Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Maar dat zeg ik toch helemaal niet? Ik zeg dat je niet hoeft te "wieden" op extreemrechtse overtuigingen, niet bij hen voor ze bij de EU mogen, en niet bij ons. Eén van de Europese idealen is toch vrijheid van politieke overtuiging. Waarom ze daar eerst in moeten wieden voor we hun kandidatuur mogen overwegen, weet ik niet.

Maar ik gooi extreemrechts en neonazisme niet op één hoop. Natuurlijk ga ik er niet prat op dat er geen mensen met neonazistische sympathieën in ons leger zitten. Maar dat is van een totaal andere orde dan vragen dat extreemrechts gedachtegoed uit het leger zou zijn voor ze toetreden bij de EU. Jij zei "daar zijn het neonazi's, maar dan moeten we hier ook extreemrechts eruit wieden". Dat was mijn punt.

In deze context gebruikte ik de term extreem rechts als gelijkwaardig aan het neonazisme van dat batteljon. Daarom dat ik niet begreep wat je punt was, wat blijkbaar over de semantiek van de termen ging. Ik heb het over de lading die beiden in deze context dekken.

Bepaalde media laten zien dat de Russische soldaten hun moreel aan het zakken is. Misschien een teken aan de wand dat hun President en zijn dichtste Generaals geïsoleerd zouden kunnen raken met hun waanideeën. Zelenski tekent dan openlijk de aanvraag tot toetreding bij de EU.
Gevaarlijke beweging me dunkt, kan misschien Poetin zijn vinger nog dichter bij die gevaarlijke knop brengen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind het wel opvallend dat er veel beelden zijn van vernielde Russische voertuigen maar dat je zo goed als nooit Russische slachtoffers ziet.
Ruimen ze die snel of is het propaganda door achtergelaten voertuigen te vernielen?

@Pan Er zijn zeker slachtoffers te betreuren, maar erg expliciete beelden worden niet getoond, dus die zijn mss weggenomen voordat de beelden zijn geschoten. Op Telegram kanalen vind je wel een aantal verschrikkelijke beelden maar zoals met de andere beelden kunnen we van hieruit moeilijk verifiëren of het recent is en van die regio.

Ik vind het wel opvallend dat er veel beelden zijn van vernielde Russische voertuigen maar dat je zo goed als nooit Russische slachtoffers ziet.
Ruimen ze die snel of is het propaganda door achtergelaten voertuigen te vernielen?

Beter kijken dan, want niet veel zin om die beelden te posten. ;)

Dan kijk je niet op de juiste kanalen. Allez die boel is zwaar NSFL dus ik ga ze hier niet zetten.

Ik heb ze al zien voorbij passeren in verschillende varianten. Van eentje die ze letterlijk in zijn gat geschoten hebben met een zwaar kaliber (type groter dan je vuist) tot iets wat precies op den BBQ is blijven liggen.

Op Reddit heb je zoal Ukraine subreddits zelf tot zaken zoals combatfootage tot tghoh ja als je dan dieper gaat in de telegram groepen.

Bepaalde media laten zien dat de Russische soldaten hun moraal aan het zakken is. Misschien een teken aan de wand dat hun President en zijn dichtste Generaals geïsoleerd zouden kunnen raken met hun waanideeën. Zelenski tekent dan openlijk de aanvraag tot toetreding bij de EU.
Gevaarlijke beweging me dunkt, kan misschien Poetin zijn vinger nog dichter bij die gevaarlijke knop brengen.

Als Poetin vraagt aan Biden om een monkey-dance te doen omdat hij anders "op de rode knop" duwt, gaan we daar dan ook in meegaan?

Stop met je te laten intimideren door die powerplay van Poetin. Het is gewoon compleet ridicuul om over nukes te beginnen omwille van de redenen dat Poetin nu aanhaalt. En als hij het toch doet omwille van zo'n futiele reden, dan zou hij het volgende maand evenzeer gedaan hebben omwille van een andere reden.

Ik heb net gehoord op de radio dat de gemiddelde Rus niet snapt vanwaar de miserie komt. Waarschijnlijk desinformatie / propaganda die zijn ding aan het doen is.

