Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

De sancties werden hier ook 'de atoombom van de sancties genoemd'
Over atoombom van sancties gesproken. Er wordt klaarblijkelijk onderzocht of ze Rusland (met zijn privileges zoals vetorecht) niet uit de VN Veiligheidsraad kunnen wippen, met als achterpoortje dat die zetel eigenlijk tot de Soviet-Unie toebehoord, en het te betwijfelen is of Rusland wel de rechtmatige opvolger is van de Soviet-Unie.

Over atoombom van sancties gesproken. Er wordt klaarblijkelijk onderzocht of ze Rusland (met zijn privileges zoals vetorecht) niet uit de VN Veiligheidsraad kunnen wippen, met als achterpoortje dat die zetel eigenlijk tot de Soviet-Unie toebehoord, en het te betwijfelen is of Rusland wel de rechtmatige opvolger is van de Soviet-Unie.

Mooi, mss wat vage reden. Maar daar zijn ze in Rusland ook niet vies van!

Lijkt me een onmogelijke zaak, zou China nooit toelaten lijkt me.

Volgens mij zitten er reeds Amerikaanse soldaten in Kiev.
De verdediging is goed georganiseerd.
Soort van instructeurs of raadgevers noemen ze dat dan.

Blijkbaar heeft USA aan Zelensky een veilige aftocht aangeboden, hoe zien ze dat zonder Amerikaanse soldaten in het land?
Zouden daar geen bedrijven zoals blackwater zitten? Gezien dat men huurlingen ook wel graag gebruikt om de vijand al serieuze schade toe te brengen voor een invasie.

Ik heb al gestoordere dingen zien passeren op social media. 1 of andere gek die zegt dat we niet meer moeten kijken naar het nieuws dat alles fake is en dat er daar zelfs geen oorlog is. Maar dat dit de illuminati is die dat fake nieuws verspreid om ons arm te maken.

🙈🙈🙈🙈🙈

Dan was het tijd om te gaan slapen want dat was pas genoeg internet voor die dag

Als ik in DS (plus-artikel) lees hoe Putin na de Krim de Russische economische afhankelijkheid van Europa en de VS heeft afgebouwd, terwijl Europa omgekeerd zich net meer afhankelijk van Rusland heeft gemaakt, dan is dat toch ongelofelijk wraakroepend? Als ik dat artikel mag geloven, dan voorzag Putin zelfs die "nucleaire sanctie" van hen uit SWIFT te gooien en heeft hij al een eigen alternatief klaar staan. Duitsland en co hebben meer schrik van die sanctie dan Rusland zelf. Dat is toch absurd? Dat zijn toch dingen die onze inlichtingendiensten, diplomaten, regeringen, ... moeten gezien hebben? Hoe is het mogelijk dat er na Georgië en de Krim, én de stappen die Putin economische zette om zich af te scheuren van Europa/VS, landen als Duitsland besloten dat het een goed idee was om zich nog afhankelijker te maken van de Russen? Onbegrijpelijk, en eigenlijk gewoon crimineel. De Oekraïners en heel Europa dragen de gevolgen van de naïviteit, het gebrek aan inzicht, langetermijnvisie en daadkracht van quasi heel de politieke regerende klasse in alle Europese landen de afgelopen 10-20 jaar.

Laatst bewerkt:
Zouden daar geen bedrijven zoals blackwater zitten? Gezien dat men huurlingen ook wel graag gebruikt om de vijand al serieuze schade toe te brengen voor een invasie.

Lijkt me een onmogelijke zaak, zou China nooit toelaten lijkt me.

Het huidige China is nochtans ook niet de rechtmatige opvolger van de Republiek China. ;) Taiwan zou eig. permanent lid moeten zijn.
Zou nice moesten ze Rusland en de PRC er allebei ineens kunnen uitknikkeren. Die landen hebben daar toch geen meerwaarde buiten elkaar en hun vileine bondgenoten te ondersteunen met veto's.

