Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Precies of poetin gaat ooit plooien zonder gewonnen te hebben.

Hij doet een aantal om de stoere man te zijn. Plooien zou genant zijn.

De untergang van Putin is begonnen.

Oekraïne zal guerilla aanhouden, met non stop aanvoer van materieel.

Een psycho bompa die nog geschiedenis wilt schrijven.

Alleen zou hij in de eindfase nog drastisch te werk kunnen gaan.
En dan moet het afhangen van interne weerstand.

Sommige van die berichten vind ik ook maar vreemd. Op het nieuws beweerden ze dat Rusland stilaan in de problemen begint te komen met bevoorrading van voedsel, brandstof, etc omdat ze er niet op gerekend hadden dat hun offensief zo "lang" ging duren?!
Er circuleert een filmpje van een burger die langs een Russisch pantservoertuig rijdt waarvan de bemanning voor het voertuig wat staat rond te draaien. Hij stopt en vraagt of er problemen zijn, waarop die soldaten hem antwoorden dat ze zonder brandstof zitten. De grapjurk stelt dan voor om hen terug naar Rusland te slepen, waarop die soldaten toch moeten lachen.

De untergang van Putin is begonnen.

Een psycho bompa die nog geschiedenis wilt schrijven.

Alleen zou hij in de eindfase nog drastisch te werk kunnen gaan.
En dan moet het afhangen van interne weerstand.
Ik zou denken dat jij putin zou staan toejuichen, afgaande op uw gewoonlijke standpunten

Ook wat de wapenvoorraad betreft, zullen de Russen het niet meer lang trekken. Volgens Terras zouden de Russische troepen nog hoogstens “drie tot vier dagen” over raketten beschikken. De voormalige defensieminister voegt daaraan toe dat ze het nadien enkel bij zullen moeten houden. “Nieuwe Russische wapens kunnen pas gemaakt worden binnen drie tot vier maanden, en zelfs in dat geval hebben de Russen geen ruwe materialen. Wat ze voordien importeerden uit Slovenië, Finland en Duitsland is nu afgesloten”, klinkt het

Er circuleert een filmpje van een burger die langs een Russisch pantservoertuig rijdt waarvan de bemanning voor het voertuig wat staat rond te draaien. Hij stopt en vraagt of er problemen zijn, waarop die soldaten hem antwoorden dat ze zonder brandstof zitten. De grapjurk stelt dan voor om hen terug naar Rusland te slepen, waarop die soldaten toch moeten lachen.

Ik weet dat het allemaal niet zo eenvoudig is en zelf zou ik natuurlijk ook niet staan te springen om naar het oosten te trekken. Maar toch vind ik onze (het westen dus) afwachtende houding ergerlijk. Dit ruikt toch een beetje naar de appeasementpolitiek die werd gevoerd voor WOII? De manier waarop we ons laten afdreigen door Poetin voorspelt weinig goeds voor de toekomst indien hij in deze missie slaagt.

Moeilijk in te schatten. Ik heb geen bronnen om mijn vermoeden te staven. Maar ik vraag me af of het heroïsme van Zelinksky niet voor een stuk gestookt wordt door de westerse intelligence die het Oekraïense leger krijgt van de VS en NATO. Het is mogelijk dat zij (en dus Zelinksy) veel meer weten over de effectieve mogelijkheden van het Russische leger.

Anderen schreven het hier al voor mij. De logistiek van een volledige invasie met tanks en anders zwaar materiaal is bijna niet te vatten. Het heeft de grootste legermacht op aarde drie weken gekost om Baghdad in te nemen. En dat was met totale luchtdominantie. Ik kan me dus niet inbeelden dat Putin verwacht om op een kleine week een land als Oekraïne in te nemen. Dat er nu reeds logistieke problemen zijn, dat kan toch niet zo gepland zijn?

Russische legereenheden zijn de kerncentrale van Zaporizja, in het zuiden van Oekraïne aan de rivier de Dnjepr, dicht genaderd en richten hun raketten op het complex. Dat heeft Vadim Denisenko, een adviseur van de Oekraïense minister van Binnenlandse Zaken, zaterdag gezegd
Wat is daar het plan?
Is toch niet echt een comfortabel gevoel, raketten gericht op een kernenergie centrale!

