Ik ben er ook nog voorzichtig in. Die hele aanval is niet halsoverkop gepland, natuurlijk, dus ik vermoed dat er nog wel iets zit aan te komen langs Russische kant.
Daarenboven zien wij hier ook vooral berichten over kleine overwinningen van Oekraïne... (een colonne vernietigd hier, een vliegtuig neergehaald daar etc.) Ik zou wel eens willen weten wat de Russische bevolking te zien krijgt.
En ik geloof in het algemeen ook niet dat het Russische leger niet zou opkunnen tegen Oekraïens verzet, zelfs al worden die laatste van buitenaf bewapend. Tenzij de Russische soldaten ook beginnen denken: wtf moeten wij hier doen...
Nog enkele bedenkingen:
- Zeer nieuwsgierig in welke mate Oekraïne toch geholpen wordt door satelliet, dronebeelden, intel etc. vanuit het westen.
- Aangezien het westen nu massaal materieel levert: eigenlijk zijn wij (NAVO landen) dan ondertussen wel al betrokken met dit conflict. Niet door manschappen ter plaatse, maar wel door expliciet Oekraïne te helpen via wapenlevering. Dus het zou me niet verbazen dat Poetin, als hij niet snel de overwinning behaald, toch durft te zeggen: kijk, jullie zijn militair aan het ingrijpen, en zullen daar de gevolgen voor dragen.