Maar dat zal niet blijven duren.

Ja ginder is de pers de voorbije jaren zo meedogenloos in controle genomen door de staat, dat sommige burgers volledig gemanipuleerd kunnen worden. (degenen die ook niet af en toe eens kijken naar bv. buitenlandse media, of niet weten hoe ze dat kunnen doen)

Je kan kritiek hebben over de verslaggeving bij ons (of positief zijn erover zoals @Kas de Kalebas), want ongetwijfeld krijgen wij ook vooral de westerse kant van het verhaal te zien nu. Maar dat is totaal nog niet vergelijkbaar met hoe in Rusland de staat daar volledige controle over heeft. Gelukkig maar!

In dat opzicht heb ik ergens ook wel twijfels over het verbannen van Russia Today door de EU. Zou de doorsnee Europeaan niet in staat zijn om doorheen de leugens te kijken? (misschien overschat ik de doorsnee Europeaan gewoon :unsure:)

Steeds duidelijker welk vies rolletje China heeft gespeeld in invasie Oekraïne

Die vuile Chinezen zijn op weg om exact dezelfde soort paria te worden als Rusland. Maar dan nog groter en sterker. Zeg niet dat ik er niet voor gewaarschuwd heb.
Soms denk ik dat het beter zou zijn moest ik stoppen met enige nieuwsbron te lezen en compleet onbewust te zijn van de wereld. De combinatie Rusland, China, klimaatverandering, opmars extreemrechts, ... doen mij met momenten echt met angst overvallen.

Daarnet ook een artikel gelezen over de doomsday clock die dichter dan ooit op middernacht staat, over ons raketafweersysteem dat allicht niet werkt en over dat Brussel eerder het doelwit zal zijn dan de VS voor de Russen. Ik kan niet inschatten of ik die dreiging ernstig moet nemen, kan er sowieso niks aan doen, maar ik begin toch steeds meer op mijn ongemak te zijn.

De UN afgevaardige van Rusland is nu live aan het spreken (er is live vertaling in het Engels):

Ongelooflijk wat die man uit z'n mouw aan het schudden is :oops:
Ik heb daar nu ook een heel deel van geluisterd maar het voelt wel echt aan als een hele ceremonie om niks. Iedereen weet dat er geen enkele toespraak is die daar gegeven wordt die iets zal veranderen aan het feit dat Rusland zijn veto zal blijven gebruiken. Resultaat is dat iedereen om de beurt 5 minuten met de vinger gaat zwaaien naar Rusland en PR gaat voeren voor zijn/haar eigen land.

Soms denk ik dat het beter zou zijn moest ik stoppen met enige nieuwsbron te lezen en compleet onbewust te zijn van de wereld. De combinatie Rusland, China, klimaatverandering, opmars extreemrechts, ... doen mij met momenten echt met angst overvallen.

Daarnet ook een artikel gelezen over de doomsday clock die dichter dan ooit op middernacht staat, over ons raketafweersysteem dat allicht niet werkt en over dat Brussel eerder het doelwit zal zijn dan de VS voor de Russen. Ik kan niet inschatten of ik die dreiging ernstig moet nemen, kan er sowieso niks aan doen, maar ik begin toch steeds meer op mijn ongemak te zijn.

Het was jij ook die bang was van een tsar bomb op Brussel van 50MT. De tsar was ern testbom en zwaarste ooit ontploft. Dat zijn de oude kernbommen met extreem hoge yields omdat raketten toen niet zo precies waren als nu. In de praktijk hadden de Russen er van mogelijks 20MT die ze met een ICBM konden leveren dacht ik.
Nu is die kans is zeeeeeeeeeeer klein dat Putin of RU dat gaat doen. Dan zijn ze niet gek, maar out of this planet. Een vuurbal van straal 50km in een cirkelvorm rond Brussel zou bijna satanisch zijn.
Een 300KT tactical nuke wil je ook niet op Brussel, das nog 20x Hiroshima.