Moeilijk in te schatten. Ik heb geen bronnen om mijn vermoeden te staven. Maar ik vraag me af of het heroïsme van Zelinksky niet voor een stuk gestookt wordt door de westerse intelligence die het Oekraïense leger krijgt van de VS en NATO. Het is mogelijk dat zij (en dus Zelinksy) veel meer weten over de effectieve mogelijkheden van het Russische leger.

Anderen schreven het hier al voor mij. De logistiek van een volledige invasie met tanks en anders zwaar materiaal is bijna niet te vatten. Het heeft de grootste legermacht op aarde drie weken gekost om Baghdad in te nemen. En dat was met totale luchtdominantie. Ik kan me dus niet inbeelden dat Putin verwacht om op een kleine week een land als Oekraïne in te nemen. Dat er nu reeds logistieke problemen zijn, dat kan toch niet zo gepland zijn?
Dat is waar maar daar moet je wel de kanttekening bij maken dat de USA aan de andere kant van de wereld aan het vechten was en dat Bagdad heel wat dieper in Irak ligt dan Kiev in Oekraïne. Niet dat ik denk dat ze het op twee dagen wouden klaren, maar elk oponthoud kan het tij misschien nog wat meer doen keren.

Sorry maar wat een zever. Waarom zou Putin UA aanvallen als 'm raketten heeft voor 10 dagen? AUB hé.

Ik heb nu toch ook de indruk dat het Russische offensief niet de gewenste resultaten oplevert, tenzij ze met de rem op hebben aangevallen en dat het gaspedaal nog moet worden ingeduwd. Het is ook heel moeilijk om al die berichten via Reddit en andere kanalen voor waar aan te nemen, want je hoort amper iets van de Russische zijde. Wat zouden de werkelijke verliezen zijn aan beide zijden?

Ik ben er ook nog voorzichtig in. Die hele aanval is niet halsoverkop gepland, natuurlijk, dus ik vermoed dat er nog wel iets zit aan te komen langs Russische kant. Daarenboven zien wij hier ook vooral berichten over kleine overwinningen van Oekraïne... (een colonne vernietigd hier, een vliegtuig neergehaald daar etc.) Ik zou wel eens willen weten wat de Russische bevolking te zien krijgt.

En ik geloof in het algemeen ook niet dat het Russische leger niet zou opkunnen tegen Oekraïens verzet, zelfs al worden die laatste van buitenaf bewapend. Tenzij de Russische soldaten ook beginnen denken: wtf moeten wij hier doen...

Nog enkele bedenkingen:
- Zeer nieuwsgierig in welke mate Oekraïne toch geholpen wordt door satelliet, dronebeelden, intel etc. vanuit het westen.
- Aangezien het westen nu massaal materieel levert: eigenlijk zijn wij (NAVO landen) dan ondertussen wel al betrokken met dit conflict. Niet door manschappen ter plaatse, maar wel door expliciet Oekraïne te helpen via wapenlevering. Dus het zou me niet verbazen dat Poetin, als hij niet snel de overwinning behaald, toch durft te zeggen: kijk, jullie zijn militair aan het ingrijpen, en zullen daar de gevolgen voor dragen. :unsure:

Ik snap de vergelijking met Irak maar die valt wel snel uit elkaar. Irak lag voor Amerika letterlijk aan de andere kant van de wereld, die hebben al hun troepen en materiaal moeten aanvoeren met een veel, veel langere maar wel relatief veiligere supply line. Die gingen ook veel methodischer te werk omdat ze niemand wilden verliezen. Ze gingen liever trager en veilig. Oekraine grenst langs 3 windirchtingen aan Rusland. Kiev ligt ocharme 100 km van de grens met Rusland. Rusland had weken tijd om hun depots net over de grens voor te bereiden en uit te bouwen. Maar Putin dacht Oekraine te blitzkriegen en speelde dus snel en minder veilig wat zijn relatief korte supply line nu lijkt te bekopen. Ze zijn gestretched over alle fronten en hebben weinig bescherming. Nu omdat ze zo dicht bij huis zijn kan dat in principe ook iets minder kwaad en zijn die gemakkelijker te herstellen maar toch het zal dus allemaal wel een stuk stroever lopen dan Putin had verwacht.

Terug
Bovenaan