.

Gisterenavond vertelde iemand dat hij het erg vond dat Oekraïne zoveel geld ging krijgen als lening maar dat ze dit geld nooit gingen terugbetalen en dat dit België 5 miljard ging kosten.

Ik vertelde hem dat het van mij over veel meer geld mocht gaan want moest Rusland echt België of een andere navo land ging aanvallen, dat dit ons veel meer geld ging kosten.
Momenteel denken vele mensen, de oorlog van Oekraïne vs Rusland is ver van ons bed maar ze denken/kijken niet verder dan dit. We mogen blij zijn dat Oekraïne zich zo goed probeert te verdedigen en de eu moet hen zoveel mogelijk helpen

Gisteren gehoord van een bevriend koppel dat 1 van hun buren (Oekraïnse man van 36 jaar) opgeroepen is als reservist met dus een reële kans dat die nooit zal terug keren. Die gaat effectief zich gaan aanmelden en gaan vechten. Dus zover van ons bed is het niet. Ergens wel een reality check.

Kunnen we anders eens het rekeningetje maken van al dat geld dat jaarlijks naar Rusland stroomt door het hacken van onze Europese bedrijven? We zijn al jaren in conflict hoor.

Kunnen we anders eens het rekeningetje maken van al dat geld dat jaarlijks naar Rusland stroomt door het hacken van onze Europese bedrijven? We zijn al jaren in conflict hoor.
Niet alleen Europese bedrijven. Als men in zo'n scam trapt waarbij ze Jan modaal zijn of haar spaarcentjes stelen dan is dat toch ook meestal een Chinese of ne Rusische organisatie hé.

Rusland gaat het op de spits drijven. Nu is alleen de vraag of Trump echt zo achterlijk is als we denken.

En hier de link naar de originele melding.
Trump zal wel de nodige instructies krijgen vanuit Moskou om 'gepast' te reageren.
Zoiets in de trant van:
"Oekraïne had deze aanval op onschuldige burgers in Rusland nooit mogen doen. Het staat Rusland vrij evenwaardig te reageren. Ik begrijp hen wanneer ze niet meer geloven in mijn vredesplan dat de Oekraïense regering bij deze verworpen heeft. Thank you for your attention to this pro-Russisch gewauwel!"

Zoals iemand anders al zei, hebben wij wel verdragen met Oekraïne.
Op dit moment pompen wij miljarden euro's aan wapens in de oorlog terwijl we weten dat deze gehanteerd zullen worden door slecht opgeleide mannen die voor deze crisis niets met het leger te maken hadden.
Laat ons toch verdorie onze eigen soldaten inzetten om de slachtoffers aan onze zijde te minimaliseren en de schade te maximaliseren, ipv dit te laten lijken op een proxy oorlog waarbij we slechts buitenstanders zijn.
Dit is het meest openlijke conflict dat we gehad hebben met Rusland in ruim 100 jaar en dan zie ik mensen zich verschuilen achter verdragen alsof die heilig zijn en stand houden wanneer de wereld brand.

Zoals iemand anders al zei, hebben wij wel verdragen met Oekraïne.
Op dit moment pompen wij miljarden euro's aan wapens in de oorlog terwijl we weten dat deze gehanteerd zullen worden door slecht opgeleide mannen die voor deze crisis niets met het leger te maken hadden.
Laat ons toch verdorie onze eigen soldaten inzetten om de slachtoffers aan onze zijde te minimaliseren en de schade te maximaliseren, ipv dit te laten lijken op een proxy oorlog waarbij we slechts buitenstanders zijn.
Dit is het meest openlijke conflict dat we gehad hebben met Rusland in ruim 100 jaar en dan zie ik mensen zich verschuilen achter verdragen alsof die heilig zijn en stand houden wanneer de wereld brand.
+1
Verdragen die we aan onze kant koste wat kost, krampachtig op tafel leggen terwijl de tegenpartij ze flagrant van tafel veegt.
Een paar weken geleden was er sprake van EU-troepen in Oekraïne. Dat is ook een stille dood gestorven.
En neen, ze moeten niet mee vechten aan het front. Maar zet ze in achter het front. Vervoer van gewonden, munitie enz... . Tegelijkertijd moet Moskou 2x nadenken vooraleer ze een salvo drones en ander tuig ergens in Oekraïne laten neerkomen. Want stel dat er een EU/NAVO soldaat getroffen wordt... .
Nu ja, wishful thinking. De rode lijnen zijn in de loop van bijna 4(!) jaar al kilometers verlegd.

