Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Er is plaats voor humor. Maar recent kwam ik uit op deze scene uit een Japanse anime. Een afbeelding van de aanval op Hiroshima. Opgelet, niet voor de gevoelige lezer. Laat ons de weerzinwekkende geschiedkundige realiteit altijd voor ogen houden als het neerkomt op nucleaire wapens.

Je moet de shadows of hiroshima eens opzoeken. Yes it’s real

Laatst bewerkt:
Dat gaat toch niet zomaar ?

Eerlijk ,tis mss moeilijk omdat nu te zeggen , maar ik zie de meerwaarde niet van Oekraïne bij de EU . Ook naar de toekomst toe , das een land die mee gaat doen met Polen en Hongarije , het zou me niet verwonderen dat de EU ooit in 2 delen opsplitst.
Lijkt me wel nuttig om een westers gezind land en de graanschuur van europa waar tal van chinese handelroutes doorlopen bij de EU te hebben.

Door zo een beslissing nu te nemen ga je Putin toch nog wat meer jennen en ervoor zorgen dat hij zich in zijn gelijk voelt. No way dat hij dat gaat toelaten. Kan me inbeelden dat zijn allies die nu nog terughoudend zijn dit ook een brug te ver zullen vinden en weer eerder geneigd zijn kant te kiezen.

Resultaat, je zal als je wil winnen voor de militaire oplossing moeten gaan, met alle gevolgen vandien.

Hoop dat ze hier op hun beurt hun hand niet overspelen en krijg meer en meer de indruk dat het zoals hier eerder gezegd weer "all about the money" is waarom Oekraine zo belangrijk is voor beide partijen. Triest !

Lijkt me wel nuttig om een westers gezind land en de graanschuur van europa waar tal van chinese handelroutes doorlopen bij de EU te hebben.

Hebben ze dan nog een gasvoorraad? Of zit dat enkel in die stukken die Poetin wenst te annexeren?

Man man man waarom is Ludivine Dedonder nog altijd op post? Flater na flater na flater na flater.

Sorry maar de massale onderfinanciering van defensie is een probleem die al meer dan 20 à 30 jaar speelt, doorheen alle soorten regeringen, alle partijen, alle ministers, ... Het is gewoon een probleem geweest van enorme naïviteit sinds de val van het IJzeren Gordijn en het parasiteren onder de Amerikaanse veiligheidsparaplu. Iets wat ik hier al sinds mijn beginjaren op dit forum aankaart, toen iedereen nog zat te bashen op George W. Bush.

Dat gaat toch niet zomaar ?

Eerlijk ,tis mss moeilijk omdat nu te zeggen , maar ik zie de meerwaarde niet van Oekraïne bij de EU . Ook naar de toekomst toe , das een land die mee gaat doen met Polen en Hongarije , het zou me niet verwonderen dat de EU ooit in 2 delen opsplitst.

Oekraïne heeft de grootste bewezen gasreserves op het Europese continent buiten Rusland. Als Oekraïne een volwaardige lidstaat is, dan is de EU in staat om haar gehele afhankelijkheid van Russisch gas stop te zetten.

We moeten daar eerlijk in zijn ook. Dit is ook voor ons een conflict van strategisch belang.

Zeg je nu dat je jezelf vrijwillig wil blootstellen aan die Chinese concurrentievervalsing? Laat het uit. Alstublieft zeg. Zijn "we" nu nog niet geleerd? Leren we dan niets?!

Dan kunnen we binnen 10 jaar hier een discussie voeren over hoe het toch mogelijk is dat we zo afhankelijk zijn geworden van Chinese import, en op die manier de (toekomstige) agressor hebben rijk gemaakt. Zoals we nu het gevoel hebben met Russisch gas. Ik geef het u op een blaadje.

Het is nochtans niet moeilijk om te achterhalen hoe China waarden nastreeft die fundamenteel tegengesteld zijn aan de onze. Nu houden ze zich gedeisd terwijl ze stinkend rijk worden van onze naïviteit, zolang we maar ergens wat broodkruimels kunnen meepikken. Met dat geld zijn ze zich nu massaal aan het bewapenen, met als doel om de VS op alle fronten in te halen. En wat dan?

Dat kortzichtig opportunisme zal ons nog duur te staan komen, als we niet snel ingrijpen en ons onafhankelijker maken van China en de handelsbalans terug in evenwicht brengen.

Door zo een beslissing nu te nemen ga je Putin toch nog wat meer jennen en ervoor zorgen dat hij zich in zijn gelijk voelt. No way dat hij dat gaat toelaten. Kan me inbeelden dat zijn allies die nu nog terughoudend zijn dit ook een brug te ver zullen vinden en weer eerder geneigd zijn kant te kiezen.

