Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Klopt dat allerlei Europese en Amerikaanse ex-militairen stellen dat de invasie trager dan verwacht gaat.
Daartegenover staat dat Spiderman Russische media checkt en op basis daarvan stelt dat alles volgens plan gaat.

Kies zelf maar welke bron je betrouwbaarder acht.
De waarheid ligt in het midden volgens mij. Neen het gaat niet zo snel als verwacht, maar nu ook wéér niet dusdanig traag dat Poetin in paniek aan het schieten is.

Het lijkt mij logisch dat Europa en Amerika het positiever voorstellen dan het is. Maar dat Rusland dat ook doet maar dan langs hun zijde.

Bewijst nog maar eens mijn statement dat alles volgens Rusland’s plannen gaat, dat er geen sprake is van vertragingen, en dat we binnen een paar weken een groot deel van Oekraïne ingenomen zullen zien.

ik zie iets anders. In Oosten heel weinig opgeschoven.
Bij Kiev enorm vatbaar voor een aanval in hun flank omdat ze via een snelweg zo'n afstand hebben afgelegd. In het Noorden passeren ze gewoon de steden zonder ze te veroveren.
Enkel in het zuiden zou je van een succes kunnen spreken maar op een andere map is de grootste stad Marioepol ook nog niet in hun handen of toch niet volledig.

Putin zou zo dadelijk weer een "live" toespraak houden op de Russische TV.

Jammer dat al die websites en TV-kanalen eruit liggen of geblockt worden in Europa, kunnen we niet meevolgen :)

Portugal, Tsjechië en Turkije, Duitsland leveren ook militair materiaal.

Dat van Turkije is bij mijn weten gisterenavond al overgevlogen naar Polen. Bayraktar TB2 hoop ik zodat men de Russen met drones kan bestoken.

De waarheid ligt in het midden volgens mij. Neen het gaat niet zo snel als verwacht, maar nu ook wéér niet dusdanig traag dat Poetin in paniek aan het schieten is.

Het lijkt mij logisch dat Europa en Amerika het positiever voorstellen dan het is. Maar dat Rusland dat ook doet maar dan langs hun zijde.
Dit. Is een goede samenvatting volgens mij.

ik zie iets anders. In Oosten heel weinig opgeschoven.
Bij Kiev enorm vatbaar voor een aanval in hun flank omdat ze via een snelweg zo'n afstand hebben afgelegd. In het Noorden passeren ze gewoon de steden zonder ze te veroveren.
Enkel in het zuiden zou je van een succes kunnen spreken maar op een andere map is de grootste stad Marioepol ook nog niet in hun handen of toch niet volledig.
Kan zo zijn inderdaad. De situatie verandert continu op het veld. De komende weken zullen ons meer duidelijkheid bieden.

maar nog niet in de grootorde van mazout of gas, als je per pallet koopt is het 5.3 euro voor 15kg. nu kga nie wachten met die palet bestellen tot die kachel der staat denk ik. staat hier niet in de weg in de garage.
Dat is waar. Best ook in de zomer kopen.
Zag ik in't najaar al aankomen... Gelukkig 500 zakken tegen €3,5 per zak (15kg) kunnen aankopen, daar kom ik wel even mee toe :tongue:
Ondertussen is de prijs per zak ongeveer verdubbeld. :crazy:
Dat is netjes aan die prijs. Wij kopen meestal 1 pallet en daar doen we 2 winters mee normaal gezien. Dit jaar lijkt het wel sneller op te zijn.

Ik zie maar 1 sterke claim hier, nl.

We zijn helemaal niet in oorlog. We hebben niks met Oekraine. Het is geen lid van Eu noch van de Navo. Dus nee, we zijn niet in oorlog. Had Oekraine langs Syrie gelegen, hadden we u waarschijnlijk niet eens gehoord hier.
Natuurlijk zijn we niet officieel in oorlog. Maar wat er speelt tussen het Westen en Rusland is wel degelijk een vorm van oorlog. En dat vind ik niet uit, dat zeggen verschillende experts in internationale politieke betrekkingen al jaren. En nu is het aan het escaleren.

Putin verbergt ook al jaren niet meer dat hij de energie inkomsten uit Europa inzet voor zaken die tegen ons gericht zijn. Dus we kunnen doen alsof dit niks met ons te maken heeft. Om binnen korte tijd weer met eenzelfde situatie geconfronteerd te worden. Kunnen we nog eens verzuchten dat we het niet zagen aankomen.

Laatst bewerkt:

We zijn helemaal niet in oorlog. We hebben niks met Oekraine. Het is geen lid van Eu noch van de Navo. Dus nee, we zijn niet in oorlog. Had Oekraine langs Syrie gelegen, hadden we u waarschijnlijk niet eens gehoord hier.
Akkoord dat we niet in oorlog zijn, maar dat vette is nu wel de kern van de zaak hé. Het gebeurt in Europa, in onze achtertuin, en heeft een hoop gevolgen voor ons.

Portugal, Tsjechië en Turkije, Duitsland leveren ook militair materiaal.

Dat van Turkije is bij mijn weten gisterenavond al overgevlogen naar Polen. Bayraktar TB2 hoop ik zodat men de Russen met drones kan bestoken.
Ze zijn het al volop aan het gebruiken, zowel bij de eerdere berichtgeving waar er een Russische convoy nabij Kharkiv is uitgeschakeld, alsook andere convoys:

Het zal zoiets inderdaad wel zijn. Misschien wordt er genoeg tijd gekocht om Oekraine te voorzien van een hoop materiaal. Maar dat zal de zaak alleen maar bloediger maken, dus of dat zo geweldig is? Ik weet niet wat het beste is.

De facto dragen we nu bij tot de oorlogsmachine van Oekraïne. Dat is niet zo'n grijze zone.

Dus ze kunnen het ook onderschatten, wat strategisch veel slimmer is op lange termijn.
Ze kunnen dat maar ik zie daar niet meteen het voordeel van in. De link tussen GDP en militaire sterkte is hoe dan ook al niet meer zo direct als vroeger. Vroeger kon je veel makkelijker een autofabriek omvormen tot een tankfabriek. De Russische economie is even sterk als die van de Benelux, maar als de Benelux morgen een oorlogseconomie moet worden dan zou het waarschijnlijk nog jaren duren vooraleer de eerste tanks en vliegtuigen van de band rollen. Dat GDP kan je dus niet zomaar meer omzetten in hoeveel militair materiaal je kan produceren, toch niet op korte termijn.

Dit.

Volgens de letter is NATO nog niet betrokken.
De geest (openlijke wapenleveringen aan Oekraïne en inzetten van drones) zegt toch iets anders.

ja NAVO kan niet rechtstreeks meevechten wegens geen lidstaat.
Wilt natuurlijk niet zeggen dat NAVO landen niet heel duidelijk kunnen maken aan Rusland dat ze te ver zijn gegaan met deze inval.
Hoe duidelijker kan je zijn dan open en bloot wapenleveringen te doen.

Terug
Bovenaan