Als ik in DS (plus-artikel) lees hoe Putin na de Krim de Russische economische afhankelijkheid van Europa en de VS heeft afgebouwd, terwijl Europa omgekeerd zich net meer afhankelijk van Rusland heeft gemaakt, dan is dat toch ongelofelijk wraakroepend? Als ik dat artikel mag geloven, dan voorzag Putin zelfs die "nucleaire sanctie" van hen uit SWIFT te gooien en heeft hij al een eigen alternatief klaar staan. Dat zijn toch dingen die onze inlichtingendiensten, diplomaten, regeringen, ... moeten gezien hebben? Hoe is het mogelijk dat er na Georgië en de Krim, én de stappen die Putin economische zette om zich af te scheuren van Europa/VS, landen als Duitsland besloten dat het een goed idee was om zich nog afhankelijker te maken van de Russen? Onbegrijpelijk, en eigenlijk gewoon crimineel. De Oekraïners en heel Europa dragen de gevolgen van de naïviteit, het gebrek aan inzicht, langetermijnvisie en daadkracht van quasi heel de politieke regerende klasse in alle Europese landen de afgelopen 10-20 jaar.

Het is niet naiëviteit maar koude Europese politiek.

Heel Europa heeft las van extreme partijen. Deed je hier het minste tegen Rusland en dan heb je hier een VB/PVDA die over klagen over het "pro-Amerikaans beleid" of over "onredelijke sancties die de brave burger benadelen". Of de groenen waarvoor "internationale politiek" een totaal vreemd begrip is blijkbaar.

Dus wat doet iedereen? Niets want de klassieke politiek heeft schrik om stemmen te verliezen aan extreme partijen. Zie Italië, zie België, zie Duitsland,...

Terwijl men eens duidelijk moet informeren waarom deze "opofferingen" nodig zijn want zie nu het gevolg weer.

Als ik in DS (plus-artikel) lees hoe Putin na de Krim de Russische economische afhankelijkheid van Europa en de VS heeft afgebouwd, terwijl Europa omgekeerd zich net meer afhankelijk van Rusland heeft gemaakt, dan is dat toch ongelofelijk wraakroepend? Als ik dat artikel mag geloven, dan voorzag Putin zelfs die "nucleaire sanctie" van hen uit SWIFT te gooien en heeft hij al een eigen alternatief klaar staan. Duitsland en co hebben meer schrik van die sanctie dan Rusland zelf. Dat is toch absurd? Dat zijn toch dingen die onze inlichtingendiensten, diplomaten, regeringen, ... moeten gezien hebben? Hoe is het mogelijk dat er na Georgië en de Krim, én de stappen die Putin economische zette om zich af te scheuren van Europa/VS, landen als Duitsland besloten dat het een goed idee was om zich nog afhankelijker te maken van de Russen?
We zijn hier vooral verantwoordelijk door onze behoefte aan gas, als die behoefte al wegviel waren we stukken onafhankelijker. Dit geldt bjiv. ook voor een Turkije, dat hele land verwarmt zich op Russisch gas. Dit hadden ze kunnen voorkomen door bijv. volop voor kernenergie-investeringen te gaan, maar in plaats daarvan pleiten (groene) partijen net voor meer gascentrales. Daar ligt imo het grote probleem, met grotere Europese kerncentrales waren we nu niet afhankelijk van Rusland.

Het is logisch dat ze anticipeerden dat ze van SWIFT gegooid kunnen worden, dat was ook zo met Iran bijv., maar daar komen ook nadelen bij voor het Westen (bijv. verlies van de visibiliteit op hun financiën en liquiditeit).

Interessante gesprek met Geert Mak

Dat we vanaf nu in een heel ander Europa leven lijkt me wel duidelijk.

Damn, Poolse premier Morawiecki gaf live een toespraak op TV waarin hij Duitsland een niet zo kleine steek gaf:

"In bad times, times of war, you learn to know your friends. Your friends need to help you. In that view, sending only 5.000 helmets is a joke."

En hoewel ik het vaak oneens ben met hem, heeft hij hier groot gelijk.

Terug
Bovenaan