Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Drie dingen die heel duidelijk zijn geworden:

1. Ik was tegenstander van NAVO, maar nu is duidelijk dat we NAVO inderdaad wel nodig hebben, en meer dan ooit. Misschien zullen we NAVO zelfs moeten uitbreiden, met bijvoorbeeld Japan (ook al hebben ze geen leger), Zuid-Korea, Georgie en via Roemenie ook Moldavië. Finland lijkt me essentieel om NAVO lidmaatschap aan te bieden, en wellicht dat de Finnen nu ook een meerderheid voor NAVO lidmaatschap zal zijn.
Eigenlijk hebben we de VN hiervoor nodig en moet er komaf worden gemaakt van die vijf permanente leden met vetorecht want dat werkt voor geen hol. De NAVO is een Washington-vehikel, ik zou daar komaf mee maken en werk maken van een slagkrachtig VN dat in een multipolaire wereld (met Washington, Moskou en Peking die momenteel grootmachten zijn - de EU is dat enkel economisch maar is diplomatisch afhankelijk van Washington) de machtsverhoudingen checkt en ingrijpt waar het kan mislopen. In een ideale wereld zou een VN-troepenmacht al lang aanwezig zijn geweest in de regio, daarvoor is de VN opgericht.
2. De inlichtingendiensten van de Verenigde Staten hebben gelijk en de meest pessimistische stemmen hadden het bij het rechte eind. Hier valt de VS niets te verwijten, en de fouten in het verleden zijn niet relevant hier. Rusland is de agressor, niet de VS of Oekraïne.
Deels mee akkoord: de inlichtingendiensten hadden correcte informatie, Rusland had het altijd ontkend maar dat verwondert me ook niet. Geen enkel land is transparant over zijn militaire doeleinden. Oekraïne heeft niet genoeg gedaan om een inval te rechtvaardigen en dit is een agressieve inval van Rusland. Het beschouwt Oekraïne als haar erfdeel.
3. Het voordeel v/d twijfel of het laatste beetje respect dat Poetin nog had, is bij deze weg, en Poetin zal de geschiedenis ingaan als een verschrikkelijke tiran.
Poetin is nog even aan zet, het finale oordeel zal pas na zijn afscheid worden geveld.

Niet panikeren, de inval is door C. Michel al streng veroordeeld en straks nog een vergadering.
Wat moet er dan volgens u gebeuren?

Oekraïne is noch lid van de Navo, noch van de EU. Gaan we ons zo maar in een oorlog storten waarvan de gevolgen niet in te schatten zijn?
Het is gewoon een enorm moeilijke situatie waar ik ook niet meteen veel oplossingen zie. Sterk vooroordelen en sancties treffen. Maar militair ingrijpen? Geen idee of dat we willen doen. Het zou een heel andere zaak zijn mocht het over een EU of Navo lidstaat gaan.

Voor de kenners (of mensen die hier meer op de hoogte zijn :) ): hoe zit het eigenlijk met cyberaanvallen? Is dat geen doeltreffende manier op terug te slaan? Ik kan me niet inbeelden dat de VS of UK geen cyberdienst heeft die hier iets kan betekenen?

Dubbel gevoel bij de Finnen. Jaren moesten ze er niks van weten (lees: delen in de kosten), maar als het nodig is komen ze wel aan de deur kloppen

Oekraïne is noch lid van de Navo, noch van de EU. Gaan we ons zo maar in een oorlog storten waarvan de gevolgen niet in te schatten zijn?
Het is gewoon een enorm moeilijke situatie waar ik ook niet meteen veel oplossingen zie. Sterk vooroordelen en sancties treffen. Maar militair ingrijpen? Geen idee of dat we willen doen. Het zou een heel andere zaak zijn mocht het over een EU of Navo lidstaat gaan.

Voor de kenners (of mensen die hier meer op de hoogte zijn :) ): hoe zit het eigenlijk met cyberaanvallen? Is dat geen doeltreffende manier op terug te slaan? Ik kan me niet inbeelden dat de VS of UK geen cyberdienst heeft die hier iets kan betekenen?
Ik zie ook geen oplossing, misschien troepen gaan stationeren, dichter bij de Russen als dreigement.
Van sancties ligt ie duidelijk niet wakker (zie Krim) & verplaatst hij zijn economische interesse naar China toe.
En cyberaanvallen ... daar zijn de Russen ons al lang stapje voor. We moeten eerder hopen dat wij daar niet droog op gepakt worden door de Russen

Dubbel gevoel bij de Finnen. Jaren moesten ze er niks van weten (lees: delen in de kosten), maar als het nodig is komen ze wel aan de deur kloppen
Finland is "neutraal" omdat het lang moest balanceren tussen "oost" en "west". Een v/d redenen waarom de USSR eigenlijk Finland nooit inviel is juist omdat het geen lid van NAVO was. Er was geen reden voor de USSR om Finland binnen te vallen. Maar recente gebeurtenissen veranderen wel de positie van Finland volgens mij.