Afijn in 40 jaar koude oorlog (ik reken tot 1989) is het er niet van gekomen buiten testexplosies, daarom ben ik nog ergens niet echt bang voor een nucleaire oorlog. De dreiging herinner ik me wel nog goed. Oa films als The Day After in 1983 waar een Amerikaanse stad in de midwest genuked wordt en de aftermath... Kwam ferm binnen als 10 jarige (die ik toen was). En dat was ver van alle horror van de aftermath, dat zou te erg geweest zijn voor een tv film welke ook in bios liep.

Defcon 2 is wel serieus...NATO zelf neemt het ook zeer ernstig. Hoor ik ook vandaag van een vriend op de federale dienst economie die een contact heeft bij Nato omdat hij internationale economie en markten moet voorspellen op allerhande zaken

De Cuban missile crisis was Defcon 2 (1962 dacht ik) ... In 1983 was er een kleiner incidient, foute incoming detectie door defect materiaal, maar een RU officier die gelukkig heel cool bleef die nacht en het vals alarm bleek.

En bij oorlog tussen NATO en US en RU kiest China hoogst waarschijnlijk de RU kant zei dat Nato contact ook. Dat sluit dan aan bij mac's artikel.

De doomsday klok staat zo idd rood met alles samen van uitdagingen in de wereld. Koude oorlog alleen -zo lang het blufpoker blijft- zoals de vorige koude oorlog, is dan nog misschien het minste van de uitdagingen de komende 50 jaar.
Afijn liefst geen koude oorlog, en zeker defcon 2 niet, maar het is niet het einde hoor. Dat vind ik maar pure doomdenkerij.

Laatst bewerkt:

Angst is een slechte raadgever. De wereld is maakbaar.
Maar het is goed om af en toe te beseffen dat we op dit moment wel degelijk heel verwend zijn, dat het ongeveer nooit en nergens beter is geweest dan hier en nu. We mogen dit niet for granted nemen en weerbaar zijn.

Nu ook duidelijk beelden van clusterbommen in stedelijk gebied. Echte vuile dictatorstreken die je eerder enkel verwachtte van vriendje-dictator Assad.

Macht komt met verantwoordelijkheid. Een kernmacht die zich op dergelijke manier verlaagd is echt degoutant. Zet dat IJzeren gordijn maar terug.

Het was jij ook die bang was van een tsar bomb op Brussel van 50MT. Dat zijn de oude kernbommen met extreem hoge yields omdat raketten toen niet zo precies waren als nu. In de praktijk hadden de Russen er van mogelijks 20MT die ze met een ICBM konden leveren dacht ik.
Nu is die kans is zeeeeeeeeeeer klein dat Putin of RU dat gaat doen. Dan zijn ze niet gek, maar out of this planet. Een vuurbal van straal 50km in een cirkelvorm rond Brussel zou bijna satanisch zijn.
Een 300KT tactical nuke wil je ook niet op Brussel, das nog 20x Hiroshima.

Afijn in 40 jaar koude oorlog (ik reken tot 1989) is het er niet van gekomen buiten testexplosies, daarom ben ik nog ergens niet echt bang voor een nucleaire oorlog. De dreiging herinner ik me wel nog goed. oa films als The Day After in 1983 waar een amerikaanse stad in de midwest genuked wordt en de aftermath... kwam ferm binnen als 10 jarige. En dat was ver van alle horror van de aftermath, dat zou te erg geweest zijn voor een tv film welke ook in bios liep.

Defcon 2 is wel serieus...NATO zelf neemt het ook zeer ernstig. Hoor ik ook vandaag van een vriend op de federale dienst economie die een contact heeft bij Nato omdat hij internationale economie en markten moet voorspellen op allerhande zaken

De Cuban missile crisis was Defcon 2 (1962 dacht ik) ... In 1983 was er een kleiner incidient, foute incoming detectie door defect materiaal, maar een RU officier die gelukkig heel cool bleef die nacht en het vals alarm bleek.

En bij oorlog tussen NATO en US en RU kiest China hoogst waarschijnlijk de RU kant zei dat Nato contact ook. Dat sluit dan aan bij mac's artikel.

