Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Iemand eigenlijk een idee waar het militaire hoofdkwartier van Oekraïne zich juist bevindt (Kiev?) , en of dit nog actief is ?

Als de Russen beweren al zoveel commandoposts e.d. te hebben uitgeschakeld, ben ik wel eens benieuwd vanwaar Oekraïne hun verdediging eigenlijk leidt op dit moment.

Laatst bewerkt:
Ale Zwitserland gaat ook alle assets bevriezen. Het is geen geheim dat daar veel Russisch geld zit dus dat zal pijn doen.
Vraag me af in welke mate dat op naam van Russische burgers staat. Zou dat niet op naam van bedrijven zijn, die eigendom zijn van andere bedrijven - buiten Zwitserland? Dan is het makkelijk om Russisch geld te bevriezen, aangezien er officieel geen is.

Legitieme punten. Maar laat ons wel eerlijk zijn dat we dan ook binnen onze eigen militaire rangen eens mogen wieden in het extreem rechtse gedachtengoed.
Nee, want wij zijn geen staat die een politiek gedachtegoed oplegt? Er is een klein verschil tussen extreemrechts en neonazistisch, hè.
Ik verschoot daar ook van. Dat zijn geen mensen. Die hechten totaal geen waarde aan een mensenleven.
Tsjetsjenen zijn geen mensen... het wordt hier goed!

Had je dan een journalistiek niveau verwacht bij HLN? De grootste rotzooi krant van het land...

Op een brug lopen vol half ontploft legermateriaal, granaten op de grond, een lijk op de weg en volledig in het open. Dat is het andere extreme wellicht.

Nee, want wij zijn geen staat die een politiek gedachtegoed oplegt? Er is een klein verschil tussen extreemrechts en neonazistisch, hè.

Tsjetsjenen zijn geen mensen... het wordt hier goed!

Wat beweer je hier precies. Dat de Oekraïense staat een neonazistisch gedachtengoed oplegt?

Ik weet niet, ik vind het misschien niet helemaal kies om een miljoen mensen als "geen mensen" te gaan bestempelen, op basis van vooroordelen over die groep. Allee.
DEN DWOAZEN had het toch overduidelijk over die groep, waarop Nrt zei dat dat geen mensen waren...

De UN afgevaardige van Rusland is nu live aan het spreken (er is live vertaling in het Engels):

Ongelooflijk wat die man uit z'n mouw aan het schudden is :oops:

Wat beweer je hier precies. Dat de Oekraïense staat een neonazistisch gedachtengoed oplegt?
Absoluut niet. Wij hoeven niet te wieden in onze militaire rangen omdat er daar extreemrechts gedachtegoed zou zitten, omdat je hier vrij bent van meningsuiting, vrij van politieke overtuiging. En extreemrechts is een legitieme politieke overtuiging. Net zoals zij daarop niet hoeven te wieden, voor ze tot de EU zouden mogen toetreden. Maar neonazisme is nog wel een heel stapje verder.

uut niet. Wij hoeven niet te wieden in onze militaire rangen omdat er daar extreemrechts gedachtegoed zou zitten, omdat je hier vrij bent van meningsuiting, vrij van politieke overtuiging. En extreemrechts is een legitieme politieke overtuiging. Net zoals zij daarop niet hoeven te wieden, voor ze tot de EU zouden mogen toetreden. Maar neonazisme is nog wel een heel stapje verder.

Dus je gaat er prat op dat er geen mensen met neonazistische sympathieën in ons leger zitten?

Dus je gaat er prat op dat er geen mensen met neonazistische sympathieën in ons leger zitten?
Maar dat zeg ik toch helemaal niet? Ik zeg dat je niet hoeft te "wieden" op extreemrechtse overtuigingen, niet bij hen voor ze bij de EU mogen, en niet bij ons. Eén van de Europese idealen is toch vrijheid van politieke overtuiging. Waarom ze daar eerst in moeten wieden voor we hun kandidatuur mogen overwegen, weet ik niet.

Maar ik gooi extreemrechts en neonazisme niet op één hoop. Natuurlijk ga ik er niet prat op dat er geen mensen met neonazistische sympathieën in ons leger zitten. Maar dat is van een totaal andere orde dan vragen dat extreemrechts gedachtegoed uit het leger zou zijn voor ze toetreden bij de EU. Jij zei "daar zijn het neonazi's, maar dan moeten we hier ook extreemrechts eruit wieden". Dat was mijn punt.

Ale Zwitserland gaat ook alle assets bevriezen. Het is geen geheim dat daar veel Russisch geld zit dus dat zal pijn doen.
Ik zag vandaag beelden van Russen die in rijen aanschuiven voor de bank om hun rekening leeg te halen ... Aan dit tempo rijdt Rusland zichzelf economisch helemaal de vernieling in. Militair staan ze nog wel sterk, maar nu zijn ze echt wel hun eigen economie aan het ondergraven.

Mijn vroegere werkgever had een (groot) dochterbedrijf in Rusland, dat gaat nu waarschijnlijk afgesloten worden, ze kunnen er gewoon geen handel meer mee drijven op een normale manier (wat nu al voor de oorlog best moeilijk was). Hopelijk komen de Russen zelf massaal in het verzet tegen Putin, ik heb de indruk dat hij nu maar weinig tegenwind krijgt.

Ik vind het wel opvallend hoeveel nieuws we zien in de trend van "Oekraïners halen helikopter neer", "Russisch konvooi vernield", ... in vergelijking met verliezen aan de Oekraïense kant. Ofwel zijn de Russen serieus op de sukkel, ofwel zijn onze nieuwsbronnen een stuk eenzijdiger dan we soms zelf beseffen.
Dit valt mij ook sterk op, ik volg de Oekrainse/Russische media niet op en kan niet oordelen in welke mate de nieuwsgeving daar gelijkloopt met de onze.

Ik lees wel veel Britse/Belgische media en daar zie ik al een enorme wig als het gaat over Brexit berichten. Een berichtje over lege winkelschappen wordt hier in België al snel verkondigd als een nationaal Brits (post-Brexit) probleem, terwijl het in de UK eerder een lokale streekkrant zou halen als weetje. Ik verwacht dat de discrepantie in deze kwestie nog hoger oploopt, met Russische media die het Russische leger verkondigen als bevrijder in Oekraïne.

Ik zag vandaag beelden van Russen die in rijen aanschuiven voor de bank om hun rekening leeg te halen ... Aan dit tempo rijdt Rusland zichzelf economisch helemaal de vernieling in. Militair staan ze nog wel sterk, maar nu zijn ze echt wel hun eigen economie aan het ondergraven.

Mijn vroegere werkgever had een (groot) dochterbedrijf in Rusland, dat gaat nu waarschijnlijk afgesloten worden, ze kunnen er gewoon geen handel meer mee drijven op een normale manier (wat nu al voor de oorlog best moeilijk was). Hopelijk komen de Russen zelf massaal in het verzet tegen Putin, ik heb de indruk dat hij nu maar weinig tegenwind krijgt.
Ik heb net gehoord op de radio dat de gemiddelde Rus niet snapt vanwaar de miserie komt. Waarschijnlijk desinformatie / propaganda die zijn ding aan het doen is.

Maar dat zal niet blijven duren.

Terug
Bovenaan