Resultaat, je zal als je wil winnen voor de militaire oplossing moeten gaan, met alle gevolgen vandien.

Hoop dat ze hier op hun beurt hun hand niet overspelen en krijg meer en meer de indruk dat het zoals hier eerder gezegd weer "all about the money" is waarom Oekraine zo belangrijk is voor beide partijen. Triest !
Wat had je verwacht van geopolitiek? Ik betwijfel ook sterk dat het Poetin enkel te doen is om een soort van hang naar de goede oude SU, daar zullen die olie- en gasvelden ook wel spelen. Vooral omdat een Oekraïne dat een Westerse koers vaart kan betekenen dat Rusland andere klanten moet zoeken, wat nadeling is voor hun economie en invloed.

Misschien is Oekraïne gewoon de sleutel tot onze toekomst.

Zeg je nu dat je jezelf vrijwillig wil blootstellen aan die Chinese concurrentievervalsing? Laat het uit. Alstublieft zeg. Zijn "we" nu nog niet geleerd? Leren we dan niets?!

Dan kunnen we binnen 10 jaar hier een discussie voeren over hoe het toch mogelijk is dat we zo afhankelijk zijn geworden van Chinese import, en op die manier de (toekomstige) agressor hebben rijk gemaakt. Zoals we nu het gevoel hebben met Russisch gas. Ik geef het u op een blaadje.

Het is nochtans niet moeilijk om te achterhalen hoe China waarden nastreeft die fundamenteel tegengesteld zijn aan de onze. Nu houden ze zich gedeisd terwijl ze stinkend rijk worden van onze naïviteit, zolang we maar ergens wat broodkruimels kunnen meepikken. Met dat geld zijn ze zich nu massaal aan het bewapenen, met als doel om de VS op alle fronten in te halen. En wat dan?

Dat kortzichtig opportunisme zal ons nog duur te staan komen, als we niet snel ingrijpen en ons onafhankelijker maken van China en de handelsbalans terug in evenwicht brengen.
Volkomen mee eens; Als er iets is dat het Westen uit het huidige conflict moet leren is dat we moeten stoppen landen rijk te maken, die dat geld vervolgens rechtstreeks laten doorstromen naar militaire en andere initiatieven die rechtstreeks ons als doelwit hebben.

Wat had je verwacht van geopolitiek? Ik betwijfel ook sterk dat het Poetin enkel te doen is om een soort van hang naar de goede oude SU, daar zullen die olie- en gasvelden ook wel spelen. Vooral omdat een Oekraïne dat een Westerse koers vaart kan betekeken dat Rusland andere klanten moet zoeken, wat nadeling is voor hun economie en invloed.

Misschien is Oekraïne gewoon de sleutel tot onze toekomst.
En dan nog , onmiddelijke toetreding ?
Welk signaal geef je dan aan die andere kandidaat-lidstaten ? Noord-Macedonië , je zou beter een oorlog forceren ?

deze post bevat onbevestigde claims uit een bijzonder twijfelachtige bron
Interessante kijk op het hele conflict:

Er wordt aangegeven dat het westen eigenlijk inspeelt op wat Putin al lange tijd had gepland en bijgevolg het westen in de val is getrapt. En dat de sancties, verwijdering uit SWIFT, etc. allemaal zaken zijn waarop Putin had gehoopt.

Ik denk dat dit een extreem gedachtegang is die Putin als semi-god afbeeldt en ervan uitgaat dat Putin alles weet en alles controleert, wat uiteraard belachelijk is. Maar desondanks zie ik toch wel een paar interessante en misschien wel accurate bevindingen inzake het loskoppelen van het petro-dollar systeem.

Weetje van professor Criekemans; België heeft bij de VN in 1945 voorgesteld dat wanneer een land uit de Veiligheidsraad zélf betrokken is bij een conflict, haar veto-recht zou vervallen. Dat is er toen niet doorgeraakt. Ze hadden beter naar ons geluisterd ginder in San Francisco dedju.

Weetje van professor Criekemans; België heeft bij de VN in 1945 voorgesteld dat wanneer een land uit de Veiligheidsraad zélf betrokken is bij een conflict, haar veto-recht zou vervallen. Dat is er toen niet doorgeraakt. Ze hadden beter naar ons geluisterd ginder in San Francisco dedju.
De VN Veiligheidsraad is gewoon een grap. Elk belangrijk land heeft een veto wat betekent dat er niets van enig gewicht kan besloten worden.

Dat is ook de enige reden dat er door de machtige landen wordt getolereerd dat het bestaat, anders zou het nooit tot stand zijn gekomen

Terug
Bovenaan