Als we niet militair ingrijpen, wat over de ergste sancties die je je kan voorstellen, met name:
- Alle handel met Rusland onmiddelijk stopzetten
- Elke vorm van diplomatie met Rusland stopzetten (buiten de "rode hotline") met o.m. uitsluiting uit de VN.
- Uitsluiten van Rusland op elk toneel: entertainment, cultuur, sport enzovoort. Individu'en met een Russische nationaliteit kunnen deelnemen onder "neutrale" vlag, en mits ze associatie met thuisland stoppen met name hier komen wonen voor sport.
- Elke vorm van reizen tussen Rusland en een ander land stopzetten. Het niet toelaten van mensen met een Russische nationaliteit elders, tenzij ze hun Russische nationaliteit willen opgeven.
- Het intrekken van het diplomatisch erkennen van Rusland als een land.

Is dit eventueel een piste die kan gevolgd worden?

Wees maar zeker dat de VS continue een cyberoorlog met Rusland uitvecht, de truc is natuurlijk om iets of iemand te targetten waardoor het regime in de problemen komen, ik denk maar aan wapenfabrikanten of energie installaties. Gezien het stiekeme karakter van cyberaanvallen, zal de VS het nooit aan de grote klok hangen en volgens Rusland is het nooit gebeurd ;)

Je merkt wel dat landen zoals Turkije toch niet echt mee gaan in de retoriek tegen Rusland en daar eerder een soort afwachtende 'neutrale' houding in aannemen. Stel dat de NAVO toch in actie zou schieten, en Turkije weigert deel te nemen aan een interventie tegen Rusland, zou dit dat de start kunnen zijn van het uiteenvallen van de NAVO?
Mja, als je rekening houdt met het feit dat ze al jaren in confrontatie zijn met Rusland in Libië, Syrië (russisch vliegtuig neergeschoten), Armeens-Azerbaijaans conflict, is dat allemaal te begrijpen. Zij hebben al genoeg conflicten met de Russen en willen de relatie niet meer verstoren aangezien ze ook handelsrelaties hebben en militaire aankopen (S400). Ik zou eerder zeggen dat Turkije juist het enige land is van de NATO die actief militair weerstand biedt op geo-politiek vlak tegen de Russische uitbreiding sinds jaren. Maar dat is dan voor hun eigen belangen en niet voor de NATO. Dus ze zijn zoals je zegt inderdaad wel neutraler in dit conflict omdat ze geen voordeel zien in het verbreken van de relaties met de Russen. Maar ondanks hun neutralere positie, hebben ze toch wel meer steun aangeboden aan Oekraïne dan sommige vooraanstaande Europese landen. Denk maar aan Duitsland die een serie oude/gebruikte helmen heeft aangeboden aan Oekraïne. Dat is dus een lachertje vergeleken met de drones die Turkije ter hulp verkocht aan Oekraïne.

Laatst bewerkt:
Nu Putin live, naar Nato toe:

"We are ready for all outcomes. All decisions have been made."

Noemt regering van Oekraïne Nazi's.

Oorlogsverklaring nr Oekraïne toe, zegt dat ze hun wapens onmiddellijk moeten neerleggen...

Maar de president is van Joodse afkomst... Zelfs de meest flagrante leugens worden niet geschuwd. Er wordt gewoon geen enkele moeite gedaan.

Ik wil toch ook wel es in het hoofd van de gemiddelde Rus zijn hoofd kijken.
Maanden zit Putin héél de wereld voor te liegen dat hij niet zou binnenvallen, dat het allemaal het Westen is dat de dingen verzint en het conflict escaleert,...
Zelfs met de nodige propaganda in eigen land kunt ge in 2022 dat toch niet meer aan uw eigen burgers verkocht krijgen.

Ben benieuwd hoe lang het zal duren eer Turkije van de gelegenheid gebruik gaat maken om EU-lidmaatschap af te dwingen.

Als we niet militair ingrijpen, wat over de ergste sancties die je je kan voorstellen, met name:
- Alle handel met Rusland onmiddelijk stopzetten
- Elke vorm van diplomatie met Rusland stopzetten (buiten de "rode hotline") met o.m. uitsluiting uit de VN.
- Uitsluiten van Rusland op elk toneel: entertainment, cultuur, sport enzovoort. Individu'en met een Russische nationaliteit kunnen deelnemen onder "neutrale" vlag, en mits ze associatie met thuisland stoppen met name hier komen wonen voor sport.
- Elke vorm van reizen tussen Rusland en een ander land stopzetten. Het niet toelaten van mensen met een Russische nationaliteit elders, tenzij ze hun Russische nationaliteit willen opgeven.
- Het intrekken van het diplomatisch erkennen van Rusland als een land.

