Het was jij ook die bang was van een tsar bomb op Brussel van 50MT. Dat zijn de oude kernbommen met extreem hoge yields omdat raketten toen niet zo precies waren als nu. In de praktijk hadden de Russen er van mogelijks 20MT die ze met een ICBM konden leveren dacht ik.
Nu is die kans is zeeeeeeeeeeer klein dat Putin of RU dat gaat doen. Dan zijn ze niet gek, maar out of this planet. Een vuurbal van straal 50km in een cirkelvorm rond Brussel zou bijna satanisch zijn.
Een 300KT tactical nuke wil je ook niet op Brussel, das nog 20x Hiroshima.
Afijn in 40 jaar koude oorlog (ik reken tot 1989) is het er niet van gekomen buiten testexplosies, daarom ben ik nog ergens niet echt bang voor een nucleaire oorlog. De dreiging herinner ik me wel nog goed. oa films als The Day After in 1983 waar een amerikaanse stad in de midwest genuked wordt en de aftermath... kwam ferm binnen als 10 jarige. En dat was ver van alle horror van de aftermath, dat zou te erg geweest zijn voor een tv film welke ook in bios liep.
Defcon 2 is wel serieus...NATO zelf neemt het ook zeer ernstig. Hoor ik ook vandaag van een vriend op de federale dienst economie die een contact heeft bij Nato omdat hij internationale economie en markten moet voorspellen op allerhande zaken
De Cuban missile crisis was Defcon 2 (1962 dacht ik) ... In 1983 was er een kleiner incidient, foute incoming detectie door defect materiaal, maar een RU officier die gelukkig heel cool bleef die nacht en het vals alarm bleek.
en.wikipedia.org
En bij oorlog tussen NATO en US en RU kiest China hoogst waarschijnlijk de RU kant zei dat Nato contact ook. Dat sluit dan aan bij mac's artikel.
De doomsday klok staat zo idd rood met alles samen van uitdagingen in de wereld. Koude oorlog alleen -zo lang het blufpoker blijft- zoals de vorige koude oorlog, is dan nog misschien het minste van de uitdagingen de komende 50 jaar.
Afijn liefst geen koude oorlog, en zeker defcon 2 niet, maar het is niet het einde hoor. Dat vind ik maar pure doomdenkerij.