Avondland
Well-known member
Eigenlijk hebben we de VN hiervoor nodig en moet er komaf worden gemaakt van die vijf permanente leden met vetorecht want dat werkt voor geen hol. De NAVO is een Washington-vehikel, ik zou daar komaf mee maken en werk maken van een slagkrachtig VN dat in een multipolaire wereld (met Washington, Moskou en Peking die momenteel grootmachten zijn - de EU is dat enkel economisch maar is diplomatisch afhankelijk van Washington) de machtsverhoudingen checkt en ingrijpt waar het kan mislopen. In een ideale wereld zou een VN-troepenmacht al lang aanwezig zijn geweest in de regio, daarvoor is de VN opgericht.Drie dingen die heel duidelijk zijn geworden:
1. Ik was tegenstander van NAVO, maar nu is duidelijk dat we NAVO inderdaad wel nodig hebben, en meer dan ooit. Misschien zullen we NAVO zelfs moeten uitbreiden, met bijvoorbeeld Japan (ook al hebben ze geen leger), Zuid-Korea, Georgie en via Roemenie ook Moldavië. Finland lijkt me essentieel om NAVO lidmaatschap aan te bieden, en wellicht dat de Finnen nu ook een meerderheid voor NAVO lidmaatschap zal zijn.
Deels mee akkoord: de inlichtingendiensten hadden correcte informatie, Rusland had het altijd ontkend maar dat verwondert me ook niet. Geen enkel land is transparant over zijn militaire doeleinden. Oekraïne heeft niet genoeg gedaan om een inval te rechtvaardigen en dit is een agressieve inval van Rusland. Het beschouwt Oekraïne als haar erfdeel.2. De inlichtingendiensten van de Verenigde Staten hebben gelijk en de meest pessimistische stemmen hadden het bij het rechte eind. Hier valt de VS niets te verwijten, en de fouten in het verleden zijn niet relevant hier. Rusland is de agressor, niet de VS of Oekraïne.
Poetin is nog even aan zet, het finale oordeel zal pas na zijn afscheid worden geveld.3. Het voordeel v/d twijfel of het laatste beetje respect dat Poetin nog had, is bij deze weg, en Poetin zal de geschiedenis ingaan als een verschrikkelijke tiran.
): hoe zit het eigenlijk met cyberaanvallen? Is dat geen doeltreffende manier op terug te slaan? Ik kan me niet inbeelden dat de VS of UK geen cyberdienst heeft die hier iets kan betekenen?