Is dit eventueel een piste die kan gevolgd worden?
Probleem is dat we hier vooral onszelf met raken. Het idee van het laten gebeuren lijkt me nog het beste. Probleem is natuurlijk de vluchtelingenstromen die we weer over ons heen gaan krijgen en die op termijn gaan leiden tot een burgeroorlog door de overbevolking die eigenlijk nu al problematisch is.

Uit de metadata blijkt dat het filmpje maandag al opgenomen zou zijn. Hij draagt ook dezelfde das en zit aan hetzelfde bureau als het filmpje waarin hij de onafhankelijkheid van de Volksrepublieken erkent heeft.

Het Kremlin doet geen moeite meer om hun bedrog te verstoppen. Ik vind dat best wel bijzonder eng, dat ze zo roekeloos zijn in hun gedrag. Dat betekent toch dat ze geen ene moer geven om de consequenties? Wat houdt hen dan nog tegen om andere oorlogen te starten?

Bijzonder angstaanjagend gedrag.
Dit is voor mij toch ook het schrik wekkendste. Als je ziet dat men daar eigenlijk alle ratio overboord gooit en zich gewoon geen fluit meer aantrekt van de consequenties dan zie ik toch maar weinig verschil meer met het gedrag van die gekke duitser in de jaren 30.

Het idee van het laten gebeuren lijkt me nog het beste.
Ik snap echt, écht niet hoe iemand zijn reactie zo kan zijn. Dat we er last van gaan hebben als we economische sancties opleggen klopt, maar het is allesbehalve zo dat we daarmee vooral onszelf raken. De Russische economie stelt an sich geen kloten voor en daar ga je ze echt wel gigantisch hard mee treffen.
Los daarvan zou ik het crimineel vinden dat de EU en bij uitbreiding de hele wereld hier gewoon zijn schouders zou ophalen en zou zeggen "doe maar". Dat land heeft evenveel bestaansrecht als gelijk welk ander en heeft niets gedaan dat dit kan rechtvaardigen.

Probleem is dat we hier vooral onszelf met raken. Het idee van het laten gebeuren lijkt me nog het beste. Probleem is natuurlijk de vluchtelingenstromen die we weer over ons heen gaan krijgen en die op termijn gaan leiden tot een burgeroorlog door de overbevolking die eigenlijk nu al problematisch is.

Ik ben meer dan blij om de Oekraïners op te vangen die op vlucht zijn voor Putin se. Zeker voor nabij liggende landen met gelijkaardige cultuur, normen en waarden zou dat gewoon een logische keuze moeten zijn.
Overbevolking is overigens niet zo een probleem, buiten eentje dat in de hoofden van mensen leeft.

Maar de president is van Joodse afkomst... Zelfs de meest flagrante leugens worden niet geschuwd. Er wordt gewoon geen enkele moeite gedaan.
Hij zal onder andere doelen op ultranationalistische bewegingen in Oekraïne die al jarenlang milities hebben gevormd, zoals het Azov-bataljon: The growing presence of far-right groups in Ukraine leaves the west in a quandary. The ultranationalists have played a key role in fighting Russia-backed separatist rebels and are now challenging government corruption. But they are pushing for changes that go against democratic ideals.

Het is natuurlijk vreemd om de regering Zelensky als "nazi" te beschouwen. Maar het schept wel een herkenbaar vijandsbeeld.

Ik ben meer dan blij om de Oekraïners op te vangen die op vlucht zijn voor Putin se. Zeker voor nabij liggende landen met gelijkaardige cultuur, normen en waarden zou dat gewoon een logische keuze moeten zijn.
Overbevolking is overigens niet zo een probleem, buiten eentje dat in de hoofden van mensen leeft.
:wtf:

Nee ik betaal liever 50 euro / maand meer aan gas en 50 euro steun aan materieel dan dat er vluchtelingen afkomen hoor.

Oekraine is trouwens gigantisch belangrijk voor de graanhandel bv

Ik snap echt, écht niet hoe iemand zijn reactie zo kan zijn. Dat we er last van gaan hebben als we economische sancties opleggen klopt, maar het is allesbehalve zo dat we daarmee vooral onszelf raken. De Russische economie stelt an sich geen kloten voor en daar ga je ze echt wel gigantisch hard mee treffen.
Los daarvan zou ik het crimineel vinden dat de EU en bij uitbreiding de hele wereld hier gewoon zijn schouders zou ophalen en zou zeggen "doe maar". Dat land heeft evenveel bestaansrecht als gelijk welk ander en heeft niets gedaan dat dit kan rechtvaardigen.
Omdat cru gesteld het verlof deze zomer belangrijker is dan de situatie van wat mensen ver weg.

Terug
Bovenaan