De doomsday klok staat zo idd rood met alles samen van uitdagingen in de wereld. Koude oorlog alleen -zo lang het blufpoker blijft- zoals de vorige koude oorlog, is dan nog misschien het minste van de uitdagingen de komende 50 jaar.
Afijn liefst geen koude oorlog, en zeker defcon 2 niet, maar het is niet het einde hoor. Dat vind ik maar pure doomdenkerij.
Naar het schijnt is het een enorme stormloop wat betreft kaliumjodide tabletten in het Antwerpse. Dat zou best toevallig kunnen zijn, maar wellicht heeft deze site er iets mee te maken (al dan niet onrechtstreeks):

Toont de fallout na een nucleaire bom op het Brusselse. Laat nu net de wind in Belgie in de meeste gevallen uit het Zuid-Westen komen...

Ja ginder is de pers de voorbije jaren zo meedogenloos in controle genomen door de staat, dat sommige burgers volledig gemanipuleerd kunnen worden. (degenen die ook niet af en toe eens kijken naar bv. buitenlandse media, of niet weten hoe ze dat kunnen doen)
Vergeet ook niet dat sommige mensen feitelijk volledig afhangen van staats media omdat zij gewoonweg de taal niet machtig zijn.

Een gemiddeld europees land waar men Engels gesproken content niet dubt heeft een pak groter voordeel om buitenlandse communicatie te vinden, consumeren en begrijpen.

Als je dan weet dat deze meestal lager geschoolde populatie al van voor 2014 gebrainwashed worden dat Ukraine de agressor is en men de Krim rechtmatig heeft toegevoegd aan Rusland dan gaan er velen last hebben met het huidige nieuws.

Nu ook duidelijk beelden van clusterbommen in stedelijk gebied. Echte vuile dictatorstreken die je eerder enkel verwachtte van vriendje-dictator Assad.

Macht komt met verantwoordelijkheid. Een kernmacht die zich op dergelijke manier verlaagd is echt degoutant. Zet dat IJzeren gordijn maar terug.
En ik vraag me af wat de Russen in Charkov zitten te doen als het Kiev is dat ze moeten hebben. Dat is toch onnodig dood en verderf zaaien?

Is toch iets waar je mee moet oppassen. Er bestaat daar een term voor, Doomscrolling. Eigenlijk het fenomeen waarbij je continu, onbewust, slecht nieuws blijft lezen. Zeker aangezien we tegenwoordig vooral op onze gsm nieuws lezen en met continuous scrolling val je vaak van artikel in artikel.

Zou ook deels te maken hebben met een evolutionaire reflex om continu te scannen op gevaar voor onze veiligheid. Maar aangezien je hier niet snel meer een loslopende tijger gaat tegenkomen heeft het doomscrollen zowat die rol overgenomen.

Eigenlijk zou je voor jezelf een bepaalde, beperkte nieuwstijd moeten geven. Bv “ik kijk enkel naar het 7 uur journaal”. En dat je het enkel daarbij houdt en standaard plant om nadien iets leuks te doen. Met uw kinderen spelen, wat lopen of wat je ook graag doet. Om zo uzelf ook even wat recuperatie te geven na het nieuws.

Je moet opletten dat je je leven niet zo opvult met angst dat je effectief vergeet te leven. :smile:

Laatst bewerkt:
Kudos to Zelensky hoe die z'n land met hand en tand blijft verdedigen en moed inspreken, en niet al bij de eerste explosie het land is ontvlucht.
Ik zie het Alexander de Croo of de andere beroepspolitiekers hier het nog niet nadoen. 😏

Ik heb daar nu ook een heel deel van geluisterd maar het voelt wel echt aan als een hele ceremonie om niks. Iedereen weet dat er geen enkele toespraak is die daar gegeven wordt die iets zal veranderen aan het feit dat Rusland zijn veto zal blijven gebruiken. Resultaat is dat iedereen om de beurt 5 minuten met de vinger gaat zwaaien naar Rusland en PR gaat voeren voor zijn/haar eigen land.

Wel lachen hoe de Russen daar met een afgestreken gezicht zeggen dat er heel veel fake beelden verspreid worden.
Terwijl ze zelf hun volk voorliegen en ons 3 maand hebben voorgelogen dat het allemaal maar oefeningen waren.

Terug
Bovenaan