As I Said, vanaf ge Europese troepen laat meevechten spreekt ge over een conflict van een totaal andere schaal!
Escalatie is gwn hetgeen iedereen wil vermijden.
Dat er een rode lijn getrokken wordt (zijnde de NAVO grens), volledig te begrijpen.

Zoals ik al eens gezegd heb hier: hang niet de angsthaas uit en ga ineens voor de korte pijn en geef Oekraïne gewoon genoeg nu om elke rotte Rus volledig van hun grondgebied te verjagen en te houden. Dan moeten we binnen 5 jaar weer niet jammeren dat er weeral zoveel geld naar Oekraïne gaat.
En als er angst is voor corruptie: spreekt met Oekraïne duidelijk af om vertegenwoordigers van de EU en/of NAVO mee streng toezicht te laten houden op de verschillende processen voor aankoop en beheer van de middelen.

En geef Poetin en passant nog wat rode stiften zodat hij nog wat rode lijntjes kan tekenen.

Ik zie niet in waarom er eu boots on the ground moeten gaan in oekraine. Ze hebben zelf nog genoeg goesting om er ten volle voor te gaan.

We moeten gewoon wapens en intel leveren.. en zelfs daar falen we in. Alles wat we hebben naar daar duwen en Oekraïne lost het op voor ons.. pff

As I Said, vanaf ge Europese troepen laat meevechten spreekt ge over een conflict van een totaal andere schaal!
Escalatie is gwn hetgeen iedereen wil vermijden.
Dat er een rode lijn getrokken wordt (zijnde de NAVO grens), volledig te begrijpen.
En waarom zouden we dat moeten vermijden?
Op dit moment zuigt dit conflict enorme financiële middelen uit West-Europa terwijl dit continent worstelt met de kosten van de vergrijzing. Is het dan niet in ons belang om er zo snel mogelijk een einde aan te maken?

En waarom zouden we dat moeten vermijden?
Op dit moment zuigt dit conflict enorme financiële middelen uit West-Europa terwijl dit continent worstelt met de kosten van de vergrijzing. Is het dan niet in ons belang om er zo snel mogelijk een einde aan te maken?
Ze hebben al veel te lang gewacht ze hadden direct moeten reageren toen Rusland Oekraïne binnen viel, dan was dat ook direct gedaan geweest.
Maar nee, een bende broekschijters die niks durven ondernemen en dan krijgt ge dit.

Ze hebben al veel te lang gewacht ze hadden direct moeten reageren toen Rusland Oekraïne binnen viel, dan was dat ook direct gedaan geweest.
Maar nee, een bende broekschijters die niks durven ondernemen en dan krijgt ge dit.
Eigenlijk moet ik mijn bek hierover houden, want ik zit in die groep die zelf weinig te verliezen heeft en hoopt op een openlijk conflict met Rusland waarbij we bommen op België krijgen zodat er terug echt werk komt voor mensen als mij. En natuurlijk onderschrijf ik de doctrine dat oorlog afschuwelijk is, maar ik weet niet of zo'n toekomst echt slechter is dan vermorzeld te worden door het systeem.

Zouden de mensen die stoere praat verkopen en openlijk aansturen op een groter conflict (basicly WO3!) zich vrijwillig willen aanmelden om te gaan vechten als het zover is?!
Achter een pc scherm of gsm is het altijd gemakkelijk praten.
Ik zal meegaan als het moet. Zolang mijn vrouw en kinderen ervan gespaard blijven is het goed.

Poetin is er goed in geslaagd het Westen af te schrikken met zijn rode lijnen. Met doortastende hulp vanaf het begin was de oorlog wellicht afgelopen in het najaar van 2022. Hindsight 20/20, uiteraard. En oorlog is een onvoorspelbare shitshow, dus het omgekeerde van die hindsight is koffiedik kijken.

De Rambo uithangen vanachter je laptop of gsm is dan weer gemakkelijk. Doet me wat denken aan mensen die zeggen dat "we" met de grove borstel door Brussel en Antwerpen moeten gaan om schoon schip te maken. Schoon schip moet er gemaakt worden, zeker, maar dat is complex en moeilijk en wordt meestal niet uitgevoerd door de mensen die zeggen dat "we" dat moeten doen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan