Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Sorry maar wat een zever. Waarom zou Putin UA aanvallen als 'm raketten heeft voor 10 dagen? AUB hé.
Mss omdat Putin zijn ego alle tactische en operationele doelstellingen ondermijnt ? Wie heeft daar trouwens de leiding over het leger ? Wie zet de lijnen uit ? Stelt doelen en tactieken bij ?

Ik ben er ook nog voorzichtig in. Die hele aanval is niet halsoverkop gepland, natuurlijk, dus ik vermoed dat er nog wel iets zit aan te komen langs Russische kant. Daarenboven zien wij hier ook vooral berichten over kleine overwinningen van Oekraïne... (een colonne vernietigd hier, een vliegtuig neergehaald daar etc.) Ik zou wel eens willen weten wat de Russische bevolking te zien krijgt.

En ik geloof in het algemeen ook niet dat het Russische leger niet zou opkunnen tegen Oekraïens verzet, zelfs al worden die laatste van buitenaf bewapend. Tenzij de Russische soldaten ook beginnen denken: wtf moeten wij hier doen...

Nog enkele bedenkingen:
- Zeer nieuwsgierig in welke mate Oekraïne toch geholpen wordt door satelliet, dronebeelden, intel etc. vanuit het westen.
- Aangezien het westen nu massaal materieel levert: eigenlijk zijn wij (NAVO landen) dan ondertussen wel al betrokken met dit conflict. Niet door manschappen ter plaatse, maar wel door expliciet Oekraïne te helpen via wapenlevering. Dus het zou me niet verbazen dat Poetin, als hij niet snel de overwinning behaald, toch durft te zeggen: kijk, jullie zijn militair aan het ingrijpen, en zullen daar de gevolgen voor dragen. :unsure:

Is idd wel zo,ik volg geen Russische feeds.
Maar de berichten kloppen uiteindelijk wel al zijn het maar "kleine" overwinningen,alle kleine beetjes helpen.
Ik ben er wel van overtuigd dat ze in Moskou dachten dat het makkelijker ging gaan.

Op een misdaad meer of minder zal het niet meer steken.

Als ze enige kans hebben om Putin en entourage voor het tribunaal in Den Haag te krijgen wordt het een hele waslijst aan beschuldigingen denk ik.

Laatst bewerkt:
Ik weet dat het allemaal niet zo eenvoudig is en zelf zou ik natuurlijk ook niet staan te springen om naar het oosten te trekken. Maar toch vind ik onze (het westen dus) afwachtende houding ergerlijk. Dit ruikt toch een beetje naar de appeasementpolitiek die werd gevoerd voor WOII? De manier waarop we ons laten afdreigen door Poetin voorspelt weinig goeds voor de toekomst indien hij in deze missie slaagt.
Ik ergerde me daar de voorbije dagen/weken ook aan. Maar sinds gisteren is het toch duidelijk dat Europa is overgegaan tot acties die veel verdergaan dan economische sancties.
Het feit dat we Oekraine niet enkel financieel steunen, maar ook massaal van wapentuig voorzien, maakt dat het Westen nu de-facto in oorlog is met Rusland.

Eergisteren vroeg ik mij af wat Putin's exit strategy is.

Meer en meer lijkt het mij dat NATO er nu best aan doet om toch ook even stil te staan of zij (wij) hem daar in kunnen bijstaan. A way out. Ik wil niet denken aan een in het hoekje gedreven Putin.

Ik denk dat waarom het Westen nu ook gemakkelijker militair materiaal wil sturen, is omdat het globaal sentiment gekant is tegen Rusland.
China is niet blij, Russen die ook zelf in protestactie komen, de relatief trage opmars van Russische troepen, Oekraïners die zich sterk verzetten, een President die weigert te vluchten, etc..

Sommige van die berichten vind ik ook maar vreemd. Op het nieuws beweerden ze dat Rusland stilaan in de problemen begint te komen met bevoorrading van voedsel, brandstof, etc omdat ze er niet op gerekend hadden dat hun offensief zo "lang" ging duren?!

Moeilijk in te schatten. Ik heb geen bronnen om mijn vermoeden te staven. Maar ik vraag me af of het heroïsme van Zelinksky niet voor een stuk gestookt wordt door de westerse intelligence die het Oekraïense leger krijgt van de VS en NATO. Het is mogelijk dat zij (en dus Zelinksy) veel meer weten over de effectieve mogelijkheden van het Russische leger.

Anderen schreven het hier al voor mij. De logistiek van een volledige invasie met tanks en anders zwaar materiaal is bijna niet te vatten. Het heeft de grootste legermacht op aarde drie weken gekost om Baghdad in te nemen. En dat was met totale luchtdominantie. Ik kan me dus niet inbeelden dat Putin verwacht om op een kleine week een land als Oekraïne in te nemen. Dat er nu reeds logistieke problemen zijn, dat kan toch niet zo gepland zijn?

Ik las ook op Twitter van verscheidene Oekrainse journalisten dat soldaten en milities aangeraden wordt om tanks e.d. eerst te laten voorbij rijden en te wachten tot de bevoorradingscamions arriveren, om die dan aan te vallen en te vernietigen. Volgens Oekrainse bronnen zijn er dan ook al honderden en honderden trucks en bepantserde wagens vernietigd.
Dus waarschijnlijk is het niet dat het te lang duurt, maar dat men gewoon hun bevoorrading ziet uitgedund worden. Ik zie verscheidene filmpjes van tanks etc die stilstaan langs de weg wegens brandstof tekort.

