Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Een politieke stroming de schuld geven, wanneer die pas sinds een jaar of 2 echt politiek gewicht krijgt en nog altijd maar hier en daar in regeringen geraakt. Faut le faire.
Pas sinds een jaar of twee? Die honderden miljarden worden nu al langer dan 10 jaar geïnvesteerd hoor, ik snap niet goed hoe je dan nog kan claimen dat het 'pas 2 jaar wat gewicht krijgt'. Er zijn maar weinig stromingen waar zo massaal veel geld in geïnvesteerd is, zonder al teveel economische output of rendement.

Wat we kunnen aannemen is dat wat we kunnen sturen en niet kunnen sturen een direct link heeft met de jarenlange besparingen dat men heeft gedaan op defensie. Niet enkel in Belgie, maar in West-Europa. Nu plots schiet men wakker hoor.

Wat we kunnen aannemen is dat wat we kunnen sturen en niet kunnen sturen een direct link heeft met de jarenlange besparingen dat men heeft gedaan op defensie. Niet enkel in Belgie, maar in West-Europe. Nu plots schiet men wakker hoor.
Of we kunnen sturen maar willen niet. Ref. Duitsland.

En dat als 1 vd de grootste wapenexporteurs.

Als er iets positief gebeurd moet je het kunnen toegeven ookal heb je niet voor deze regering gestemd. Ik ben toch trots dat ons land nu ook wapens en brandstof stuurt. Het neemt een klein stukje de schaamte weg die ik voel tegenover de mensen van Oekraïne.

Speech van Poetin naar zijn oligarchen gericht, dateert van eergisteren. Toch een behoorlijk verschil in lichaamstaal & toon vergeleken met die van maandag. Zelfvertrouwen en arrogantie zijn redelijk naar beneden bijgesteld, hij ziet er zelfs nederig & angstig uit. Laat je ook zien wie de échte machthebbers zijn: de oligarchen. Als zij hun ondersteuning aan hem stoppen, heeft hij per direct gedaan.

Pas sinds een jaar of twee? Die honderden miljarden worden nu al langer dan 10 jaar geïnvesteerd hoor, ik snap niet goed hoe je dan nog kan claimen dat het 'pas 2 jaar wat gewicht krijgt'. Er zijn maar weinig stromingen waar zo massaal veel geld in geïnvesteerd is, zonder al teveel economische output of rendement.
Ik heb absoluut geen probleem met die investeringen en wat mij betreft moet Europa het voortouw nemen op vlak van renewables. Wat mij wel al jaren stoort is die dwaze naiviteit om zaken te doen met een land als Rusland, jezelf in een afhankelijke positie te manoevreren en niet te zien dat hier vroeg of laat een keiharde prijs voor moet betaald worden.

De kernuitstap blijkt uit te groeien tot één van de meest tragische beslissingen uit ons recente verleden. Onze kennis en kunde van dit prachtige stuk technologie domweg de vuilbak ingegooid. Terwijl de weg had moeten zijn om dit nog veiliger en met zeer beperkt afval te doen. Maar die kaas hebben we van ons brood laten eten.

En dat is anno 2022 een heel bevreemdende gewaarwording! Ondanks alle moderne communicatiemiddelen.
imo is het net te wijten aan alle moderne communicatiemiddelen dat we niet duidelijk weten wat er aan de hand is.
op het internet vind je veel oorlogsbeelden, gemakkelijk om er een tag #Ukraine onder te zetten, en te uploaden als bewijs van de oorlog. ok, iets moeilijker met beelden van Afrikaanse legers in de jungle, maar ik heb vandaag toch al een Palestijns kind zien wenen in #Ukraine, bvb

Turkije blokkeert de toegang naar de Zwarte Zee voor Russische oorlogsschepen. Dat is echt heel moedig van hun. Is dat niet in principe verboden?

Edit: onbevestigd door Ankara, zijn de woorden van Zelenskiy

Laatst bewerkt:
Turkije blokkeert de toegang naar de Zwarte Zee voor Russische oorlogsschepen. Dat is echt heel moedig van hun. Is dat niet in principe verboden?
Ik vind eigenlijk dat je nog weinig over principes kan praten als je ziet dat Poetin bereid is alle eerdere afspraken overboord te gooien.

Als ik in DS (plus-artikel) lees hoe Putin na de Krim de Russische economische afhankelijkheid van Europa en de VS heeft afgebouwd, terwijl Europa omgekeerd zich net meer afhankelijk van Rusland heeft gemaakt, dan is dat toch ongelofelijk wraakroepend? Als ik dat artikel mag geloven, dan voorzag Putin zelfs die "nucleaire sanctie" van hen uit SWIFT te gooien en heeft hij al een eigen alternatief klaar staan. Duitsland en co hebben meer schrik van die sanctie dan Rusland zelf. Dat is toch absurd? Dat zijn toch dingen die onze inlichtingendiensten, diplomaten, regeringen, ... moeten gezien hebben? Hoe is het mogelijk dat er na Georgië en de Krim, én de stappen die Putin economische zette om zich af te scheuren van Europa/VS, landen als Duitsland besloten dat het een goed idee was om zich nog afhankelijker te maken van de Russen? Onbegrijpelijk, en eigenlijk gewoon crimineel. De Oekraïners en heel Europa dragen de gevolgen van de naïviteit, het gebrek aan inzicht, langetermijnvisie en daadkracht van quasi heel de politieke regerende klasse in alle Europese landen de afgelopen 10-20 jaar.
Als je ziet hoe hier enkelen dagen terug soms over Rusland werd gepost als half slachtoffer van onze agressie, kan je je ook afvragen in hoeverre je dan beter moet verwachten van de politici die aan de bevolking verantwoording moeten afleggen.

Ik vind het alleszins een tragedie, en hoop dat dit voor ons een kenterpunt is.

Welke toegang, die met de Zee van Azov?
Edit: artikel gelezen, Bosporus en Dardanelles dus.

Ze kunnen het sluiten als Turkije zich militair bedreigd voelt, da's wat rekbaar voor interpretatie. Het is wel straf want Turkije is altijd heel erg voorzichtig geweest in de toepassing van het verdrag en dit is wel een agressief standpunt lijkt me. Zeker als ze enkel Russische oorlogsschepen tegenhouden. Aan de andere kant is het ook zo heel belangrijk niet meer waarschijnlijk, Rusland heeft intussen waarschijnlijk alle schepen die het nodig heeft naar de Zwarte Zee gestuurd.

Niemand in het westen wil atoombommen op Brussel riskeren door zoiets te doen, want als de Navo Russen doodt in Oekraïne, is het wel all bets are off.
Het probleem is natuurlijk dat je dan alles van iemand gaat accepteren als die persoon dreigt met kernwapens. Je moet op een moment tegen een bully toch stop zeggen.

Geloofd er hier iemand dat Putin die kernwapens dan gaat inzetten tegen pakweg Brussel? Dat is het einde van Rusland. Het einde van Putin. De russen willen echt niet massaal sterven voor een stuk Oekraine, of een stuk Finland, Letland, Moldavie.

Terug
Bovenaan