Ik las ook op Twitter van verscheidene Oekrainse journalisten dat soldaten en milities aangeraden wordt om tanks e.d. eerst te laten voorbij rijden en te wachten tot de bevoorradingscamions arriveren, om die dan aan te vallen en te vernietigen. Volgens Oekrainse bronnen zijn er dan ook al honderden en honderden trucks en bepantserde wagens vernietigd.
Dus waarschijnlijk is het niet dat het te lang duurt, maar dat men gewoon hun bevoorrading ziet uitgedund worden. Ik zie verscheidene filmpjes van tanks etc die stilstaan langs de weg wegens brandstof tekort.

Korrel zout en al dat maar boeiend inzicht over waarom het voor de Russen zo slecht gaat.

Voor de lezers hun gemak, betekenis van de acroniemen:
FSB = KGB
UA = Ukraïne
BTG = Battalion Tactical Group
CAS = Close Air Support
SSO = Special Service Officers
AF & AD = Air Force & Air Defense
MoD = Ministery of Defense

Laatst bewerkt:
Het zou wel eens kunnen dat Rusland zwaarder materiaal gaat inzetten. Vandaag al vaak berichten zien passeren van zwaar materiaal op weg naar ??? .
Zoek maar eens op wat onderstaand wapen afvuurt en aanricht. Pure horror.
Russians used this weapon several times in situations when they couldn't get the enemy out of the network of underground tunnels or caves. Thermobaric weapons suck up all the oxygen in the area and create a massive blast wave and negative pressure. So if anything in the area is not killed by fire/explosion, it gets killed by pressure. Internal organs and blood vessels just explode due to massive pressure differences”.

Dit betekent de hel voor de onschuldige burgers die zich verstoppen in ondergrondse bunkers. 😔

Sommige van die berichten vind ik ook maar vreemd. Op het nieuws beweerden ze dat Rusland stilaan in de problemen begint te komen met bevoorrading van voedsel, brandstof, etc omdat ze er niet op gerekend hadden dat hun offensief zo "lang" ging duren?!
Het lijkt erop dat er is ingezet op een snel offensief waarbij tanks/troepen het pad effenen en de ondersteuning en bevoorrading aansluiten.
Val die aan en er ontstaan problemen met de bevoorrading.

Bijkomend: ook al zien passeren dat Russen hun tankwagens beginnen te vermommen om zo onopgemerkt te blijven.

Zie voorbeeld:
<blockquote class="twitter-tweet"><p lang="en" dir="ltr">&quot;WARNING ! Russian occupiers disguise refueling tanks under tilt trucks.&quot; Per source.<br><br>A signal that Russia admits their fuel trucks right now are precious and worth protecting. <a href="https://t.co/JuN9CoEZKz">https://t.co/JuN9CoEZKz</a></p>&mdash; Evergreen Intel (@vcdgf555) <a href=" ">February 26, 2022</a></blockquote> <script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

Rusland moet nu toch ook beseffen dat Oekraïne op de hoogte is van hun zwaktes?
Een narcist zoals Putin heeft er nooit bij stil gestaan dat het zo moeilijk ging verlopen. Hij kan ook niet leven met enig verlies dus voor hem maakt het wss niet uit hoeveel russen het leven laten zolang hjj maar wint.

Degoutante figuur dat eigenlijk keihard aangepakt moet worden.

Ik krijg meer en merr de indruk dat het “zwakke” westen het spel goed aan het spelen is. Stront aan de knikker voor Putin nu Ukraine stand houdt en de sancties komen. De komende dagen gaan we geschiedenis zien.

Ik krijg meer en merr de indruk dat het “zwakke” westen het spel goed aan het spelen is. Stront aan de knikker voor Putin nu Ukraine stand houdt en de sancties komen. De komende dagen gaan we geschiedenis zien.
'Goed' weet ik zo niet. Ik heb meer de indruk dat ze serieus druk aan het zetten zijn. Elk uur zie je openbare berichten van verschillende landen dat ze sancties treffen, luchtruim sluiten voor Russische maatschappijen, maar vooral open en bloot dat ze wapens (dikwijls type en aantal) gaan leveren aan Oekraïne.
Momenteel verwachten ze in Kyiv/Kiev heel hevige bombardementen, is dat het antwoord van Rusland?

Laatst bewerkt:

'Goed' weet ik zo niet. Ik heb meer de indruk dat ze serieus druk aan het zetten zijn. Elk uur zie je openbare berichten van verschillende landen dat ze sancties treffen, luchtruim sluiten voor Russische maatschappijen, maar vooral open en bloot dat ze wapens (dikwijls type en aantal) gaan leveren aan Oekraïne.
Momenteel verwachten ze in Kyiv/Kiev heel hevige bombardementen, is dat het antwoord van Rusland?

EDIT: Paratroopers over Kiev

Da's het ding; inderdaad nu veel materiële steun van het westen, maar is het er al? Als Oekraïne het nog een paar dagen volhoudt kan het wel een positief einde te hebben, maar dat lijkt me wel een grote ALS. Zie nu inderdaad dat er paratroopers gedropt worden boven Kyev, dat ze zich aan ergere bombardementen verwachten etc. Het lijkt me nu toch ook wel een kritiek punt waarin Rusland de boel echt gaat moeten beginnen afronden, of het zal steeds moeilijker worden.

Terug
Bovenaan